handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träning för nybörjartjej som behöver tappa vikt =)


Natasha89
2010-02-08, 05:17
Jag har tidigare tränat regelbundet på gym, dock bara kondition utan att se några riktiga resultat. Jag är 20 år, 170 cm, 80kg. Min målvikt är dock 60 kg (Vilket jag tidigare trivdes superbra med, både fysiskt och psykiskt.)

Så min fråga är nu när jag ska köra igång med gymmet igen, hur bör jag träna för att går ner dom här 20 kilona? Kan tänka mig att mycket utav min uteblivna viktnedgång har varit pga okunskap.:em:
Vill självklart helst se snabba resultat.

Och hur bör jag äta?
Äter inte särskilt onyttigt, har däremot svårt att tvinga mig själv att äta regelbundet. Helst saker som involverar kött, klarar mig inte utan det.

Finns säkert hur många trådar som helst om det här, men vill gärna ha svar just ang min situation.

Så det vore supersnällt om nån hade lust att ge mig lite råd! ;)

puls
2010-02-08, 06:32
Hej Natasha

Jag kan bara ge dig tips och råd grundade från mina egna erfarenheter av träning och viktnedgång. Jag är själv 172 och väger 60 kg. Under vinterhalvåret brukar jag gå upp ngr kg pga minskad träningsdos men om jag vill gå ner gör jag som följer: Träning: 4-5 ggr/v: Cardio som kan vara löpband 5 km (hastighet ca 10) eller spinnning (60 min), styrketräning lite då och då (har eg inga direkta kunskaper om styrketräning men irrar runt bland maskinerna på mitt jobb...). Kosten som är en oerhört viktig aspekt i viktminskningssammanhang ser ut som följer (går ner 1 kg/v):

Morgon: 1-2 fullkornsmackor med kesella 1% gurka el tomat , gärna kaffe
Mellis: 1 frukt el 1-2 ägg
Lunch: fisk, kyckling, kött, skaldjur eller ägg med en massa grönsaker. Liten mängd dressing el sås.
Mellis : kesella med lightsylt toppat med mandel el frön
Middag: samma som lunch plus dessert bestående av kesella, lightsylt och nötter

Här har jag inte helt angivit mängd och vikt av livsmedlen och många skulle hävda att det är av stor vikt att göra det ,men säg ca 1-150 g protte till de stora måltiderna och en halv burk kesella... Bokför det du äter och även din vikt så ser du vad som funkar för dig.

Det värsta är att gå och lägga sig hungrig och upplever du det så ta en fullkornsmacka med magert pålägg som skinka el kesella.
Lycka till, och som sagt: detta är vad som funkar förträffligt för mig.

Lovisa
2010-02-08, 08:20
Jag har tidigare tränat regelbundet på gym, dock bara kondition utan att se några riktiga resultat.

Så min fråga är nu när jag ska köra igång med gymmet igen, hur bör jag träna för att går ner dom här 20 kilona? Kan tänka mig att mycket utav min uteblivna viktnedgång har varit pga okunskap. Vill självklart helst se snabba resultat.

Och hur bör jag äta? Äter inte särskilt onyttigt, har däremot svårt att tvinga mig själv att äta regelbundet. Helst saker som involverar kött, klarar mig inte utan det.

Så det vore supersnällt om nån hade lust att ge mig lite råd!

Om du har 20 kilo att gå ned kommer du säkert att se snabba resultat i början, men räkna med att det planar ut efter ett tag. Tyvärr måste det få ta tid. Du har ju inte lagt på dig 20 kilo på två månader, och då går det inte att få bort dem i den takten heller.

Satsa på både konditionsträning och styrketräning. Cardio drar mer energi och höjer syreupptaget, vilket bidrar till att man minskar i vikt. Styrketräning är inte särskilt energikrävande i sig, men är ändå superviktigt. Det motverkar den förlust av muskulatur som brukar följa med allmän viktminskning. Samtidigt är en större muskelmassa en riktig "energitjuv", positivt alltså. Muskler kostar massor för kroppen att bygga och underhålla, så om du är vältränad kan du äta mer och ändå hålla vikten.

Du behöver absolut inte avstå från kött. Även rött kött är jättenyttigt, så länge som man tillagar på rätt sätt och undviker de fetaste varianterna (typ fettet på fläskkotletten).

puls´ diet verkar lite ensidig men är bra upplagd allmänt sett. Jag tycker personligen att den är lite i energisnålaste laget om man skall träna samtidigt, men det där är ju individuellt. Om man skall äta så slimmat bör man nog ta en multivitamintablett också, kanske något annat kosttillskott så att man verkligen får alla ämnen kroppen behöver.

Förresten - "en massa grönsaker" till lunchen; jag antar att det är lite matigare grönt som broccoli, morot, ärter eller liknande. Om det bara är sallad-gurka-tomat låter det väldigt magert...

FetmaOnFire
2010-02-08, 09:17
Ta en promenad varje dag :) Det gör susen

rooz
2010-02-08, 09:48
Om du har 20 kilo att gå ned kommer du säkert att se snabba resultat i början, men räkna med att det planar ut efter ett tag. Tyvärr måste det få ta tid. Du har ju inte lagt på dig 20 kilo på två månader, och då går det inte att få bort dem i den takten heller.

:thumbup:

Många sluta för att de inte får några resultat, de kommer komma med tiden och är inte alltid lätta att märka själv!

Så dokumentera med bilder, bra sätt.

Diet hit och dit, kcal in kcal ut..(Sedan finns det en jäkla massa sätt att göra det på)

Candydarling
2010-02-09, 09:20
Ta reda på hur mycket du faktiskt får i dig. Även om du inte äter onyttigt så kanske du äter för mycket. Tråkigt att räkna kalorier men det är viktigt att veta. Du bör ligga på ett kaloriunderskott på ungefär 500kcal per dag för att minska i vikt. Varva kondtionsträning med lite styrketräning kanske 3-4 ggr i veckan!

Jag själv är en riktigt godisfantast och jag går totallös på godis fredag-lördag, är du likadan? I såna fall, försök att skär ner på onyttigheterna på helgen för ofta trycker man i sig onödigt mycket som blir ungefär lika mycket/samma sak som att käka godis varje dag i veckan.

Lycka till

Natasha89
2010-02-15, 02:55
Tack allihopa för tipsen! Ska köra igång och testa vad som funkar för mig. Någon som har nått konkret tips på hur jag bör träna samt hur ofta för att gå ner i vikt?

Eddie Vedder
2010-02-15, 07:03
Tack allihopa för tipsen! Ska köra igång och testa vad som funkar för mig. Någon som har nått konkret tips på hur jag bör träna samt hur ofta för att gå ner i vikt?

Träning är överhuvudtaget inget krav för viktnedgång. Men det är alltid värdefullt för hälsan att träna och vill man bibehålla muskelmassa och inte bara bli smalfet bör man även styrketräna.

Styrketränar du ordentligt i alla fall tre pass per vecka så lär det räcka gott och väl. Men därutöver är det ju en fråga om vad du tycker är kul och hur mycket energi du vill förbruka via extra träning.

Gör dock inte det klassiska misstaget att radikalt sänka matintaget OCH börja träna som en tok. Många gör båda samtidigt och det leder med stor sannolikhet till att man går in i väggen.

Numse
2010-02-15, 09:05
Gör dock inte det klassiska misstaget att radikalt sänka matintaget OCH börja träna som en tok. Många gör båda samtidigt och det leder med stor sannolikhet till att man går in i väggen.

Börja träna lagom och sänk kaloriintaget lagom, så funkar det bra, naturligtvis.

Eddie Vedder
2010-02-15, 12:24
Börja träna lagom och sänk kaloriintaget lagom, så funkar det bra, naturligtvis.

Ja men jag skrev ju om radikala förändringar. Nämnde inget om lagom, det trodde ja var underförstått att mindre förändringar givetvis är lättare att efterleva för de flesta.

Numse
2010-02-15, 12:39
Om jag varit nybörjare så hade jag lätt kunnat missförstå ditt inlägg. Ingen vill ju gå in i väggen, och då är det lätt att vara för försiktig och knappt träna alls bara för att man äter lite mindre. Ville bara klargöra att det funkar utmärkt att träna tillsammans med ett kaloriunderskott om man gör det i en lagom dos, utan att riskera att bränna ut sig.

Eddie Vedder
2010-02-15, 12:43
Om jag varit nybörjare så hade jag lätt kunnat missförstå ditt inlägg.

Möjligtvis om man i så fall är nybörjae inom svenska språket överhuvudtaget och inte fattar vad "radikalt" och "tokträna" betyder. Annars borde det vara helt omöjligt att missförstå.

Numse
2010-02-15, 12:57
whatever :thumbup:

Ursäkta att man försöker hjälpa till.

chrilledude
2010-02-15, 13:09
Här var det sura miner ser jag.

Ont: Du ska ligga på kaloriunderskott, då går du ner.

mikaelj
2010-02-15, 13:10
whatever :thumbup:

Ursäkta att man försöker hjälpa till.

Det är få som ser bra ut i martyrkläder.

Om du skall hjälpa till: tänk över vad du skriver, och ge bra råd.

Numse
2010-02-15, 13:13
Ja de satt lite pösigt

Natasha89
2010-02-18, 00:37
Tack för tipsen. Men det där med styrketräning hmm..det går inte ihop riktigt för mig.:( Jag hade tänkt mer konditionsträning för att förbränna fett. Typ löpband, cykel, crosstrainer och trappmaskin. Det blir ensidigt självklart. Men hade tänkt nått sånt och sen slänga in styrketräning en eller två gånger i veckan max. Tex att köra kondition på morgonen och styrketräning på kvällen i 2 dagar. Och sen köra kondition ett eller två pass per dag i ytterligare 3 dagar. Vet att det låter mycket när jag precis börjar igen, men det håller mig motiverad. Behöver få in rutinen direkt för att fortsätta i längden. Har ni någon åsikt om det? Vore det HELT fel? Självklart ska jag börja äta mer också än vad jag gör nu. Mycket av mitt problem med vikten just nu är att jag inte äter tillräckligt för att få igång förbränningen.

Doctor Snuggles
2010-02-18, 01:12
Det viktigaste är att göra något som är tillräckligt roligt så man håller disciplinen. Sen så kan man komma undan med styrketräningen på rätt få övningar - du behöver inte gå o datta på gymmet i flera timmar för att få en effektiv träning - vilket gör att det går snabbt att träna, och man behöver inte träna lika ofta, 2 ggr i veckan hel eller halvkroppspass räcker.

Carcer
2010-02-18, 04:33
Jag har tidigare tränat regelbundet på gym, dock bara kondition utan att se några riktiga resultat. Jag är 20 år, 170 cm, 80kg. Min målvikt är dock 60 kg (Vilket jag tidigare trivdes superbra med, både fysiskt och psykiskt.)

Så min fråga är nu när jag ska köra igång med gymmet igen, hur bör jag träna för att går ner dom här 20 kilona? Kan tänka mig att mycket utav min uteblivna viktnedgång har varit pga okunskap.:em:
Vill självklart helst se snabba resultat.

Och hur bör jag äta?
Äter inte särskilt onyttigt, har däremot svårt att tvinga mig själv att äta regelbundet. Helst saker som involverar kött, klarar mig inte utan det.

Finns säkert hur många trådar som helst om det här, men vill gärna ha svar just ang min situation.

Så det vore supersnällt om nån hade lust att ge mig lite råd! ;)

Kolla in http://www.bodyrock.tv/ för tips på workouts.
Verkar funka bra för henne.

Natasha89
2010-02-20, 05:34
Kolla in http://www.bodyrock.tv/ för tips på workouts.
Verkar funka bra för henne.

Tack för tipset inget för mig dock :p Jag är hellre fast på löpbandet i gymmet än att hålla på med sånt.

Sniggel
2010-02-20, 14:16
Tack för tipsen. Men det där med styrketräning hmm..det går inte ihop riktigt för mig.:( Jag hade tänkt mer konditionsträning för att förbränna fett. Typ löpband, cykel, crosstrainer och trappmaskin. Det blir ensidigt självklart. Men hade tänkt nått sånt och sen slänga in styrketräning en eller två gånger i veckan max. Tex att köra kondition på morgonen och styrketräning på kvällen i 2 dagar. Och sen köra kondition ett eller två pass per dag i ytterligare 3 dagar. Vet att det låter mycket när jag precis börjar igen, men det håller mig motiverad. Behöver få in rutinen direkt för att fortsätta i längden. Har ni någon åsikt om det? Vore det HELT fel? Självklart ska jag börja äta mer också än vad jag gör nu. Mycket av mitt problem med vikten just nu är att jag inte äter tillräckligt för att få igång förbränningen.

2 styrkepass i veckan är helt ok. Konditionsträningen hjälper dig inte att förbränna fett mer än indirekt genom att hjälpa till med att skapa ett kaloriunderskott. Det ser ut som om du verkligen överdriver mängden konditionsträning.

Jag tror det är bättre att du har 2 hårda pass i veckan på 20-30 minuter vardera. Utöver det kan du lägga till lugnare och längre pass på 40-60 minuter om du vill köra mer cardio, kanske 1-2 st såna. Vill du fortfarande ha mer aktivitet så kan raska promenader läggas till.
Se också till att du i ditt styrke+cardioupplägg har minst en vilodag i veckan (promenader räknas ej som träning dock).

Kosten har mycket större "makt" över fettdepåerna och vikten än vad aktivitet har så du bör inte överdriva konditionsträningen, då det är lättare att skapa ett kaloriunderskott med kosten än med träningen.

Natasha89
2010-02-22, 02:44
2 styrkepass i veckan är helt ok. Konditionsträningen hjälper dig inte att förbränna fett mer än indirekt genom att hjälpa till med att skapa ett kaloriunderskott. Det ser ut som om du verkligen överdriver mängden konditionsträning.

Jag tror det är bättre att du har 2 hårda pass i veckan på 20-30 minuter vardera. Utöver det kan du lägga till lugnare och längre pass på 40-60 minuter om du vill köra mer cardio, kanske 1-2 st såna. Vill du fortfarande ha mer aktivitet så kan raska promenader läggas till.
Se också till att du i ditt styrke+cardioupplägg har minst en vilodag i veckan (promenader räknas ej som träning dock).

Kosten har mycket större "makt" över fettdepåerna och vikten än vad aktivitet har så du bör inte överdriva konditionsträningen, då det är lättare att skapa ett kaloriunderskott med kosten än med träningen.

Som sagt jag har inte så mycket kunskap om det här. Därför är alla råd välkommna. Grejen är att jag trivs med konditionsträning på gymmet som träningsform, därför känner jag att det vore bäst att köra på det. Promenader är det tråkigaste som finns. Kör hellre en timmas pass på löpbandet i gymmet än en promenad. Tänkte ju som sagt köra på två vilodagar. Och ett konditionspass övriga 5 dagar, och sen slänga in ett styrketräningspass på 2 utav om 5 dagarna.

Men mitt problem med maten är ju att jag har svårt att tvinga mig själv att äta 5-7 gånger per dag, vilket jag borde göra, speciellt eftersom jag blir mätt på små mängder så jag får aldrig i mig större mål mat.

Doctor Snuggles
2010-02-22, 02:47
Menar du att du inte får i dig tillräckligt med energi när du äter mer sällan? Då förstår jag inte riktigt hur du gick upp i vikt i första taget. Finns för övrigt utöver det ingen egentlig anledning till varför man skulle behöva äta 5+ ggr om dagen.

Natasha89
2010-02-25, 03:49
Menar du att du inte får i dig tillräckligt med energi när du äter mer sällan? Då förstår jag inte riktigt hur du gick upp i vikt i första taget. Finns för övrigt utöver det ingen egentlig anledning till varför man skulle behöva äta 5+ ggr om dagen.

Alltså jag gick ju upp 20 kg i vikt för att jag inte tränade och sket fullständigt i vad jag åt. Men viktuppgången har ju stannat av sen någon månad tillbaka, men det går inte neråt. Det är nog mycket för att jag inte rört på mig mycket alls. Har bara gått till skolan och sen suttit hemma och pluggat till mina tentor. Har under den här perioden inte ätit särskilt onyttigt. Har fått tvinga mig att äta åtminstone 3 gånger per dag.


Med tanke på att jag bara får i mig små portioner när jag väl äter så borde jag ju äta iallafall 5 gånger om dagen tycker jag. Speciellt om jag ska köra igång med träningen så seriöst som jag gjort nu. :)

nike
2010-02-25, 16:12
det viktiga var för mig att ha min ätardag så allt sötsug stillades.

Solerus
2010-03-01, 21:35
Hej!
Tänkte bara ge dig lite tips på träning,
Om det nu är konditionsträning du är ute efter, (dock skulle jag föredra att kombinera styrketräning och konditionsträning)
Så skulle jag köra en timmas konditionspass.

För att inte tröttna, så skulle jag köra;
10 min uppvärmning, på spinningcykel. -Cykla i lugnare tempo för att bli varm i kroppen,
5 min på cykeln som du kör intervaller. Lite snabbare i en minut, och sedan lite lugnare en minut osv.

Därefter skulle jag köra 30 min löpning på löpband.
Börja i lagom tempo, gå snabbt, och öka lite till, du behöver ju inte gå ut och köra stenhårt från början så att du tappar lusten.
Spring i ett lagom och behagligt tempo, och öka om du känner att du orkar.
(med tiden, kommer du ju orka mer och mer, och det är riktigt kul när man känner att man orkar mer!)

Sen skulle jag köra 20 min crosstrainer.
Lagom motstånd och tempo.
Vad är nu det? Det måste du känna efter själv.

Nu låter det här kanske lite hoppigt, men jag tycker att jag personligen får ut mest av det, man hinner inte lessna på cykeln eller crossen.
Sen finns det ju även trampmaskiner och roddmaskiner.

Och inte att underskatta inte powerwalk!
Gå upp en timma tidigare på morgonen och ge dig ut.
Skittrist väder nu, med i med musik i öronen, och kör på!
När du kommer hem väntar ju faktiskt frukost, och en helt ny fantastisk dag.

Tips ang maten;
-Drick inte läsk,
-Godis och snask på lördagar
-Rimliga portioner. Lägg inte upp för lite, så att du inte blir mätt, då kommer du bara gå och småäta senare.
Bestämda mattider is the shit!

... Mycket vatten, och te, och kesella!

kör på, jag vet att du kan!

Natasha89
2010-03-04, 00:19
det viktiga var för mig att ha min ätardag så allt sötsug stillades.

Jag tycker kromtabletter funkar bättre för mig ;) Mindre sötsug, mindre kalorier :)

Natasha89
2010-03-04, 00:21
Tack för tipsen! Låter som en sund workout :) Ska försöka börja kombinera konditionsträning och styrketräning. Sen nöter jag på med hundpromenader förutom gymmet. Ang maten så får jag i mig så pass lite varje så jag äter lika mycket varje gång. Försöker få i mig små mängder mat 4-5 gånger per dag. Men då stackar jag ut kalorierna i varje måltid så det totala kaloriintaget ligger på en rimlig nivå för att jag ska kunna förbränna det.

Hej!
Tänkte bara ge dig lite tips på träning,
Om det nu är konditionsträning du är ute efter, (dock skulle jag föredra att kombinera styrketräning och konditionsträning)
Så skulle jag köra en timmas konditionspass.

För att inte tröttna, så skulle jag köra;
10 min uppvärmning, på spinningcykel. -Cykla i lugnare tempo för att bli varm i kroppen,
5 min på cykeln som du kör intervaller. Lite snabbare i en minut, och sedan lite lugnare en minut osv.

Därefter skulle jag köra 30 min löpning på löpband.
Börja i lagom tempo, gå snabbt, och öka lite till, du behöver ju inte gå ut och köra stenhårt från början så att du tappar lusten.
Spring i ett lagom och behagligt tempo, och öka om du känner att du orkar.
(med tiden, kommer du ju orka mer och mer, och det är riktigt kul när man känner att man orkar mer!)

Sen skulle jag köra 20 min crosstrainer.
Lagom motstånd och tempo.
Vad är nu det? Det måste du känna efter själv.

Nu låter det här kanske lite hoppigt, men jag tycker att jag personligen får ut mest av det, man hinner inte lessna på cykeln eller crossen.
Sen finns det ju även trampmaskiner och roddmaskiner.

Och inte att underskatta inte powerwalk!
Gå upp en timma tidigare på morgonen och ge dig ut.
Skittrist väder nu, med i med musik i öronen, och kör på!
När du kommer hem väntar ju faktiskt frukost, och en helt ny fantastisk dag.

Tips ang maten;
-Drick inte läsk,
-Godis och snask på lördagar
-Rimliga portioner. Lägg inte upp för lite, så att du inte blir mätt, då kommer du bara gå och småäta senare.
Bestämda mattider is the shit!

... Mycket vatten, och te, och kesella!

kör på, jag vet att du kan!