handdator

Visa fullständig version : Kan bara träna fredag till söndag. Hur ska jag lägga upp träningen?


Lolala
2010-02-08, 08:36
Hallå,

Efter att ha lagt på mig 25kg fett på 5 år, så är det nu dags att bli av med dessa.
Jag har lagt om kosten till mycket protein och näring, och mindre energi (dock tillräckligt för att orka träna och fungera). :)

Jag är bortrest måndag till torsdag varje vecka, och har bara tillgång till gym resterande dagar. Vad skulle ni lägga upp för schema?
En fråga till, om jag investerar i hantlar så skulle jag kunna ta med dessa till övernattningslägenheten, ska jag bara köra triceps/biceps, samt rygg och benlyft?

Mvh //David

ARMSTARK
2010-02-08, 09:53
Eftersom det låter som att du är mest ute efter att bli av med fett tycker jag att du ska konditionsträna Fredag och Söndag, och gyma överkroppen på Lördagen.

Man kan träna nästan hela kroppen utan utrustning, har du desutom ett par hantlar...hela kroppen. Problemet brukar vara att GÖRA DET, inte alla som har diciplin att träna hemma.

Ungrim
2010-02-08, 09:56
Är det inte bättre att ta motions träningen måndag - torsdag, då det inte behövs nå redskap. Och sen köra gymmandet på fredag-söndag

ARMSTARK
2010-02-08, 10:03
Är det inte bättre att ta motions träningen måndag - torsdag, då det inte behövs nå redskap. Och sen köra gymmandet på fredag-söndag

Jo, självklart, men det verkar inte som om ts är någon träningsnarkoman så löpträna Måndag-Torsdag och köra en tre split styrketräning på helgen låter lite väl överambitiöst.

Ungrim
2010-02-08, 10:05
Jo, men att ta en lite längre promenad om dagen brukar de flesta klara av, då ses det knappt som träning,

creperiet
2010-02-08, 10:09
Är det inte bättre att ta motions träningen måndag - torsdag, då det inte behövs nå redskap. Och sen köra gymmandet på fredag-söndag

Så skulle jag också ha gjort. Men ambitionsnivån avgör som bekant.

Lolala
2010-02-08, 12:08
Tackar för så snabba svar.
Ambitionen är i topp, så säger ni kondition mån. till torsdag och styrka fredag till söndag så gör jag det.
Jag har fått en "revelation" kring min kropp och ska få den i topptrim. Det började med att jag slutade röka (6mån sedan), sen har jag stuvat om kring vad jag äter, och slutligen så vill jag gå ner 25kg och få en snygg form på kroppen samt en stabil grundkondition.
Just nu kör jag badminton 1-2ggr i veckan och 2st 1h pass på crosstrainern hemma, men vill behålla/bygga upp muskulaturen trots den framtida viktnedgången, därav styrketräningen.

Innan jag blev en fettbomb ( ;) ), så var det mycket konditionsträning, men i princip aldrig styrketräning, så jag är en novis på muskelträning men ej på kondition.

Ang. proteintillskott, kan det vara smart att köpa proteinpulver? Det är inte alltid som det finns kött på matbordet när tjejen är vegetarian. Visserligen mycket linser och bönor, men räcker det för mig?

David

Ungrim
2010-02-08, 12:13
Ang. proteintillskott, kan det vara smart att köpa proteinpulver? Det är inte alltid som det finns kött på matbordet när tjejen är vegetarian. Visserligen mycket linser och bönor, men räcker det för mig?

David

Det är omöjligt å säga, pröva räkna på hur mycket protein du får i dig per dag så vet man på ett ungefär om du behöver extra tillskott.

Lolala
2010-02-08, 12:32
Jag skulle tippa på max 100gr protein på de "dåliga" dagarna, och max 150gr på de "bra".

creperiet
2010-02-08, 12:38
Tackar för så snabba svar.
Ambitionen är i topp, så säger ni kondition mån. till torsdag och styrka fredag till söndag så gör jag det.
Jag har fått en "revelation" kring min kropp och ska få den i topptrim. Det började med att jag slutade röka (6mån sedan), sen har jag stuvat om kring vad jag äter, och slutligen så vill jag gå ner 25kg och få en snygg form på kroppen samt en stabil grundkondition.
Just nu kör jag badminton 1-2ggr i veckan och 2st 1h pass på crosstrainern hemma, men vill behålla/bygga upp muskulaturen trots den framtida viktnedgången, därav styrketräningen.

Innan jag blev en fettbomb ( ;) ), så var det mycket konditionsträning, men i princip aldrig styrketräning, så jag är en novis på muskelträning men ej på kondition.

Ang. proteintillskott, kan det vara smart att köpa proteinpulver? Det är inte alltid som det finns kött på matbordet när tjejen är vegetarian. Visserligen mycket linser och bönor, men räcker det för mig?

David

Roligt att det känns roligt:).

Gör inte misstaget att gå från 0 till 100, särskilt inte vad beträffar "stötdämpande" aktiviteter såsom löpning, hopp, badminton, etc. Där måste du stegra intensiteten och mängden långsamt. Crosstrainer/cykling/simning är betydligt skonsammare och du kan braka på ordentligt om du vill.

Styrketräningens upplägg kan göras på olika sätt, men ett upplägg med basövningar är att rekommendera.

Vanlig husmanskost täcker generellt proteinbehovet gott och väl, men äter ni enbart vegetariskt och du vill komplettera med proteinpulver i någon form finns det inget negativt i det.

z_bumbi
2010-02-08, 12:50
Du är nybörjare i styrketräning och har haft ett långt uppehåll med löpning så ta det lugnt. Ska du börja träna någon konditionsform som du inte kört på ett tag så leta upp ett nybörjarprogram.

En grov skiss som kan funka att börja med.

Måndag
Badminton eller motsvarande

Tisdag
Vila

Onsdag
Badminton eller motsvarande

Torsdag
Vila

Fredag
Styrka underkropp + något konditionsaktigt t ex cykel, roddmaskin, crosstrainer, löpning

Lördag
Vila

Söndag
Styrka överkropp + något konditionsaktigt t ex cykel, roddmaskin, crosstrainer

Lolala
2010-02-08, 17:27
Jag ska ta det lugnt med löpning och köra mest på crossen.
Åkte till Rusta och köpte ett 15-kilos hantelpar. Passade på att beställa proteinpulver från Gymgr******** också.
Nu jävlar..... ;)

David

Ungrim
2010-02-08, 17:48
Nu jävlar..... ;)

Så ska det låta, kör på!