handdator

Visa fullständig version : Problem med handleder efter pressövningar.


Gusken
2010-02-07, 17:05
Hejsan, jag vet att det finns många olika handledstrådar där ute, men även många olika svar då frågorna ofta är unika från person till person.
Därför tänkte jag fråga er om ett problem som jag har med mina handleder.
Jag får väldigt ont i mina handleder just vid själva böjen mellan handen och underarmen när jag gör alla sorters pressövningar.
Jag får till exempel väldigt ont när jag gör något så lätt som armhävningar.
Om jag kör ett set med armhävningar där jag maxar mig själv så får jag väldigt ont och jag känner mig väldigt stel i böjen några minuter efter. Det gör också ont när jag sedan böjer handen. Smärtan kanske sitter i 1 timme och sedan känner jag inte av något mer av det.
Detta uppstår på båda handlederna ungefär lika mycket.
Tror ni detta kan försvinna om jag bara ökar styrkan i handlederna eller borde jag kolla upp det?

Mvh Gusken

beckman88
2010-02-09, 06:00
Brukar du varma upp handlederna? Tanker du pa att stabilisera handlederna vid olika pressovningar?

Gusken
2010-02-09, 14:11
Nä jag brukar iof inte värma upp handlederna, har väl alltid tyckt att man borde kunna göra några armhävningar utan att känna av det ´även fast man inte värmer handlederna. Jag brukar aldrig linda handlederna eller ha några skydd, jag är så pass svag nu så inga pressövningar är speciellt tunga.

Anton Fräs
2010-02-09, 14:22
En rejäl värmning av handlederna borde du testa på. Bara att trycka med ena handen mot andra och vrida runt lite. Se om detta hjälper mot dina besvär, annars hade ju ivarjefall inte jag tvekat på att uppsöka sjukgymnast för besvären :) Inte kul när sånt här påverkar träningen och/eller livet i övrigt.

Gusken
2010-02-11, 21:59
Försökte värma handlederna riktigt idag och körde lite ryggövningar för att sedan köra ett set dips. Fortfarande samma smärta och stelhet i handlederna. Det är sjukt irriterande, men som jag sa tidigare så nu när jag kommit hem och ätit och sett lite på TV så känner jag inte alls av det.

auermaa
2010-02-11, 22:02
Försökte värma handlederna riktigt idag och körde lite ryggövningar för att sedan köra ett set dips. Fortfarande samma smärta och stelhet i handlederna. Det är sjukt irriterande, men som jag sa tidigare så nu när jag kommit hem och ätit och sett lite på TV så känner jag inte alls av det.

Kan va så att du överansträngt handlederna. Jag fick en ilande känsla för några månader sedan i mina handleder/underarmar, men det försvann efter 1-2 veckors vilan. När jag började träna igen så värmde jag upp ordentligt varje gång och började även använda stöd. Testa vila dina handleder ett tag!

prOtotype
2010-02-16, 10:45
Kan det vara så att du helt enkelt vrider handlederna för mycket i pressövningarna? Jag försöker att inte ha handleden i samma vinkel som i armhävningar, utan istället hålla den så rak som möjligt för att få vikten rakt ovanför underarmsbenet. Liksom lägga vikten i mer nere i handen istället för uppe vid fingrarnas början.

Martin Löwgren
2010-02-16, 11:07
Kan det vara så att du helt enkelt vrider handlederna för mycket i pressövningarna? Jag försöker att inte ha handleden i samma vinkel som i armhävningar, utan istället hålla den så rak som möjligt för att få vikten rakt ovanför underarmsbenet. Liksom lägga vikten i mer nere i handen istället för uppe vid fingrarnas början.

Kör du tumlås runt stången?

Trapper Buzz
2010-02-16, 16:58
Bra tråd. Tumlås. Här har man lite att fundera på. Har samma problem, se.

Martin Löwgren
2010-02-16, 19:15
Bra tråd. Tumlås. Här har man lite att fundera på. Har samma problem, se.

Sluta med tumlås och se vad som händer.

prOtotype
2010-02-17, 09:58
Kör du tumlås runt stången?

Ja. Jag har inte problem med handlederna övhtaget nu för tiden och vill därför inte sätta mig i en situation där jag riskerar att tappa stången i bröstet i onödan.
Ska dock prova utan tumlås i dips för att se hur det känns, även om axlarna är ett större problem där än handlederna.

Martin Löwgren
2010-02-17, 11:47
Ja. Jag har inte problem med handlederna övhtaget nu för tiden och vill därför inte sätta mig i en situation där jag riskerar att tappa stången i bröstet i onödan.
Ska dock prova utan tumlås i dips för att se hur det känns, även om axlarna är ett större problem där än handlederna.

Den risken är obefintlig om stången ligger långt i handleden och du låser med övriga fingrar.

Ska du upp på 200kg + kan jag iofs köpa att man kör tumlås men annars behövs det inte.

prOtotype
2010-02-17, 12:53
Den risken är obefintlig om stången ligger långt i handleden och du låser med övriga fingrar.

Ska du upp på 200kg + kan jag iofs köpa att man kör tumlås men annars behövs det inte.

Om det ligger 200kg på stången så behöver jag nog inte oroa mig för handlederna, då kommer många andra delar att vara mos långt innan.
Tanken på det är obehaglig men det kanske är värt att känna på nästa gång det är bänk på schemat.

Trapper Buzz
2010-02-17, 14:11
Jag lyfter inte sällan tvåhundra plus mot kloss.
Men jag uppfattade det ovan som om tumlås var av godo;
men du Martin menar alltså motsatsen?

Förstår jag detta rätt: Inget tumlås på lite lägre vikter, tumlås på högre..?

Martin Löwgren
2010-02-17, 14:37
Jag lyfter inte sällan tvåhundra plus mot kloss.
Men jag uppfattade det ovan som om tumlås var av godo;
men du Martin menar alltså motsatsen?

Förstår jag detta rätt: Inget tumlås på lite lägre vikter, tumlås på högre..?

Får man ont av tumlås kan man testa att köra utan för att se om det släpper. Angående vad som är "bäst" av de två alternativ går åsikterna isär. Jag har alltid kört utan då stången ligger bättre i min hand (känns naturligare)

way
2010-02-18, 14:04
Får man ont av tumlås kan man testa att köra utan för att se om det släpper. Angående vad som är "bäst" av de två alternativ går åsikterna isär. Jag har alltid kört utan då stången ligger bättre i min hand (känns naturligare)

Var det inte något om att man kopplar bort underarmarna när man kör utan tumlås?

Martin Löwgren
2010-02-18, 14:31
Var det inte något om att man kopplar bort underarmarna när man kör utan tumlås?

Hur tänker du då?

Mvh

way
2010-02-18, 14:36
Hur tänker du då?

Mvh

Jag kommer ihåg att jag såg någon video när du körde utan tumlås, så undrade några varför du körde så, och då kommenterade du eller någon annan att det var eftersom att man använder underarmarna onödigt mycket med tumlås eller något?

Martin Löwgren
2010-02-18, 14:44
Jag kommer ihåg att jag såg någon video när du körde utan tumlås, så undrade några varför du körde så, och då kommenterade du eller någon annan att det var eftersom att man använder underarmarna onödigt mycket med tumlås eller något?

Nja tror du återigen blandar ihop saker. De du refererar till är nog angående dorsal flexion eller inte under triceps pressar.

way
2010-02-18, 19:33
Nja tror du återigen blandar ihop saker. De du refererar till är nog angående dorsal flexion eller inte under triceps pressar.

Nu kommer jag ihåg vad jag fick det ifrån, det var en kommentar på din youtube video.

"Att inte spärra med tummen leder till att du får mindre press på underarmarna, och i sin tur mer belastning på bara brösten, det är inte att rekommendera att köra med undergrepp förrens man är van och är stadig i sina rörelser. förövrigt har Axon helt rätt"

Om det finns någon sanning i detta vet jag inte.