handdator

Visa fullständig version : Vilodag ett måste?


AA81
2010-02-05, 11:45
Hej!

Sedan i slutet av augusti kör jag fem styrkepass i veckan på gymmet med 30 min lågintensiv kardio som avslutning + två innebandypass = 7 dagar i veckan. På dessa drygt 5 månader har jag tappat ca 14 kg i vikt samt ökat min styrka/muskelmassa ganska bra. Innan dess hade jag inte tränat på över ett år och hade blivit ganska fet (92 kg på 169 cm).

Nu till mina fråga, "måste" man verkligen ha minst en vilodag i veckan? Jag har ju inte haft det och tycker det känns väldigt bra ändå. Träningslusten är på topp, känner mig inte sliten, inte heller minskar styrkan utan den ökar om än långsamt. Har också klarat mig bra från förkylningar etc.

Vad säger ni?

mattilainen
2010-02-05, 11:47
nej du måste inte ha vilodagar.

King Grub
2010-02-05, 12:02
Träningslusten är på topp, känner mig inte sliten, inte heller minskar styrkan utan den ökar om än långsamt. Har också klarat mig bra från förkylningar etc.

Inte så länge det känns så där i alla fall.

Kravmaga
2010-02-05, 12:36
Vilodagar är väl snarare för att musklerna ska hinna återhämta sig. Om du ser till att inte aktivera samma muskelgrupper flera dagar i rad utan de får en chans att återhämta sig så är det väl inga problem.

happy75smile
2010-02-05, 12:41
Hej!

Sedan i slutet av augusti kör jag fem styrkepass i veckan på gymmet med 30 min lågintensiv kardio som avslutning + två innebandypass = 7 dagar i veckan. På dessa drygt 5 månader har jag tappat ca 14 kg i vikt samt ökat min styrka/muskelmassa ganska bra. Innan dess hade jag inte tränat på över ett år och hade blivit ganska fet (92 kg på 169 cm).

Nu till mina fråga, "måste" man verkligen ha minst en vilodag i veckan? Jag har ju inte haft det och tycker det känns väldigt bra ändå. Träningslusten är på topp, känner mig inte sliten, inte heller minskar styrkan utan den ökar om än långsamt. Har också klarat mig bra från förkylningar etc.

Vad säger ni?


Inget tvunget men kanske bra att låta kroppen slappa av lite och kan köra hårdare dagen efter.

Tänk lite längre.....Skulle din kropp klara av träna 7dagar i veckan långsiktig?
Att ha en vilodag innebär också ifall du behöver ta en pause att det inte blir en chock för kroppen.

chrilledude
2010-02-05, 13:33
Tänk på att muskler växer när du vilar.

tsp
2010-02-05, 13:39
Tänk på att muskler växer när du vilar.

Tänk på den allmänna rekommendationen att motionera minst en halvtimma varje dag. Och man blir knappast mer vältränad av att ligga hemma på soffan en dag istället för att ta en löprunda, cykeltur eller långpromenad.

StillAsleep
2010-02-05, 13:46
Tänk på att muskeln växer när muskeln vilar.Fix'd!

Motoranimal
2010-02-05, 14:00
Låter som du trivs med hur det är. Ser inte så extremt ut att det kanske skulle kunna vara farligt. Fortsätt!

AA81
2010-02-05, 21:05
Tusen tack för alla svar. Bygga muskler är inte prio 1 för mig just nu utan det är istället att minska fettet med bibehållen muskelmassa. Tänker nog fortsätta såhär tills den här jobbiga snön har försvunnit och då byta ut något gympass eller två i veckan mot långpromenader. Förstår att jag inte kan hålla på såhär i all evighet.

Eddie Vedder
2010-02-05, 21:21
Tusen tack för alla svar. Bygga muskler är inte prio 1 för mig just nu utan det är istället att minska fettet med bibehållen muskelmassa. Tänker nog fortsätta såhär tills den här jobbiga snön har försvunnit och då byta ut något gympass eller två i veckan mot långpromenader.

Om det är ditt mål så är det bytet troligtvis ett väldigt dåligt val. Vill du bibehålla muskelmassa är nedprioriterad styrketräning verkligen ingen bra idé.

Promenera kan du gör utan att behöva plocka bort styrkan.

AA81
2010-02-05, 21:30
Om det är ditt mål så är det bytet troligtvis ett väldigt dåligt val. Vill du bibehålla muskelmassa är nedprioriterad styrketräning verkligen ingen bra idé.

Promenera kan du gör utan att behöva plocka bort styrkan.

Tänkte mest för att minska risken för överträning i längden. Promenaden går jag då på en eller två "vilodagar" i veckan. Det borde ju slita betydligt mindre på kroppen/psyket än ett hårt gympass.

FetmaOnFire
2010-02-07, 12:03
Jag har tränat 2gånger om dagen i 100 dagar nu och har inte heller blivit sjuk. Och det känns jätte bra.