handdator

Visa fullständig version : Byta muskelgrupp mellan övningar???


T1F0
2010-02-06, 13:27
Tjena!

Jag har tränat styrketräning i snart 6 månader och det känns bra och man börjar se resultat, min fråga är att ska man byta muskelgrupp mellan övningarna? dvs att om man tränar t.ex. bröstmuskeln, ska man träna alla övningar efter varandra eller byta muskelgrupp efter en övning för att sedan återgå igen till bröstmuskeln? Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår syftet med min fråga!

Mvh T1F0

Fernicus
2010-02-06, 15:51
Hej och välkommen till Kolozzeum!
Jag ska inte uttala mig allt för mycket om hur man bör göra, men jag brukar ofta köra någon övning emellan så muskeln hinner vila upp sig ordentligt mellan de olika övningarna. Tillexempel om jag kör triceps så kör jag extention runt huvudet 3set, sen går jag och kör lite mage och låter triceps vila emellan, och går sedan och kör en annan tricepsövning, har funkat kanon hittills iaf :)

Kauppi
2010-02-06, 15:53
Smaksak, gör det som känns bäst.

Martin Löwgren
2010-02-06, 15:53
Tjena!

Jag har tränat styrketräning i snart 6 månader och det känns bra och man börjar se resultat, min fråga är att ska man byta muskelgrupp mellan övningarna? dvs att om man tränar t.ex. bröstmuskeln, ska man träna alla övningar efter varandra eller byta muskelgrupp efter en övning för att sedan återgå igen till bröstmuskeln? Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår syftet med min fråga!

Mvh T1F0

Normalt kör man de största muskelgrupperna först men det är absolut inte fel att variera genom att köra varannan bröst och varannan triceps till exempel.

T1F0
2010-02-06, 16:19
Tack för era svar!!!

JohnRick
2010-02-06, 17:54
Alternerande set är definitivt en hit många gånger. Då gäller det inte bara muskelgrupper som kompletterar varandra (bröst/triceps, rygg/biceps). Jag kan t ex ligga och puttra med ett set rodd, ett set vader, ett set rodd, ett set vader etc. in absurdum...

T1F0
2010-02-06, 19:43
okej, tack för tipset!!!