handdator

Visa fullständig version : kan träning till "failure" orsaka nervskador?


MacSean
2010-02-06, 19:35
Hej, jag funderar på en sak som känns viktig att få besvarad. Helst via ingående förklaringar, vetenskapliga alltså, eller vetenskapliga hänvisningar.

Kan träning till positiv muskelkollaps, alltså positive failure, eller rent av lite mer ansträngning, leda till nervskador och neurologiska sjukdomar?

1911
2010-02-06, 19:39
Vilka övningar är det du tänker på? Känns osannolikt i de övningar jag tänker på... men du kanske menar några specifika?

MacSean
2010-02-06, 19:43
Alla övningar. Först tänkte jag maskiner, så som benspark och benpress och annat. Men det är intressant med fria vikter med i tunga stora övningar.

Kan det leda till neurologiska sjukdomar så som MS eller andra hemskare sjukdomar?

MacSean
2010-02-06, 19:49
Ännu en fråga, kan högre frekvens och/eller volym leda till neurologiska skador om intensiteten är ganska långt från maximal ansträngning?

Tolkia
2010-02-06, 20:47
Varför skulle det leda till MS (jag antar att du har någon anledning att ta upp just MS som exempel)? "Neurologiska sjukdomar" är en stor familj och de bakomliggande mekanismerna är många och olika, så sannolikheten att de skall relatera till träning är olika beroende på vilken sjukdom vi pratar om.

MacSean
2010-02-06, 20:49
Varför skulle det leda till MS? "Neurologiska sjukdomar" är en stor familj och de bakomliggande mekanismerna är många och olika, så sannolikheten att de skall relatera till träning är olika beroende på vilken sjukdom vi pratar om.

MS eller något ännu värre, eller något annat. Varför jag frågar är för att jag har något minne om att jag läste att så intensiv träning kunde leda till åkommor. Att jag frågar beror också på att jag inte vet.

Ja, det förstår jag. Hur är det med en av de hemskaste sjukdomarna jag kan tänka mig, ALS? Kan så intensiv leda till andra neurologiska sjukdomar?

Om jag blir frisk och kan träna sen, har börjat med väldigt lätta och enkla övningar, så ska jag nog träna ganska försiktigt.

Tolkia
2010-02-06, 21:02
Alltså, det finns ju, som sagt inte EN neurologisk sjukdom. Jag skulle tro att det vanligaste om man överdriver det här med träning till failure är att man tränar sönder sig (d.v.s. muskuloskelettala skador och allmänna överträningssymptom). Allmän överträning lär iofs kunna ge symptom som påminner om tidiga symptom på vissa neurologiska sjukdomar (omotiverad trötthet och liknande). Jag tycker att det låter osannolikt att träning skulle orsaka MS eller ALS, men det finns mycket mytbildning kring, som du skriver "hemska sjukdomar", så det finns säkert någon någonstans som hävdar det.

Perifera nervskador är det nog inte så svårt att skaffa sig, dock, t.ex. genom att stången trycker i händerna, att man nöter samma rörelse extremt ofta och länge etc. (Åtminstone om man är lite känslig; detta enligt neurologen när jag utreddes där. De snarare promote:ade än avrådde från träning, dock.)

MacSean
2010-02-06, 21:14
Alltså, det finns ju, som sagt inte EN neurologisk sjukdom. Jag skulle tro att det vanligaste om man överdriver det här med träning till failure är att man tränar sönder sig (d.v.s. muskuloskelettala skador och allmänna överträningssymptom). Allmän överträning lär iofs kunna ge symptom som påminner om tidiga symptom på vissa neurologiska sjukdomar (omotiverad trötthet och liknande). Jag tycker att det låter osannolikt att träning skulle orsaka MS eller ALS, men det finns mycket mytbildning kring, som du skriver "hemska sjukdomar", så det finns säkert någon någonstans som hävdar det.

Perifera nervskador är det nog inte så svårt att skaffa sig, dock, t.ex. genom att stången trycker i händerna, att man nöter samma rörelse extremt ofta och länge etc. (Åtminstone om man är lite känslig; detta enligt neurologen när jag utreddes där. De snarare promote:ade än avrådde från träning, dock.)

Tack för svaren, jag tror inte jag har läst någonting om att det kunde leda till just MS eller ALS, men nervskador eller något. Förvånar mig inte om det finns mytbildning kring det. Hitta det här: "Handskador drabbar vanligen unga individer, företrädesvis män, och bland dessa skador är perifera nervskador de allvarligaste och mest svårbehandlade."

Jag ska också till neurologen om ett tag, jag kan fråga där om intensitet på träningen och frekvens. Jag har dålig återhämtningsförmåga, så jag tror att både volym, frekvens och intensitet ska vara ganska låg om jag ska orka träna i längden och så smått höja förmågan att träna mer.

Promota för träning, betyder det att man stödjer träning?

Tolkia
2010-02-06, 21:20
Ja, "min" neurolog var helt klart för. Även om han, med sorg i hjärtat eftersom han ansåg skidåkning vara den ädlaste av ädla sporter, avrådde mig från att satsa på en karriär som långloppsåkare. :D

Perifera nervskador p.g.a. träning är iofs inte jättesvåra att undvika; det handlar i stor del om saker som att ha rätt utrustning, skor som passar och inte idiotträna.

MacSean
2010-02-06, 21:41
Ja, "min" neurolog var helt klart för. Även om han, med sorg i hjärtat eftersom han ansåg skidåkning vara den ädlaste av ädla sporter, avrådde mig från att satsa på en karriär som långloppsåkare. :D

Se där jag, men hur kommer det sig att du blev avrådd från att satsa på längdskidåkning? :) Får man fråga vad du sökte för hos neurologen?


Perifera nervskador p.g.a. träning är iofs inte jättesvåra att undvika; det handlar i stor del om saker som att ha rätt utrustning, skor som passar och inte idiotträna.

Aha på så vis, men då går det ju att undvika ja. Hoppas inte jag har hunnit dra på mig några sådana, i och för sig har jag vilat länge från hårdare träning.

Tolkia
2010-02-06, 22:50
Droppfot *2, vilket fick min läkare på VC att ana ugglor i mossen och skicka mig vidare. Det visade sig att jag har en lindrig, ärftlig neuropati där man har lite taskig produktion av ett myelinprotein (myelin är det isolerande fettskiktet utanpå nerven; ursäkta om jag skriver som om du var ett dagisbarn), vilket i sin tur leder till att perifera nerver är känsliga för yttre påfrestningar som tryck, sträck och nötning. I extremfallet nöts myelinet helt enkelt bort och nervsignalerna slutar gå fram till muskeln (droppfot, t.ex.). Problemet med långloppsskidåkning skulle vara stakandet, någon nerv som passerar armbågen kunde känna sig misshandlad och lägga in protest. Neurologen påpekade även att det kanske inte var någon hit att lägga upp sin styrketräning på ett extremt repetitivt vis (det gäller då alltså mig, som har en konstaterad känslighet), särskilt inte om den innefattar maskiner som trycker någonstans, t.ex. som rullen på bensparken.

malleman
2010-02-07, 02:32
Hej, jag funderar på en sak som känns viktig att få besvarad. Helst via ingående förklaringar, vetenskapliga alltså, eller vetenskapliga hänvisningar.

Kan träning till positiv muskelkollaps, alltså positive failure, eller rent av lite mer ansträngning, leda till nervskador och neurologiska sjukdomar?

Kan ge dig en vetenskaplig referens... jävla idiot!!! O va fan är positive failure?

malleman
2010-02-07, 02:44
sry, läst igenom inläggen.. rätt full när jag skrev förra inlägget. Men, nej, du kan inte få en neurologisk sjukdom av styrketräning! Snarare tvärtom!

Matsa
2010-02-07, 04:12
Kan ge dig en vetenskaplig referens... jävla idiot!!! O va fan är positive failure?

Det brukar talas om tre olika sorters failure:

1: Positiv failure (även kallat koncentrisk failure): När man inte längre orkar lyfta vikten.

2: Statisk failure: När man inte längre orkar hålla vikten stilla.

3: Negativ failure (även kallat excentrisk failure): När man inte längre orkar kontrollera vikten på nedvägen.

Att fylleskriva på kolo kan ibland även det leda till en sorts negativ failure som visserligen inte är träningsrelaterad men ack så pinsam.
:D

MacSean
2010-02-07, 10:27
Droppfot *2, vilket fick min läkare på VC att ana ugglor i mossen och skicka mig vidare. Det visade sig att jag har en lindrig, ärftlig neuropati där man har lite taskig produktion av ett myelinprotein (myelin är det isolerande fettskiktet utanpå nerven; ursäkta om jag skriver som om du var ett dagisbarn), vilket i sin tur leder till att perifera nerver är känsliga för yttre påfrestningar som tryck, sträck och nötning. I extremfallet nöts myelinet helt enkelt bort och nervsignalerna slutar gå fram till muskeln (droppfot, t.ex.). Problemet med långloppsskidåkning skulle vara stakandet, någon nerv som passerar armbågen kunde känna sig misshandlad och lägga in protest. Neurologen påpekade även att det kanske inte var någon hit att lägga upp sin styrketräning på ett extremt repetitivt vis (det gäller då alltså mig, som har en konstaterad känslighet), särskilt inte om den innefattar maskiner som trycker någonstans, t.ex. som rullen på bensparken.

Aha, då förstår jag. Nåt sånt tror jag inte jag har. Som tur är finns det ju annat att satsa på än längdskidåkning. :) Läskigt om nervsignalerna faktiskt hade slutat att gå fram! Nåja, nu är det ju inte så.

Hade varit intressant att läsa mer om styrketräning och nervsystemet och dylikt. Ska se om jag kan hitta någon grundläggande bok.

siimon89
2010-02-07, 12:29
Träning till failure alltför ofta, mer än vad kroppen hinner/klarar av att återhämta sig ifrån tills nästa pass, kan däremot leda till överträning på sikt.

Tolkia
2010-02-07, 12:33
OK, det är nog med spam (inlägg raderade). Om ni tycker att det är en korkad fråga (vilket jag egentligen tvivlar på att majoriteten av lustigkurrarna kan bedöma) är det en enkel sak att låta bli att öppna tråden.

malleman
2010-02-07, 18:50
Att fylleskriva på kolo kan ibland även det leda till en sorts negativ failure som visserligen inte är träningsrelaterad men ack så pinsam.
:D

hehe :em: Tur man är anonym.. =)

MacSean
2010-02-07, 19:26
Träning till failure alltför ofta, mer än vad kroppen hinner/klarar av att återhämta sig ifrån tills nästa pass, kan däremot leda till överträning på sikt.

Frågor, kan det i sin tur leda till neurologiska åkommor? Kan detta vara överträning, följande symtom.

* Blev svagare i träningen, till slut kunde jag inte träna alls.

* "Post exercise malaise" efter träning med sjukdomskänslor och ångest som följd. Riktigt hemskt. Att man alltså blir sjuk efter träning och får sömnproblem åt något håll också rätt ofta, kanske inte direkt efter, men mellan strax efter och upp till 24 timmar efteråt.

* Tro att hjärtat håller på att gå åt och nästan krampande quadriceps efter rask promenad.

* Har nu vilat länge, men kan göra raka marklyft i två set med sex repetioner med 15 kg och lite andra småövningar. Resulterade i lätt sjukdomskänsla, träningsvärk och ryckningar i muskulatur som tränats.

Inget fel på sköldkörtel, ingen diabetes, vad utredningen om hjärtat hittills visar så är det friskt.

MacSean
2010-02-07, 19:31
Viktnedgång och speciellt svag i rygg och ben och även bål eller mage då.

young_george
2010-02-07, 19:31
Ja, svagare, viktminskning, ökad infektionsfrekvens, sömnrubbningar, bristande motivation/minskad prestationsförmåga(fysisk och psykisk) (om det var det du menade med att inte "kunna träna alls") är alla tecken på överträning.

Hurvida det är överträning eller inte som just du lider av kan jag inte svara på.

MacSean
2010-02-07, 19:49
Ja, svagare, viktminskning, ökad infektionsfrekvens, sömnrubbningar, bristande motivation/minskad prestationsförmåga(fysisk och psykisk) (om det var det du menade med att inte "kunna träna alls") är alla tecken på överträning.

Hurvida det är överträning eller inte som just du lider av kan jag inte svara på.

Jag förstår, det märkliga är att det har blivit progressivt värre tycker jag, nu har jag ändå vilat i en del månader.

Det började i våras med sömnproblem, allmänt sliten, men fortsatte träna utan att tänka på det och tog ut mig mycket, sedan blev det värre liksom.

Så här skrev jag för länge sedan.

"På senare tid har det blivit förfärligt att träna, även med liten intensitet. Hjärtat börjar slå, utmattningen är där direkt, det sitter i i flera timmar. Aptiten går ner drastiskt, sömnen blir lidande, adrenaliet och paniken flödar. Till och med nu när jag bara rehabiliteringstränar hemma för mina knän, alltså utan vikter, så kan jag känna av det rejält! Tränar jag däremot inte, så blir det på några dagar mycket bättre, jag sover och äter och mår bättre."

Ändå har jag inte återhämtat mig, och speciellt ben och rygg är svaga. Jag vill börja träna igen och må bra av det! Jag hade varit nöjd med enkel styrketräning i maskiner en gång i veckan och konditionsträning en gång i veckan! Bara det hade betytt mycket, gärna styrketräning två gånger i veckan. Och gärna att jag får ta i lite, åtminstone en gång i veckan, men det går ju inte, och utredningarna fortsätter. Jag är så less på det här.

way
2010-02-07, 20:03
Lånar tråden lite, om man tex är en nybörjade som tränar 3 gånger i veckan (3-split), finns det då några bieffekter med att typ köra till failure på de sista settet i varje övning? Kör efter zumbi's 3-split om det spelar någon roll.