handdator

Visa fullständig version : Träna varannan vecka?


Illustrerade mannen
2010-02-06, 03:18
Ja just så. Fr o m 1 april kommer jag endast att kunna träna varannan vecka på gym! Hur lägga upp det då?
Kommer att kunna göra vissa saker hemma den vecka jag inte kan åka till gymmet, typ övningar där endast kroppsvikt används plus att jag har en pajasskivstång som väger max 50 kg.
Min egen tanke är att under träningsveckan köra 3-1-3 (träna 3, vila 1 träna 3) lågreps och under den andra veckan köra typ armhävningar, pullups/chins, crunches plus biceps och triceps med pajasskivstången högreps varannan dag.
Någon med tankar kring detta?

Ajin
2010-02-06, 05:33
Kör tunga basövningar ex. marklyft, knäböj, bänkpress, stångrodd, chins, dips etc när du har tillgång till gym och hemma kan du sen curla för porrmusklerna och köra extensions och whatnot.

Scratch89
2010-02-06, 10:29
Hur kan det komma sig att du bara har tillgång varannan vecka?

Se till att lasta på ordentligt med vikter på gymveckan, så kan du träna lite lättare hemmaveckan.

Illustrerade mannen
2010-02-06, 10:51
Hmm. Av personliga skäl.

Mineur
2010-02-06, 11:35
Regelbunden träning är ju det som enligt mig ger resultat...


Du får träna så gott det går andra veckan då, hantlar, armhävningar etc

Stoltz
2010-02-06, 12:04
Som Scratch säger, ge en ordentlig genomkörning veckan du har på gymmet, och kör som sagt typiska kroppsviktsövningar den andra veckan.

Lycka till.

Spinkis
2010-02-06, 12:29
Jag skulle iaf strunta i vilodagar den veckan jag kan träna, känns som du har tid att återhämta dig ändå andra veckan!

Illustrerade mannen
2010-02-06, 16:01
Jag skulle iaf strunta i vilodagar den veckan jag kan träna, känns som du har tid att återhämta dig ändå andra veckan!

Intressant. Fler åsikter om det?

lul
2010-02-06, 17:56
Jag tycker du ska läsa boken "Infinite Intensity" av Ross Enamait. Min träning baserar fan på den boken ;)

Curls
2010-02-06, 18:31
jag har också fått lägga om min träning pga "personliga skäl" och lyckats få bra resultat, vid ett tillfälle så kunde jag bara gymma en gång i veckan och då la jag upp det så att jag körde ben & rygg på det tillfället.

vad är du ute efter för resultat och hur avancerad är du kring att träna med egen kropp?

Alexton
2010-02-06, 18:39
Körde varannan vecka som du. Tunga låga reps och mycket basövningar första veckan och verkligen ta ut sig. Sen andra veckan, hantlar, kroppsvikt, skippsnoden och cardio. Fungerade helt ok.

Om du inte är en ninja så finns det extremt jobbiga övningar med kroppen som vikt.

emi23j
2010-02-06, 18:39
Jag hade kört tung explosiv styrketräning när jag kunnat gymma. Den andra veckan hade jag kört lätt explosiv styrketräning, hopp + sprints, plyometriska armhävningar, flygande chins, etc.

Illustrerade mannen
2010-02-07, 04:16
Om du inte är en ninja så finns det extremt jobbiga övningar med kroppen som vikt.

Faktum är att jag är en "ninja"... Nåja, i alla fall relativt avancerad vad gäller vad jag kan göra med min kropp - men det är ju jobbigt ändå.
Tack för input!

Process Ansvarig
2010-02-07, 10:45
Först ska du fundera på vilka är dina mål med träningen överhuvudtaget, du tränar väl inte för träningens skull,..?

För det andra, det finns folk som tränar 1 gång i veckan och gör bra resultat, styrkemässigt eller muskelbyggande - du kanske vill googla Mike Mentzer, High intensity trening, eller Atrhur Jones, för att få lite perspektiv.

Personligen, skulle jag kunna träna endast varanan vecka då skulle jag nog köra :
-Måndagen, denna vecka...och sen;
-Söndagen, samma vecka

Needless to say, de dagarna du tränar - då MÅSTE du köra super-hårt

Nästkommande veckan skulle jag köra en eller två pass hemma, med lägre intensitet, du kan få ganska bra omgång med 50 kilo på stången - tänk explosiva pull ups, explosiva push presses, cleans...etc

Allt handlar inte om HUR MÅNGA GÅNGER du tränar, utan att få en bra balans mellan inensitet och återhämtning.

Med allt detta sagt, att "träna" 6 ggr /vecka 1 för att sen inte göra mycket veckan 2 är dumt. Det påminer mer om self-deceptive masturbation...

siimon89
2010-02-07, 13:52
Finns massvis med övningar du kan köra hemmifrån utöver kroppsövningar. Du kan fylla gamla petflaskor med vatten eller sand, eller investera i en sandsäck och köra med.

lul
2010-02-07, 14:59
Säger det igen, Infinite Intensity!

z_bumbi
2010-02-07, 15:59
Med en skivstång på 50 kg och ett par hantlar så kan du köra ganska genomgående träningspass men att lägga upp det så att du tränar mer än normalt de tre sista dagarna i 3-1-3 kan i alla fall vara en bra idé. Iofs beror det på hur du tränar idag och vad du anser vara mer.

Illustrerade mannen
2010-02-08, 22:00
Med en skivstång på 50 kg och ett par hantlar så kan du köra ganska genomgående träningspass men att lägga upp det så att du tränar mer än normalt de tre sista dagarna i 3-1-3 kan i alla fall vara en bra idé. Iofs beror det på hur du tränar idag och vad du anser vara mer.

Lite tips på det z_bumbi?
Kör idag två olika 2-splitar, mån, tis, tors och fre. Sen då under "träningsveckan"? Två olika 3-splitar - naturligtvis baserade på basövningar?

z_bumbi
2010-02-09, 09:29
Det beror på hur stark du är men frivändningar, stöt, enbensmarklyft, enarmsrodd, floorpress (bänkpress från golvet) osv är övningar som även om du inte når dina vanliga träningsvikter i en del fall alla fall håller igång kroppen.
Sen finns det lite mer cirkusaktiga som enarmsmark, enbensböj, bicepscurl osv där 50 kg räcker ganska så långt.

Det finns också ganska så många fler kroppsviktsövningar som är ganska så tunga utan vikt men det är svårt att skriva ihop något via nätet.

Här har du en del länkar med förslag

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81536&highlight=kroppsvikt

Curls
2010-02-09, 10:15
cirkel träning, typ såna här:
Randys circuit (http://video.google.com/videoplay?docid=3224902600571518938&ei=YydxS8u4LMKu-AbT8dDPBg&q=randy+couture+circuit+training#)

Funkat bra för mig! :)

Illustrerade mannen
2010-02-09, 10:31
Tack.
Tips på hur det kan se ut den vecka jag kan gå på gymmet? Två olika 3-splittar eller en 3-split med olika belastning/intensitet/reps?
Såklart är det individuellt och beroende av målet med träningen, men målet är att hålla ålderkrämpor borta samt gärna bli lite starkare och mer massa...
Hur stark jag är?:em: Brukar inte direkt maxa... Har testat för nån vecka sedan...:
Bänk 105 kgX1
Mark 172.5 kgX1
Böj -har aldrig maxat- 115 kgX4
Kroppsvikt ca 72 kg
Fettprocent - låg...
42 år snart

z_bumbi
2010-02-09, 11:42
Tänk på det som att du har två veckor men istället för att börja på en måndag så börjar de på t ex på torsdagar.
V1
Tor vila
Fre vila
Lör vila
Sön vila
Mån Trä
Tis Trä
Ons Trä

V2
Tors Vila
Fre Trä
Lör Trä
Sön Trä
Mån Vila
Tis Vila
Ons Vila

Tre dagar i veckan med vanlig styrketräning räcker långt för de flesta med dina mål dvs att bygga lite och/eller bli lite starkare och må bra. Det är t o m så att för det stora flertalet som styrketränar räcker tre dagar per vecka ganska så bra oavsett målsättning. Nu är nackdelen att de ligger ganska så tätt ihop så att köra lite mindre vecka 1 och sen lite mer vecka 2 är en ganska bra idé.
Om du behöver köra extra pass bestämmer du sen själv men med tanke på målen skulle jag inte vara så fokuserad på styrkedelen utan att köra lite lättare styrka av något slag och sen ev köra lite kondition typ två gånger per fyra dagarsperiod.