handdator

Visa fullständig version : Vilka piller tillskott rek du. Mineraler/vitaminer för optimal muskelväxt.


Lellen
2010-02-07, 18:17
Har nu tränat intensivt sen dec 08 och har gjort en bra och stadig samt långsam bulk ifrån 65 kilo till nu min morgonvikt på 82 kilo. Känner att jag vill ta min Kosthållning samt träning ett steg ytterliggare och frågar nu experterna. De som tävlar får gärna säga sitt i denna tråden.

Tränar 5-6 dgr i veckan.
Mån:Rygg
Tis:Bröst,Axlar
Ons:vila ev lite cardio
Tors:Biceps,triceps
Fredag:Ben,mage
Lörd:Bröst
Sön:cardio

Nuvarnade kost tillskott.
Eaa
Kreatin
Double pro protein
No-Explode
Omega-3.
Abcde vitamin

10g Eaa blandat med 5g kreatin direkt på morgonen. 45 min efter äter jag frukost. Samt tar alltid 10g Eaa direkt före och efter träning.

Alltid Stadig frukost som brukar bestå av 3dl gröt, 2 kokta ägg,grovt bröd, en burk makrillfile samt juice och double pro protein samt alltid en tablett abcde vitamin.

Övriga mål är husmanskost baserade. Allt från fisk,fågel-kött. Ris-potatis, pasta mm. Sallad,grönsaker råa samt kokta. Broccoli,morötter,blomkål etc. och jag brukar oxå lägga till 2 portioner double pro protein utspridda över dagen. Som mellanmål brukar det bli antingen Ärtsoppa. Tonfisk/keso,samt ägg för att förstärka protein intaget.

Kvällsmål brukar oftast bli 250g kvarg eller några ägg + tonfisk. Lite olika beroende på vad man har hemma.

Äter 6 mål om dagen.

Det jag nu undrar över är om det är nått övrigt tillskott som kan vara bra att lägga till?
Koffeintabletter behövs ej då jag dricker cirka 4-5 koppar kaffe om dagen.

//Linus

King Grub
2010-02-07, 18:30
Vitamin- och mineraltillskott ger ingen större muskeltillväxt, såvida du inte lider av någon brist, och det gör du inte, om du äter som du skriver.

1992_08
2010-02-07, 19:38
B- vitaminer bra för muskelbyggandet,

King Grub
2010-02-07, 20:27
Ett överskott av vitamin B kissas ut.

Gosti123
2010-02-07, 20:46
Vilken sorts mat innehåller mest b vitamin?

Lellen
2010-02-07, 20:48
Vitamin- och mineraltillskott ger ingen större muskeltillväxt, såvida du inte lider av någon brist, och det gör du inte, om du äter som du skriver.

Japp kosten är jag noga med och äter mkt. Men om man tänker i muskeltilväxt då? Vilka/vilket tillskott bör jag lägga till för att få ett optimalt intag?

Nuvarande kosttilskott
Eaa
Kreatin
Double Pro Protein
No-Explode
Omega-3
Abcde vitamin

King Grub
2010-02-07, 20:49
Du har allt det finns belägg för att använda.

Lellen
2010-02-07, 20:52
Du har allt det finns belägg för att använda.

Då tackar jag för detta och kör på det jag har isåfall om ingen annan har nått annat att tillägga?

1992_08
2010-02-07, 21:56
vet ej hur gammal du är men testa annars animal m pak

Sniggel
2010-02-07, 22:05
Om du tvunget vill ha något mer än det där känns det som du fokuserar på fel saker. Du kan inte göra saker och ting mycket bättre i kost- o kosttillskottsväg. Det är isåfall träningen vi inte vet något om som du eventuellt kan göra förbättringar på.

Men men, beta-alanin kanske kan hjälpa till lite grann för att orka fler reps och på så vis lättare gå framåt i träningen.
Iofs kanske NO-xplode redan innehåller detta, jag vet inte faktiskt...

Medusa
2010-02-07, 22:11
någon skrev att du skulle testa Animal M pak??????...

såvitt jag vet finns ingen sådan produkt..

däremot kan jag rekommendera Animal Pak.. är förmodligen den brutalaste vitamintablett du kan få i dig, fullt med massa andra saker också.. riktigt bra...

King Grub har ju dock FULL koll på allting, så med tanke på vad han skrev ovan så är det antagligen inte nödvändigt, men om det var någon vitaminmineral jag skulle köpt, så är det Pak.. räcker i 44 dagar om du köper den stora förpackningen..

sniggel nämner beta alanin.. beta-alanin brukar finnas i dom flesta PWO produkter, om du inte får i dig det så kanske du borde köpa det, funkar tydligen utmärkt för ganska många.. har även för mig att det är samma läkare som förde fram kreatin till byggarna som tog fram beta-alanin.. taget från DC så borde stämma...

Anton Fräs
2010-02-07, 22:51
Det finns absolut ingen som helst mening att slänga i sig monsterdoser med vitaminer för byggningens skull.

Kischen
2010-02-07, 22:55
Det finns absolut ingen som helst mening att slänga i sig monsterdoser med vitaminer för byggningens skull.

Det vet ju alla att folk som lyfter vikter måste överdosera ALLT!1 :Virro

Sniggel
2010-02-07, 22:59
Det vet ju alla att folk som lyfter vikter måste överdosera ALLT!1 :Virro

;)

"Överdosera" den nyttiga maten isåfall om nåt. Trådskaparen verkar dock redan ha en stor del sunda livsmedel av varierande källor så ser inte någon anledning till att ändra på något.

Doctor Snuggles
2010-02-07, 23:02
Vitamin- och mineraltillskott ger ingen större muskeltillväxt, såvida du inte lider av någon brist, och det gör du inte, om du äter som du skriver.

Vitamin D?

Sniggel
2010-02-07, 23:07
Vitamin D?

Ah, tänkte precis på den. Den finns det ju faktiskt belägg för att den påverkar den fysiska prestationen positivt så den om något vitamintillskott.

Doctor Snuggles
2010-02-07, 23:32
Ah, tänkte precis på den. Den finns det ju faktiskt belägg för att den påverkar den fysiska prestationen positivt så den om något vitamintillskott.

Särskilt som det säkerligen föreligger brist hos de flesta i sverige, förutsatt att man inte åker på solsemester flera gånger per år eller/och äter flera kg fet fisk om dagen

Manta
2010-02-08, 00:28
Hur mycket tid bör man spendera i solen för att tillgodose sitt behov av vitamin D?

Sniggel
2010-02-08, 00:50
Tror cirka 5-10 minuter om dagen i högsommarväder med mer än bara ansikte och underarmar exponerade hade gjort väldigt mycket. Iaf för en blek skandinavier. Då hade nog d-vitaminnivåerna hållts på en hög o bra nivå året om.

Nu är det långt ifrån så bra förhållanden i Sverige så man bör väl vara flitig på sommaren, kanske sola halvnaken 20 minuter mer än 1 gång i veckan så kanske d-vitaminnivåerna räcker en bra bit in på hösten? :P

Obs, jag vet förstås inte vad som är bra riktlinjer utan detta är bara lite vad jag kommer ihåg av vad jag läst och detta är den uppfattningen jag fått. (Det räcker alltså inte med att sola om man bor i Sverige).

Eddie Vedder
2010-02-08, 10:00
(Det räcker alltså inte med att sola om man bor i Sverige).

Ort: Adelaide:D

Spinkis
2010-02-08, 13:19
Dricker man 1 liter mjölk om dagen får man i sig 80% av RDI(D-vitamin) och det får jag lätt i mig genom shakes och till maten!

Doctor Snuggles
2010-02-08, 13:25
Dricker man 1 liter mjölk om dagen får man i sig 80% av RDI(D-vitamin) och det får jag lätt i mig genom shakes och till maten!

Poängen är att det numer anses av många att d-vitamins rekommendationerna är på tok för låga och att vi åtminstone borde få i oss mellan 1000-4000 IU/ie om dagen. En högsommarhalvtimme ger dig ca 10000 IU som jämförelse. Dessutom är upptagligheten via mat riktigt dålig.

Cerberus
2010-02-08, 13:30
tillskott: Vitamin D, förutom att va magiskt hälsopiller verka va fördelaktigt för oss som vill bygga också

Omega 3.

Annars är det väl bara finputsa träningen, inga andra tillskott jag har prövat har gjort något märkbart än de du använder.


Högre protein-intag brukar göra susen tills kroppen vänjt sig. Skulle jag överdosera nåt skulle det va ton av pulver :D , mer protein = mer muskelmassa.

Sverker
2010-02-08, 18:27
Varför är upptaget från mat dåligt ?
D-vitamin finns i feta livsmedel och D-vitaminet löser sig i fettet.



Skulle det vara så blir upptaget från tillskott riktigt uselt.

Larsson85
2010-02-08, 18:37
Ett överskott av vitamin B kissas ut.

Är det felaktigt att ett B12 överskott kan ge ökad aptit?

Doctor Snuggles
2010-02-08, 18:51
Varför är upptaget från mat dåligt ?
D-vitamin finns i feta livsmedel och D-vitaminet löser sig i fettet.



Skulle det vara så blir upptaget från tillskott riktigt uselt.

Nu tänker du fel, iom det kan bero på vilken form av d-vitaminet det handlar om. Nu när jag kollar så verkar dock animalier ha d3 formen vilket ska innebära bra absorption. Växter o dyl verkar dock ha formen d2 vilken absorberas sämre. Det som tillsätts i mjölk o dyl tror jag har formen d2.
Sill ska ha mycket D tydligen, hela 1300 IU per 85g.

Doctor Snuggles
2010-02-08, 18:55
Det var färsk sill, förresten. "Pickled" har ca 580 IU per samma mängd/vikt

Sverker
2010-02-08, 18:58
Hur är då själva upptaget ? Sitter det någon speciell transportör i tarmcellen eller ?

Jag antog att D-vitaminet spontant löste sig i micellen av fria fettsyror, monoglycerider, kolesterol och gallsalter för att därefter passera över tarmcellens båda membran och bilda kylemikron.

Doctor Snuggles
2010-02-08, 19:04
Those are all the things I know. I don't know any more things. - Louis CK

Sverker
2010-02-08, 19:30
Målsättningen var lite annorlunsda i denna studien men den nämner att upptaget är samma för både D2 och D3.
Det primära där är att D3 är effektivare.
http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/11/5387

Anton Fräs
2010-02-08, 19:47
Varför är upptaget från mat dåligt ?
D-vitamin finns i feta livsmedel och D-vitaminet löser sig i fettet.



Skulle det vara så blir upptaget från tillskott riktigt uselt.

Det är därför jag tar mitt d3 till måltid, gärna med större delen av dagens fettintag i just det målet också :)