handdator

Visa fullständig version : Alkoholfritt öl


zajmon
2010-02-05, 23:16
Hur tror ni det ligger till med alkoholfri öl, är det var man kallar "onyttigt"?
Jag förstår att det är bättre än starköl men om man jämför med cola, apelsinjuice och vatten. Vad är dåligt i det?

Scar
2010-02-05, 23:34
Hur tror ni det ligger till med alkoholfri öl, är det var man kallar "onyttigt"?
Jag förstår att det är bättre än starköl men om man jämför med cola, apelsinjuice och vatten. Vad är dåligt i det?

Apelsinjuice innehåller vitaminer, och lite annat smått och gott. Alkoholfri öl innehåller nog inte så mycket av sånt. Inte cola heller för den delen.

Mental
2010-02-05, 23:35
Det är väl inte dåligt i sig, men det är "tomma" kalorier, du hittar inget fantastiskt i det. Bättre än saft och läsk, lite B-vitaminer osv.

Jever fun som är en härligt besk alkoholfri öl innehåller 18kcal per 100ml, inte speciellt mycket, och dricker man inte för fyllan så halsar man ju inte direkt många.

xlucasx
2010-02-06, 08:39
Det innehåller humle så har du tur och tror på naturmediciner med hela ditt hjärta så kanske du blir lite sömnig. Annars är det som redan nämnts tomma kalorier förutom b-vitamin, men uppskattar man smaken så varför inte? 18 kcal per 100 ml kan man helt klart unna sig även under den hårdaste deff, och det är nog bra mycket bättre för kroppen och tänderna än t.ex läsk och juice. Inte sagt att jag tror att det är bra, tror inte att det är lika dåligt bara.

Där är Jever Fun iallafall för dom är nyfikna, den var däremot inte 100% alkoholfri. *mini
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1978&Butik=0&SokStrangar=

Eddie Vedder
2010-02-06, 11:06
Avseende vitaminer och mineraler är säkert alkoholfri öl en lika bra källa som juice. Den innehåller väl dessutom både mindre mängd kolhydrater och dessutom inte i for av socker som juice (ja det är socker även om inget extra har tillsats).

Jag ser inte lättöl/alkoholfri öl som ett sämre alternativ om du jämför med juice. Båda kan du dricka något glas av utan dåligt samvete om du vill men ingen av dom skulle jag rekommendera som konstant måltidsdryck.

zajmon
2010-02-06, 17:11
Tack för svaren allihop, saken känns utredd. Nu gäller det bara att hinna en som är god också :) För mig känns det som ett bra alternativ att ha hemma när man i annat fall kanske tagit en cola, glas vin eller starköl. Givetvis inte som en ersättare för vatten.

Eddie, du ska ha cred för ditt jobb här på sidan!

Per B
2010-02-06, 19:35
Nu gäller det bara att hitta en som är god också

Jag tycker Carlsbergs alkoholfria är riktigt riktigt god. :thumbup:

Currenthill
2010-02-06, 22:14
Jever fun som är en härligt besk alkoholfri öl innehåller 18kcal per 100ml, inte speciellt mycket, och dricker man inte för fyllan så halsar man ju inte direkt många.

Jag var tvungen att köpa mig ett par stycken och prova. Den funkar faktiskt riktigt bra! Tack för tipset!