handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt och upp i muskler lite


astrodog
2010-02-06, 14:01
Hej jag är 180 cm väger dryga 82 kg. Vill ner minst 6 kg i fett och upp ungefär 1 kg i muskler. Vill leva jättehälsosamt.

Vad ska jag äta? Gärna ett upplägg för en vecka, exakt hur jag ska äta.

När jag ska träna och vad jag bör träna går också bra.

Tack på förhand.

King Grub
2010-02-06, 14:13
Det är fullständigt omöjligt att lägga upp ett sådant matschema åt någon man inte vet mer om. Inte ens om man har alla detaljerna finns det möjligheter.

astrodog
2010-02-06, 14:24
Det är fullständigt omöjligt att lägga upp ett sådant matschema åt någon man inte vet mer om. Inte ens om man har alla detaljerna finns det möjligheter.

Det lät ju inte så satans lovande. Måste finnas något jag kan berätta för er så att vi kan arbeta ut en plan för detta.

astrodog
2010-02-06, 14:26
Stekte precis upp 4 flundrafiléer och spritsa ut Findus remouladsås över det hela. Steg i rätt riktning eller anus?

King Grub
2010-02-06, 14:41
Det går inte att säga något om enskilda måltiders påverkan på ditt mål på det sättet. Det går inte.

Sniggel
2010-02-06, 14:42
Du har för exakta önskemål. Man kan inte ha så stor kontroll att man i förväg kan lägga upp en plan som åstadkommer det där under en bestämd period.
Därmed inte sagt att du kan minska mängden fett och bygga lite muskelmassa. Man kan ha en preliminär plan för detta som man sedan justerar efter hand när man märker att det inte fungerade exakt som man tänkt sig.
Du kan ju ha som första mål att gå ner 6 kg och försöka göra allt som går för att bygga muskler. Därefter utvärdera vad som hänt med muskelmassan och vad du gjorde under tiden som var bra/dåligt för dina mål och sätta upp en ny plan beroende på hur dina mål ser ut när du gått ner 6 kg.
Du kanske har mer fett då att ta av eller är nöjd men tycker att du har för lite muskelmassa (kanske tappade lite t om).

astrodog
2010-02-06, 15:42
Men kolla här. Min kropp har input och den har output. Äter jag dittan så händer dattan. Nu vill jag gå ner i vikt, då kanske jag ska äta A för då händer B, så att jag blir hungrig och sugen på C så att jag får ork att träna och sedan ska jag äta D osv osv... Där måste väl ändå finnas en logisk kedja på vad jag borde stoppa i mig.

Vad ni säger är väl i så fall att antingen
1) Ingen vet
2) Alla är olika

Så olika kan vi väl ändå inte vara och ni ger ju sken av att veta en hel del.

Vad ska jag göra nu? Träna äta eller sova?

KaptenKnäsvag
2010-02-06, 15:46
Men kolla här. Min kropp har input och den har output. Äter jag dittan så händer dattan. Nu vill jag gå ner i vikt, då kanske jag ska äta A för då händer B, så att jag blir hungrig och sugen på C så att jag får ork att träna och sedan ska jag äta D osv osv... Där måste väl ändå finnas en logisk kedja på vad jag borde stoppa i mig.

Vad ni säger är väl i så fall att antingen
1) Ingen vet
2) Alla är olika

Så olika kan vi väl ändå inte vara och ni ger ju sken av att veta en hel del.

Vad ska jag göra nu? Träna äta eller sova?

Läs på om kosthållning och träning istället. Om jag vill bli fysiker skulle jag inte direkt gå till Stephen Hawking och säga "plz tell me all u know about physics". Du får plugga lite själv.

xlucasx
2010-02-06, 15:53
astrodog:

Du har för precisa mål och krav, det enda råd jag skulle kunna ge dig är att läsa deffguiden, ändra ditt födointag och styrketräna tills du gått ned önskad vikt. Hur mycket eller lite muskler du fått när du har nått din målvikt är däremot högst individuellt. Kan inte göra annat än att backa upp KaptenKnäsvag, läs runt om kosthållning och träning istället så blir det hela så mycket enklare.

Deffguiden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

astrodog
2010-02-06, 16:09
Inte för att vara sån, men gud vad kassa råd. Bättre med inget alls som den första som svara. Jag har läst tillräckligt om kost och träning.

Där finns så många multituder av dittan och dattan kring kosthållning och träning. LHCF och tallriksmodellen osv. Jag orkar inte sätta mig in i allt skit mer, finns de som har mer tid för sånt och vars livsuppgifter kanske sammanstämmer bättre med det.

Jag vill ha faktan. Det optimala för tillfället. Finns där tre olika vyer så berätta kontentan för dom. Tänker inte sitta på pubmed och sifta igenom 50 000 artiklar och veta det främsta om kosthållning idag om 25 år.

Är det så svårt att jota ner något vettigt så undrar jag vad fan ni egentligen vet, på riktigt.

pedersen1980
2010-02-06, 16:21
Hur äter du idag?
Hur tränar du idag?
Hur gammal är du?
Vad jobbar du med?
Hur mycket motionerar du? (inte tränar utan till vardags)

xlucasx
2010-02-06, 16:22
Jag vill ha faktan. Det optimala för tillfället. Finns där tre olika vyer så berätta kontentan för dom. Tänker inte sitta på pubmed och sifta igenom 50 000 artiklar och veta det främsta om kosthållning idag om 25 år.

Det optimala för tillfället finns inte då alla människor har olika närings och träningsbehov och förutsättningar. Skär ned på ditt kaloriintag och välj en träningsform du gillar och skaffa bättre grundläggande kunskaper om kost och träning och eventuellt en ödmjukare attityd till folk som faktiskt försöker hjälpa dig i rätt riktning trots dina orimliga krav istället för att bete dig som en otacksam fjortis.

Sniggel
2010-02-06, 16:31
Jag vill ha faktan. Det optimala för tillfället. Finns där tre olika vyer så berätta kontentan för dom. Tänker inte sitta på pubmed och sifta igenom 50 000 artiklar och veta det främsta om kosthållning idag om 25 år

Det finns inget optimalt för stunden. Varje tillfälle under dygnet är beroende på alla föregående tillfällen samma dygn, eller senaste veckan för den delen. Plus att vi alla är olika. A leder kanske till B hos dig, men till C hos någon annan.

Det finns riktlinjer för det du vill vill åstadkomma och inom dessa har man spelrum beroende på vad man är för person.
T ex vad man gillar att äta, hur ofta man vill äta, hur vältränad man är, hur ofta man brukar träna ditten (styrka )och hur ofta man tränar datten (kondition) m.m.

Frågan är mer invecklad än vad du verkar tro.

Kort svar på dina frågor hittils:
Det beror på...

KOP
2010-02-06, 16:34
Du säger att du har läst tillräckligt om kost och träning, men ändå kan du inte lägga upp något så simpelt som detta?

Börja med att deffa eller att bulka och avsluta med att deffa eller att bulka... Är det svårt att lägga upp en sådan plan? :smash:

Om du inte orkar göra något gällande dig själv, hur kan du då förvänta dig att någon annan ska orka göra det? Du säger att du inte orkar sätta dig in i ämnet, fine då kan vi lämna det där :thumbup:

Yeahvlen
2010-02-06, 16:42
Vad vill du ha för svar?

I samband med styrketräning kan du försöka äta väldigt mycket och proteinrikt, så det finns aminosyror och energi i överskott. En miljon andra faktorer spelar in, och ett rakt svar kommer du aldrig få.

Det är långt ifrån enkelt, och det tar tid och det är inte ens säkert det fungerar för dig.

KaptenKnäsvag
2010-02-06, 16:52
Jag har läst tillräckligt om kost och träning.

Uppenbarligen inte, dina frågor är helt korkade. Du har uppenbarligen inte format en generell uppfattning om träningens livsstil. Du kan börja med att lurka Kolozzeum varje dag i ett par månader.

King Grub
2010-02-06, 16:56
Ni behöver inte förlöjliga.

Scratch89
2010-02-06, 17:56
Det är väl bara att äta mindre och träna mer?

astrodog
2010-02-06, 20:27
Äta mindre och träna mer låter som en så onyanserad bild av problematiken.

Jag vill bränna fett samtidigt som jag ändock har energi till allt, inte är hungrig, bygger muskler och är på optimal nivå mentalt utan att behöva göra avspel på varken kort eller långvarig hälsa. Hud och hår ska må bra likväl som inre organ jag själv och min omgivning.

Så vilka är egentligen avvägningarna? Jag vill ha allt - och om det inte är möjligt så vill jag veta vad jag kan få och vad jag får offra.

King Grub
2010-02-06, 20:33
Du kan inte optimera katabolism och anabolism samtidigt. Du får dela upp året i perioder där du satsar på uppbyggnad och accepterar en viss fettökning en period och satsar på fettförlust och bibehåller muskelmassa en annan.

Sniggel
2010-02-06, 20:36
1. Styrketräna (för musklernas skull)
2. Näringspackade livsmedel (för hälsan och prestationen)
3. Mättande livsmedel (för att inte plågas av hunger)
4. Proteinrik kost (för potentiellt god muskelutveckling (ej säkert att det funkar under viktnedgång))
5. Skär ner på fett och eller kolhydrater (för att bli av med fett via ett kaloriunderskott)

Nummer 5 är nog mest individuell. Hitta en minimigräns för kolhydrater och en för fett, utan att det påverkar din prestation. ½-1½g fett per kg kroppsvikt (hyfsat stort intervall). Kolhydrater kan du nästan nolla om du inte påverkas så mycket av att skära ner på dem, men det är nog extremt och att skära ner dem till 100-200g beroende på utgångsläge kanske är några siffror som funkar som jag drog ur min magiska hatt (iaf så länge det blir ett underskott i slutändan).
Protein på runt 2-2½g per kg kroppsvikt, tag gärna EAA till träningen utöver detta.

chrilledude
2010-02-06, 20:38
Hahaha varför klaga? Tror du att du kan gå ner exakt 5kg fett sen upp 1kg muskler? Varför just 1kg muskler? Jösses..

igc
2010-02-06, 21:31
Åh här kommer jag, läser inte tråden över huvudtaget utan bara kastar mig in i leken och postar en länk!!!
http://www.youtube.com/watch?v=w7dlrupsBWw&feature=player_embedded

Jag kör som han, typ. Jag håller ner på kcal och försöker hålla högt proteinintag och det går faktist hyffsat bra för mig. Muskelbiten då för jag har inte riktigt karaktär att hålla nere kcal hela tiden. Men på det stora hela.

Vad tycker ni om det han säger?
Jag tror stenhårt på det.

Columbia
2010-02-06, 22:16
Tycker det låter som ett lätt problem. Läs deffguiden, och bygg sedan med förnuft så är du home safe.

Gå ned 5 kg: 8-10 veckor. Gå upp ett kg muskler: 8-26 veckor beroende på gener, träningshistoria etc.

Robban
2010-02-06, 22:18
Åh här kommer jag, läser inte tråden över huvudtaget utan bara kastar mig in i leken och postar en länk!!!
http://www.youtube.com/watch?v=w7dlrupsBWw&feature=player_embedded

Jag kör som han, typ. Jag håller ner på kcal och försöker hålla högt proteinintag och det går faktist hyffsat bra för mig. Muskelbiten då för jag har inte riktigt karaktär att hålla nere kcal hela tiden. Men på det stora hela.

Vad tycker ni om det han säger?
Jag tror stenhårt på det.

Jag anser att han pratar i nattmössan. Dubbla proteinintaget så är jag nöjd. Fast det är jag de...

TehSaxo
2010-02-06, 22:31
Vad tror du det här är? Ett forum för gratis upplägg av scheman och personlig rådgivning?

"Vad ska jag göra nu? Träna äta eller sova? "
Hur gammal är du? 8?

Robban
2010-02-06, 22:33
Vad tror du det här är? Ett forum för gratis upplägg av scheman och personlig rådgivning?

"Vad ska jag göra nu? Träna äta eller sova? "
Hur gammal är du? 8?

Kanske ngn som har väldigt roligt... :D

TehSaxo
2010-02-06, 22:40
Kanske ngn som har väldigt roligt... :D

Jag är fkt seriös :P

Eddie Vedder
2010-02-06, 22:43
Vad tror du det här är? Ett forum för gratis upplägg av scheman och personlig rådgivning?

"Vad ska jag göra nu? Träna äta eller sova? "
Hur gammal är du? 8?

Jag är fkt seriös :P

Du är nog den sista som ska fälla den kommentaren. Snacka om att kasta sten i glashus.

Skärp dig och skriv inte om du inte har något vettigt att bidra med.

Robban
2010-02-06, 22:44
Jag tror frågeställaren tycker det är kul att driva med forumets duktiga och generösa medlemmar.:naughty:

Kan ha fel...

TehSaxo
2010-02-06, 23:16
w/e Eddie. Jag har aldrig bett om ett personligt kostschema specialdesignat för mig.

astrodog
2010-02-13, 22:24
Du kan inte optimera katabolism och anabolism samtidigt. Du får dela upp året i perioder där du satsar på uppbyggnad och accepterar en viss fettökning en period och satsar på fettförlust och bibehåller muskelmassa en annan.

Enligt min våg så ligger jag på 24-25 % fett just nu. Så jag bör nog satsa på fettnergång för tillfället, eller vad sägs?

astrodog
2010-02-13, 22:29
1. Styrketräna (för musklernas skull)
2. Näringspackade livsmedel (för hälsan och prestationen)
3. Mättande livsmedel (för att inte plågas av hunger)
4. Proteinrik kost (för potentiellt god muskelutveckling (ej säkert att det funkar under viktnedgång))
5. Skär ner på fett och eller kolhydrater (för att bli av med fett via ett kaloriunderskott)

Nummer 5 är nog mest individuell. Hitta en minimigräns för kolhydrater och en för fett, utan att det påverkar din prestation. ½-1½g fett per kg kroppsvikt (hyfsat stort intervall). Kolhydrater kan du nästan nolla om du inte påverkas så mycket av att skära ner på dem, men det är nog extremt och att skära ner dem till 100-200g beroende på utgångsläge kanske är några siffror som funkar som jag drog ur min magiska hatt (iaf så länge det blir ett underskott i slutändan).
Protein på runt 2-2½g per kg kroppsvikt, tag gärna EAA till träningen utöver detta.

Jag gör väl allt det där, förutom 5. Men jag tror att min ökade träningsvolym kommer att ha en fullt märkbar effekt på fettnedgång. Men det återstår att se. Främst tror jag det är min löpning på hög effekt som ska hjälpa till där, är ingen van joggare så det lär ha effekt på mig.

astrodog
2010-02-13, 22:31
Hahaha varför klaga? Tror du att du kan gå ner exakt 5kg fett sen upp 1kg muskler? Varför just 1kg muskler? Jösses..

Kan väl inte vara helt orimliga siffror. Anledningen till att jag vill gå upp 1 kg i muskler är för att jag inte behöver särskilt mycket mer muskler. Mellan 0.5 till +1 kg förändring vore helt ok. Fettet måste ner än värre iaf, har börjat gå överstyr senaste året. Jobbat mycket och så.

Eddie Vedder
2010-02-13, 22:31
Använd gärna knappen "MultiCitera" astrodog.

astrodog
2010-02-13, 22:32
Det är väl bara att äta mindre och träna mer?

Jo förvisso, men visst borde världen kring träning och kost vara både djupare och bredare, tror du inte?

astrodog
2010-02-13, 22:32
Använd gärna knappen "MultiCitera" astrodog.

Är det verkligen vettigt när det man citerar inte kommer att ha sammanhang? Kan man multicitera över flera sidor?

Eddie Vedder
2010-02-13, 22:36
Är det verkligen vettigt när det man citerar inte kommer att ha sammanhang? Kan man multicitera över flera sidor?

Ja det kan du. Det är definitivt bättre att du multiciterar och svarar alla i ett och samma inlägg.

På det sista inlägget du ska citera klickar du på vanliga citatknappen.

astrodog
2010-02-13, 22:37
Ja det kan du. Det är definitivt bättre att du multiciterar och svarar alla i ett och samma inlägg.

På det sista inlägget du ska citera klickar du på vanliga citatknappen.

Uppenbarligen inte, dina frågor är helt korkade. Du har uppenbarligen inte format en generell uppfattning om träningens livsstil. Du kan börja med att lurka Kolozzeum varje dag i ett par månader.

Om jag ändå bara lurkat på Kolozzeum varje dag så hade jag vetat det där... Å andra sidan hade jag inte varit den bäst tränade här heller :naughty:

Sniggel
2010-02-13, 22:42
Är det verkligen vettigt när det man citerar inte kommer att ha sammanhang? Kan man multicitera över flera sidor?

Det går om man är lite finurlig, eller så kan du multicitera det som finns på ena sidan o svara, sen multicitera det andra på nästa sida så blir det bara 2 inlägg :)

JoeyP
2010-02-13, 22:57
Det är svårt att lägga på sig muskler samtidigt som man bränner bort fett. Så det syns asså.

Om du vill lägga på dig mass långsamt samtidigt som du inte vill sabba formen så kan du köra kortvariga bulk deff perioder istället?

Tex gå upp ca 5kg på 8veckor.

Sen dieta ner dig 2-4kg på 2-4veckor.

Så formen hela tiden blir bättre och bättre på ungefär samma vikt.

Eller 4veckor upp 1vecka ner.

Har själv kört 1månad upp nu ska köra 1vecka ner för att se lite var vikten ligger på när man dratt ner på alla kolhydrater osv. Man bhver ju inte förvänta sig speciellt mkt muskler på 1månad då men man kan hålla koll på styrkan. Min har ökat rejält på 1månad efter diet.

astrodog
2010-02-13, 23:00
Om du vill lägga på dig mass långsamt samtidigt som du inte vill sabba formen så kan du köra kortvariga bulk deff perioder istället?

Tex gå upp ca 5kg på 8veckor.

Sen dieta ner dig 2-4kg på 2-4veckor.

Så formen hela tiden blir bättre och bättre på ungefär samma vikt.

Eller 4veckor upp 1vecka ner.

Har själv kört 1månad upp nu ska köra 1vecka ner för att se lite var vikten ligger på när man dratt ner på alla kolhydrater osv. Man bhver ju inte förvänta sig speciellt mkt muskler på 1månad då men man kan hålla koll på styrkan. Min har ökat rejält på 1månad efter diet.

Min form är inte optimal just nu faktiskt. Men jag tänkte köra än hårdare, både hård löpning 15-20 min samt styrketräning i varje pass. När jag kommit ner i fetthalten så kanske jag kan fundera på att svina mig lite med maten, men med samma upplägg i träningen. Vad tror du om det?

JoeyP
2010-02-13, 23:05
Låter helt okej. Dra ner på maten, lite cardio + stryketräning.

Det finns väldigt många som hård dietar ner sig till sin målvikt, sen när dem nått sig målvikt så skiter dem i allt och trycker i sig samma mängder mat som gjorde dem feta.

Det ska inte vara ett helvete att gå ner i vikt! Man måste ändra på sin livstil.

Eller så går man ner till sin målvikt, sen tänker man inte så mycket på mat osv, (man måste ju få unna sig) men man sätter en gräns på vi säger MAX 5kg. "Man lever livet tills man gått upp 5kg" Sen får man sköta sig tills man gått ner sina 5kg igen. Så kan man pendla där emellan. Vi säger mellan 70 - 75kg.

astrodog
2010-02-13, 23:08
Låter helt okej. Dra ner på maten, lite cardio + stryketräning.

Det finns väldigt många som hård dietar ner sig till sin målvikt, sen när dem nått sig målvikt så skiter dem i allt och trycker i sig samma mängder mat som gjorde dem feta.

Det ska inte vara ett helvete att gå ner i vikt! Man måste ändra på sin livstil.

Eller så går man ner till sin målvikt, sen tänker man inte så mycket på mat osv, (man måste ju få unna sig) men man sätter en gräns på vi säger MAX 5kg. "Man lever livet tills man gått upp 5kg" Sen får man sköta sig tills man gått ner sina 5kg igen.

Problemet för mig har varit en längre period av stillasittande jobb och alldeles för mycket kakor samt godis......... varje kväll i princip. Har slutat upp met det sen ett tag tillbaka. Äter mycket mer "riktig" mat nu för att kompensera. Godiset var nog en kompensation för att jag då inte orkade laga tillräckligt med riktig mat. Tror inte så mkt om myten att det bara är antalet kalorier som räknas. Äter man rätt kalorier så blir man mer sugen på att röra på sig, att ha ett aktivt liv. Så det är en jävligt snedvriden syn, även om den må stämma till viss del på ett väldigt förenklat plan.

mikaelj
2010-02-13, 23:15
Äter man rätt kalorier så blir man mer sugen på att röra på sig, att ha ett aktivt liv. Så det är en jävligt snedvriden syn, även om den må stämma till viss del på ett väldigt förenklat plan.

Det är inte helt orimligt.

Personligen rekommenderar jag http://kostdoktorn.se/viktnedgang och http://www.lchmat.com

spoonchest
2010-02-14, 08:58
Jo förvisso, men visst borde världen kring träning och kost vara både djupare och bredare, tror du inte?

Träningen blir vad man gör den till. Man kan krångla till det jättemycket och snöa in sig totalt på petitesser, helt utan anledning. Mängden info som finns att tillgå kan kännas övermäktig, och då kan motivationen få sig en törn, eftersom man inte kan tillgodogöra sig allt. Och det är en fälla många faller för.
Det behöver inte vara svårare än vad Scratch89 påstår.
Jag tycker du ska läsa King Grubs deffguide. Man blir kanske inte expert av att läsa den, men man får iaf en allmän förståelse för kost och träningsdelen utan att behöva, som sagt, snöa in på petitesser.