handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater och konditionsträning


Gurram
2010-02-06, 10:40
Jag ligger i lumpen för tillfället, men tränar ändå mycket styrketräning för att bli fit!

Jag lever just nu efter att äta nästan "bara" protein (och fett), tar alltså bara från proteinkällan och sallad.

När behöver jag kolhydrater? Är det ett måste att äta kolhydrater? Jag har nu, när jag vet att vi ska antingen löpa eller marschera, ätit gröt på morgonen, men är det nödvändigt? När behöver man kolhydrater? Jag tycker att skära ner på kolhydrater har varit lagom för att komma ner i den kcalmängden jag önskar.

King Grub
2010-02-06, 10:56
Det är inte ett måste, men prestationsnivån på högre intensiteter kan bli nedreglerad vid lågkolhydratdieter.

Eddie Vedder
2010-02-06, 11:00
Du verkar inte lida av det och gröten låter nästan som du äter utan att egentligen känna att det behövs, snarare för att du tror att du "måste".

Om du nu inte vill äta kolhydrater och varken upplever prestationsförsämring eller avsaknad av livsmedel (mycket kolhydratrik mat är ju god:)) så finns ingen anledning. Alla näringsbehov kan enkelt tillgodoses på minimalt med kolhydrater.

Gurram
2010-02-06, 11:50
Du verkar inte lida av det och gröten låter nästan som du äter utan att egentligen känna att det behövs, snarare för att du tror att du "måste".

Om du nu inte vill äta kolhydrater och varken upplever prestationsförsämring eller avsaknad av livsmedel (mycket kolhydratrik mat är ju god:)) så finns ingen anledning. Alla näringsbehov kan enkelt tillgodoses på minimalt med kolhydrater.

Tack för det!

Nej precis, det enda jag känner är att kolhydrater är väldigt gott! (potatis, ris, godis, choklad, socker m.m.) Jag måste alltså inte äta kolhydrater förrän jag själv känner att det behövs då? Jag har nämligen hört någonstans att "om man inte äter kolhydrater så bränner man inte fett, och hjärnan funkar inte riktigt som den ska med lite kolhydrater när man konditionsidrottar"

Eddie Vedder
2010-02-06, 11:52
Jag har nämligen hört någonstans att "om man inte äter kolhydrater så bränner man inte fett, och hjärnan funkar inte riktigt som den ska med lite kolhydrater när man konditionsidrottar"

Inget av dom stämmer. Hjärnan tillgodoser enkelt sitt glukosbehov utan kolhydrater från kosten. Dessutom blir ju inte din kost 100% kolhydratfri oavsett om man eftersträvar det.

Angående fettförbränningen så nedregleras den ju mer kolhydrater man äter.

vicarious
2010-02-06, 12:15
Jag har nämligen hört någonstans att "om man inte äter kolhydrater så bränner man inte fett, och hjärnan funkar inte riktigt som den ska med lite kolhydrater när man konditionsidrottar"

Det bakomliggande till detta är väl påståendet om att "fettet ska brinna i kolhydraternas låga" och hänvisar till att; för att kunna omsätta mängderna acetyl-CoA i citronsyracykeln som bildas vid träning med hög förbränning så krävs det oxalacetat. Drar man ner på kolisarna får man väl även mindre oxalacetat?

Men som sagt, kroppen är duktig på att bilda glukos på andra sätt än från just kolhydrater och efter ett par dagar börjar ketonkroppar bildas och försörjer på så sätt hjärnan.

Sverker
2010-02-06, 14:26
Det bakomliggande till detta är väl påståendet om att "fettet ska brinna i kolhydraternas låga" och hänvisar till att; för att kunna omsätta mängderna acetyl-CoA i citronsyracykeln som bildas vid träning med hög förbränning så krävs det oxalacetat. Drar man ner på kolisarna får man väl även mindre oxalacetat?


Det där har jag skrivit massor av gånger och ingen har motbevisat det.
För mig är det självklart att det behövs bildas extra oxalacetat när beta-oxidationen ( fettförbränningen ) tar fart.

Eddie Vedder
2010-02-06, 17:18
Det där har jag skrivit massor av gånger och ingen har motbevisat det.

Det är ju grunder i metabolismen. Finns inte tillgång till glukos förbränns fett via ketonbildning istället. Det finns väl inga tvivel om?

Sverker
2010-02-06, 19:39
Även ketonerna kräver oxalacetat. Ketonerna ombildas till acetyl-CoA i mitokondrierna. Ketoner är ett strikt aerobt bränsle.

Eddie Vedder
2010-02-07, 08:02
Även ketonerna kräver oxalacetat. Ketonerna ombildas till acetyl-CoA i mitokondrierna. Ketoner är ett strikt aerobt bränsle.

Ansamling av acetyl-CoA "utanför" citronsyracykeln bildar ketonkroppar.

Sverker
2010-02-07, 08:26
Vad är utanför citronsyracykeln ?

Vi är fortfarande inuti mitokondrien;) och vi är i levern. Det är när frisättningen av fettsyror är större än förbränningen som ketonkroppsbildningen tar fart...i leverns mitokondrier.



Jag har skrivit detta X antal gånger. LCHF-förespråkare svarar att kroppen bildar fler mitokondrier vid brist på kolhydrater. Det är ju bra.
Tyvärr måste man ha sked för att äta soppa. Det duger inte med massor av gafflar. Man måste ha minst en sked.
Det ligger inte en massa oxalacetat i ett hörn av mitokondrien och skräpar. Oxalacetat bildas vid behov. Behovet kommer vid ökad muskelaktivering och fettförbränningen tar fart.

Summa sumarium: Fett brinner i kolhydraternas låga...vid hög aktivitet;)

Eddie Vedder
2010-02-07, 08:34
Summa sumarium: Fett brinner i kolhydraternas låga...vid hög aktivitet;)

Eftersom det finns de som presterar bra och tränar hårt (kanske inte på den absolut högsta nivån men ändå hårt) så känns det ju konstigt att de skulle göra något omöjligt.

Det är ju bra att de inte vet om att det inte går i alla fall.:)

Sverker
2010-02-07, 08:42
Men här har vi en biokemisk gräns. Det är inte hjärnan som säger stopp. Det är enkel biokemi.

mikaelj
2010-02-07, 10:17
Jo, men den gränsen ligger troligtvis mycket högre än vad de flesta som frågar om det någonsin kommer att prestera.

Eller?

Halfhigh1
2010-02-07, 10:21
Jonas Colting kör väl på lchf om inte jag minns fel? han om någon borde ju inte ha fel:D

Kischen
2010-02-07, 10:30
Jonas Colting kör väl på lchf om inte jag minns fel? han om någon borde ju inte ha fel:D

Läs runt lite här på forumet och du kommer se att nja, han kör nog inte riktigt det.

Sverker
2010-02-07, 10:33
Jo, men den gränsen ligger troligtvis mycket högre än vad de flesta som frågar om det någonsin kommer att prestera.

Eller?

Tror du det ?

Jag gissar att den gränsen ligger någonstans precis under mjölksyratröskeln hos en bra tränad person.

z_bumbi
2010-02-07, 10:34
Jo, men den gränsen ligger troligtvis mycket högre än vad de flesta som frågar om det någonsin kommer att prestera.

Eller?

Nej och det krävs inte heller så mycket träning/ansträngning för att korsa den gränsen.

Jonas Colting kör väl på lchf om inte jag minns fel? han om någon borde ju inte ha fel:D

Nej han kör inte någon form av lchf.

William
2010-02-07, 10:37
Det stämmer att oxaloacetat behövs för att citronsyrcykeln ska fungera men nivåerna sjunker sällan så mkt att cykeln stannar upp helt.

skaparn
2010-02-07, 10:40
Det stämmer att oxaloacetat behövs för att citronsyrcykeln ska fungera men nivåerna sjunker sällan så mkt att cykeln stannar upp helt.

Jodå, knappt styrfart hade jag.

mikaelj
2010-02-07, 11:56
Nej och det krävs inte heller så mycket träning/ansträngning för att korsa den gränsen.

Nahe. Då får jag väl citera Eddie Vedder:

Eftersom det finns de som presterar bra och tränar hårt (kanske inte på den absolut högsta nivån men ändå hårt) så känns det ju konstigt att de skulle göra något omöjligt.

Det är ju bra att de inte vet om att det inte går i alla fall.:)

z_bumbi
2010-02-07, 13:30
Vilka är dessa, vad tränar de och vad är bra?

För att svara på huvudfrågan så kan man inte gå på vad "som känns bra" utan man måste veta vilken typ av tjänst det är och även i vilken fas någon befinner sig. Försvaret är en stor anhängare av kolhydrater i kosten och det är inte direkt av en slump som de vill att soldaterna vid de flesta tillfällena ska ha god tillgång till den bästa energikällan för att prestera fysiskt på en hög nivå.

King Grub
2010-02-07, 13:33
http://www.fao.org/docrep/w8079e/w8079e0n.htm

mikaelj
2010-02-07, 13:35
Tredagarscykler, kom igen...