handdator

Visa fullständig version : Deff upplägg


Beef
2010-02-07, 13:28
Hejsan jag är 192cm och väger 118kg
Defftid: 1:a april och framåt
Kalorierestriktion: -1000 till 1500kcal
Benedict metoden hamnar jag nånstans runt 3800 men då jag är överviktig så borde väl 3400 vara rimligt, så jag tänker ligga på runt 2400kcal per dag,

Träningsupplägg:
4-splitt
cardio vilodagar
simmning en morgon
promenader

Kost: inget halvfabrikat, minst 200g protein om dagen,
eaa före och efter träning.

mitt underskott kanske blir för stort?
är medveten om att jag kan ha totalt fel med vissa grejer och det är därför jag frågar.
andra synpunkter, tar jättegärna emot hjälp :)

chrilledude
2010-02-07, 15:24
Om man är väldigt överviktig kan man ligga på större underskott utan att för mycket muskler försvinner. Men vet inte hur det är för dig. :-)

Kravmaga
2010-02-07, 16:58
Jag tycker upplägget ser bra ut. -1000 kcal borde inte vara någon fara för dig. Själv ligger jag på -1000 kcal, väger 90kg, 182cm lång, och jag har t.o.m ökat lite i både volym och styrka. Dock har jag inte tränat på många år vilket kanske gör att jag hamnar i kategorin "nybörjare" och därav har lite lättare att bygga muskelmassa.

FetmaOnFire
2010-02-07, 17:02
Gå en massa promenader *flex*

Motoranimal
2010-02-07, 18:52
Gå en massa promenader *flex*

Promenadskillen! Jag kör faktiskt samma taktik :hbang:

Jag ligger på på minus 1000-1500 kalorier om dagen, är för tillfället 111 kg på 190cm men har varit 132 pannor tung. För mig fungerar detta bra och jag ser alltid till att äta minst 200 gram protein per dag även om det innebär att jag kanske bara hamnar på minus 800 eller ngt.

Detta fungerar väldigt bra för mig och jag kan göra framsteg på gymmet samtidigt som jag går ner i vikt. Enda problemet kan vara att jag kan tycka det är lite jobbigt att äta så lite kolhydrater, men det får man ta.

Lycka till!

Beef
2010-02-07, 18:57
jag är väl överviktig och förhållandevis otränad, så jag borde kunna få mer muskelmassa och styrka till en början? och 1500kcal i underskott borde funka?
promenader tänker jag gå, men då jag har skaplig kondition så funderar jag på att springa istället, nackdelar?
jag tänker väl ge mig när jag har tappat cirkus 20kg för att plana ut och sen bygga lite innan jag deffar igen.

young_george
2010-02-07, 19:08
jag är väl överviktig och förhållandevis otränad, så jag borde kunna få mer muskelmassa och styrka till en början? och 1500kcal i underskott borde funka?
promenader tänker jag gå, men då jag har skaplig kondition så funderar jag på att springa istället, nackdelar?
jag tänker väl ge mig när jag har tappat cirkus 20kg för att plana ut och sen bygga lite innan jag deffar igen.

Att ligga på 1500kcal underskott och samtidigt bygga muskelmassa ska du nog inte ha särskilt stora förhoppningar om.

Springa = högre aktivitsgrad = mer energiförbrukning per tidsenhet. Nackdelen är att det sliter mer på kroppen och att vara överviktig gör inte slitaget mindre.

Motoranimal
2010-02-07, 19:46
jag är väl överviktig och förhållandevis otränad, så jag borde kunna få mer muskelmassa och styrka till en början? och 1500kcal i underskott borde funka?
promenader tänker jag gå, men då jag har skaplig kondition så funderar jag på att springa istället, nackdelar?
jag tänker väl ge mig när jag har tappat cirkus 20kg för att plana ut och sen bygga lite innan jag deffar igen.

Att springa skulle jag avråda dig från. Dels är du ganska tung och riskerar att skada dig i onödan och dels kommer du förlora mer muskler om du springer i samband med kalorisnål kost än om du istället promenerar. Dock får du ju promenera en längre tid än du behöver jogga om du vill bränna samma kalorier. Allting handlar om din prioriteringar kring förlorad muskelmassa/fett.

Beef
2010-02-07, 23:44
Motoranimal hur länge har du deffat?
okej då försöker jag hålla löpningen till cardion och bara promenera övrig tid.
hur ser ni på simmning? i nuläget så intervall simmar jag en morgon i veckan för konditionens skull,

Sniggel
2010-02-08, 00:23
Motoranimal hur länge har du deffat?
okej då försöker jag hålla löpningen till cardion och bara promenera övrig tid.
hur ser ni på simmning? i nuläget så intervall simmar jag en morgon i veckan för konditionens skull,

Simning är en bra form av cardio i ditt fall. Det är om inte annat ganska skonsamt, iaf för knän, även om du kör väldigt intensivt. Dock är det svårare att göra av med kalorier än t ex löpning pga att man inte kan utnyttja benen (stora muskelgrupper) på samma sätt.

Beef
2010-02-08, 01:52
okej då blir det simmning, fast löpning är inget problem för mig och mina knän, dom klarar både am.fotboll och slalom i stora mängder:)
jag har en udda fråga: mina ben tycker jag är godkänt stora, men om jag börjar cykla ofta blir dom mindre? dvs bryts musklerna ner i benen så dom blir klena även fast jag styrketränar? en konstig fråga

Motoranimal
2010-02-08, 21:09
Motoranimal hur länge har du deffat?
okej då försöker jag hålla löpningen till cardion och bara promenera övrig tid.
hur ser ni på simmning? i nuläget så intervall simmar jag en morgon i veckan för konditionens skull,

Jag började på 132,4 i maj förra året och har ryckt neråt i perioder men aldrig gått upp i vikt imellan. Nu har jag deffat seriöst sen början av januari och har gått ner 7-8 kilo sen dess. Ett kilo i veckan verkar vara det som fungerar bäst för mig men det är ju personligt. Ett minus på 1000 kcal gör som du säkert känner till att du ungefär går ner ett kilo i veckan.

Det bästa för mig är att gymma hårt och gå promenader, ingen cardio för mig alltså. Men om du tycker om det ska du absolut göra det, många mår väldigt bra av att köra kondition. Men jag tänker vänta ut vintern tills jag är nere på under 105 kilo innan jag börjar jogga för att det helt enkelt är roligare att jogga när man är lättare plus att det blir bättre väder.

Hoppas det går bra för dig! Kan tipsa om excelmallen för uträkning av näringsintag som finns här på kolo. Den revulotionerade min deff!*slap*

Kravmaga
2010-02-08, 23:12
Hoppas det går bra för dig! Kan tipsa om excelmallen för uträkning av näringsintag som finns här på kolo. Den revulotionerade min deff!*slap*

Jag vill passa på att slå ett slag för alla schyssta apps till Iphone som hjälper till med kaloriräkning, finns en hel del gratisvarianter som fungerar utmärkt (där man b.la. också kan söka i databaser, lägga in egna värden, registrera vikt/mått och få grafer på dessa etc.)!