handdator

Visa fullständig version : Träningsfrekvens?


Typsnubbe
2010-02-05, 23:14
Hur ofta är vila relevant då man rullar på 3 olika pass, Bröst,tricep, axlar-->Rygg, biceps, trapz--->ben, mage?

Jag stannar alltid en rep ifrån failiure så jag tror inte CNS överbelastas om jag rullar på detta och jag har inte märkt av några tecken av överträning plus att muskelgrupperna får sin 72 timmars vila som jag har för mig är måttet för maximal muskelåterhämtning. :S

siimon89
2010-02-06, 10:25
Finns inget som säger att just 72h. är måttet för maximal muskelåterhämtning. Allt är relativt till vilken nivå du befinner dig på styrkemässigt. Som nybörjare är det troligt att återhämtningen sker mellan 24-72h.

Jag skulle tagit en dags vila åtminstone mellan varje ny cykel. Men det får du åh andra sidan avgöra själv. Se till att äta mycket bra mat och sköta sömnen. Det viktigaste är att kroppen hinner återhämta sig till varje nytt pass och att den har anpassat sig till den träning som skedde.

Scratch89
2010-02-06, 10:27
Det beror på volymen, intensiteten och övningsvalet.

Anders The Peak
2010-02-06, 11:32
Hur ofta är vila relevant då man rullar på 3 olika pass, Bröst,tricep, axlar-->Rygg, biceps, trapz--->ben, mage?

Jag stannar alltid en rep ifrån failiure så jag tror inte CNS överbelastas om jag rullar på detta och jag har inte märkt av några tecken av överträning plus att muskelgrupperna får sin 72 timmars vila som jag har för mig är måttet för maximal muskelåterhämtning. :S

När man tränar för volym brukar det vara bra att köra ett rullande schema där du har en vilodag mellan passen. Då får man tillräckligt hög frekvens för att stimulera maximaltillväxt och får tillräcklig vila mellan träningspassen.

Commando1980
2010-02-06, 15:26
Hur ofta är vila relevant då man rullar på 3 olika pass, Bröst,tricep, axlar-->Rygg, biceps, trapz--->ben, mage?

Jag stannar alltid en rep ifrån failiure så jag tror inte CNS överbelastas om jag rullar på detta och jag har inte märkt av några tecken av överträning plus att muskelgrupperna får sin 72 timmars vila som jag har för mig är måttet för maximal muskelåterhämtning. :S

givetvis är vila relevant. kör 4-5 pass i veckan med den splitten beroende på din återhämtningsförmåga. 4 pass är nog lämpligare för de flesta.

jag har själv kört den splitten med bra resultat där jag kör 4 pass i veckan, dvs varje muskelgrupp tränas ca var 5: e dag.

malleman
2010-02-07, 02:58
Hur ofta är vila relevant då man rullar på 3 olika pass, Bröst,tricep, axlar-->Rygg, biceps, trapz--->ben, mage?

Jag stannar alltid en rep ifrån failiure så jag tror inte CNS överbelastas om jag rullar på detta och jag har inte märkt av några tecken av överträning plus att muskelgrupperna får sin 72 timmars vila som jag har för mig är måttet för maximal muskelåterhämtning. :S

Hur kan du veta att du stannar en reps ifrån failure?.. Fy fan vad dumma frågor som ställs på detta forum!

Scratch89
2010-02-07, 11:20
Hur kan du veta att du stannar en reps ifrån failure?.. Fy fan vad dumma frågor som ställs på detta forum!

Känner man sig själv hyfsat bra så känner man helt enkelt att "nej, det här var ordentligt tungt, jag klarar nog inte en till".

siimon89
2010-02-07, 12:28
Hur kan du veta att du stannar en reps ifrån failure?.. Fy fan vad dumma frågor som ställs på detta forum!

Tycker man brukar kunna känna ett par få reps innan att det börjar ta stopp. Antagligen något man lär sig med tiden.

malleman
2010-02-07, 18:54
Tycker man brukar kunna känna ett par få reps innan att det börjar ta stopp. Antagligen något man lär sig med tiden.

Sry, fylleskrev lite här på kollot här igår... Risken är att man intalar sig själv att man inte klarar mer, när det egentligen finns ett par reps kvar!

Ett exempel är när man kör med en spooter. När han bara snuddar vid positive failure vissa gånger så åker vikten upp direkt, måste va nån mental komponent med där!