handdator

Visa fullständig version : Bultande känsla i bakhuvud/nacke.


Dennis93
2010-02-07, 13:07
Tja !
Jag är förbannad nu över att jag inte kan gå till gymmet *gah!* Alltså jag kan men när jag gör en övning på arbetsvikter så bara efter ett antal reps så börjar det bulta i bakhuvudet och nacken känns stel vill då inte fortsätta leder bara till huvudvärk osv.

Det började med att vi hade livräddningsprov i skolan, det var inte svårt eller nåt fick tiden typ 1min 40sek så lång tid tog det inte heller. Vi skulle simma 25m med livboj dyka ner och hämta en vikt ca 2-3m ner tror jag och sedan ta livbojen över en kamrat och "bogsera" honom tillbaka 25m. Efter så kände jag att en konstig känsla i nacken, men gick klart skolan och vilade hemma efter, nästa dag kändes det som vanligt till jag gick till gymmet och körde lite hantelpress(första övningen) började uppvärma kände inget men när jag tog mina riktigt vikter så efter några reps började det bulta som fan. Blev sur för musklerna kändes bra och det gick lätt att lyfta men bakhuvudet bultade så att jag tänkte att jag orkar inte ett helt gympass såhär, så sur gick jag hem :cryout:

Kan lägga till att jag får samma skit känsla i bakhuvudet när man runkar, så nu har jag inte varit på gymmet på 5 dagar och jag orkar inte gå dit för att jag vet att det kommer bli samma sak eftersom jag fortfarande får samma känsla av runken :Virro

Tack på förhand.

Trashcan
2010-02-11, 22:06
Hahaha @ runken. :D
Jag har haft exakt samma grej, fick det dock när jag körde hacksquats. Precis när nacken "går in" i huvudet dunkade det och gjorde vansinnigt ont på gymmet och även "runken". Har du samma som jag fick är det borta om två veckor eller så. Jag fick höra att det kunde vara något spräckt blodkärl. Ta det lugnt tills dess bara så det inte "rivs" upp igen, det förlänger nog läktiden lite. Kör lätta pass om det känns bättre än att inte köra alls. =)

Martin Löwgren
2010-02-11, 22:09
Låter som huvudvärk som framkallas av fysisk aktivitet med ökat blodtryck som följd (ja runka ger en ökning av blodtryck, precis som styrketräning).

Den vanligaste formen av denna form av huvudvärk är migrän.

grimfish
2010-02-12, 13:18
Det låter snarare som om du drabbas av det som vi brukar kalla för ansträngningsutlöst huvudvärk. Det är en ganska vanlig åkomma hos unga personer och den är ofta övergående inom någon eller ett par månader. Om huvudvärken inte släpper relativt snart efter ansträngning eller orgasm bör du söka läkare, dels för att utesluta andra allvarligare tillstånd och dels för att få medicin mot huvudvärken.

L-Sami
2010-02-12, 13:23
Huvudvärken beror kanske på nackproblemet, om du hade slagit i huvudet så skulle det kunna vara hjärnskakning det handlar om, men är inte inte så troligt i ditt fall. Kanske någon typ av överansträngning i nacken. Nackproblem speciellt övre delen av halsryggen kan ge huvudvärk.

Martin Löwgren
2010-02-12, 13:30
Låter som huvudvärk som framkallas av fysisk aktivitet med ökat blodtryck som följd (ja runka ger en ökning av blodtryck, precis som styrketräning).

Den vanligaste formen av denna form av huvudvärk är migrän.

Även muskelbristing och diverse nackproblem kan ge huvudvärk men dessa ska inte öka utav ansträning (pulsökning) utan vara mer eller mindre konstanta är min erfarenhet efter ha samtalet med en neurolog kollega.

toto2009
2010-05-08, 11:56
Gjorde chins 2 dagar sedan och fick denna. Gick sedan över och jag körde klart biceps och gick hem. Dagen efter drog jag en runk och fick samma smärta! detta återkommer varje gång! Sjukt jobbigt då det ena stunden är helt normalt men så fort man "överanstränger" sig kommer den!. Ni som haft liknande, hur länge har det varat?