handdator

Visa fullständig version : Morötter.


Pillert
2010-02-05, 13:40
Hur mycket morötter kan man äta per dag? 100gram ger ju hela dagliga A-vitamin behovet. Fast de ger fiber och är goda.

Hade tänkt äta 1kg om dagen om det inte är farligt.

tsp
2010-02-05, 13:43
Tror att du kan bli karotenförgiftad om du äter för mycket. Vet en man som blev det när han dietade på endast morotsjuice. Tydligen ska han blivit lite orange i hyn också.

Onigiri
2010-02-05, 13:46
Tror att du kan bli karotenförgiftad om du äter för mycket. Vet en man som blev det när han dietade på endast morotsjuice. Tydligen ska han blivit lite orange i hyn också.http://img205.imageshack.us/img205/3673/bild6p.png

King Grub
2010-02-05, 14:07
Vitamin A-förgiftning får man av att äta för mycket av vitamin A, inte av karotenoider som från morötter.

Huden kan färgas, men det är inte farligt.

Scratch89
2010-02-05, 14:23
Angående hudfärgningar, så behövs det inga större doser för det heller. Jag blev orangefärgad på händer och fingrar efter ett par veckor tid av ett intag av två rivna morötter om dagen. Skulle jag kokat dem så skulle det antagligen gått ännu snabbare, eller krävt en mindre dos.

xlucasx
2010-02-05, 14:47
Angående hudfärgningar, så behövs det inga större doser för det heller. Jag blev orangefärgad på händer och fingrar efter ett par veckor tid av ett intag av två rivna morötter om dagen. Skulle jag kokat dem så skulle det antagligen gått ännu snabbare, eller krävt en mindre dos.

Nu vart jag ju nästan sugen att testa bara för att, trodde aldrig att det kunde vara så enkelt att bli orangefärgad av morötter även om det är individuellt hur mycket man "behöver" för att uppnå den effekten. *drool*

Pillert
2010-02-05, 15:21
Med andra ord så kan jag äta så stora mängder som 1kg om dagen?

Eddie Vedder
2010-02-05, 16:44
Nu vart jag ju nästan sugen att testa bara för att, trodde aldrig att det kunde vara så enkelt att bli orangefärgad av morötter även om det är individuellt hur mycket man "behöver" för att uppnå den effekten. *drool*

Jag käkar extremt mycket morötter och kålrot. Mina ögonvitor är vita som de ska vara, om de vore gula så skulle jag nog lida av allvarlig hepatit utifrån min hudfärg från allt betakaroten.:D


Pillert: Ja du kan äta så mycket. Är morötterna dessutom hela och råa samt att de äts utan tillgång till fett kommer förmodligen inget betakaroten att tillgodoses alls ändå.

stafh
2010-02-05, 16:47
Jag käkar extremt mycket morötter och kålrot. Mina ögonvitor är vita som de ska vara, om de vore gula så skulle jag nog lida av allvarlig hepatit utifrån min hudfärg från allt betakaroten.:D


Pillert: Ja du kan äta så mycket. Är morötterna dessutom hela och råa samt att de äts utan tillgång till fett kommer förmodligen inget betakaroten att tillgodoses alls ändå.

Hela?

Pillert
2010-02-05, 16:47
Jag käkar extremt mycket morötter och kålrot. Mina ögonvitor är vita som de ska vara, om de vore gula så skulle jag nog lida av allvarlig hepatit utifrån min hudfärg från allt betakaroten.:D


Pillert: Ja du kan äta så mycket. Är morötterna dessutom hela och råa samt att de äts utan tillgång till fett kommer förmodligen inget betakaroten att tillgodoses alls ändå.

Så du menar att jag inte ens kommer fylla A-vitamin behovet om jag bara sitter och knaprar morötter som de är?
Varför är det så?

Eddie Vedder
2010-02-05, 16:54
Hela?

Ja om de finfördelas, t.ex. rivs, så blir biotillgängligheten bättre än om moroten är hel.

Så du menar att jag inte ens kommer fylla A-vitamin behovet om jag bara sitter och knaprar morötter som de är?
Varför är det så?

Klart du kan. Äter du inget annat än morötter? De flesta täcker nog sitt A-vitaminbehov gott och väl i form av retinolen från animalier.

Betakaroten är fettlösligt och blir mer biotillgängligt när morötterna kokas och finfördelas. Det är proteiner i morötterna som "håller i" karotenoiderna men olika former av tillredning denaturerar de proteinerna.

Samma sak med t.ex. lykopen i tomater som också är en karotenoid.

Läs den här.

http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/KarotenoiderRapp.pdf

stafh
2010-02-05, 16:58
Ja om de finfördelas, t.ex. rivs, så blir biotillgängligheten bättre än om moroten är hel.

Men man tuggar ju dem ändå? Saltsyran i magen borde göra resten av jobbet tycker man.

Och visst ökar biotillgängligheten när man värmer dem, men den är ju inte direkt 0% för råa morötter. Det lägsta jag sett var att biotillgängligheten för råa morötter var en tredjedel av vad den var för kokta.

Eddie Vedder
2010-02-05, 17:03
Men man tuggar ju dem ändå? Saltsyran i magen borde göra resten av jobbet tycker man.

Och visst ökar biotillgängligheten när man värmer dem, men den är ju inte direkt 0% för råa morötter. Det lägsta jag sett var att biotillgängligheten för råa morötter var en tredjedel av vad den var för kokta.

Jag nämnde fettet också. Åts det i total frånvaro av fett?

stafh
2010-02-05, 17:07
Jag nämnde fettet också. Åts det i total frånvaro av fett?

Nix. Men käkar man det i anslutning till en vanlig måltid så borde det inte vara något problem.

Iofs kanske det blir lite knepigt att köra i sig ett kilo morötter endast vid andra måltider.

Eddie Vedder
2010-02-05, 17:10
Nix. Men käkar man det i anslutning till en vanlig måltid så borde det inte vara något problem.

Iofs kanske det blir lite knepigt att köra i sig ett kilo morötter endast vid andra måltider.

Då är vi överens.:) Jag rabblade upp alla de faktorer som är gynnsamma och menade aldrig att om EN av dom inte stämmer så blir det automatsikt 0%. Läs länken från SLV, den är intressant och nämner lite gamla analyser av hur biotillgänglighet och näringsvärde förändras i olika livsmedel avseende karotenoider.

Det lite paradoxala är ju att samtidigt som biotillgängliheten påverkas mycket positivt av kokning så är ju samtidigt karotenoiderna väldigt värmekänsliga så de kan kokas bort också.:Virro

Tolkia
2010-02-05, 19:25
Nu vart jag ju nästan sugen att testa bara för att, trodde aldrig att det kunde vara så enkelt att bli orangefärgad av morötter även om det är individuellt hur mycket man "behöver" för att uppnå den effekten.
Det är lätt, sade gulingen. Exakt HUR lätt beror lite på vad man har för hudfärg och -kvalitet från början; jag har i grunden en gul hudton som förstärks duktigt av betydligt mindre än ett kilo om dagen. Syns särskilt på handflator, fotsulor och av någon anledning ögonlock.

Scar
2010-02-05, 19:40
Man kan bli orange i skinnet om man käkar morötter som en kanin också :O Var en kille som hade käkat morötter som fan på min skola i USA och hade med tiden blivit aningen orangefärjad i skinnet och gick under öknamnet "carrot man"

Scratch89
2010-02-05, 22:39
Det är lätt, sade gulingen. Exakt HUR lätt beror lite på vad man har för hudfärg och -kvalitet från början; jag har i grunden en gul hudton som förstärks duktigt av betydligt mindre än ett kilo om dagen. Syns särskilt på handflator, fotsulor och av någon anledning ögonlock.

Inte för att vara den som är den, men hur ser du om dina ögonlock blir missfärgade? :D

Scar
2010-02-05, 23:00
Inte för att vara den som är den, men hur ser du om dina ögonlock blir missfärgade? :D

Folk som inte har retarderat dåligt koordination kan nog blinka med ett öga i taget. Ungefär såhär ;)