handdator

Visa fullständig version : Simmenthal: köttiga bitar i gelé


mikaelj
2010-02-05, 23:47
Det ser ut som kattmat, det luktar som kattmat - det är magert nötkött i gelé. Ett italienskt påfund.

http://ost.ath.cx/tmp/livigno10jan/2010-01-19/small-sdc11572.jpg

Jag åt det med senap direkt ur burken i Italien. Finns det någon som vet hur man egentligen skall äta det?

Mental
2010-02-05, 23:53
Som med burkskinka/picnicbog osv, dvs till potatismos, eller till kokt potatis, eller på mackan osv. Corned beef och dijonsenap på knäckebröd är fint :D

Mental
2010-02-05, 23:55
Jag antar att du som är lite kolhydratskygg kan tänka dig att äta det som ingrediens i en omelett kanske? Med en näve god ost på?

Jag hade nog stekt en pytt i pannabas och rört ned det där och serverat med ägg, rödbetor och massor av salt och svartpeppar

Mental
2010-02-06, 00:00
http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fit.wikipedia.org%2Fwiki%2FSimmentha l&sl=auto&tl=sv

http://www.simmenthal.it

Maffig ko!

mikaelj
2010-02-06, 00:02
Burkskinka & picnicbog förstår jag mig inte heller på, faktiskt. Brukar värma upp den i skivor och ha senap på, men det känns liksom ändå bara konstigt. :-)

Corned beef är väldigt gott. Jag har för mig att man brukar äta stekt (stuvad?) potatis till.

Jag har några burkar Simmenthaler kvar, så någon grönsakspytt kan jag ge mig på. Tack för tipset!

Mental
2010-02-06, 00:05
Burkskinka & picnicbog förstår jag mig inte heller på, faktiskt. Brukar värma upp den i skivor och ha senap på, men det känns liksom ändå bara konstigt. :-)

Corned beef är väldigt gott. Jag har för mig att man brukar äta stekt (stuvad?) potatis till.

Jag har några burkar Simmenthaler kvar, så någon grönsakspytt kan jag ge mig på. Tack för tipset!

Jag skulle kunna tänka mig att med lite vitlök, lite kapris, lite grovmalen svartpeppar osv så skulle den kunna ersätta skinka eller tonfisk i en sallad.

Gelatinet går ju åt skogen om man värmer, men då blir det ju som att steka på kött, det är ju redan tillagat så jag brukar fräsa dylika produkter jävligt snabbt bara.

Och som du redan vet, senap är din vän :)

tsp
2010-02-06, 00:14
Låter som att det skulle passa bra till potatismos, ärtor och kål. Men du är ju rätt kolhydratsskygg så du får väl vaska potatismoset helt enkelt. :D

Btw, är du på att marka med mig och Ekman på backaplan/almedal på söndag?

Psyla
2010-02-06, 00:19
Ser fruktansvärt motbjudande ut. Jag är väl löjlig, har alltid haft fobi för burkmat.

mikaelj
2010-02-06, 00:37
Låter som att det skulle passa bra till potatismos, ärtor och kål. Men du är ju rätt kolhydratsskygg så du får väl vaska potatismoset helt enkelt. :D

"Öh, två halv special... men vaska ena moset!"

Btw, är du på att marka med mig och Ekman på backaplan/almedal på söndag?

Jag tror inte att jag vågar. :-/ Min rygg var tydligen väldigt stel (från brist på massage/stretching senaste 3 månaderna), sade min massör. Han ansåg väldigt bestämt att jag inte borde träna i helgen. Även om jag gärna hade tränat verkar det som att jag får hoppa det.

Måndag då?

Ser fruktansvärt motbjudande ut. Jag är väl löjlig, har alltid haft fobi för burkmat.

Jag skrev ju kattmat! :-)

Sniggel
2010-02-06, 00:41
Det där ÄR kattmat :p

Fast med 20ggr högre halt av kött...

mikaelj
2010-02-06, 00:46
Det där ÄR kattmat :p

<- Katten Jansson, what's your point? ;-)

Fast med 20ggr högre halt av kött...[/QUOTE]

Bara 12g protein/100g. Förvånansvärt lågt.

Sniggel
2010-02-06, 00:55
Ojdå, om det är magert kött kan man nästan misstänka att där är uppemot 50% gelé?

mikaelj
2010-02-06, 01:03
Ja, det är ungefär så slemmigt som det ser ut att vara.

(1,5% fett, 12,5% protein, 0-1g kh)

tsp
2010-02-06, 01:31
Jag tror inte att jag vågar. :-/ Min rygg var tydligen väldigt stel (från brist på massage/stretching senaste 3 månaderna), sade min massör. Han ansåg väldigt bestämt att jag inte borde träna i helgen. Även om jag gärna hade tränat verkar det som att jag får hoppa det.

Måndag då?

Aj då, det lät inte bra. :( Du får se till att mjuka upp den ordentligt då! :)

Snobbe
2010-02-06, 01:48
Om det luktar liknande kattmat hade jag inte ens vågat försöka smaka på skiten.