handdator

Visa fullständig version : Ny i gymmet!


Crivler
2010-02-05, 15:48
Tjenare!
Nästa vecka tänkte jag och en polare börja gymma för första gången, vi är båda lite underviktiga och 80% soffpotatis O.o

Jag hade ätstörningar under högstadiet vilket har lett till att jag fått rätt smala armar, bröstkorg och rygg. Har dessutom i stort sett aldrig sportat men hjälper däremot till så fort nån behöver hjälp med nånting (t.ex flytta) men samtidigt, hur ofta flyttar det folk egentligen?

Har för 2 veckor sedan börjat praktisera (07:00-16:00) på min morsas jobb för att förhoppningsvis få sommarjobb och göra lite mer fysiska saker (hon jobbar på ett företag som ehm, paketerar ost._. men jag jobbar mest med vaktmästaren och så).
Har ett nyårslöfte jag ska hålla, jag har lovat mig själv att börja gymma runt 3dagar i veckan minst till sommaren, för jag vill ha lite mer muskler på kroppen (specielt överkroppen!).
Jag väger runt 64kg, 16år gammal och är 183cm -185cm lång, alltså underviktig.



Nu skulle jag vilja ha lite vägledning och hjälp hur jag ska börja på gymmet! Vilka träningsmaskiner ska jag använda? Hur ofta ska jag gymma? Hur gjorde ni?? osv!

Hoppas inte jag skrev för mkt onödig info och placerade tråden i rätt ämne :)

young_george
2010-02-05, 15:51
Välkommen till forumet.

Som du säkert förstår så frågas det väldigt ofta om det, därför finns det en en guide till nybörjare.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Läs igenom det, och återkom om/när du har fler frågor.

mattiasg
2010-02-06, 07:55
Läs guiden

och glöm för helvete inte bort baksidan på kroppen som många nybörjare gör. Det är inte det som syns i spegeln som räknas!

Se till att inte ge upp efter första veckan då du kommer att ha ont i hela kroppen, utan kör på så kommer du in i ryttmen.

Eftersom du nu säger att du är underviktig och har haft ätstörningar så kommer du säkert vara noga med kosten. Var det!

Scratch89
2010-02-06, 10:26
Hej!

Nybörjarschemat funkar bra så du lär dig hur det går till. Angående matdelen får du se till att du äter lite mer. Du behöver inte börja vräka i dig mat, men se till att du får i dig lite extra mat efter träningen; vanliga mackor med mjölk eller så duger fint.

CharlezZz
2010-02-06, 12:34
Hej!

Du har nästan exakt samma stats som jag hade när jag var 16 (3cm kortare) ^^ Ligger på 84kg, ca 7% bf, nu 3 år senare :)

Läs på mycket om kost och träning, var inte rädd för mat och träna hela kroppen (det är lätt att ångra efteråt annars). Tycker du att du börjar bli för fet så deffa.

Lycka till!

sharkzlayer
2010-02-06, 15:25
Välkommen!
jag kör personligen tre gympass i veckan och växer bra på det. Kom ihåg: du växer vid matbordet och i sängen när du sover, inte på gymmet! Syftet med träning är att anstränga kroppen så den i sin tur signalerar musklerna att växa för att klara av framtida ansträngningar. Du får inte bättre resultat ju längre tid du spenderar på gymmet, troligtvis leder detta bara till att du får svårare att återhämta dig och blir övertränad. Håll dina pass runt(under) 60 minuter, allt annat är oftast kontraproduktivt.

Man ser allt för ofta nybörjare som sitter och läser tidningen vid maskinerna och gör 12 reppare på rent ut sagt; FLUGVIKTER. Så mitt lilla tips till dig kör fria vikter (hantlar) så mycket det går. träna hårt!