handdator

Visa fullständig version : Vansinnig förbränning matlagning?


ankarstrom
2010-02-06, 08:23
Hej

Jag undrar om dessa siffror verkligen kan stämma?

Food - preparing, at home
475 calories in 2 hr

Vilket jag tycker verkar mycket, om man jämför med att sova:
Sleeping
171 calories in 2 hr

Siffrorna från www.caloriesperhour.com med vikten 95kg. Man skulle alltså förbränna 150kcal mer per timme genom att laga mat hemma än att sova? Tycker det verkar mycket...

Vicotnik
2010-02-06, 08:27
Jag tycker det låter ganska rimligt. Det är svettigt att skala potatis t.ex. :)

OneManArmy
2010-02-06, 09:16
Är väl inte SÅ jävla konstigt att skillnaden mellan att hoppa runt i köket o rycka i pannor, hacka saker osv är mycket högre än att ligga i sängen och andas?

Motoranimal
2010-02-06, 09:45
Låter ganska rimligt. Dock beror det extremt mycket på hur du lagar mat. Man kan inte jämföra att micra en pizza med att stå och riva morötter i två timmar

ankarstrom
2010-02-06, 11:10
Jo, det är klart att det spelar roll om man står och river morötter eller om man värmer micropizza. Men jag menade (och antar att caloriesperhour) menar att verkligen lagar maten, alltså står och rör i grytor, steker saker osv. Men, så det kan alltså stämma? Det var ju en rolig nyhet för mig i alla fall :)

Mental
2010-02-06, 11:43
Mm, skillnaden är 152kcal/h, det är inte jättemycket.

Yeahvlen
2010-02-06, 11:53
Vem står nu och skalar potatis, i hemmet, i två timmar?

Motoranimal
2010-02-06, 12:15
Vem står nu och skalar potatis, i hemmet, i två timmar?

Skogshuggare sägs äta potatis så jag antar att det är vad skogshuggarfrun gör

Yeahvlen
2010-02-06, 12:29
Skogshuggare sägs äta potatis så jag antar att det är vad skogshuggarfrun gör

Det var inte dåligt med potatis de åt.

Eddie Vedder
2010-02-06, 12:33
Det var inte dåligt med potatis de åt.

Men till det kan man ju ana att t.ex. en gryta tillagas där man även tillsätter hackade morötter, hackad lök, man står och rör om, man häller av potatisvattnet och tar fram en karott för förvaring, man dukar bordet, man diskar och plockar undan redskap under tiden etc. etc.

En riktigt stor måltid kan ta tid och gör man det två gånger per dag känns inte två timmar orimligt. Men den ttypen av matlagning är generellt sett ovanlig idag. Den förekommer mest bland de som använder måltiden som en statussymbol, "Se på mig, jag har frihet och möjlighet att laga mat i flera timmar med färska och naturliga råvaror. Jag är en modern, framgångsrik och trendig människa!".:D

Yeahvlen
2010-02-06, 12:48
Men till det kan man ju ana att t.ex. en gryta tillagas där man även tillsätter hackade morötter, hackad lök, man står och rör om, man häller av potatisvattnet och tar fram en karott för förvaring, man dukar bordet, man diskar och plockar undan redskap under tiden etc. etc.

En riktigt stor måltid kan ta tid och gör man det två gånger per dag känns inte två timmar orimligt. Men den ttypen av matlagning är generellt sett ovanlig idag. Den förekommer mest bland de som använder måltiden som en statussymbol, "Se på mig, jag har frihet och möjlighet att laga mat i flera timmar med färska och naturliga råvaror. Jag är en modern, framgångsrik och trendig människa!".:D

Den människokategorin tror jag mer är 40 plus (hittar inte plustecknet på den bärbara, ha ha). Matlagningen är en del av deras intresse. De tycker om att tillreda exklusiva måltider eftersom det hör till en del av fredags- och lördagsnöjet, därefter följt av en "härlig" hemmakväll med på spåret.

Jag läste någonstanns att "medelsvennsons" måltid tar i snitt 15 minuter att tillreda. Jag skulle helt enkelt inte ha tiden till att laga mat i över en timma. :)

Eddie Vedder
2010-02-06, 13:03
Den människokategorin tror jag mer är 40 plus (hittar inte plustecknet på den bärbara, ha ha).

Det kallas "Snobbmotivet" och finns beskrivet av sociologen Simmel. Att visa upp världsvana och status genom att laga mat lääänge, erbjuda avancerade måltider, livsmedel som bara finns i specialaffärer eller som man t.ex. hittat utomlands, att kunna erbjuda grödor från ens egen trädgård, kött och fisk som man själv fångat m.m.

Det som förr var bekymmer för underklassen och krångel som man gjorde föe att inte valet fanns har slagit om helt. Vad är mer "exklusivt" än att erbjuda sitt eget surdegsbröd med äkta smör från någon liten ekologisk affär i Gamla Stan?;)

Visst kan 40+ vara en stor grupp men jag tror man ser tydligare samband med utbildning/socioekonomisk tillhörighet än ålder.

Yeahvlen
2010-02-06, 15:40
Visst kan 40+ vara en stor grupp men jag tror man ser tydligare samband med utbildning/socioekonomisk tillhörighet än ålder.

Den kategorin jag talade om var de som har intresset för att tillreda måltider som tar längre tid. Den kategorin du talar om är ju snobbsyndromet, där folk vill visa upp sin livsstandard, status och sitt "ekonomiska oberoende" genom egenodlat och mer exklusiva livsmedel än vad grannen har.

Den första kategorin hittar vi nog störst andel av hos 40+ (har kommit upp sig lite med ekonomin, har inget annat för sig på helgkvällar och endel av nöjet blir att laga mat som tar längre tid och som inte var lik den förra helgen). En helt vanlig person som inte lagar maten för status skull, utan för familjens eller sin egen.

Den sistnämnda kategorin ser vi nog flest av vad du säger; vilken socioekonomisk grupp man tillhör, utbildning och ekonomisk bakgrund.

Kravmaga
2010-02-06, 15:44
Den sistnämnda kategorin ser vi nog flest av vad du säger; vilken socioekonomisk grupp man tillhör, utbildning och ekonomisk bakgrund.

Dock krävs det nog att även denna kategorin nått en viss ålder innan man ser en tydlig korrelation mellan SES och "snobbsyndromet".

Yeahvlen
2010-02-06, 15:47
Dock krävs det nog att även denna kategorin nått en viss ålder innan man ser en tydlig korrelation mellan SES och "snobbsyndromet".

Det är ju vad jag skriver, ifall du kan tolka mitt ämnesinlägg.

Vem arbetar som högt uppsatt tjänsteman, bor i lyxvilla med egen, stor trädgård, odlar eget, två barn och är 25 år?

Kravmaga
2010-02-06, 15:58
Det är ju vad jag skriver, ifall du kan tolka mitt ämnesinlägg.

För mig framgick det som om du separerade de två kategorierna i ditt andra inlägg. Dvs. en kategori med 40+, en kategori med högt SES, och att dessa inte samvarierade. Vilket också gjorde att jag tolkade ditt första inlägg som att bara tala om den första kategorin, därav mitt inlägg.

Vem arbetar som högt uppsatt tjänsteman, bor i lyxvilla med egen, stor trädgård, odlar eget, två barn och är 25 år?

Idd.

collieweed
2010-02-06, 16:08
Odlar egna alfagroddar och mungoböner. Enkelt billigt gott (känns inte jättemycket överklass men kanske dags att omvärdera).
;)

Yeahvlen
2010-02-06, 16:25
För mig framgick det som om du separerade de två kategorierna i ditt andra inlägg. Dvs. en kategori med 40+, en kategori med högt SES, och att dessa inte samvarierade. Vilket också gjorde att jag tolkade ditt första inlägg som att bara tala om den första kategorin, därav mitt inlägg.


Ja, jag separerar två kategorier. En kategori, 40+ med normal (vad nu definitionen av normal är) "SES", och en med hög socioekonomisk status.

Ålder för när grupperna börjar spendera timmar i köket får gemene man avgöra själv. Men att många 25-åringar gör det är föga troligt.

vicarious
2010-02-06, 17:22
De har räknat på MET 2.5 för matlagning. Brukar ligga mellan 2 - 2.5 så det stämmer nog ganska bra. 95-pannors kock är ju en del också. Sätter man in 70kg i ekvationen blir det 350kcal, t ex.