handdator

Visa fullständig version : AXELSKADA skadeformulär, läs gärna!


butkus09
2010-02-05, 15:41
Kön: Man

Ålder: 31 år

Längd/vikt: 173 cm 82 kg

Smärtbeskrivning:

-Ont i axeln, bakom nyckebenet, utsida axel,
även baksida axel, ibland upp mot nacken.

Hur uppkom besvären? Hur länge har du haft ont?

-Körde sittande bröstpress ouppvärmd, ganska tunga vikter, och plötsligt kände jag kraftig smärta i sidan av ryggen, höger sida. Den smärtan försvann efter 1 dygn och sedan är det axelpartiet som spökar...har haft detta problem i 8 månader...

Är smärtan skarp/dov, ont hela tiden?

-Oftast en dov smärta, men skarp när jag belastar vid träning beroende på övning. Har inte direkt ont hela tiden, men det känns ändå "fel".

Vilka övningar/rörelser smärtar?

-FRÄMST bänkpress eller pressövningar i samma position. Kan konstigt nog köra militärpress UTAN smärta. Kan även smärta vid ryggövning i dragmaskin i vissa lägen.

Vad/hur mkt tränar du? Några ändringar senaste tiden?

-Styrketräning 2-3 ggr per vecka. har tränat hela livet, aldrig tidigare varit skadad.

Har du fått någon diagnos/behandling?

-Ja, besökte först sjukgymnast. Han misstänkte att rotatorcuffen var skadad, körde rehabövningar med gummiband 4-5 veckor, inget resultat.
Skickades på ultraljudsröntgen av området runt axeln, inga muskler eller senor var skadade såvitt de kunde se, men jag hade en VÄTSKEANSAMLING vid bicepsfästet övre del... oklart exakt vad det kunde innebära, men det var inte rätt... blev rådd att kontakta vårdcentralen igen...

Övrigt:

-Väldigt irriterande problem. Smärtan verkar vandra en del också, senaste månaden har jag börjat få mer smärta upp mot nacken. På morgnarna känns det som att höger axelparti "hänger" ner lite. Har även smärta bakåt mot övre ryggen.



DETTA POSTADE JAG URSPRUNGLIGEN:

Jag har under en längre tid haft problem med min axel. TROR iaf att det är axeln... det hela började när jag ouppvärmd tränade i en sittande bröstpressmaskin. Jag körde ganska tungt och plötsligt small nåt till.

Den akuta smärtan satt nånstans på ryggen kändes det som, men efter nåt dygn så hade smärtan och ömheten flyttat sig till högra axelområdet. Jag vilade, inget hände... gick tillbaka till träningen igen, och jag kunde utföra de flesta övningar förutom just bänkpress, just DEN rörelsen orsakar stark smärta i axeln/bakom nyckelbenet.

Är stel dagtid, blir snabbt trött i axeln om jag exempelvis dammsuger. Känns ibland som att smärtan sitter neråt ryggen...?

Var först hos en sjukgymnast, där jag fick träna rotatorcuffen. Hjälpte inte. Igår var jag och röntgade axeln, och inga muskler eller senor var skadade såvitt de kunde se. Däremot så hade jag en vätskeansamling vid högra bicepsfästet upp mot axeln... det var tydligen INTE bra, men om det är det som är problemet visste de inte...

Nu är jag tillbaka på noll, och måste själv kontakta sjukvården för att gå vidare.

VAD kan jag ha för fel? Vilka vägar skall jag prova nu? Någon som haft något liknande? Och vätskan vid bicepsfästet, vad kan det vara?

Vore mycket tacksam om någon kan hjälpa mig.

Anders Dybdahl
2010-02-05, 18:26
Min rekommendation är att du går tillbaks till din sjukgymnast, alternativt en annan terapeut för en ny bedömning.

Anders Dybdahl
2010-03-08, 17:14
Min rekommendation är att du går tillbaks till din sjukgymnast, alternativt en annan terapeut för en ny bedömning.

Har du fått en ny bedömning?

butkus09
2010-03-14, 17:31
Har du fått en ny bedömning?

Jag har varit hos en naprapat. Har fått massage, blivit tryckt på olika triggerpunkter, "knäckt" i nacken mm.

Jag har blivit bättre, absolut! Men besvären är inte borta ännu... ska dit igen om ett tag, och ska fortsätta träna måttligt hårt.

EN FRÅGA: Tror ni det kan vara nåt allvarligt som har gått sönder?
Förut hade jag rejäl smärta när jag körde bänk, nu idag körde jag 3 set med 60 kg, 12 reps, sen 4 reps med 80 kg. Jag kände INGEN SMÄRTA! Första gången på typ 1 år. Däremot så stramade det lite i trapsen när jag körde 80 kg, men det måste väl ändå vara ett gott tecken?

Naprapaten misstänkte infraspinatus eller vad det nu heter... vid skulderbladet samt axel, supraspinatus, vid nyckelbenet.

Kan man UTESLUTA en inflammation?

TACK ALLA duktiga personer som svarar här inne, ni är GULD värda! :)

( AXON, Dybdahl mfl )

Anders Dybdahl
2010-03-14, 17:52
EN FRÅGA: Tror ni det kan vara nåt allvarligt som har gått sönder? Förut hade jag rejäl smärta när jag körde bänk, nu idag körde jag 3 set med 60 kg, 12 reps, sen 4 reps med 80 kg. Jag kände INGEN SMÄRTA! Första gången på typ 1 år. Däremot så stramade det lite i trapsen när jag körde 80 kg, men det måste väl ändå vara ett gott tecken?

Naprapaten misstänkte infraspinatus eller vad det nu heter... vid skulderbladet samt axel, supraspinatus, vid nyckelbenet.

Kan man UTESLUTA en inflammation?

TACK ALLA duktiga personer som svarar här inne, ni är GULD värda! :)

( AXON, Dybdahl mfl )

Mest sannolikt inget allvarligt fel. Kom ihåg att när samspelet mellan muskler, nerver och leder inte fungerar tillräckligt bra och kroppens tolerans är nådd, så kan smärta uppstå. Utan skada på vävnaden. Du kan bryta ditt finger långt bakåt och det smärtar rejält, men när du släpper så har ingen skada uppkommit.

butkus09
2010-03-14, 18:08
Mest sannolikt inget allvarligt fel. Kom ihåg att när samspelet mellan muskler, nerver och leder inte fungerar tillräckligt bra och kroppens tolerans är nådd, så kan smärta uppstå. Utan skada på vävnaden. Du kan bryta ditt finger långt bakåt och det smärtar rejält, men när du släpper så har ingen skada uppkommit.

Jag tänkte att jag kanske har fått en liten ruptur nånstans, avsliten muskel eller sena. Har tappat en del muskler runt högra axelpartiet, och trapsen är lite lägre än vänstra sidan.

Naprapaten tror att jag behöver bygga upp musklerna igen med försiktig träning. Låter väl vettigt?

Anders Dybdahl
2010-03-14, 18:17
Jag tänkte att jag kanske har fått en liten ruptur nånstans, avsliten muskel eller sena. Har tappat en del muskler runt högra axelpartiet, och trapsen är lite lägre än vänstra sidan.

Naprapaten tror att jag behöver bygga upp musklerna igen med försiktig träning. Låter väl vettigt?

Svårt svara på om du har haft nån skada på muskel / sena. Ibland får man helt enkelt inte svar på den exakta orsaken. Det viktigaste nu är att du känner att du har blivit bättre och att du kan utföra rörelser som förut har smärtat. Gradvis upptrappning är vägen framöver nu. Se över din teknik.

butkus09
2010-03-14, 19:05
Svårt svara på om du har haft nån skada på muskel / sena. Ibland får man helt enkelt inte svar på den exakta orsaken. Det viktigaste nu är att du känner att du har blivit bättre och att du kan utföra rörelser som förut har smärtat. Gradvis upptrappning är vägen framöver nu. Se över din teknik.

Jo jag är noga att utföra övningarna med rätt teknik.

Nu har det gått 3 timmar efter mitt träningspass, och nu känner jag en molande smärta i axeln, nånstans längst ut på nyckelbenet. Blir ofta så att jag känner knappt nåt när jag tränar, men efteråt så kommer det olika smärtställen. Det som gjort att jag själv fått för mig att det är en inflammation nånstans...

butkus09
2010-03-15, 16:01
Kolla gärna dessa bilder hur min onda axel ser ut.
Vore väldigt intressant att höra vad ni tror om den...axeln hänger liksom ner, samt ser allmänt märklig ut. Några ideér?

Den röda pilen visar alltså den onda axeln! :)


http://picasaweb.google.se/113079572546540150926/Butkus09?feat=directlink

butkus09
2010-06-04, 19:05
Jag har nu fått remiss för att göra en magnetröntgen, mycket bra!

Hoppas verkligen att jag kan få några svar på vad som egentligen är fel...

Återkommer när jag fått besked.

Någon som vill gissa? :)

Martin Löwgren
2010-06-04, 19:16
Jag har nu fått remiss för att göra en magnetröntgen, mycket bra!

Hoppas verkligen att jag kan få några svar på vad som egentligen är fel...

Återkommer när jag fått besked.

Någon som vill gissa? :)

Alltid roligt att gissa :)

Jag tror på ligamentskada på ligamenten som löper mellan nyckelbenet (claviculae) och korbnäbbsutskottet (processus coracoideus).

butkus09
2010-06-14, 11:36
Det kan inte vara en labrumskada? Symptomen stämmer ganska bra.

Det märkliga ( tycker jag ) är att jag faktiskt kan träna med hyfsade vikter utan större smärta UNDER själva träningen. Däremot så gör det ont efter, främst en eller två dagar efter.

Kan det vara något som är allvarligt skadat tro?

Innan jag skadade mig så maxade jag runt 115 kg i bänk.

Igår körde jag följande bänkträning:

2 X 13 reps 60 kg.
2 X 5 reps 80 kg.
2 X 4 reps 90 kg.
1 X 6 reps 80 kg.

Ingen smärta FÖRUTOM vid ett set när jag körde lite smalare grepp.

Om något skulle vara trasigt, en ruptur, bör jag kunna träna så här då?

Martin Löwgren
2010-06-14, 15:01
Det kan inte vara en labrumskada? Symptomen stämmer ganska bra.

Det märkliga ( tycker jag ) är att jag faktiskt kan träna med hyfsade vikter utan större smärta UNDER själva träningen. Däremot så gör det ont efter, främst en eller två dagar efter.

Kan det vara något som är allvarligt skadat tro?

Innan jag skadade mig så maxade jag runt 115 kg i bänk.

Igår körde jag följande bänkträning:

2 X 13 reps 60 kg.
2 X 5 reps 80 kg.

2 X 4 reps 90 kg.
1 X 6 reps 80 kg.

Ingen smärta FÖRUTOM vid ett set när jag körde lite smalare grepp.

Om något skulle vara trasigt, en ruptur, bör jag kunna träna så här då?
Labrum skada kräver att visst våld på axeln (typ kaströrelse, ta emot sig på rak arm eller liknande).

Cranktest är ett test jag använder för att diagnosticera labrum skador och det har i studier visats ha högre säkerhet än magnetkamera undersökning så har du någon naprapat/sjukgymnast i din närhet med idrottsmedicinsk utbildning kan du gå till han/henne och be dem göra just Crank test.

Du skulle även teoretiskt kunna googla testet och be någon utföra det på dig och sedan rapportera vad du kände men då gäller det att testat görs rätt vilket inte är de lättaste för en lekman.

nyrjoh
2010-06-14, 19:01
Labrum skada kräver att visst våld på axeln (typ kaströrelse, ta emot sig på rak arm eller liknande).

Cranktest är ett test jag använder för att diagnosticera labrum skador och det har i studier visats ha högre säkerhet än magnetkamera undersökning så har du någon naprapat/sjukgymnast i din närhet med idrottsmedicinsk utbildning kan du gå till han/henne och be dem göra just Crank test.

Du skulle även teoretiskt kunna googla testet och be någon utföra det på dig och sedan rapportera vad du kände men då gäller det att testat görs rätt vilket inte är de lättaste för en lekman.

Vilken studie hänvisar du till?

nyrjoh
2010-06-14, 19:06
Kolla gärna dessa bilder hur min onda axel ser ut.
Vore väldigt intressant att höra vad ni tror om den...axeln hänger liksom ner, samt ser allmänt märklig ut. Några ideér?

Den röda pilen visar alltså den onda axeln! :)


http://picasaweb.google.se/113079572546540150926/Butkus09?feat=directlink

Det kan vara en viss förlängning av eleverande muskulatur, övre trapezius, levator scapulae och rhomboideér som gör att ena skulderbladet ligger lägre än det andra. Men det kan även vara det andra som ligger högt.

Förlängning av skuldereleverande muskulatur kan ge besvär som smärta från dessa muskler men även dysfunktioner i axelleden och besvär från nacken.

Orsaken till förlängning kan vara olika, t ex stram bröst och latsmuskulatur kan bidra.

Martin Löwgren
2010-06-15, 10:27
Vilken studie hänvisar du till?

Jag läste det i en idrottsmedicinsk fackbok men de gör ingen källhänvisning.

Googla lite nu och hittade denna sida.

http://www.physio-pedia.com/index.php5?title=Crank_Test

Står det något som stödjer detta här? Annars får jag leta vidare.

Mvh

nyrjoh
2010-06-15, 11:11
Jag läste det i en idrottsmedicinsk fackbok men de gör ingen källhänvisning.

Googla lite nu och hittade denna sida.

http://www.physio-pedia.com/index.php5?title=Crank_Test

Står det något som stödjer detta här? Annars får jag leta vidare.

Mvh

Ok, ja t ex den här review artikeln kommer fram till att de kliniska testerna i nuläget är något osäkra:

"Diagnostic Accuracy of Clinical Tests for Superior Labral Anterior Posterior Lesions: A Systematic Review"

Wayne A. Dessaur, Mary E. Magarey DOI: 10.2519/jospt.2008.2676

STUDY DESIGN: Systematic literature review. OBJECTIVES: To conduct a systematic review of case series and clinical trials that investigate the diagnostic accuracy of clinical tests for superior labral anterior posterior (SLAP) lesions. BACKGROUND: Primary contact practitioners are often presented with shoulder problems and use a battery of clinical tests to reach a diagnosis. Early detection of SLAP pathology may lead to more optimal interventions and better outcomes for patients. METHODS AND MEASURES: The OVID search interface was utilized with MEDLINE, AHMED, CINAHL, and SPORTDiscus databases searched from 1996-2006. Studies were retrieved that included patients with shoulder pain who underwent at least 1 clinical shoulder test for SLAP lesions. For an article to be included in this review, the results of the clinical tests needed to be compared with findings on arthroscopy. Quality of the manuscripts included in this review were rated using the QUADAS appraisal tool, so comparisons could be made across studies. RESULTS: Seventeen published manuscripts fit the inclusion/exclusion criteria and were used for this review. Eight studies were found to be of high quality. Within these 8 studies, 1 group of authors reported high diagnostic accuracy values for the crank test: sensitivity, 91% (95% confidence interval [CI], 76%-97%); specificity, 93% (95% CI, 79%-88%); positive likelihood ratio, 13.6 (95% CI, 3.6-52.1); and negative likelihood ratio, 0.1 (95% CI, 0.0-0.3). One study on the resisted supination external rotation test also scored high on the QUADAS and reported diagnostic accuracy values of 83% (95% CI, 66-92), 82% (95% CI, 52-95), 4.6 (95% CI, 1.3-16.1), and 0.20 (95% CI, 0.1-0.5), respectively. Of significance is the fact that the majority of papers reporting highly accurate clinical diagnostic tests were of low quality with the results not supported by other authors. CONCLUSION: It appears that no single test is sensitive or specific enough to determine the presence of a SLAP lesion accurately. Further research is required to determine whether subgrouping of patients by mechanism of injury or the type of SLAP lesion may improve diagnostic accuracy. Determining the diagnostic accuracy of a combination of 2 or more tests is also needed. LEVEL OF EVIDENCE: Diagnosis, level 2a-.

J Orthop Sports Phys Ther. 2008;38(6):341-352, published online 22 February 2008. doi:10.2519/jospt.2008.2676

Martin Löwgren
2010-06-15, 11:15
Ok, ja t ex den här review artikeln kommer fram till att de kliniska testerna i nuläget är något osäkra:

"Diagnostic Accuracy of Clinical Tests for Superior Labral Anterior Posterior Lesions: A Systematic Review"

Wayne A. Dessaur, Mary E. Magarey DOI: 10.2519/jospt.2008.2676

STUDY DESIGN: Systematic literature review. OBJECTIVES: To conduct a systematic review of case series and clinical trials that investigate the diagnostic accuracy of clinical tests for superior labral anterior posterior (SLAP) lesions. BACKGROUND: Primary contact practitioners are often presented with shoulder problems and use a battery of clinical tests to reach a diagnosis. Early detection of SLAP pathology may lead to more optimal interventions and better outcomes for patients. METHODS AND MEASURES: The OVID search interface was utilized with MEDLINE, AHMED, CINAHL, and SPORTDiscus databases searched from 1996-2006. Studies were retrieved that included patients with shoulder pain who underwent at least 1 clinical shoulder test for SLAP lesions. For an article to be included in this review, the results of the clinical tests needed to be compared with findings on arthroscopy. Quality of the manuscripts included in this review were rated using the QUADAS appraisal tool, so comparisons could be made across studies. RESULTS: Seventeen published manuscripts fit the inclusion/exclusion criteria and were used for this review. Eight studies were found to be of high quality. Within these 8 studies, 1 group of authors reported high diagnostic accuracy values for the crank test: sensitivity, 91% (95% confidence interval [CI], 76%-97%); specificity, 93% (95% CI, 79%-88%); positive likelihood ratio, 13.6 (95% CI, 3.6-52.1); and negative likelihood ratio, 0.1 (95% CI, 0.0-0.3). One study on the resisted supination external rotation test also scored high on the QUADAS and reported diagnostic accuracy values of 83% (95% CI, 66-92), 82% (95% CI, 52-95), 4.6 (95% CI, 1.3-16.1), and 0.20 (95% CI, 0.1-0.5), respectively. Of significance is the fact that the majority of papers reporting highly accurate clinical diagnostic tests were of low quality with the results not supported by other authors. CONCLUSION: It appears that no single test is sensitive or specific enough to determine the presence of a SLAP lesion accurately. Further research is required to determine whether subgrouping of patients by mechanism of injury or the type of SLAP lesion may improve diagnostic accuracy. Determining the diagnostic accuracy of a combination of 2 or more tests is also needed. LEVEL OF EVIDENCE: Diagnosis, level 2a-.

J Orthop Sports Phys Ther. 2008;38(6):341-352, published online 22 February 2008. doi:10.2519/jospt.2008.2676
Då får jag försöka leta vidare för jag vet att författaren till boken är en utav norges kändaste idrottsmedicinare och skriver han att crank test har högre säkerhet än MR borde det ligga något i det.

Tills jag hittat studien kan vi stryka det jag sagt då det ännu inte kunnat styrkas av något.

Mvh

Termy
2010-06-15, 17:51
Här är en till systematisk reviewartikel inom ämnet:

Munro, W. Healy, R. The validity and accuracy of clinical tests used to detect labral pathology of the shoulder - a systematic review. Manual Therapy 2009;14(2):119-130.

Labral tears frequently require repair [Kim S, Ha K, Han K. Biceps Load test: a clinical test for superior labrum anterior and posterior lesions in shoulders with recurrent anterior dislocations. The American Journal of Sports Medicine 1999;27(3):300e3]. Physiotherapists need confidence in clinical tests used to detect labral pathology to accurately identify this condition. This review systematically evaluates the evidence for the accuracy of these tests with reference to study quality and key biases. Cochrane, Medline, Cinahl, AMED, DARE and HTA databases were searched to identify 15 studies evaluating 15 clinical tests for labral pathology against Magnetic Resonance Imaging MRI or surgery. Two independent reviewers assessed methodological quality using Quality Assessment of Diagnostic Accuracy Studies (QUADAS). Meta Disc calculated likelihood ratios (positive LR > 10, providing convincing diagnostic evidence of ruling a condition in; negative LR < 0.2 providing large to moderate evidence of ruling the condition out) and true positive rates (TPRs) against false positive rates (FPRs) in receiver operator characteristic (ROC) plots and summary receiver operator curves (SROCs). Probable overestimation of accuracy was caused by use of case control design, verification bias and use of a lesser reference standard. Six accurate tests; Biceps Load I (þLR: 29.09; LR: 0.09) Biceps Load II (þLR: 26.32; LR: 0.11), Internal Rotation Resistance (IRRT) (þLR: 24.77; LR: 0.12), Crank (þLR: 13.59 and 6.46; LR: 0.1 and 0.22), Kim (þLR: 12.62; LR:0.21) and Jerk (þLR: 34.71; LR: 0.27) tests were identified from high quality single studies in selected populations. Subgroup analysis identified varying results of accuracy in the Crank test and the Active Compression (AC) test when evaluated in more than one study. Further evaluation is needed before these tests can be used with confidence.

butkus09
2010-06-16, 06:54
Jag tycker iaf det ska bli skönt att få göra en MR, och se vad som kommer fram. Har som sagt försökt de flesta andra vägarna. Min naprapat var väldigt bra och engagerad, däremot så gav han mig ju hemövningar vilket axon inte gillar... men kostar det 500:- per besök så blir det lite saftigt att gå till naprapaten varje gång man ska rehabträna.

Angående min skada:

Om jag har en ryggsäck på mig med 7-8 kg och går och pratar i telefon så känner jag en tydlig smärta och trötthet i höger axel/skuldra/bröst. ( alltså den sidan jag håller telefonen i ) Kanske kan ge nån ledtråd?

BamseStor
2010-06-17, 12:37
Har rätt lik skada på min axel.. är det inte så att din axel kan "klucka" lite när du kör bänkpress?

butkus09
2010-06-17, 18:46
Har rätt lik skada på min axel.. är det inte så att din axel kan "klucka" lite när du kör bänkpress?

Nja, inte klucka... men däremot kanak och knastar på ett sätt som den inte gjorde innan. Men mitt problem är att jag har ont lite överallt runt axeln.

Just nu har jag ont vid nyckelbenet, inne vid nacken på framsidan...
vet inte vad det kan vara, kanske nåt fäste???

Ondskapelsen
2010-06-30, 10:41
Jag tycker iaf det ska bli skönt att få göra en MR, och se vad som kommer fram. Har som sagt försökt de flesta andra vägarna. Min naprapat var väldigt bra och engagerad, däremot så gav han mig ju hemövningar vilket axon inte gillar... men kostar det 500:- per besök så blir det lite saftigt att gå till naprapaten varje gång man ska rehabträna.

Angående min skada:

Om jag har en ryggsäck på mig med 7-8 kg och går och pratar i telefon så känner jag en tydlig smärta och trötthet i höger axel/skuldra/bröst. ( alltså den sidan jag håller telefonen i ) Kanske kan ge nån ledtråd?

Jag har precis samma!
Klarar hålla telefonen typ 30 sek sen får jag panik och byter hand. Vet inte vad detta beror på dock.

Hur går det med din axel?

butkus09
2010-06-30, 19:44
Jag tycker iaf det ska bli skönt att få göra en MR, och se vad som kommer fram. Har som sagt försökt de flesta andra vägarna. Min naprapat var väldigt bra och engagerad, däremot så gav han mig ju hemövningar vilket axon inte gillar... men kostar det 500:- per besök så blir det lite saftigt att gå till naprapaten varje gång man ska rehabträna.

Angående min skada:

Om jag har en ryggsäck på mig med 7-8 kg och går och pratar i telefon så känner jag en tydlig smärta och trötthet i höger axel/skuldra/bröst. ( alltså den sidan jag håller telefonen i ) Kanske kan ge nån ledtråd?

Jag har precis samma!
Klarar hålla telefonen typ 30 sek sen får jag panik och byter hand. Vet inte vad detta beror på dock.

Hur går det med din axel?

Jag har varit på MR-undersökning, väntar på besked.
Tyvärr så kollade de bara axeln, jag skulle vilja att de tittade på nacken och skuldran också... men man måste ju börja nånstans.

Återkommer med besked snart.

butkus09
2010-07-08, 08:48
Har nu fått svar från min magnetkameraundersökning.
De kikade alltså på AXELN.

Tecken på inpinchement, inklämning, fanns på AC-leden längst ut på nyckelbenet om jag fattade rätt... även någon slemsäck som såg dålig ut.

Nu skall jag göra återbesök hos sjukgymnast, sen eventuellt kortisonspruta.

butkus09
2010-09-03, 22:15
Har nu fått behandling av sjukgymnast ( rotatorcuffträning ), käkat antiinfammatoriskt, fått kortison i axeln.

Jag tror personligen att det INTE är axeln som är huvudproblemet!

Den ursprungliga smärtan satt ju en bit ner i trapezius, och höger trapezius är betydligt mindre och svagare än den vänstra.

Kan jag fått en mindre bristning eller inflammation i trapezius som inte vill ge sig? Som i sin tur påverkst axeln? Det har blivit för mycket fokus på axeln tror jag...

Har även muskelknutar i trapezius, som smärtar när man trycker på dem. Varför har de uppkommit?

Jag söker lösning på mitt problem på flera fronter nu, både genom den vanliga vårdkanalen samt privata. Funderar på att testa naprapathögskolans elever... eller vet nån en BRA naprapat i Uppsala?

Går även hos en idrottsläkare som verkar bra, men har bara varit där 1 gång.

Tror det gäller att vara öppen för flera alternativ, så känner ni till några bra sjukgymnaster/naprapater/läkare osv runt Uppsala, skriv!