handdator

Visa fullständig version : ang. personvågar somm väger kroppsfett


myrhus
2010-02-06, 02:44
Rubriken säger det mesta. Hur mycket går det egentligen att lita på hemma personvågar som väger kroppsfettprocent etc.. och ja, självklart är det olika beroende på olika märken och pris, men allmänt. Finns det dom med ett "normalt" pris som verkligen fungerar? ;D..

OneManArmy
2010-02-06, 09:17
Slöseri med pengar så vitt jag vet

Motoranimal
2010-02-06, 09:43
Vad jag har läst i flera trådar är att detta är skräp. Det är ett väldigt oexakt verktyg för att mäta kroppssammansättning helt enkelt

Exhale_
2010-02-06, 10:01
Det sägs att de ska ha blivit mer precisa de senaste åren. Jag köpte en för en massa herrans år och den var inte alltför exakt :P

Man brukar däremot säga att de är bra för att mäta skillnader, även om inte själva talet är exakt kan man alltså se om det minskar eller ökar och dra slutsatser därifrån.

Hade jag varit du hade jag inte köpt någon utan använt mig av spegeln.

Barbastark
2010-02-06, 10:19
Jag har köpt en och har en tråd här om denna då jag tror att det är fel på den. Men om det inte är det så känna i alla fall inte den som jag har som jätte pålitlig. Den ska dock vara godkänd för medicinskt bruk och väldigt "fancy pantsitg".

Håller på å ringer fram å tebax nu för att se huruvida det är fel eller ej.

Det är en Omron BF511

martikainen
2010-02-06, 11:21
Jag köpte en också och skapade en tråd där jag tänkte visa lite jämförelser med jämna mellanrum. Men jag skrotade hela idén då mätningarna är totalt missvisande. Vissa dagar kan jag ha 14% fettfri massa, medan jag nästa vecka ligger på 25%+.

min kostade dock bara 400 på clas ohlson så vad kan man begära. Jag skulle dock inte köpa en om jag köpte ny våg.

mattilainen
2010-02-06, 11:44
fungerar inte.

Barbastark
2010-02-06, 15:03
Men om du vill prova så har dem någon utförsäljning på http://www.halsorutan.se/shopp/default.asp

Hittar ingen direktlänk men det finns en våg som heter Omron BF 400 där för 399kr. Den kostar ca 800-900kr på lite andra ställen så om du vill prova innan du lägger pengar på något allt för dyrt så

barbafant
2010-02-06, 15:11
metoden bygger ju på att den mäter elektrisk resistans i kroppen och sen beräknar fett% på skillnaden i restisans mellan olika vävnadstyper. (WP) (http://en.wikipedia.org/wiki/Bioelectrical_impedance_analysis)
Läs gärna vad Lyle (http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/measuring-body-composition-part-2.html) har att säga om BIA.

remixxa
2010-02-07, 01:49
Enligt mina erfarenheter kan de faktiskt fungera hyffsat. Under deffen såg jag sakta med säkert hur % satsen minskade, och nu under 'bulk' när jag inte hade vägt mig på flera månader, hade den såklart gått upp i %. Så helt skräp är de inte

mattilainen
2010-02-07, 12:02
Enligt mina erfarenheter kan de faktiskt fungera hyffsat. Under deffen såg jag sakta med säkert hur % satsen minskade, och nu under 'bulk' när jag inte hade vägt mig på flera månader, hade den såklart gått upp i %. Så helt skräp är de inte

Jo, det är skräp just fettprocent funktionen.

Kravmaga
2010-02-07, 13:16
Jo, det är skräp just fettprocent funktionen.

Så länge den har hyfsad reliabilitet spelar det väl inte så stor roll om validiteten är lägre. Den största anledningen varför man använder en våg är väl för att se skillnader och inte exakt vad man väger, då exakt vad man väger inte bör spela så stor roll så länge man är själv nöjd. Om man tränar på elitnivå kanske man vill veta sin exakt fettprocent men det är nog inte dessa personer som köper dessa "hemmavågar".

Dreas
2010-02-07, 16:58
Enligt mina erfarenheter kan de faktiskt fungera hyffsat. Under deffen såg jag sakta med säkert hur % satsen minskade, och nu under 'bulk' när jag inte hade vägt mig på flera månader, hade den såklart gått upp i %. Så helt skräp är de inteMin har en fin funktion som ska mäta kroppsfett, det roliga är att det är BMI, vilket hoppar ner ifall du går ner i vikt och upp ifall du går upp i vikt. Så nee, jag håller med dom andra om att det är skräp.

Per B
2010-02-07, 18:15
Min har en fin funktion som ska mäta kroppsfett, det roliga är att det är BMI, vilket hoppar ner ifall du går ner i vikt och upp ifall du går upp i vikt. Så nee, jag håller med dom andra om att det är skräp.

Fast du kan ju inte jämföra en våg som endast anger BMI (vilket den kan göra pga att man fått ange sin längd) och en som verkligen genomför en BIA.

young_george
2010-02-07, 18:24
http://svtplay.se/v/1750372/plus/plus_jamfor_traningsredskap

Enligt Umeå Universitets mätningar i Plus så överrensstämmer bioimpedansen bra med deras referensmetoder.

Vad det innebär i praktiken, eller på hur många mätningar e.t.c. framgår inte.

tsp
2010-02-07, 18:38
Vår visade 12% på mig när jag låg på en bra bit över 20%.

prOtotype
2010-02-11, 11:41
Jag fick nyligen prova en på ett gym där man förutom att stå på den, även höll i två handtag med liknande metalplattor. Den skulle sedan ge vikt på armar, ben, och fettmassa på varje del.

Jag började garva när jag såg resultatet och tappade totalt förtroendet för personalens kompetens när han påstod att det var korrekt. Maskinen sa 3.6% kroppsfett - hej döden.
Han som mätte mig påstod även att när han ska på bodybuildertävling så ligger han på 2.8%.

Detta var för övrigt en mätning som dom i vanliga fall tar betalt för.

Kischen
2010-02-11, 11:46
Vår visade 12% på mig när jag låg på en bra bit över 20%.

Den var en trevlig våg :)

prOtotype
2010-02-11, 11:51
Som lyle skriver så förvrängs värdet på BIA vågar (dom som man har hemma) av vätskebalansen i kroppen.