handdator

Visa fullständig version : Smärta i hand


bte
2010-02-05, 11:37
Kön: Man

Ålder: 28

Längd och vikt: 191 cm 84 kg

Smärtbeskrivning:
Var gör det ont?
Höger hand, lokaliserat till pisiforme/triquetrum/ulna. Smärtan är främst på palmarsidan.
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?
Djup.
Gör det ont någonstans då du trycker?
Nej, jag kan klämma/palpera hur hårt som helst över området utan smärta. Jag kan dock tycka att jag kan "rucka" mer i förhållande till ulna om jag tar ett pincettgrepp över pisiforme/triquetrum, än vad jag kan på vänster hand. Det smärtar även lite lätt om jag gör så.
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?
Jag skulle lyfta ner en viktskiva på hög höjd och var lite fuktig i händerna så jag slant lite, handleden gick från maximal dorsalextension i en hastig rörelse till palmarflexion för att fånga upp vikten. Det knäppt till lite och smärtade ytterst lite, gick över inom 10 sekunder. Sedan dagen efter kände jag hur det smärtade om jag supinerade till max.
Är smärtan skarp eller mer dov?
Skarp, går över så fort som rörelsen avbryts. Smärtan är i intensitet ungefär 3 av 10.
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?
Ingen vilosmärta, enbart vid rörelse/belastning.
Känns det bättre eller sämre efter träning?
Oförändrat efter träning. Jag kan träna på som vanligt helt utan smärta, utom bicepsträning då det smärtar. Så jag har totalt avstått från bicepsträning sedan skadetillfället.
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?
Maximal supination/pronation.
Var i rörelsen smärtar det?
För supination/pronation om jag "trycker på" i ytterläget. Vid "normal" supination om jag har belastning eller knyter näven hårt.
Hur länge har du haft ont?
2 veckor.
Smärtvariation över dygnet?
Nej, det är samma oavsett tid på dygnet.

Vad och hur mycket tränar du?
Stryketräning på gym, 4 g/v. Löpning 1 g/v.
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Nej.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Nej, då smärtan mer är av irriterande slag än ont så har jag låtit bli.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling?
Nej.
Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Nej, jag lät det vila då det blev bättre dag för dag i början, tänkte inte mycket på det. Men nu har det varit oförändrat i en vecka.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Nej.

bte
2010-02-08, 10:50
*bump*

Röntgen friade från skelettskador.
Hos en naprapat fick jag diagnosen inflammation i senfästet. Jag ifrågasatte detta med motiveringen att en inflammation ska ju per definition innebära svullnad, vilovärk osv, vilket jag inte har. Då fick jag bara svaret. "Ja, då vet jag inte..." och så var det över. :smash: Nästan häpnandsväckande dum diagnos då det inte smärtar öht när senan sätts på sträck eller när muskeln aktiveras.

Nästa steg antar jag blir sjukgymnast, såvida ingen har något tips eller känner igen sig?

Bra sjukgymnast i sthlm?