handdator

Visa fullständig version : Hur stor kaloriökning är vettig?


SlippingInToComa
2010-02-07, 11:56
Jag har under en tid nu börjat skriva ner allt jag äter, det gjordes i samband med att jag la om matvanor och allt.

Hur som helst, jag är inte så stor i maten, och får väl i mig ca 1850 Kcal om dagen, ligger i snitt på 50% kolhydrater, 22% protein och 28% fett, då är det 3 mål mat och lite annat krafs som frukt, kaffe med socker eller lite glass eller sånt där man måste unna sig :)
Jag rör på mig regelbundet, går med hunden 1 timme om dagen, eller ja, nästan varje dag iaf ;) sen har jag andra grejer som Step, Aerobics, BodyBalance 3-4 ggr i veckan. Jag ska oxå börja gymma nu (igen) har jag tänkt, kanske blir 3 pass i veckan.

Jag vill alltså svarva kroppen lite, bli av med några cm här och där och få tillbaka lite muskler som jag hade förr.

Så, då är frågan vad (på ett ca) bör jag ändra i Kcal intag, eller prot, kolh., fett? Näringslära är tyvärr inte min starkaste sida :Virro
med alla "gympapass" och gymet så pass mycket varje vecka så hamnar väl jag på ett rätt dåligt Kcal underskott iaf?


Bör väl nämna att jag är "flicka" på ~25 år, så inga dunderökningar som passar sig finfint för skogshuggare :)

tack på förhand

Scratch89
2010-02-07, 12:51
Det kommer bli svårt att bygga muskler och bränna fett samtidigt, som de flesta redan har fått erfara. Det blir lättare om du prioriterar det ena eller det andra, och äter och tränar därefter. Om du känner att du är lite för rund nu, så kan det vara läge att prioritera konditionsträning och behålla ditt matintag. Det kan vara bra att läsa deffguiden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881


Vill du lägga på dig muskler kan det vara bra att äta lite mer och börja träna enligt något vettigt styrketräningsschema, t.ex det som z_bumbi har gjort.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

SlippingInToComa
2010-02-07, 14:02
Tack för svaret.

Jag var otydlig i min text, det är givetvis inte så att jag vill bränna fett och bygga muskler på samma gång.

Det jag ville fråga om var vilken ökning som kunde vara bra till det jag ska börja med först, alltså bygga muskler, eftersom jag är så dålig på näringslära.
Jag vill veta hur mycket Kcal och resten i % jag ungefär behöver för att lyckas, och eftersom jag är rätt liten i maten så når jag inte riktigt högre än 1850 Kcal om dagen, vilket ju är rätt lite med tanke på vad jag gör.

Men jag ska kolla in länkarna du bifogade, tack igen :)

Scratch89
2010-02-08, 01:27
Det bästa är att inte stressa. Ät så mycket som du gör nu, och utvärdera igenom om ett par veckor eller en månad. Vad har hänt på vågen? Vad har hänt i spegeln? Om du inte har gått upp i vikt, blivit starkare eller muslulösare, får du se till att äta lite mer. Ett enkelt och bra sätt att få i sig mer energi är att dricka mer energi. Mjölk är utmärkt, t.ex. Tipsen för att lättare få i sig maten är många, men jag tycker som sagt att du ska skynda långsamt.