handdator

Visa fullständig version : variation(?)


kalaskonrad
2010-02-05, 18:03
Tjena! Som alla vet är det ju bra med lite variation ibland men hur gäller det i marklyft? I varenda ryggpass hitills så har jag använt mig utav marklyft och har gjort bra ökningar i det, det är en riktigt grym övning... Men hur är det med variationen? För jag varierar rätt friskt på ryggövningar på resten utav ryggen (hantelrodd, roddmaskin, olika lats osv...) Eller behöver inte basövningar varieras i samma grad?

Jag tänker på bänkpress som kan vara nice att variera med till exempel hantelpress och sådär. Men jag kommer inte på någon övning som man kan variera marklyftet med direkt? Hur brukar ni göra? Kör ni marklyft varje gång eller har ni någon härlig annan övning som ni varierar med vissa veckor?

Jag ska faktiskt iväg och köra ett hårt ryggpass om bara 1h ungefär och känner för att variera mig lite idag just på marken! :Virro

lul
2010-02-05, 18:07
Du kan ju alltid köra raka marklyft, eller chins, pullups, stångrodd. Finns massor ;)

kalaskonrad
2010-02-05, 18:08
ja tamefan det har du ju rätt i, uteslutande chins då för jag känner mig för tung för att orka med dem riktigt hehe, tack!

lul
2010-02-05, 18:17
ja tamefan det har du ju rätt i, uteslutande chins då för jag känner mig för tung för att orka med dem riktigt hehe, tack!

Du kan ju alltid köra negativa chins, alltså hoppa upp sen "fira" ner dig väldigt långsamt en bit, stanna några sekunder, fira ner dig en bit till, stanna, hoppa ner, gör om :)

Matsa
2010-02-05, 18:29
Viss variation är bra och kan rentav vara nödvändig, men överdriv inte. Byt aldrig ut en bra övning som ger resultat enbart för variationens skull.

Ökar du fortfarande i marklyft? Tränar övningen det du vill träna? Om du kan svara ja på bägge frågorna så behöver du verkligen inte byta ut den, if it aint broken don't fix it. Det kan räcka att variera antalet reps du kör i övningen.