handdator

Visa fullständig version : Grönsaker å frukt med lite kolhydrater?


Barbastark
2010-02-07, 11:16
Hej!

Jag håller på å dietar nu men det är typ första gången jag väger den mesta av maten. Detta ledde till att jag insåg hur mycket kolhydrater det är i saker och hur mycket över kvoten jag varit tidigare närjag deffat.

Så jag undrar om ni kan ge mig lite tips på grönsaker och frukt som det är väldigt lite kolhydrater i, så att jag kan få i mig tillräckligt med vitamin och så utan att hamna för högt i kolhydratmängd.

MVH B

tsp
2010-02-07, 11:45
broccoli

mikaelj
2010-02-07, 11:59
Få frukter, men de flesta frukter innehåller inte sådär jättemycket vitaminer. Definitivt inte värt det om du ser till vitamin/kh-ration och du vill hålla den nere (eller uppe, hur det nu blir).

Just nu är min huvudsakliga grönsakskälla frusen broccoli/blomkål/morot i påse, minst ett halvkilo om dagen. Det är kanske inte det bästa, men det är bättre än ingenting, och ihop med en trevlig sås är det väldigt gott.

Barbastark
2010-02-07, 12:11
Få frukter, men de flesta frukter innehåller inte sådär jättemycket vitaminer. Definitivt inte värt det om du ser till vitamin/kh-ration och du vill hålla den nere (eller uppe, hur det nu blir).

Asså? Jag trodde att frukt var vitaminbomber??

Just nu är min huvudsakliga grönsakskälla frusen broccoli/blomkål/morot i påse, minst ett halvkilo om dagen. Det är kanske inte det bästa, men det är bättre än ingenting, och ihop med en trevlig sås är det väldigt gott.

haha, den påsen brukar jag också köpa!

Scratch89
2010-02-07, 12:48
Just nu är min huvudsakliga grönsakskälla frusen broccoli/blomkål/morot i påse, minst ett halvkilo om dagen. Det är kanske inte det bästa, men det är bättre än ingenting, och ihop med en trevlig sås är det väldigt gott.

Jag skulle vilja säga att det är bland det bästa man kan få i sig i grönsaksväg.

mikaelj
2010-02-07, 13:15
Barbastark: jag vet inte om du bara låtsas nu.... men nej, de vanligaste frukterna folk köper (banan, bäpple, bapelsin) är det definitivt inte.

Scratch89: Jag har en gnagande känsla av att något förstörs av frys/tiningsprocessen, samt att det saknas en hel del udda vitaminer (t ex K?) som kanske finns i andra grönsaker.

bollio
2010-02-07, 13:42
Nej, frysta grönsaker är om något bättre än färska. Att frysa ned är en konserveringsmetod som bevarar vitaminerna bättre än om de får stå framme i rumstemperatur som de gör i butiken.

Dajollee
2010-02-07, 13:54
Nej, frysta grönsaker är om något bättre än färska. Att frysa ned är en konserveringsmetod som bevarar vitaminerna bättre än om de får stå framme i rumstemperatur som de gör i butiken.

dom kokar väl dom innan d fryses ner? borde inte va så bra.

siimon89
2010-02-07, 13:57
Bär är superbra om du vill hålla ned kolhydraterna men ändå få i dig lite sött. Coops frysta jordgubbar innehåller bara 7g kolhydrater/100g.

Barbastark
2010-02-07, 14:10
Barbastark: jag vet inte om du bara låtsas nu.... men nej, de vanligaste frukterna folk köper (banan, bäpple, bapelsin) är det definitivt inte.

Hepp, låtsades inte.

Barbastark
2010-02-07, 14:11
Bär är superbra om du vill hålla ned kolhydraterna men ändå få i dig lite sött. Coops frysta jordgubbar innehåller bara 7g kolhydrater/100g.

Ok, a bra, tack för det tipset!

mikaelj
2010-02-07, 14:25
dom kokar väl dom innan d fryses ner? borde inte va så bra.

Ptja, nå'n måste ju koka dem?

jakke
2010-02-07, 14:34
Spenat!

Barbastark
2010-02-07, 14:58
Spenat!

Ok! Funkar det med stuvad? Har sett att det inte är så mycket kolisar men funderar på om det är mycket transfetter å så i typ findus stuvade spenat

Mega_man1000
2010-02-07, 16:02
jag lånar tråden med en fråga angående spenat!

Är kokad spenat laxerande om man äter en stor mängd?

lina03
2010-02-07, 16:22
Ananas är bra för karlar att äta när de vill förbränna :)

Dreas
2010-02-07, 16:26
Ananas är bra för karlar att äta när de vill förbränna :)Vad dillar du om? Har jag aldrig hört.

lina03
2010-02-07, 16:35
Vad dillar du om? Har jag aldrig hört.


Dillar och dillar... du kan ju kolla upp det, jag har ingen källa. Vet bara att mitt ex (som vart conditioner trainer, pt, whatever i 10 år, tränat flera os-tävlande osv) sa att det var bra, kvinnor bör dock bara dricka juicen.
Jag kan fråga honom varför, om det är nödvändigt.

King Grub
2010-02-07, 16:36
Det finns ingen sanning i det. 85% socker har aldrig varit bra för förbränningen, och det finns inget annat i ananas som skulle öka energiförbrukningen eller fettförbränning såpass att det ens motsvarar en del av själva ananasens kalorier.

mikaelj
2010-02-07, 16:37
Jag kan fråga honom varför, om det är nödvändigt.

Ja, gör det.

Eddie Vedder
2010-02-07, 16:38
Scratch89: Jag har en gnagande känsla av att något förstörs av frys/tiningsprocessen, samt att det saknas en hel del udda vitaminer (t ex K?) som kanske finns i andra grönsaker.

De blancheras före nedfrysning men det sker kvickt. Och K-vitamin är en väldigt värmestabil mikronutrient dessutom. Dock känslig för stark syra.:)

Ok! Funkar det med stuvad? Har sett att det inte är så mycket kolisar men funderar på om det är mycket transfetter å så i typ findus stuvade spenat

Innehåll:
Hackad spenat 71 %, skummjölk, vetemjöl, margarin (vegetabilisk olja, vatten, syrad skummjölk, salt, E471, E472c, aromämnen), modifierad stärkelse, lök, salt, aromämnen, jästextrakt, socker, vegetabilisk olja, grönsaksextrakt (morot, persilja, lök, vitlök) och kryddextrakt. Salthalt 0,7% innehållsdeklarationen kan ha ändrats.

http://www.findus.se/produkter/gronsaker/basgronsaker/stuvad-spenat/

Här har du lite mer tips på grönsaker och behandling Barbastark:

http://traningslara.se/blogg/tips-for-hantering-av-gronsaker/

Dreas
2010-02-07, 16:40
Dillar och dillar... du kan ju kolla upp det, jag har ingen källa. Vet bara att mitt ex (som vart conditioner trainer, pt, whatever i 10 år, tränat flera os-tävlande osv) sa att det var bra, kvinnor bör dock bara dricka juicen.
Jag kan fråga honom varför, om det är nödvändigt.Det är sådant som är så skrämmande, har man en PT-titel tror folk på en direkt verkar det som, även om det man säger inte har verklighetsförankring för fem öre.

lina03
2010-02-07, 16:41
Ja, gör det.


Ok, återkommer i natt/imorgon. Natt där han bor så han ska väl få sova färdigt.

lina03
2010-02-07, 16:45
Det är sådant som är så skrämmande, har man en PT-titel tror folk på en direkt verkar det som, även om det man säger inte har verklighetsförankring för fem öre.


Ja, fast han har ändå studerat detta i tre år på universitet, plus 10 års erfarenhet.

Eddie Vedder
2010-02-07, 16:46
Ok, återkommer i natt/imorgon. Natt där han bor så han ska väl få sova färdigt.

Om du inte väldigt gärna VILL göra det så skulle jag inte slösa den tiden. Det är hursomhelst ingen sanning i det. Däremot finns de som supplementerar med bromelain som är ett proteinnedbrytande enzym från ananas.

Känns knappast nödvändigt.

Ja, fast han har ändå studerat detta i tre år på universitet, plus 10 års erfarenhet.

Vilken universitetsutbildning skulle lära ut något så kvasivetenskapligt?

Dreas
2010-02-07, 16:48
Ja, fast han har ändå studerat detta i tre år på universitet, plus 10 års erfarenhet.Ja, saken blir inte mer rätt för det :)

Kischen
2010-02-07, 16:52
Det är sådant som är så skrämmande, har man en PT-titel tror folk på en direkt verkar det som, även om det man säger inte har verklighetsförankring för fem öre.

Jag har hört ananasgrejen förr, trodde folk hade begravt den gamla myten. Skämmande hur sånt lever vidare och om det nu är så att personer som svenssons litar på sprider skräpet.

mikaelj
2010-02-07, 17:00
Ananas- och kaffedieten?

lina03
2010-02-07, 17:05
Ja, saken blir inte mer rätt för det :)


Självklart blir det inte det. Dock litar jag på det mesta han säger, ser man på hur han själv ser ut samt hans klienters framgångar så är han nog iaf oftast inte ute och cyklar.

Kischen
2010-02-07, 17:05
Ananas- och kaffedieten?

Nja, minns inte riktigt. Personen som snackade om ananas var samma person som påstod att om man endast åt ägg och tomat så skulle dom ta ut varandra i magen.

Nån sorts magi, typ *screwy*

Eddie Vedder
2010-02-07, 17:07
Självklart blir det inte det. Dock litar jag på det mesta han säger, ser man på hur han själv ser ut samt hans klienters framgångar så är han nog iaf oftast inte ute och cyklar.

Återigen inget som för fem öre styrker ett konkret påstående om effekten från ananas. Om Yannick Tregaro går ut och säger att trestegshoppare ska äta mycket hallon varannan fredag klockan 22:30 betyder det inte att det är sant bara för att Christian Olsson var bäst i världen när han var på topp.

mikaelj
2010-02-07, 17:08
ser man på hur han själv ser ut samt hans klienters framgångar så är han nog iaf oftast inte ute och cyklar.

Nyckelorden verkar tyvärr vara "trots att", inte "tack vare".

Personen som snackade om ananas var samma person som påstod att om man endast åt ägg och tomat så skulle dom ta ut varandra i magen.

Slagsmål!

young_george
2010-02-07, 17:18
Vilken universitetsutbildning skulle lära ut något så kvasivetenskapligt?

Masters degree - Brologic in theory and pratice

lina03
2010-02-07, 17:18
Återigen inget som för fem öre styrker ett konkret påstående om effekten från ananas. Om Yannick Tregaro går ut och säger att trestegshoppare ska äta mycket hallon varannan fredag klockan 22:30 betyder det inte att det är sant bara för att Christian Olsson var bäst i världen när han var på topp.


Men alltså, hallå. Han kan som sagt mycket väl ha fel i detta. Anledningen till att jag skrev det är för att jag hört honom säga det, han är trots allt en välkänd tränare. Såklart sa han inte att ananas är en dunderkur som trollar bort fett som ni verkar tro.

mikaelj
2010-02-07, 17:26
Om han nu är så välkänd borde vi veta vem han är. Vad heter han?

lina03
2010-02-07, 17:34
Om han nu är så välkänd borde vi veta vem han är. Vad heter han?


Han är inte svensk, här hade jag aldrig hört talas om honom innan. Men efter vad jag förstått från när jag läst artiklar, sett tvprogram (bl.a låg han bakom mat-och träningsprogrammen i "Biggest loser"-tävlingen) och lyssnat på honom i radio så verkar han vara "välkänd". Eftersom han är mitt ex har jag ingen lust att säga vem han är, så ja jag kan förstå att ni tycker jag dillar men bryr mig inte särskilt :) Och det är inte heller meningen att skryta om att jag har värsta kända superexet heller. eh

mikaelj
2010-02-07, 17:54
Han är inte svensk, här hade jag aldrig hört talas om honom innan. Men efter vad jag förstått från när jag läst artiklar, sett tvprogram (bl.a låg han bakom mat-och träningsprogrammen i "Biggest loser"-tävlingen)

Ahh, Biggest Loser. Spjutspetsen inom kost och träningslära!

och lyssnat på honom i radio så verkar han vara "ökänd".

Fixade det åt dig.

Eftersom han är mitt ex har jag ingen lust att säga vem han är, så ja jag kan förstå att ni tycker jag dillar men bryr mig inte särskilt :)

Jo, annars hade du släppt tråden.

Och det är inte heller meningen att skryta om att jag har värsta kända superexet heller. eh

Det misslyckades du med redan när du i förra inlägget var tvungen att skriva att han är känd.

Dreas
2010-02-07, 18:03
Men alltså, hallå. Han kan som sagt mycket väl ha fel i detta. Anledningen till att jag skrev det är för att jag hört honom säga det, han är trots allt en välkänd tränare. Såklart sa han inte att ananas är en dunderkur som trollar bort fett som ni verkar tro.Vi tror inte att han menade att det trollar bort fett. Det är inte ens i närheten av bra för fettförbränningen såvitt jag vet då socker faktiskt motverkar fettförbränningen.

Tolkia
2010-02-07, 18:17
Ananas är bra för karlar att äta när de vill förbränna. :)
Särskilt för karlar? Vad skulle förklaringen vara till det? (Nej, jag drygar mig inte, jag skulle gärna vilja höra resonemanget bakom, om man verkligen menar att det är för män men inte för kvinnor.)

Barbastark
2010-02-07, 19:13
De blancheras före nedfrysning men det sker kvickt. Och K-vitamin är en väldigt värmestabil mikronutrient dessutom. Dock känslig för stark syra.:)





http://www.findus.se/produkter/gronsaker/basgronsaker/stuvad-spenat/

Här har du lite mer tips på grönsaker och behandling Barbastark:

http://traningslara.se/blogg/tips-for-hantering-av-gronsaker/

Ok tackar, ska kolla upp!

Barbastark
2010-02-07, 20:40
Och kan vi hålla oss till topic tack istället för att ägna 80% av denna tråd till att risa lina03

Querer
2010-02-07, 20:42
jag lånar tråden med en fråga angående spenat!

Är kokad spenat laxerande om man äter en stor mängd?


Prova

Sniggel
2010-02-07, 21:27
Han är inte svensk, här hade jag aldrig hört talas om honom innan. Men efter vad jag förstått från när jag läst artiklar, sett tvprogram (bl.a låg han bakom mat-och träningsprogrammen i "Biggest loser"-tävlingen) och lyssnat på honom i radio så verkar han vara "välkänd". Eftersom han är mitt ex har jag ingen lust att säga vem han är, så ja jag kan förstå att ni tycker jag dillar men bryr mig inte särskilt :) Och det är inte heller meningen att skryta om att jag har värsta kända superexet heller. eh

Hoppas inte det är hans idé att låta folk med 50 kilos övervikt tävla i vem som kommer fortast upp och ner för en lång backe, utan att kunna förutse att risken för knäskador är enorm.

OnT:
Kålrot, palsternacka, blomkål, rödbetor.

Barbastark
2010-02-07, 23:18
OnT:
Kålrot, palsternacka, blomkål, rödbetor.

Okok! tackar

Sniggel
2010-02-08, 00:36
Morötter och haricot verts kan du nog också lägga till där. Sen gällande frukter så är väl kaloriinnehållet högre för det mesta (med lägre mättnad), men frukter med tuggmotstånd som t ex äpple och päron kan nog vara ett bra sätt att få i sig kolhydrater utan att det springer iväg allt för mycket.

lina03
2010-02-08, 01:12
Ahh, Biggest Loser. Spjutspetsen inom kost och träningslära!



Fixade det åt dig.



Jo, annars hade du släppt tråden.



Det misslyckades du med redan när du i förra inlägget var tvungen att skriva att han är känd.



Ha ha.. thx. Han behöver iaf inte sitta på ett litet forum och tävla om vem som vet mest. Det stämmer verkligen det han säger att alla självutnämnda experter på kost och träning, han måste vara väldigt dum som behövde studera allt på uni.
Nä, biggest loser är kanske inte bästa tvprogrammet då de tog hjälp av honom då den "riktiga" tränaren inte visste något. I övrigt har han bara blivit intervjuad i tv när det gått bra för hans klienter etc.

I övrigt får jag väldigt mycket ut av att skryta om mitt ex bakom en skärm! Vilken självförtroende boost det är. Och tanken var från början bara att tipsa om en frukt, det är ju ni som ställde alla frågor.

Scratch89
2010-02-08, 01:20
Problemet med sådana här debatter, är att skillnaden mellan en under förutsättningarna upplyst skara och en inskränkt individ blir så uppenbara.

Du säger en sak, många frågar hur ett så pass annorlunda och konstigt uttalande kan finnas, och du förklarar saken med att din (ex?)pojkvän är en jättekänd PT som har studerat på högskola och därför vet sin sak. Jag har också gjort det, och minst tre andra till i tråden. Ingen av oss har hört detta, och med bara ett par högskolepoäng och en gnutta sunt förnuft förstår man att det inte är sant.

Du får gärna sluta ta åt dig personligt och istället försöka se helhetsbilden.

lina03
2010-02-08, 01:20
Jo, annars hade du släppt tråden.

.



Släppt tråden, vem är det som inte släpper egentligen? Du frågar en himla massa (säkerligen för att kunna göra narr av mig) och jag är bara vänlig och svarar. Men du har kanske personliga problem och behöver jobba på självkänslan. Lycka till!

Dreas
2010-02-08, 01:28
Släppt tråden, vem är det som inte släpper egentligen? Du frågar en himla massa (säkerligen för att kunna göra narr av mig) och jag är bara vänlig och svarar. Men du har kanske personliga problem och behöver jobba på självkänslan. Lycka till!Nu får damen lugna ner sig. Ingen här är någon självutnämnd expert och det är inte dig vi klankar ner på utan påståendet som du säger att ditt ex har gjort.

Ta inte illa upp, sluta försvara honom, fråga honom hur det låg till, sen ska du se att kostvetarna och även resterande kommer förklara för dig hur det ligger till.

lina03
2010-02-08, 01:35
Problemet med sådana här debatter, är att skillnaden mellan en under förutsättningarna upplyst skara och en inskränkt individ blir så uppenbara.

Du säger en sak, många frågar hur ett så pass annorlunda och konstigt uttalande kan finnas, och du förklarar saken med att din (ex?)pojkvän är en jättekänd PT som har studerat på högskola och därför vet sin sak. Jag har också gjort det, och minst tre andra till i tråden. Ingen av oss har hört detta, och med bara ett par högskolepoäng och en gnutta sunt förnuft förstår man att det inte är sant.

Du får gärna sluta ta åt dig personligt och istället försöka se helhetsbilden.


Jag tar det inte alls personligt. Det är folk som börjar ändra i mina inlägg och är allmänt dryga. Jag gav bara tips om en frukt som, ja mitt kunniga, ex talat om. Fine om det inte stämmer det han sagt, och jag vill inte skryta om att han är känd med sina högskolepoäng, men ville bara klargöra att han inte gått en 3 veckors kurs och kallar sig pt, då någon antydde det.

lina03
2010-02-08, 02:57
Nu får damen lugna ner sig. Ingen här är någon självutnämnd expert och det är inte dig vi klankar ner på utan påståendet som du säger att ditt ex har gjort.

Ta inte illa upp, sluta försvara honom, fråga honom hur det låg till, sen ska du se att kostvetarna och även resterande kommer förklara för dig hur det ligger till.


Okej nu är damen nedlugnad. Skyller på trötthet och stress och en släng av pms :). Jag ska efterhöra med exetkexet som sagt och nej, jag tvivlar inte på att kostvetarna och hela världen kommer att förklara för den stackars, dumma lilla tjejen hur det ligger till ;)