handdator

Visa fullständig version : Matlåda som håller tätt?


Olegh
2010-02-06, 09:41
Visst skulle man bara kunna testa första bästa på ICA, men det skiter jag i.

Har hittills använt ett antal ikea-lådor (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70128585), som så många andra. Nu är det dags att pensionera dessa, till förmån för nya och bättre burkar av senare årsmodell. Tips?

MasterChief
2010-02-06, 09:44
Säga vad man vill, men Tupperware har sjukt bra kvalitet.

Tjuckot
2010-02-06, 09:58
Tupperware truly is the shit. Dock dyrt, men det kan det vara värt om man vill ha något av bra kvalitet.

Exhale_
2010-02-06, 09:59
Jag köper mina på Willys, 3 st för 25 spänn. Har funkat ypperligt hittills. Har dock alltid en plastpåse runt dem utifall att.

gibb
2010-02-06, 10:07
Clas Ohlsson har relativt billiga med gummipackning och knäppspännen i hårdplast integrerade i locket som håller rätt bra. Dock så blir det viss "fusion" mellan mat och plast om man har på hög effekt länge.

Eddie Vedder
2010-02-06, 11:44
Jag tycker lådorna från IKEA är prisvärda. Den matlåda jag använder ibland som har lite osäkert lock tejpar jag helt enkelt.

oTure
2010-02-06, 11:47
Visst skulle man bara kunna testa första bästa på ICA, men det skiter jag i.

Har hittills använt ett antal ikea-lådor (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70128585), som så många andra. Nu är det dags att pensionera dessa, till förmån för nya och bättre burkar av senare årsmodell. Tips?

Ica har en bra låda med blå gummilist runt på toppen, den fixar allt

Kryss
2010-02-06, 11:50
Icas dyrare lådor med röda kanter är mycket bra. De i hård och "klar" plast, tar inte färg heller och lättdiskade.

jakke
2010-02-06, 11:51
Hmm, mina ikealådor har hållit i över 4år. Som nya.

shadowfire
2010-02-06, 12:03
Ikeas med röd gummikant samt lufthål is teh shit.

944RS
2010-02-06, 12:03
Icas dyrare lådor med röda kanter är mycket bra. De i hård och "klar" plast, tar inte färg heller och lättdiskade.

Det finns likadana med mer färglada kanter på locket och med vit låda på Clas-Ohlson. De med genomskinlig plast har tyvärr en tendens att gå sönder/spricka efter några år.

Jag föredrar ändå de från Ica då jag oxå tycker att de är lite mer lättdiskade.

Currenthill
2010-02-06, 12:06
Instämmer med tidigare talare... Tupperware är grymma.

http://www.tupperware.dk/xchg/nordics/hs.xsl/585.html

Spene
2010-02-06, 12:50
Har jag stor matlåda kör jag Blåvitt Bigpack-förpackning (2 liter). Annars är Clas Ohlsons riktigt bra, tycker jag. IKEAS billiga blåa är helt värdelösa.

Kryss
2010-02-06, 12:59
Det finns likadana med mer färglada kanter på locket och med vit låda på Clas-Ohlson. De med genomskinlig plast har tyvärr en tendens att gå sönder/spricka efter några år.

Jag föredrar ändå de från Ica då jag oxå tycker att de är lite mer lättdiskade.

Jo en av mina tre har pajat efter ~2½år, vilket är synd. Dock är det så värt när man har någon tomaträtt och det går bort hur lätt som helst, blir till att kika på ikeas lådor vid nästa besök.

Kabuto
2010-02-06, 13:05
Ikeas med röd gummikant samt lufthål is teh shit.

Jag tycker dom tar färg ganska fort om man har tomatbaserad mat och liknande i dom :/

joriice
2010-02-06, 13:39
Jag tycker dom tar färg ganska fort om man har tomatbaserad mat och liknande i dom :/

+1, sedan går lukten aldrig direkt ur dem, oavsett hur länge man diskar. *gah!*

saab900
2010-02-06, 14:16
Jag köper mina på Willys, 3 st för 25 spänn. Har funkat ypperligt hittills. Har dock alltid en plastpåse runt dem utifall att.

Är det de rektangulära, med lite rundade hörn i olika färger som avses håller jag med. Den enda nackdelen jag upptäckt är att de är svårdiskade.

EDIT: De känns lite små ibland...

Larsson
2010-02-06, 14:18
Tupperware tycker jag också är de bästa. Jag har haft min nåt år och den är använd i princip varje dag och den ser fortfarande ut som ny. Min har även lite räfflad insida vilket gör den lättdiskad är aldrig några problem att får bort fett el dylikt. Dock tror jag den kostade två eller tre hundra.

Blomstrande
2010-02-06, 15:20
Jag gillar Granits bentolådor med små avdelningar, så skönt att slippa blanda maten... :)

Olegh
2010-02-06, 15:27
Tupperware skulle kunna vara intressant. Men har de någon modell som både klarar micro, frys och dessutom håller tätt? Och var sjutton köper man dom?

Lådorna från ICA ska kollas upp, ev. de från clas ohlson också.

Ikeas lådor med rött lock och ventil blir det inte. Visserligen har de använts ganska frekvent i två år nu, men de missfärgas lätt och lukt sätter sig rätt ordentligt. Plus att de nu läcker så gott som alltid.

MasterChief
2010-02-06, 15:43
Tupperware skulle kunna vara intressant. Men har de någon modell som både klarar micro, frys och dessutom håller tätt? Och var sjutton köper man dom?



Tyvärr finns de ju inte i random affär utan säljs vad jag vet enbart via demonstrationer. Sjukt omodernt (men ok, Tupperware omsätter typ 10 miljarder så något rätt gör del väl).

Erik__
2010-02-06, 16:31
Kör på clas ohlssons, måste säga att de är helt underbara, aldrig haft något läckage eller öppnade lock.

Denstillasittande
2010-02-06, 16:39
Glassbunkar och då får du även glass på köpet av bunken.
Helt ärligt tycker jag de duger i princip med vilken bunke som helst som har lock. Plåtlådorna är lite dåliga om man har soppa med sig möjligtvis. Vad spelar de för roll om de blir missfärgade. Jag har massvis med lådor från ikea (faran att bo nära) och tror nog varenda låda är missfärgad till rött. Men maten smakar ju likadant ändå. Blir lätt så och jag har lagar massvis med lådor varje vecka.

Olegh
2010-02-06, 18:03
Till att börja med, handlar utlåtandena om Clas Ohlson-burkarna om samma modell? Är det 1 (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54417630) eller 2 (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147058958) som åsyftas? Båda verkar vettiga och 2.) är som jag har förstått det snarlik en variant som hittas på ICA?

Tyvärr finns de ju inte i random affär utan säljs vad jag vet enbart via demonstrationer. Sjukt omodernt (men ok, Tupperware omsätter typ 10 miljarder så något rätt gör del väl).

Det där är ju bara kasst. Då utgår tupperware som möjlig kandidat.

Glassbunkar och då får du även glass på köpet av bunken.
Helt ärligt tycker jag de duger i princip med vilken bunke som helst som har lock. Plåtlådorna är lite dåliga om man har soppa med sig möjligtvis. Vad spelar de för roll om de blir missfärgade. Jag har massvis med lådor från ikea (faran att bo nära) och tror nog varenda låda är missfärgad till rött. Men maten smakar ju likadant ändå. Blir lätt så och jag har lagar massvis med lådor varje vecka.

Ptja, missfärgning kan man väl leva med, men det ser lite tråkigt ut. Svårare att se hur väl man lyckats med att diska burken också. Men visst används såna burkar också, men inte just till att ta med sig mat. Har nämligen inga av lämplig storlek och med hyffsat lock.

Linnet
2010-02-06, 18:12
Alla varianter med gummilist is the shit.

syrén
2010-02-07, 08:17
När jag tar med mig soppa till jobbet så är de ovannämnda burkarna crap. Det enda som verkligen håller riktigt tätt verkar vara de nya zip-lock burkarna med skruvlock. De är kanon.

Dock har jag ingen tupperware lunchburk just nu, men kan tänka mig att de är rätt ok också.