handdator

Visa fullständig version : Armbåge gör lite ont vid hantelrodd :(


Seb74
2010-02-06, 16:26
Har och har haft min beskärda del av skador, men armbågarna har aldrig satt käppar i hjulen för mig.
Men nu har jag såklart senaste två passen känt av höger armbåge vid hantelrodden, och möjligen en liten aning vid koncentrerad hantelcurl.
Inget jätteintensivt, inget skärande/huggande, utan mer att det värker till uppe vid vändläget ungefär, lite svidande/molande/nånting.

Vad fasen kan det vara? Har koll på många andra kroppsdelar då jag har mycket skadebekymmer, men armbåge vet jag inget alls om, om det ofta är trivialt eller om det är en farlig led som knä/axlar, eller vad som kan tänkas va rehab för att lugna den.

Är lite förvånad då jag kört rodd flera månader och inte gjort nån plötslig ändring vad gäller vare sig övningar eller vikt, så muskler och fästen och annat borde haft tid att anpassa sig bra tycker jag.

Nån som har koll på armbågar?
Lite orolig :(

Martin Löwgren
2010-02-06, 16:50
Var det inte du som hade någon typ av uppenbarelse med hantelrodden?

Iallafall kan det vara så enkelt som ett irriterat muskelfäste. Fyll i skademallen för mer feedback.

Seb74
2010-02-06, 17:23
Var det inte du som hade någon typ av uppenbarelse med hantelrodden?

Iallafall kan det vara så enkelt som ett irriterat muskelfäste. Fyll i skademallen för mer feedback.

Jupp, försöker ro med avslappnade armar, blir massa fler reps.
Tror inte det är därför jag fått ont dock, har alltid generellt sätt haft lätt att få värk i armbågar, tex aldrig kunnat köra triceps-nånting bakom nacken (när man håller hantel över huvet och ska böja i armbågen).

Men jag har aldrig haft nån riktig skada i armbågarna, så jag har aldrig diskuterat med nån sjukgymn etc, och har ingen koll på vad det kan ske för dumheter där liksom, eller vad de klassiska motmedlen är.

Då jag inte gjort nåt dumt sista tiden så lär väl inte vila lösa nåt iallafall...ja, förutom att jag började ro 2ggr/vecka för ett tag sen...kanske kan va så enkelt...får dra ner till 1ggr/vecka istället om min klena kropp helt enkelt inte pallar 2 set rodd två gånger på sju jäkla dagar, nöja mig med att kunna köra chins 2 pass.

Fyll i vad?

Martin Löwgren
2010-02-06, 17:29
Fyll i vad?Titta högst upp i detta forum....

Seb74
2010-02-06, 17:43
Titta högst upp i detta forum....

Ah....dom där klistrade man aldrig tittar i ;)


Kön: Man

Ålder: 35

Längd och vikt. 190, nydeffade 67,5kg

Smärtbeskrivning: Höger armbåge, värker vid hantelrodden främst uppemot vändläget, eller vid liknande rörelser.
Ej ont när jag klämmer vad det verkar.
Kommit ganska plötsligt senaste två passen, har dock alltid har lätt att lätt få ont där, men har undvikit de värsta övningarna som sån där hantel-press/extention/whatever bakom nacken för triceps...det gör alltid skitont och därför inget jag tränar.
Känner inget till vardags, men vem vet hur det kan utveckla sig....

Tränar 2 riktiga pass i veckan, plus ett rehab....gjort så ett år ungefär.
Nyligen börjat köra rodd 2 pass i veckan, för att få mer fokus på rygg när dipsen gick bort pga axelskadorna.
Också nyligen börjat testa lättare underarmscurl, ovan/under-sida.

Ej testat ipren etc ännu, har inga direkt lysande erfarenheter av såna kurer.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Muahaha, pronerande fotled, knä som aldrig blir helt bra, konstant irriterad höftböj, allmäna ryggproblem sen måååånga år, två st framskjutna axlar som är lite i kläm. Enough? ;)

Seb74
2010-02-10, 11:46
Fick en snabbtitt i samband med axeluppföljning idag.
Berodde tydligen på att den långa muskeln på ovansida underarm, som fäster ovanför armbågen, var lite för kort. Har precis testat köra omvänd underarmscurl någon vecka, utan att köra den lite udda stretchen man tydligen bör göra efter det, så borde inte va nån fara tydligen. Ska skippa träna ovansidan för säkerhets skull, roligare med undersida i vilket fall, större muskler där så mer potential och mindre skaderisk.