handdator

Visa fullständig version : Klick i axeln


Crocker
2010-02-06, 18:54
Jo, när jag kör militärpress och latsdrag+liknande övningar. Så klickar det till i axeln i varje set. Och det gör ont samtidigt, någon idé vad det kan vara?

Martin Löwgren
2010-02-07, 11:40
Jo, när jag kör militärpress och latsdrag+liknande övningar. Så klickar det till i axeln i varje set. Och det gör ont samtidigt, någon idé vad det kan vara?

Axelinstabilitet. Stärk rotatorcuff och skulderbladsstabiliserande muskulatur.

Crocker
2010-02-07, 20:28
Axelinstabilitet. Stärk rotatorcuff och skulderbladsstabiliserande muskulatur.


Snackar du om serratus-musklerna?

Martin Löwgren
2010-02-07, 21:47
Snackar du om serratus-musklerna?

Serratus anterior bland annat men serratus posterior (inferior och superior) har ingen funktion avseende skuldran utan är endast accesoriska andningsmuskler.

Seb74
2010-02-07, 23:07
Hjälper rhomboiderna till att stabilisera skuldra/axlar?
Eller är det bara småmusklerna inne i axlarna som är viktiga?

Stora axelmusklerna, främre, bakre, mellersta, dom är inte inblandade alls va i det finlir som verkar spela all roll för stabilitet? Dom bygger man istället när grunden är ok liksom?

Tack :)

luderlasse
2010-02-08, 00:10
jag tror jag har haft samma problem som dej, börjar få bukt med det genom att träna utåtrotation i axelleden, dvs rotatorcuffen

och jag tror att samtliga muskler som påverkar scapula(skuldran) stabiliserar mer eller mindre men så enligt min egen logik så stabiliserar även rhomboiderna

dellan
2010-02-08, 00:15
Råkar du ha ett utåtstickande skulderblad (vingscapula) ?

Martin Löwgren
2010-02-08, 00:20
Stora axelmusklerna, främre, bakre, mellersta, dom är inte inblandade alls va i det finlir som verkar spela all roll för stabilitet?



Nej deltoideus är motorn för axelleden och rotatorcuffen ansvarar för stabiliteten tillsammans med framförallt trapezius ascendens och serratus anterior.

Crocker
2010-02-08, 19:47
Råkar du ha ett utåtstickande skulderblad (vingscapula) ?

Ser så ut lite smått på ryggbilder men är kraftigt osäker. :confused:

Annars ska jag öka rotorcuff-träningen till varje månad. :)

dellan
2010-02-08, 22:38
Ser så ut lite smått på ryggbilder men är kraftigt osäker. :confused:

Annars ska jag öka rotorcuff-träningen till varje månad. :)

Uppsök en sjukgymnast och få reda på om det ligger till så.
Om du inte känner för de kan du iallafall börja med att köra serratus push ups. Googla de.
Stretching av bröst och axlar gav mig mycket också.
Jag har själv haft vingscapula och jag tyckte mer att rotatorcuffträningen stjälpte mer än den hjälpte, däremot värmer jag upp den inför alla överkroppspass.

Martin Löwgren
2010-02-09, 00:12
Jag har själv haft vingscapula och jag tyckte mer att rotatorcuffträningen stjälpte mer än den hjälpte, däremot värmer jag upp den inför alla överkroppspass.

Självklart gör den de men vem gav dig rådet att köra rotatorcuffsträning om du har vingscapulae? Då ska fokus ligga på andra muskelkedjor/system.

dellan
2010-02-09, 09:03
Självklart gör den de men vem gav dig rådet att köra rotatorcuffsträning om du har vingscapulae? Då ska fokus ligga på andra muskelkedjor/system.

För det första så sa jag att Serratus pushups var en mycket bra övning för att träna upp serratus.
Och är inte serratus en av dessa "system" ?

Det är något man kan anta att man ska göra när man är nybörjare och har ont i axlarna.
Jag körde rotatorcuffrehab innan jag blev diagnostiserad med vingscapula.

Serratus pushups http://www.youtube.com/watch?v=iY9Vuo27pCs

Dock ska det inte vara någon rörelse i armväcket.

En annan bra övning för skulderstabilitet är armhävningar mot boll

Martin Löwgren
2010-02-09, 11:36
För det första så sa jag att Serratus pushups var en mycket bra övning för att träna upp serratus.
Och är inte serratus en av dessa "system" ?

Det är något man kan anta att man ska göra när man är nybörjare och har ont i axlarna.
Jag körde rotatorcuffrehab innan jag blev diagnostiserad med vingscapula.

Serratus pushups http://www.youtube.com/watch?v=iY9Vuo27pCs

Dock ska det inte vara någon rörelse i armväcket.

En annan bra övning för skulderstabilitet är armhävningar mot boll

Det är ingen bra övning för en som inte har kontroll på sina skulderblad utan används långt in (senare) i en vingscapulae rehab. Först måste patienten lära sig få kontakt med musklen innan man ger sig på komplicerade armhävningar som dessutom majoriteten inte ens orkar pågrund av svaghet och imbalans.

dellan
2010-02-09, 12:48
Man får väl börja från knäna och ha lite belastning på armarna.

Martin Löwgren
2010-02-09, 12:55
Man får väl börja från knäna och ha lite belastning på armarna.

Handlar inte bara om styrka.

Det är ingen bra övning för en som inte har kontroll på sina skulderblad utan används långt in (senare) i en vingscapulae rehab. Först måste patienten lära sig få kontakt med musklen innan man ger sig på komplicerade armhävningar

dellan
2010-02-09, 13:02
Bör väl utföras med sjukgymnasts tillsyn då han kan säga om skulderbladet släpper eller inte. Lär ju hjälpa en hel del.

Martin Löwgren
2010-02-09, 13:28
Bör väl utföras med sjukgymnasts tillsyn då han kan säga om skulderbladet släpper eller inte. Lär ju hjälpa en hel del.

En idrottsmedicinsk utbildad person skulle aldrig börja med den övningen utan stegra belastningen med andra övningar och när personen återfått hyffsad kontroll övervaka en serratus press.

Thurre
2010-02-09, 16:21
Detta fenomen har även jag, men ENBART när jag kör axellyft åt sidan, som hantellyft åt sidan fast i hiss då. Båda axlarna och flera av mina kompisar har samma klick. Gäller samma som för denna killens problem?

Martin Löwgren
2010-02-09, 16:33
Detta fenomen har även jag, men ENBART när jag kör axellyft åt sidan, som hantellyft åt sidan fast i hiss då. Båda axlarna och flera av mina kompisar har samma klick. Gäller samma som för denna killens problem?

Om de inte gör ont så är det fullt normalt men i just tråden ger klicket även smärta och då gäller andra spelregler.

Crocker
2010-02-09, 17:30
Om de inte gör ont så är det fullt normalt men i just tråden ger klicket även smärta och då gäller andra spelregler.

Du som verkar vara mycket kunnig inom detta, kan du möjligtvis ge en anatomisk förklaring vad som händer? :)

Martin Löwgren
2010-02-09, 17:49
Du som verkar vara mycket kunnig inom detta, kan du möjligtvis ge en anatomisk förklaring vad som händer? :)

Brosk mot ben låter. Ta ett kycklingben och rör runt det i lite olika riktningar. Nu ser människokroppen inte exakt likadan utan som en kycklings men de finns flera saker som ledar mot varandra och kan ge ljud ifrån sig. Även fullt friska leder kan låta (ryggen kan knaka, nacken oxå) men detta beror på andra fenomen.

Seb74
2010-02-09, 18:29
Är det helt normalt att det klickar (tunnt högfrekvent ljud) typ varje rep när man kör just den här?
Blir så för mig, i bägge axlar...gör inte ont, men knäpper och jag kan nätt och jämt känna det i axlarna.
Kanske är en "knakövning" tänkte jag bara, för i övrigt brukar det inte direkt knaka vid vanlig utåtrot eller lat-raise eller liknande.

http://www.toppaformen.se/bilder/rotatordrag%20bak.jpg

Martin Löwgren
2010-02-09, 18:32
Är det helt normalt att det klickar (tunnt högfrekvent ljud) typ varje rep när man kör just den här?
Blir så för mig, i bägge axlar...gör inte ont, men knäpper och jag kan nätt och jämt känna det i axlarna.
Kanske är en "knakövning" tänkte jag bara, för i övrigt brukar det inte direkt knaka vid vanlig utåtrot eller lat-raise eller liknande.

http://www.toppaformen.se/bilder/rotatordrag%20bak.jpg

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137086

Med gummiband förändras visserligen belastningen aningen men nötningen finns där ändå.

TehSaxo
2010-02-09, 18:54
Serratus anterior bland annat men serratus posterior (inferior och superior) har ingen funktion avseende skuldran utan är endast accesoriska andningsmuskler.

Hur lyckas du hålla koll på varenda muskelsnamn på grekiska/latin eller vad det nu är för språk? :P

Seb74
2010-02-09, 19:07
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137086

Med gummiband förändras visserligen belastningen aningen men nötningen finns där ändå.

Jag går inte hela vägen ner med armen, utan har blivit instruerad att starta med underarmen rakt framåt (vinkelrät mot golvet), så själva rörelsen blir väl i mitt fall ca 70-80 grader, inte typ 180.
Om det nu förbättrar saken.

Vet hursomhelst inte om jag har anledning tvivla på min sjukgymn på Sport och Rehabkliniken, som jag tror ska vara av varianten mera kunnig, men kan ju fråga nästa gång jag ska dit om supraspinatus-senan kommer i kläm och slits och om det i så fall väger över det positiva som övningen ska ge axeln i rehab-syfte.

Tack för svaret :)

Scar
2010-02-09, 19:45
Brosk mot ben låter. Ta ett kycklingben och rör runt det i lite olika riktningar. Nu ser människokroppen inte exakt likadan utan som en kycklings men de finns flera saker som ledar mot varandra och kan ge ljud ifrån sig. Även fullt friska leder kan låta (ryggen kan knaka, nacken oxå) men detta beror på andra fenomen.

Är klick och knakljuden något som kan vara skadligt i längden?

Martin Löwgren
2010-02-09, 23:24
Hur lyckas du hålla koll på varenda muskelsnamn på grekiska/latin eller vad det nu är för språk? :P

4 års medicinska heltidsstudier till Naprapat.

Morty
2010-02-10, 00:20
Krävs ju knappast det, jag kan i princip alla ytliga skelettmuskler... Fåtalet mindre också. Dock är jag värdelös på underarmarnas mindre muskler samt vadernas mindre. De intresserar mig inte ^^