handdator

Visa fullständig version : Diet och akne


King Grub
2010-02-05, 10:55
The epidemic-like high prevalence of acne of more than 85% of adolescents exposed to westernized life style points to the role of nutritional factors. Insulinotropic foods, especially milk, dairy products and carbohydrates with high glycemic index and smoking lead to pathological exaggeration of already physiologically increased growth factor signaling of puberty. Food-derived growth factors activate the oncogenic phosphoinositide-3-kinase/Akt signaling pathway, which increases androgen receptor transcriptional activity and de-represses FoxO1-suppressed target genes of follicular keratinocyte proliferation and sebaceous lipogenesis. Thus, acne is the visible metabolic syndrome of skin exaggerated by growth factor signaling of westernized malnutrition. These insights allow a new classification of western life style acne as acne alimentaris and provide the rationale for dietary intervention. All efforts should be undertaken to eliminate the insulinotropic effector mechanism of milk in order to reduce the prevalence of acne and even more serious civilization diseases associated with malnutrition-dependent oncogenic signal transduction.

Hautarzt. 2010 Jan 29. Acne vulgaris : Role of diet.

http://www.springerlink.com/content/f3j2j07220220027/

Kim Jong Il
2010-07-28, 16:30
Random fråga om acne: vad är det i mjölk som ger acne? Insulinfrisättningen? Proteinet? Något mer?

King Grub
2010-07-28, 16:33
Insulin, IFG-I, α-laktalbumin.

Kim Jong Il
2010-07-28, 16:35
Så bregott och t ex grädde ger inte samma acnepåverkan som t ex mjölk?

stafh
2010-07-28, 17:01
Hmm. Genom vilken mekanism agerar laktalbuminet? Måste vara ganska potent isåfall. Gjorde ett test i skolan där försökspersoner i gruppen drack en liter mjölk varefter vi drog blod och mätte halten av laktalbumin, och det var extremt låga nivåer i blodet (som väntat).

Seb74
2010-07-28, 17:38
Har legat på rätt jämn nivå (dock för hög är jag rädd) av mjölkprodukter senaste året, men akne-anfallen kommer och går, ser ingen direkt koppling till kosten.
Dock verkar Basiron Wash som jag upptäckte alldeles för sent vara räddningen mot bölderna from hell som poppar upp i ansiktet (trots att man va tonåring nångång på stenåldern typ...)

r3mpuh
2010-07-28, 19:18
Har ost samma påverkan som mjölk?

Eddie Vedder
2010-07-28, 19:56
Har ost samma påverkan som mjölk?

Samma och samma. Mer IGF-1 från ost men mindre insulin t.ex. Så båda påverkar men vilken som ger mest/minst är svårt att säga.

Kollade länken men hela artikeln är ju på tyska.:D Lite om IGF-1 från kasein i artikeln (tror jag i alla fall :D):

Kuhmilch enthält zahlreiche bioaktive Hormone wie IGF-1 und IGF-2 [10, 15, 64]. Pasteurisierung der Milch führt zu keinem nennenswerten Verlust der IGF-1-Aktivität [14, 64]. Die Aminosäuresequenzen von bovinem und humanem IGF-1 sind identisch, weshalb beide mit gleicher Affinität an den humanen IGF-1-Rezeptor (IGF1R) binden, der auch von basalen Sebozyten exprimiert wird. Verschiedene tierexperimentelle Studien haben gezeigt, dass IGF-1 der Milch die Magen-Darm-Passage übersteht und in bioaktiver Form die Zirkulation erreicht. Einen besonderen Schutz für die enterale IGF-1-Passage bietet das großmolekulare Protein Kasein, das die Hauptproteinkomponente der Milch (80%) darstellt und Proteasen inhibierende Wirkung besitzt. Vermehrter Milchkonsum führt beim Erwachsenen zu einem 10- bis 20%igen, bei Kindern sogar 20- bis 30%igen IGF-1-Anstieg im Serum [11, 26, 32, 40, 42, 44, 46, 62, 69, 85]. Bei 8-jährigen Kindern erhöhte Milchkonsum die basalen Insulinspiegel, die IGF-1-Plasmaspiegel und führte zu Insulinresistenz [44, 45]. Vierwöchiger Milchkonsum von täglich 710 ml H-Milch führte bei 10- bis 11-jährigen Kindern, die zuvor nicht an Milchkonsum gewöhnt waren, zu einer Erhöhung der somatotropen GH/IGF-1-Achse mit einer IGF-1-Erhöhung von 23,4% [83]. Ein differenzieller Effekt der Kasein- und Molkefraktion der Milch wurde kürzlich bei 57 8-jährigen Jungen nachgewiesen [47]. Die Molkeproteine der Milch bewirkten einen Insulinanstieg von 21%, die Kaseinfraktion führte zu einem IGF-1-Anstieg von 15% [47]. Die durch Milchkonsum erhöhte Insulin- und IGF-1-Signaltransduktion führt zu einem nukleären Mangel von FoxO1, der eine Aktivitätssteigerung der Transkriptionsaktivität des Androgenrezeptors, der Komedogenese und sebozytären Lipogenese zur Folge hat (Abb. 1; [67]). Eine Korrelation zwischen erhöhten IGF-1-Serumspiegeln und gesteigerter Sebumproduktion wurde auch klinisch bestätigt [106].

Es besteht eine Korrelation zwischen erhöhten IGF-1-Serumspiegeln und gesteigerter Sebumproduktion

Andere Autoren führen die akneigenen Eigenschaften der Milch auf ihren erhöhten Gehalt an steroidalen Androgenpräkursoren infolge der Dauergravidität der Milchkühe zurück [21]. Gegen diese Vorstellung spricht jedoch die Beobachtung, dass nicht die steroidhormonhaltige Fettfraktion der Milch, sondern die Wachstumsfaktoren enthaltende Proteinfraktion der Milch für die insulinotrope und IGF-1 steigernde Wirkung verantwortlich ist [69]. Diese Tatsache schließt keinesfalls gesundheitliche Bedenken gegen den erhöhten Progesterongehalt fettreicher Milchprodukte aus.

MissC
2010-07-28, 20:09
Så bregott och t ex grädde ger inte samma acnepåverkan som t ex mjölk?

Hur drar du den slutsatsen? Förlåt om det är en dum fråga, jag kan inte så mycket om sånt här. Jag har just börjat fasa över till lchf. Skulle detta betyda att jag, för att inte förvärra min redan periodvis acneangripna hy, borde hålla mig borta från mjölk åtminstone, om inte smör och grädde?

r3mpuh
2010-07-28, 20:39
Samma och samma. Mer IGF-1 från ost men mindre insulin t.ex. Så båda påverkar men vilken som ger mest/minst är svårt att säga.

Kollade länken men hela artikeln är ju på tyska.:D Lite om IGF-1 från kasein i artikeln (tror jag i alla fall :D):

Okej, tack.

Vad ska man ersätta mjölk med som kalcium källa?

Eddie Vedder
2010-07-28, 20:50
Vad ska man ersätta mjölk med som kalcium källa?

Har du acneproblem av mjölk och ost idag? Annars är ju fiskben (från typ strömming och sardiner där de är tunna nog att ätas), mandel, pumpakärnor och sesamfrön bra källor även om de tre stistnämnda ger väldigt mycket kcal för ett högt kalciumintag.

Trance
2010-07-28, 22:02
Annars finns det i pillerform.

sharkzlayer
2010-07-29, 00:07
Är detta en sån solarium=cancer grej? Alltså inte helt säkert men man tror, procentsnack hit och dit? Eller är det bombklart att mjölk = acne och i hur stor skala då? 1liter/ed = 2finnar på en vecka? När jag bor här i sverige dricker jag massvis med mjölk men när jag bodde i barcelona 1 år drack jag ingenting alls och då hade jag inte en ända finne. Men visst sen har det säkert med solen att göra också..

Floddan
2010-07-29, 01:25
Fattar nada.

Klein
2010-07-29, 02:11
Med tanke på att opastöriserad mjölk och opastöriserade mjölkprodukter ej ger acne så är det inte så enkelt som att säga bra eller bu om mjölk.

Faktorer i kosten som ger upphov till eller förvärrar befintlig acne är i min erfarenhet:

Pastöriserade mjölkprodukter
Socker
Godis i alla former
Läsk och besläktade drycker
Alkohol
Allting med jäst i sig. Tex bröd, öl, vin.
Vetemjöl
Chips, kex, hårda kakor
Överstekt/överkokt kött.
Överdriven saltkonsumtion

Lösningen är att äta mer färsk och mindre processad/raffinerad mat.

Kokade rotfrukter istället för bröd och pasta.
Opastöriserad mjölk och mjölkprodukter istället för pastöriserade
köttet rare/blodigt istället för överlagat.
Rå honung istället för socker.
Vatten/grönsaker/frukt istället för läsk och godis.
Färska valnötter (sålda i skalet) istället för chips/kex.

Floddan
2010-07-29, 03:15
Med tanke på att opastöriserad mjölk och opastöriserade mjölkprodukter ej ger acne så är det inte så enkelt som att säga bra eller bu om mjölk.

Faktorer i kosten som ger upphov till eller förvärrar befintlig acne är i min erfarenhet:

Pastöriserade mjölkprodukter
Socker
Godis i alla former
Läsk och besläktade drycker
Alkohol
Allting med jäst i sig. Tex bröd, öl, vin.
Vetemjöl
Chips, kex, hårda kakor
Överstekt/överkokt kött.
Överdriven saltkonsumtion

Lösningen är att äta mer färsk och mindre processad/raffinerad mat.

Kokade rotfrukter istället för bröd och pasta.
Opastöriserad mjölk och mjölkprodukter istället för pastöriserade
köttet rare/blodigt istället för överlagat.
Rå honung istället för socker.
Vatten/grönsaker/frukt istället för läsk och godis.
Färska valnötter (sålda i skalet) istället för chips/kex.

har du fått upprepade symtom på alla de livsmedlen upprepade gånger? Hur kan du vara säker på att dina *popcorn* besvär inte beror på något annat?

Floddan
2010-07-29, 03:17
Alltså det kan ju lika gärna vara att du sovit på ett skitigt örngott den dagen du åt överkokt kött. Eller?

Klein
2010-07-29, 05:15
Med tanke på att jag bara äter rått kött och dricker opastöriserad mjölk i vanliga fall och då är helt acnefri i perioder som sträcker sig över flera år så kan jag med stor säkerhet peka ut livsmedlen i listan som banditer i dramat då de vid sporadiskt intag utan undantag ger mig acne inom 12-48 timmar. Acne som försvinner inom ett par dagar så fort jag återgår till min normala kost.

Ola Wallengren
2010-07-29, 06:51
Jag kan inte tyska så jag har därför minst sagt svårt att förstå artikeln i förstaposten, men från abstraktet så tror jag att de drar väldigt stora växlar på olika teorier som inte direkt är prövade eller bevisade. De reviews där man försöker sammanfatta bra forskning på området brukar uttrycka sig mycket mer försiktigt.

Jag citerar mig själv från BODY Magazine

Man har länge trott att det finns kopplingar mellan kost och acne. Dessvärre är det ganska tunt med bra forskning på området, men det finns några kopplingar som det verkar ligga något bakom. Kolhydrater med högt GI och mjölkprodukter verkar vara livsmedel som ökar risken för acne.
Högt blodsocker ökar halterna av insulin och IGF-1 (som är en tillväxtfaktor), dessa verkar direkt eller indirekt via androgener (testosteron/DHT) stimulera talgkörtlarna så att risken för akne ökar. Både snabba kolhydrater och mjölk ökar halterna insulin och IGF-1 och det är därför man gjort denna koppling. Det finns även studier där en låg-GI kost minskat acnebesvär. Kosttillskottsmässigt så är det alltså gainers, diverse kolhydratpulver och de flesta proteinpulver (speciellt vassle) som teoretiskt sett skulle öka risken för acne.
Det finns även en studie där man sett att kreatin kan öka halterna av dihydrotestosteron (DHT) vilket möjligtvis kan öka acnen. Det finns en hel del anekdotiska rapporter att både kreatin och gainers gett mer finnar och även om orsakerna till acne är många så kan det ligga något bakom men mer forskning behövs för att ge några definitiva besked.

Ola Wallengren
2010-07-29, 07:05
Den här artikeln sammanfattar också ganska bra.

http://www.skintherapyletter.com/2010/15.3/1.html

Cerberus
2010-07-29, 10:09
IGF1 e ju anabolt :D jag har för lite finnar och muskler.

LinusM
2010-07-29, 10:36
Har inte med tråden att göra öht, men eftersom man inte får PMa grupp så frågar jag här.

Vad är det för sorts protein i t ex kyckling och tonfisk? Det enda vassle proteinet jag får i mig är från 250g kvarg per dag, alltså 30g protein.
Resten brukar bestå av kött av något slag. Är vassle ett protein man bör använda som styrketränanande eller fungerar kött lika bra?

skaparn
2010-07-29, 10:56
Jag kan inte tyska så jag har därför minst sagt svårt att förstå artikeln i förstaposten, men från abstraktet så tror jag att de drar väldigt stora växlar på olika teorier som inte direkt är prövade eller bevisade. De reviews där man försöker sammanfatta bra forskning på området brukar uttrycka sig mycket mer försiktigt.


Om så, kan jag tycka det är lite konstigt att det inte forskats mer. Det företag som med ett alexanderhugg lyckas lösa acneproblem har en hel del pengar att tjäna.

Ola Wallengren
2010-07-29, 15:19
Om så, kan jag tycka det är lite konstigt att det inte forskats mer. Det företag som med ett alexanderhugg lyckas lösa acneproblem har en hel del pengar att tjäna.

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Jag skulle gissa att det inte finns speciellt mycket att vinna ekonomiskt på att ta fram olika kostråd mot acne. Förrutom mjölk så pekar det ju på att det är i linje med de allmänna kostråden.
Även om kosten har betydelse vid acne så är det i så fall bara en del av problemet och inte hela lösningen.

skaparn
2010-07-29, 15:28
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Jag skulle gissa att det inte finns speciellt mycket att vinna ekonomiskt på att ta fram olika kostråd mot acne. Förrutom mjölk så pekar det ju på att det är i linje med de allmänna kostråden.
Även om kosten har betydelse vid acne så är det i så fall bara en del av problemet och inte hela lösningen.

Visserligen, men om man kan kartlägga vad det är som orsakar acne är det ett första steg mot att finna en lösning. Jag gör inga anspråk på att veta hur en lösning skulle kunna se ut eftersom jag har i princip noll koll på praktiken, men om man känner mekanismerna bakom acne så torde man vara närmare att utveckla läkemedel som undertrycker dessa.

Callek
2010-07-29, 15:31
Mina problem minskade kraftigt sedan jag började försöka utesluta mjölkprodukter ur kosten. Det är ju lite svårare att få i sig protein dock :(

Klein
2010-07-30, 01:23
Även om kosten har betydelse vid acne så är det i så fall bara en del av problemet och inte hela lösningen.

Jo det är hela lösningen. Du problematiserar helt i onödan.

internethjälten
2010-07-30, 05:33
Mina problem minskade kraftigt sedan jag började försöka utesluta mjölkprodukter ur kosten. Det är ju lite svårare att få i sig protein dock :(

Mitt problem är att inte komma över 400g om dagen, då har jag inte ens tagit någon wheydrink. Så du borde väl inte heller ha problem att gå i dig protein?

stafh
2010-07-30, 06:56
Jo det är hela lösningen. Du problematiserar helt i onödan.

Det är självklart inte hela lösningen eftersom de flesta kan dricka hur mycket mjölk de vill utan att få akne.

Klein
2010-07-30, 07:53
Det är självklart inte hela lösningen eftersom de flesta kan dricka hur mycket mjölk de vill utan att få akne.

Det är irrelevant då lösningar är till för de som har problem, inte de som är problemfria. Dessutom är "de flesta" antagligen en ganska stor överdrift.

Callek
2010-07-30, 08:10
Alltså har man problem med Acne kan det ju vara en god idé att utesluta mjölkprodukter under en tid och utvärdera resultat. Svårare än så är det väl inte?

Eddie Vedder
2010-07-30, 08:12
Alltså har man problem med Acne kan det ju vara en god idé att utesluta mjölkprodukter under en tid och utvärdera resultat. Svårare än så är det väl inte?

Ja så är det absolut. :) Men det bidrar ju inte så mycket till den samlade vetenskapliga evidensen. ;)

Callek
2010-07-30, 08:25
Ja så är det absolut. :) Men det bidrar ju inte så mycket till den samlade vetenskapliga evidensen. ;)

Visserligen, det hade ju varit intressant om det fanns läkemedel än det (i min mening) mindre trevliga Roacutan mot Acne...

Seb74
2010-07-30, 08:34
Alltså har man problem med Acne kan det ju vara en god idé att utesluta mjölkprodukter under en tid och utvärdera resultat. Svårare än så är det väl inte?

Hehe, värre om man som jag får ~25E% från mjölkprodukter varje dag, jag skulle tyna bort :D
Alternativt dö av näringsbrist när jag försöker kompensera dessa kcal med saft eller annat flytande istället :D

astrodog
2010-07-31, 00:22
Bara att ta pantotensyra i megadoser så försvinner finnarna.

Seb74
2010-08-23, 14:01
Bara att ta pantotensyra i megadoser så försvinner finnarna.

Blir till att googla det nu tror jag, inget annat som verkar funka ju.

Fast när jag googlade och läste om mjölk/vassle och IGF-1 och akne (verkar inte hjälpa mig dock men kör väl nån dag till och ser) så stod det att höga halter IGF-1 var dåligt för cancer också....att det gjorde så att saker och ting kunde börja växa till sig okontrollerat, och till slut med lite otur blir det cancer nånstans.

Om man dricker mycket mjölk, käkar mycket vassle, ska (kan?) man ta nåt kontrollvärde på IGF-1 hos en farbror doktor?
Eller är det helexotiska grejer och dom kommer kolla snett på en bara?

King Grub
2010-08-23, 14:11
Du kommer inte att få något "IGF-1-test" gjort hos vårdcentralen bara för att du är mjölkdrickare, om det inte några andra rejäla anledningar till att misstanka att något är fel.

stridis
2010-08-23, 14:15
Hur mycket gör IGF-1 egentligen? Skälet till att jag undrar är ju att vissa bådybuilders mixtrar med sådant och då med herrejesus mycket mer än vad som finns i kroppen naturligt utan att påtala att det skulle vara ett akneproblematiskt prepp.

Konstigt det där, verkar som vissa helt enkelt kan komma undan med lite vad som helst utan att få akne, narkomaner som är uteliggare med smutsiga ansikten, bodybuilders med prepp, tjockisar som äter på donkan etc.

Seb74
2010-08-23, 16:31
Du kommer inte att få något "IGF-1-test" gjort hos vårdcentralen bara för att du är mjölkdrickare, om det inte några andra rejäla anledningar till att misstanka att något är fel.

Ok, tack, låtsas som att jag aldrig lärt mig vad IGF-1 är för något tror jag :)

Synd det inte verkar hjälpa mina "bölder" alls att totalt exkludera mjölk och vassle ur kosten.
B5 verkar på tok för dyrt, och många som bara blivit risiga i magen av det.

Kanske ska testa som nån skrev, skita i alla medel som finns och bara köra varmt vatten några ggr/dag...som att det skulle hjälpa, men av alla metoder som ej fungerar är ju det den billigaste :D

mikaelj
2010-08-23, 16:41
Provat att äta mindre kolhydrater, specifikt bröd/pasta/ris?

campvesslan
2010-08-23, 16:41
Kanske ska testa som nån skrev, skita i alla medel som finns och bara köra varmt vatten några ggr/dag...som att det skulle hjälpa, men av alla metoder som ej fungerar är ju det den billigaste :D

Vad är det för metod med varmt vatten du pratar om, har inte hört talas om den.

Seb74
2010-08-23, 16:47
Vad är det för metod med varmt vatten du pratar om, har inte hört talas om den.

Metod och metod, var nån som skrev att det som funkade bäst för honom var att skita i alla medel och va snäll mot huden, bara varmt vatten alltså.

Står ju här och var att man lätt retar huden med de starka krämer/tvålar osv som finns, och att det ger motsatt effekt.

Seb74
2010-08-23, 16:49
Provat att äta mindre kolhydrater, specifikt bröd/pasta/ris?

Herrejävlar, skippa kolisar...då ska det väl va sådär LCHF-aktigt, typ allt eller inget. Jag som hämtar största delen av mina kcal från socker, saft och fruktsoppa och mycket ris/pasta....nä det skulle inte funka.

Däremot ska jag testa utesluta olja (vilket jag gjort några dagar redan iofs ihop med mjölk och vassle), men även nötter som jag nu svullar några nävar om dagen, ifall följande citat kan ha nån sanning iallafall.

Fet mat leder inte till direkt ökande oljeproduktion från de körtlarna (sebaceous) som bidrar till akne. Däremot mat som innehåller rikligt med olja.

http://www.omhudochakne.com/myter-om-akne/

skaparn
2010-08-23, 20:13
Eh, LCHF skulle inte funka, eftersom ... "jag får i mig den mesta energin från socker, saft fruktsoppa och pasta."

Legend!

Seb74
2010-08-23, 20:35
Eh, LCHF skulle inte funka, eftersom ... "jag får i mig den mesta energin från socker, saft fruktsoppa och pasta."


Mmm ungefär 45E% kommer från kolisar för min del, mycket flytande grejer.
Tror inte det är extremt, snarare lite lågt.
Men iofs, en halvliter grädde om dagen skulle fixa det hela, vore för jäkla bra för matkontot också, bara att jag inte törs dra så mycket grädde varje dag :(

mikaelj
2010-08-23, 20:35
Vassle: insulinogent.
Kolhydrater: gissa?

Lite halvbra matvanor i övrigt.

Seb74
2010-08-23, 20:38
Vassle: insulinogent.
Kolhydrater: gissa?

Menar du att studier som pekar ut att mjölk (IGF-1) ligger bakom akne (dock ej för mig och många andra vad det verkar) egentligen borde visa att allt som rubbar blodsockret har samma effekt?
Typ man kan inte äta alls nästan utan att få finnar....om man nu är en av dom som påverkas av det här, de flesta verkar ju kunna käka vad som helst, tom bada i choklad, utan att få en enda finne.

Får man förövrigt fråga hur mycket grädde som slinker ner i mikaelj's mage varje dag?

mikaelj
2010-08-23, 20:40
1-2 dl kanske, omräknat till creme fraiche.

Seb74
2010-08-23, 20:42
1-2 dl kanske, omräknat till creme fraiche.

Ajdå, trist.
Tänkte om du svept en halvliter eller så, under flera år, och fortfarande levt och mått bra, så hade jag kanske vågat mig på det också :D

Fast iofs säger väl LCHF'are att fett är ofarligt utan kolisar, men farligt ihop med kolisar, har jag för mig, så skulle ju inte gå applicera på mig ändå.

Luca Brasi
2010-08-26, 19:28
Min egen forskning som jag bedriver på min kropp påvisar en 100% korrelation mellan mjölk intag och finnar.
Dricker jag mycket mjölk så får jag finnar dagen efter.
Jag önskar att jag hade den här informationen när jag som tonåring hällde i mig 4 liter mjölk om dagen,då hade kanske inte min rygg sett ut som månens baksida.Tvärtom så var den rådande vetenskapliga sanningen just då att kosten inte alls hade någon betydelse.*grr*

bygden
2010-08-26, 22:41
Är detta en sån solarium=cancer grej? Alltså inte helt säkert men man tror, procentsnack hit och dit? Eller är det bombklart att mjölk = acne och i hur stor skala då? 1liter/ed = 2finnar på en vecka? När jag bor här i sverige dricker jag massvis med mjölk men när jag bodde i barcelona 1 år drack jag ingenting alls och då hade jag inte en ända finne. Men visst sen har det säkert med solen att göra också..

Förlåt om jag går lite offtopic, men det är väl bevisat att folk som solar solarium löper en ganska mycket större risk att få hudcancer?

Seb74
2010-08-27, 06:37
Min egen forskning som jag bedriver på min kropp påvisar en 100% korrelation mellan mjölk intag och finnar.
Dricker jag mycket mjölk så får jag finnar dagen efter.
Jag önskar att jag hade den här informationen när jag som tonåring hällde i mig 4 liter mjölk om dagen,då hade kanske inte min rygg sett ut som månens baksida.Tvärtom så var den rådande vetenskapliga sanningen just då att kosten inte alls hade någon betydelse.*grr*

Hur snabbt försvann finnarna för dig när du slutade med mjölk?
Märks det typ direkt, eller tar det några dagar innan det lugnar ner sig i ansiktet?

Hur mycket kan du dricka utan att det påverkar negativt?
Är det total avhållsamhet, eller är 4-5dl/dag ok?

Förstår det är individuellt, bara undrar hur mjölken påverkar dig.

Luca Brasi
2010-08-27, 09:01
Hur snabbt försvann finnarna för dig när du slutade med mjölk?
Märks det typ direkt, eller tar det några dagar innan det lugnar ner sig i ansiktet?

Hur mycket kan du dricka utan att det påverkar negativt?
Är det total avhållsamhet, eller är 4-5dl/dag ok?

Förstår det är individuellt, bara undrar hur mjölken påverkar dig.
Jag har aldrig slutat helt med mjölk.(eller med grädde,smör,ost,crème fraiche...)
Jag har aldrig varit helt acne fri heller...
Det tar ju ett par veckor innan acnen läker ut men slutar jag med mjölk så lugnar det ner sig med ny acne nästan på en gång.
Jag tror att ett lämpligt mjölkintag för mig är att ha lite mjölk i kaffet och i matlagningen.

Tyvärr så får jag mjölk cravings!*gah!*
Mjölkpaketet står ju alltid i kylen så förr eller senare åker jag dit igen.

JohnRick
2010-08-27, 09:07
Jag har aldrig slutat helt med mjölk.(eller med grädde,smör,ost,crème fraiche...)
Jag har aldrig varit helt acne fri heller...
Det tar ju ett par veckor innan acnen läker ut men slutar jag med mjölk så lugnar det ner sig med ny acne nästan på en gång.
Jag tror att ett lämpligt mjölkintag för mig är att ha lite mjölk i kaffet och i matlagningen.

Tyvärr så får jag mjölk cravings!*gah!*
Mjölkpaketet står ju alltid i kylen så förr eller senare åker jag dit igen.

Varför byter du inte till sojamjölk? Gjorde jag för flera år sedan.

Seb74
2010-08-27, 10:40
Jag har aldrig slutat helt med mjölk.(eller med grädde,smör,ost,crème fraiche...)
Jag har aldrig varit helt acne fri heller...
Det tar ju ett par veckor innan acnen läker ut men slutar jag med mjölk så lugnar det ner sig med ny acne nästan på en gång.
Jag tror att ett lämpligt mjölkintag för mig är att ha lite mjölk i kaffet och i matlagningen.

Tyvärr så får jag mjölk cravings!*gah!*
Mjölkpaketet står ju alltid i kylen så förr eller senare åker jag dit igen.

Aha ok.
Hur funkar vassle då för dig, som tillskott?

Jag stoppade mjölk, vassle, ost, olja, glass, kakao, havregryn, förra fredagen.
Följande 2-3 dagar växte de stooora finnarna som redan var vidare, och nån ny poppade upp.
Så typ i tisdags slutade jag även med de 15-20g dagliga nötter jag ätit, samt drog ner rejält på basiron och övriga medel i ansiktet och kör mest bara varmvatten följt av kallvatten. Och så la jag till 10g vassle/dag pga orimlig proteinsituation annars.

Och nu har det lugnat sig bra verkar det som.
Om det beror på mjölken eller oljan, och att reaktionen bara var lite sen, eller om det var när jag plockade nötterna också, vet jag ju inte, men ska experimentera vidare. Kanske är det bara slumpen ansiktssituationen är bra just nu, eller placebo, har gått alldeles för kort tid för att säga nåt än.

Grädde har dock druckits sisådär 2dl/dag, och en jäkla massa sötsaker för att få upp kcal.

Seb74
2010-08-27, 10:41
Varför byter du inte till sojamjölk? Gjorde jag för flera år sedan.

Mindre kcal och mer än dubbelt så dyr, och sen antar jag det knappast är lika gott heller?

JohnRick
2010-08-27, 10:46
Mindre kcal och mer än dubbelt så dyr, och sen antar jag det knappast är lika gott heller?

Självklart är det färra kcal, och givetvis är den dyrare. Det blir en differens på en hundring extra i månaden om man som jag har det till kaffe etc.
Sedan är sojamjölk avsevärt godare för min del. Dricker jag vanlig mjölk nu får jag kväljningar då det smakar skit i jämförelse. Vice versa om man vant sig vid vanlig mjölk igen några veckor.

Avesta
2010-08-27, 13:57
I samband med att jag började styrketräna som 18 åring så upptäckte jag proteinpulver (mjölkbaserade) och mjölk. Ett tag drog jag i mig 2 liter mjölk per dag och insåg aldrig då att explosionen av akne då hade ett samband med mjölkkonsumtionen. Därför blev det en massa piller och ännu mer piller (roa). Den tiden har lämnat sina spår i ansiktet när man tittar på riktigt nära håll.

Idag kan jag dra i mig en 30-40 gram lagrad ost eller 2 dl yoghurt dagligen. Överskrider jag det får jag akne dagen efter. Kan också köra på 30-40 gram kaseinprotein varannan dag. Dock tål jag vällagrade ostar och yoghurt med bakteriekultur bättre än vad jag tål grädde och ren mjölk.

King Grub
2011-02-22, 10:09
Acne vulgaris, the most common skin disease of western civilization, has evolved to an epidemic affecting more than 85% of adolescents. Acne can be regarded as an indicator disease of exaggerated insulinotropic western nutrition. Especially milk and whey protein-based products contribute to elevations of postprandial insulin and basal insulin-like growth factor-I (IGF-I) plasma levels. It is the evolutional principle of mammalian milk to promote growth and support anabolic conditions for the neonate during the nursing period. Whey proteins are most potent inducers of glucose-dependent insulinotropic polypeptide secreted by enteroendocrine K cells which in concert with hydrolyzed whey protein-derived essential amino acids stimulate insulin secretion of pancreatic β-cells. Increased insulin/IGF-I signaling activates the phosphoinositide-3 kinase/Akt pathway, thereby reducing the nuclear content of the transcription factor FoxO1, the key nutrigenomic regulator of acne target genes. Nuclear FoxO1 deficiency has been linked to all major factors of acne pathogenesis, i.e. androgen receptor transactivation, comedogenesis, increased sebaceous lipogenesis, and follicular inflammation. The elimination of the whey protein-based insulinotropic mechanisms of milk will be the most important future challenge for nutrition research. Both, restriction of milk consumption or generation of less insulinotropic milk will have an enormous impact on the prevention of epidemic western diseases like obesity, diabetes mellitus, cancer, neurodegenerative diseases and acne.
Nestle Nutr Workshop Ser Pediatr Program. 2011;67:131-45. Epub 2011 Feb 16.
Evidence for acne-promoting effects of milk and other insulinotropic dairy products.

Långsmal
2011-02-22, 18:19
Nestle Nutr Workshop Ser Pediatr Program. 2011;67:131-45. Epub 2011 Feb 16.
Evidence for acne-promoting effects of milk and other insulinotropic dairy products.



King Grub, Är du uppväxt med tvåspråkiga föräldrar eller är du bara jävligt bra på engelska?
Själv har jag läst engelska A,B och C på gymnasiet men är nära att få psykbryt varje gång jag försöker förstå mig på dina citat *gah!*

tglr
2011-02-22, 18:23
Nvm.

Pintan
2011-02-22, 18:39
Har inte läst hela tråden. Men jag har en fråga; skulle en bättre insulinkänslighet resultera i mindre akne? Känns logiskt på något vis..

astrodog
2011-02-22, 22:03
Both, restriction of milk consumption or generation of less insulinotropic milk will have an enormous impact on the prevention of epidemic western diseases like obesity, diabetes mellitus, cancer, neurodegenerative diseases and acne.

Wow... Snacka om att dra långtdragna slutsatser av en studie som handlar om acne...

Gillar också frasen "impact on the prevention"... som betyder precis ingenting.

Eddie Vedder
2011-02-22, 22:14
King Grub, Är du uppväxt med tvåspråkiga föräldrar eller är du bara jävligt bra på engelska?
Själv har jag läst engelska A,B och C på gymnasiet men är nära att få psykbryt varje gång jag försöker förstå mig på dina citat *gah!*

Det är ju abstraktet, inte King Grubs egna citat om du tror det. Och oavsett om man är bra på engelska går det där inte att förstå om man inte känner till facktermer.

Wow... Snacka om att dra långtdragna slutsatser av en studie som handlar om acne...

Gillar också frasen "impact on the prevention"... som betyder precis ingenting.

Och det är inte ens studie, mer av en litteraturöversikt. För egen del tar jag Nestlés egna kostråd med en rejäl nypa salt.

Gunfire
2011-02-23, 10:13
Enligt Dermatologer så påverkar inte det man äter huden.

Slartibartfast
2011-02-23, 15:42
För egen del tar jag Nestlés egna kostråd med en rejäl nypa salt.

+1

Verkar vara en hög med bajs, om nån frågar mig. Har aldrig märkt att mjölk skulle påverka min hud negativt.

Och ja, mina egna empiriska belastningsstudier väger tyngre än publicerade studier och översikter :)

Eddie Vedder
2011-02-23, 15:48
+1

Verkar vara en hög med bajs, om nån frågar mig. Har aldrig märkt att mjölk skulle påverka min hud negativt.

Och ja, mina egna empiriska belastningsstudier väger tyngre än publicerade studier och översikter :)

Hehe, just akne och mjölkprodukter är ju en ganska välbeskriven koppling. Jag tänker inte så mycket på just den här publikationen som Nestlé i allmänhet. Enorma livsmedelskoncerner med mångmiljardomsättning, som pungar ut enorma mängder skräpmat, och som samtidigt har sina egna workshops med massa kostråd gör mig något skeptisk. ;)

Särskilt när företaget i fråga pratar så mycket om kost för barn och unga samtidigt som just barnmat är typ deras främsta egna produkter (dvs de produkter inom koncernen som de facto är just Nestlé och inget annat varumärke i samma koncern).

Slartibartfast
2011-02-23, 15:55
Jo, visst visst.

Givet att vissa blommar upp som julgranar om dom tar sig ett glas mjölk. Det kommer man inte ifrån.

Nestlé sätter ju iofs krokben för sina egna chokladdrycksprodukter iom detta mjölkens häxbål :)

Tolkia
2011-02-23, 16:51
Sammanställningen av "epidemiska" sjukdomar var ju ... kreativ. Kändes verkligen relevant att placera akne på samma lista som diabetes eller neurodegenerativa sjukdomar (brukar ju ffa vara Alzheimers man menar här).

jenni
2011-02-23, 17:15
Enligt Dermatologer så påverkar inte det man äter huden.

det har jag också fått höra flera gånger

King Grub
2011-02-23, 17:39
Förlegad kunskap.

Seriouscat
2011-04-07, 18:43
Om man ska testa att utesluta mjölk och vassle från sin kost för att se om man får mindre finnar, hur länge bör man prova innan man kan konstatera att det inte funkar om finnarna ej blir färre? Och bör jag sluta äta kvarg?

Micke1990
2011-04-07, 19:08
Jag kan lätt konstatera utav egen erfarenhet att mjölk och/eller mjölkprodukter har en sjukt stor inverkan på huden (med 99,9% säkerhet). Huden har för mig varit lika viktig som min träning. Jag har spenderat tusentals kronor på produkter, hudanalys, besök hos akademikliniken och andra fjolliga grejor. Så fort jag insåg att kosten kunde vara en påverkande faktor, då bytte jag ut min kost helt och hållet.

Ibland brukar jag för "skojs skull" testa att dricka mjölk. Gärna i större mängder med protein och/eller gainer. Vad händer då de närmsta 2-3 veckorna?

Jo, aknen/finnarna ploppar tillbaka (med lätt försiktighet). Osten ger samma effekt.

Ett hett tips för den som önskar sig [ett steg närmare] den perfekta huden ; -)

Klein
2011-04-08, 00:28
För dem som älskar mjölk men har kroniska acnebesvär så finns det en lösning:

Opastöriserad mjölk. Funkar skitbra för mig. Kan hälla i mig litervis dagligen utan att få acne medan pastöriserad mjölk ger mig finnar överallt.

Sverker
2011-04-08, 06:04
Jag skulle vara mycket försiktig med rekommendationer om opastöriserad mjölk.
Speciellt som det inte finns underlag som styrker ATT eller HUR just undvikandet av pastöriseringen skulle påverka.

Langster
2011-04-08, 07:46
För mig har energiintaget större inverkan än vad jag äter.
Högt energiintag=risk för att få finnar.
Negativt energiintag=babyslät hy.

Scratch89
2011-04-08, 08:29
För dem som älskar mjölk men har kroniska acnebesvär så finns det en lösning:

Opastöriserad mjölk. Funkar skitbra för mig. Kan hälla i mig litervis dagligen utan att få acne medan pastöriserad mjölk ger mig finnar överallt.

Vart får du ens tag på opastöriserad mjölk? Känner du en bonde som du köper av direkt? Då måste mjölken vara osepererad och skiktad. Ish. :(

Eddie Vedder
2011-04-08, 09:56
Vart får du ens tag på opastöriserad mjölk? Känner du en bonde som du köper av direkt? Då måste mjölken vara osepererad och skiktad. Ish. :(

Bor han inte på Nya Zeeland? Har för mig det, Barcelona en period men nu Nya Zeeland tror jag.

Mvh
/Kleins stalker :D

Cerberus
2011-04-08, 10:25
mycket mjölkprodukter ett tag och jag får finnar på axlar o rygg. Extrem kronisk stress på det och det blir fler

Klein
2011-04-08, 22:41
Jag skulle vara mycket försiktig med rekommendationer om opastöriserad mjölk.
Speciellt som det inte finns underlag som styrker ATT eller HUR just undvikandet av pastöriseringen skulle påverka.

Sverker du är en tvättäkta skrivbordsgreve och därtill en visselpipeblåsare. Du vill inte ta i opastöriserad mjölk med tång och kommer därför aldrig någonsin att bidra med något av värde i denna diskussion.

Sverker
2011-04-09, 06:19
För att det just ni inte finns något ,ytterligare, värdefullt i opastöricerad mjölk. Allt det nyttiga finns redan i den pastöricerade och förpackade mjölken. Mjölk är bra mat och nyttigt. Att utsätta sig för onödiga risker är bara dumt.

Jag, och många andra tror jag, dricker 1 liter mjölk per dag. Det blir 365 liter varje år. Det blir >20 m3 mjölk på ett helt liv.
Inte en chans att du kan garantera att jag inte blir förgiftad av någon matförgiftande bakterie.



Vi ska välja våra baslivsmedel med stor omsorg.

Seb74
2011-04-09, 08:50
För mig har energiintaget större inverkan än vad jag äter.
Högt energiintag=risk för att få finnar.
Negativt energiintag=babyslät hy.
Absolut ingen sådan korrelation så för mig, men som alltid med akne verkar alla reagera olika.

Klein
2011-04-09, 09:07
För att det just ni inte finns något ,ytterligare, värdefullt i opastöricerad mjölk. Allt det nyttiga finns redan i den pastöricerade och förpackade mjölken. Mjölk är bra mat och nyttigt. Att utsätta sig för onödiga risker är bara dumt.

Jag, och många andra tror jag, dricker 1 liter mjölk per dag. Det blir 365 liter varje år. Det blir >20 m3 mjölk på ett helt liv.
Inte en chans att du kan garantera att jag inte blir förgiftad av någon matförgiftande bakterie.



Vi ska välja våra baslivsmedel med stor omsorg.

Om vi håller oss till ämnet så står dock valet mellan att garanterat få acne, eventuellt svår acne, eller slippa acne men ändå kunna njuta av mjölk. Har du själv problem med acne? Om inte så har du ännu mindre i diskussionen att göra än vad som redan är klargjort.

Sverker
2011-04-09, 13:09
Jag är över 40 år Klein:D
Visst hade jag finnar i tonåren men det släpper när man blir äldre. Självklart har jag också desperat letat efter lösningar för att bli av med eländet.


Ifall nu mjölk ger problem är det bättre att skippa mjölken under några år. Det går att fixa näringen på annat håll.

Pepz
2011-04-09, 13:22
För mig har energiintaget större inverkan än vad jag äter.
Högt energiintag=risk för att få finnar.
Negativt energiintag=babyslät hy.

+1

har inga som helst acneproblem under diet.
under bulk kan de bli ganska jobbiga

hejhopp79
2011-04-09, 14:08
Mm, under diet blir det inte mycket finnar. En bra multi-vitamin, omega-3 och god sömn på det och huden är supernice. Och ingen mjölk.

Zaqwer
2011-04-09, 15:45
Testade att bara utesluta mjölkprodukter tidigare, blev inte bättre med aknen. Sen började jag med roaccutan, blev helt klart bättre men fick fortfarande en del finnar på rygg och axlar.

För 1 månad sen testade jag igen att ta bort mjölk ur min kost, snittade väl 1 liter mjölk och 250g kvarg per dag. Det här kombinerat med att jag fortfarande tar roaccutan verkar göra susen, vände helt och hållet ungefär 2 veckor efter jag slutat dricka mjölk och knappt en enda ny finne.

Nu har jag dock svårt att fylla både mitt energi och proteinbehov och har gått ner 2 kilo på 3 veckor fast jag egentligen försöker gå upp i vikt.. Vatten är det enda jag dricker och känner att jag behöver få i mig något annat i flytande form.

Om man skulle experimentera lite och blanda vatten, maltodextrin och antingen kasein eller vassle. Finns det något som tyder på att det ena eller det andra påverkar aknen mer? Eller är båda dåliga?

Seb74
2011-04-09, 16:57
.....

Köp havremjölk och drick, du behöver ju tex kalciumet från mjölken.
Finns havremjölk med alla vitaminer/mineraler tillsatta, så det blir typ som mjölk.
Inte mycket protein i dock, och inte så himla gott, men några dl per dag iallafall kan ju va bra.

Zaqwer
2011-04-10, 15:53
Köp havremjölk och drick, du behöver ju tex kalciumet från mjölken.
Finns havremjölk med alla vitaminer/mineraler tillsatta, så det blir typ som mjölk.
Inte mycket protein i dock, och inte så himla gott, men några dl per dag iallafall kan ju va bra.

Mja, nu var det ju inte direkt mineralerna och vitaminerna jag saknade från min älskade mjölk :(

Seb74
2011-04-10, 16:04
Mja, nu var det ju inte direkt mineralerna och vitaminerna jag saknade från min älskade mjölk :(

Din kropp kanske saknar dem utan att du vet om det...

Men var det kcal du menade eller? Olivolja i så fall, eller lite grädde (funkar för mig om jag håller mig till endast ~1dl/dag.
Eller protte, då kan du ju testa med vassle eller annat dyrare pulver (ägg/soja), vetefan vad man dricker annars som proteinkälla.

Zaqwer
2011-04-10, 16:22
Din kropp kanske saknar dem utan att du vet om det...

Men var det kcal du menade eller? Olivolja i så fall, eller lite grädde (funkar för mig om jag håller mig till endast ~1dl/dag.
Eller protte, då kan du ju testa med vassle eller annat dyrare pulver (ägg/soja), vetefan vad man dricker annars som proteinkälla.

Jo, det är i första hand kalorierna jag vill åt, resten litar jag på att jag får i mig genom maten. Grädde skulle absolut vara ett alternativ om det inte påverkar aknen på samma vis som mjölken.

Har läst runt lite nu och det verkar vara många som upplever att dom får mer akne av vassle så jag känner inte att jag orkar chansa med det just nu.

Seb74
2011-04-10, 17:05
Jo, det är i första hand kalorierna jag vill åt, resten litar jag på att jag får i mig genom maten. Grädde skulle absolut vara ett alternativ om det inte påverkar aknen på samma vis som mjölken.

Har läst runt lite nu och det verkar vara många som upplever att dom får mer akne av vassle så jag känner inte att jag orkar chansa med det just nu.

För mig funkar 15-20g vasslepulver, men går jag över det så verkar det bli bekymmer. Annars finns ju dyrare och äckligare varianter med.

Och testa lite grädde vetja, 1dl är inte mycket, men mycket kcal.

Bozar
2011-04-10, 18:08
Jag skulle vilja veta hur utvecklingen skett på detta område och ifall ni som gått på isotretinoin kan dricka obegränsat av mjölkprodukter.
Själv har jag levt mjölkfritt under minst ett år med låg GI diet och kan inte påstå att det hjälpte så väldigt mycket vad jag kommer ihåg. Dock överväger jag detta igen då jag fått problem vid styrkeökningar.

Alzie
2011-11-15, 00:12
Blablalba

Zaqwer, hur påverkade Roaccutan träningen/hälsan?

Jag undrar även vad man kan ersätta EAA/Vassle i samband med träning med (för att undvika akne) och om det kommer ge någon märkbar effekt i form utav mindre styrke/muskelmassa- ökningar?

Cerberus
2011-11-15, 09:47
har börjat få extrema utslag vid stress, fått Betapred för akuta fall. nässelutslag kallas de visst.

e väl ingen acne men allergisk reaktion är det ju.

willtjam
2011-11-15, 10:02
Zaqwer, hur påverkade Roaccutan träningen/hälsan?

Jag undrar även vad man kan ersätta EAA/Vassle i samband med träning med (för att undvika akne) och om det kommer ge någon märkbar effekt i form utav mindre styrke/muskelmassa- ökningar?

Eftersom alla inte får samma biverkningar så kan det svaret vara värdelöst ifall du ska gå på en kur. Men, nästan alla blir torra och får ont i lederna, vilket inte är så skönt när man tränar. För mig försvann alla biverkningar när kuren var slut, men jag har hört att det inte blir så för alla. Tror ändå roa är värt det.

Du kan ju alltid pröva sojaprotein?

astrodog
2011-11-15, 20:07
Testa B5 innan ni testar något annat!

Endorah
2011-11-16, 17:19
För mig har energiintaget större inverkan än vad jag äter.
Högt energiintag=risk för att få finnar.
Negativt energiintag=babyslät hy.

verkligen samma för mig. Var dock länge sen jag låg på diet, men saknar hyn jag hade då.
En annan sak... Är det någon som vet/har erfarenhet om vassle efter träning ger mer finnar än EAA/BCAA?

312
2011-11-16, 17:25
verkligen samma för mig. Var dock länge sen jag låg på diet, men saknar hyn jag hade då.
En annan sak... Är det någon som vet/har erfarenhet om vassle efter träning ger mer finnar än EAA/BCAA?

Frö mig ger vassle mycket mer akne, medan EAA/BCAA inte ger något mer alls, eller i alla fall inte märkbart. Får finnar av mycket mjölkprodukter.

King Grub
2012-03-16, 12:13
Recent evidence underlines the role of Western diet in the pathogenesis of acne. Acne is absent in populations consuming Palaeolithic diets with low glycaemic load and no consumption of milk or dairy products. Two randomized controlled studies, one of which is presented in this issue of Acta Dermato-Venereologica, have provided evidence for the beneficial therapeutic effects of low glycaemic load diets in acne. Epidemiological evidence confirms that milk consumption has an acne-promoting or acne-aggravating effect. Recent progress in understanding the nutrient-sensitive kinase mammalian target of rapamycin complex 1 (mTORC1) allows a new view of nutrient signalling in acne by both high glycaemic load and increased insulin-, IGF-1-, and leucine signalling due to milk protein consumption. Acne should be regarded as an mTORC1-driven disease of civilization, like obesity, type 2 diabetes and cancer induced by Western diet. Early dietary counselling of teenage acne patients is thus a great opportunity for dermatology, which will not only help to improve acne but may reduce the long-term adverse effects of Western diet on more serious mTORC1-driven diseases of civilization.

Acta Derm Venereol. 2012 Mar 15. Diet in Acne: Further Evidence for the Role of Nutrient Signalling in Acne Pathogenesis.

Drast
2012-03-16, 23:49
Är kvarg lika illa som vanlig mjölk vad gäller akneproblematiken?

King Grub
2012-10-26, 15:22
BACKGROUND:

The role of dietary factors in the pathophysiology of acne vulgaris is highly controversial. Hence, the aim of this study was to determine the association between dietary factors and acne vulgaris among Malaysian young adults.

METHODS:

A case-control study was conducted among 44 acne vulgaris patients and 44 controls aged 18 to 30 years from October 2010 to January 2011. Comprehensive acne severity scale (CASS) was used to determine acne severity. A questionnaire comprising items enquiring into the respondent's family history and dietary patterns was distributed. Subjects were asked to record their food intake on two weekdays and one day on a weekend in a three day food diary. Anthropometric measurements including body weight, height and body fat percentage were taken. Acne severity was assessed by a dermatologist.

RESULTS:

Cases had a significantly higher dietary glycemic load (175 ± 35) compared to controls (122 ± 28) (p < 0.001). The frequency of milk (p < 0.01) and ice-cream (p < 0.01) consumptions was significantly higher in cases compared to controls. Females in the case group had a higher daily energy intake compared to their counterparts in the control group, 1812 ± 331 and 1590 ± 148 kcal respectively (p < 0.05). No significant difference was found in other nutrient intakes, Body Mass Index, and body fat percentage between case and control groups (p > 0.05).

CONCLUSIONS:

Glycemic load diet and frequencies of milk and ice cream intake were positively associated with acne vulgaris.

BMC Dermatol. 2012 Aug 16;12:13. High glycemic load diet, milk and ice cream consumption are related to acne vulgaris in Malaysian young adults: a case control study.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3470941/

KevinWest
2012-10-26, 16:10
Gäller även dessa råd, om inte fullt ut med till viss mån, för inflammerade hårsäckar? Min dermatolog påstår att jag inte har akne, utan just inflammerade hårsäckar, Inte för att man kan se skillnad utan förstoringsglas..

Bozar
2012-10-27, 11:44
Gäller även dessa råd, om inte fullt ut med till viss mån, för inflammerade hårsäckar? Min dermatolog påstår att jag inte har akne, utan just inflammerade hårsäckar, Inte för att man kan se skillnad utan förstoringsglas..

Inte undersökt då acne vulgaris framför allt orsakas av bakterier. Men inflammationshämmande åtgärder skulle i teorin kunna hjälpa så why not give it a try?

pizzapie
2012-10-31, 02:18
Om man ska pröva detta är det då såatt man måste sluta med vassle? Och såfall ngra tips på vad man ska ta med sig att äta efter gymmet?

312
2012-10-31, 07:43
Om man ska pröva detta är det då såatt man måste sluta med vassle? Och såfall ngra tips på vad man ska ta med sig att äta efter gymmet?

EAA/BCAA kan du använda istället för vassle.

Perramja
2012-10-31, 10:52
Om man ska pröva detta är det då såatt man måste sluta med vassle? Och såfall ngra tips på vad man ska ta med sig att äta efter gymmet?

Som tidigare nämnts finns EAA som ett bra alternativ. För egen del blir jag väldigt sur i magen av det och tar istället en sojaproteindrink, också ett lika bra alternativ!

CalleP
2012-10-31, 11:03
Nu har jag dock bra hud men när jag var yngre 14-17 då så fick jag ofta finnar. Sluta käka lika mycket skit och huden började se mindre skit ut också.

KevinWest
2012-11-02, 17:26
Som tidigare nämnts finns EAA som ett bra alternativ. För egen del blir jag väldigt sur i magen av det och tar istället en sojaproteindrink, också ett lika bra alternativ!

Så vitt jag vet har sojaprotein långsammare utsöndring och är inte ett lika bra alternativ :(

Perramja
2012-11-02, 19:46
Så vitt jag vet har sojaprotein långsammare utsöndring och är inte ett lika bra alternativ :(

Äsch spelar roll? Om du inte är extremt optinojig såklart. Fullvärdigt protein iaf och det tycker jag är viktigare än om proteinet nu skulle "utsöndras" några minuter senare, du lär inte märka någon signifikant skillnad gentemot mjölkprotein på din arma lekamen ;)

-squat-
2012-11-11, 15:06
Negativt energiintag=babyslät hy.

Gäller det även när du intar Vassle och EAA?

Langster
2012-11-12, 09:10
Gäller det även när du intar Vassle och EAA?

Jag äter rätt sällan rent vassle, proteintillskotten jag tar är oftast mjölkprotein som förvisso innehåller vassle. EAA äter tar jag alltid i samband med träning. Så ja, så länge jag ligger på minus så ser huden fin ut oavsett vad jag äter (även om mängden pizza och choklad m.m. då självklart är rätt låg).

svag74
2012-11-13, 12:37
Jag äter rätt sällan rent vassle, proteintillskotten jag tar är oftast mjölkprotein som förvisso innehåller vassle. EAA äter tar jag alltid i samband med träning. Så ja, så länge jag ligger på minus så ser huden fin ut oavsett vad jag äter (även om mängden pizza och choklad m.m. då självklart är rätt låg).

Underskott gör inte mig immun mot problem från mjölkprodukter, så det är nog - som med allt annat när det kommer till akne - individuellt.

tjing
2012-11-15, 13:31
Whey protein precipitating moderate to severe acne flares in 5 teenaged athletes.

Abstract

Acne vulgaris has been linked to milk ingestion, both whole and skim milk. The milk fraction that promotes acne is unknown. Five case reports are presented of male patients aged 14 to 18 years who experienced onset of acne shortly after initiation of whey protein supplementation; 3 teenagers used the supplement for muscle building in football training and the other 2 for attempting to gain weight.

All 5 patients had poor response to acne treatment regimens of oral antibiotics, topical retinoids, and benzoyl peroxide. Lesions fully cleared in 4 patients after discontinuation of whey protein supplementation, but 1 patient's acne flared after reinitiation of the whey protein supplement. Two patients did not immediately discontinue whey protein supplementation; 1 of them cleared after he discontinued whey protein during his second course of isotretinoin and 1 was lost to follow-up.

Among these patients, at least 6 different brands of whey protein supplementation had been used, including whey protein shakes and reconstituted powders. Whey protein may be the fraction of dairy products that promote acne formation. Larger studies are needed to determine the mechanism of comedogenesis.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22988649

svag74
2012-11-18, 13:59
Whey protein precipitating moderate to severe acne flares in 5 teenaged athletes.

Abstract

Acne vulgaris has been linked to milk ingestion, both whole and skim milk. The milk fraction that promotes acne is unknown. Five case reports are presented of male patients aged 14 to 18 years who experienced onset of acne shortly after initiation of whey protein supplementation; 3 teenagers used the supplement for muscle building in football training and the other 2 for attempting to gain weight.

All 5 patients had poor response to acne treatment regimens of oral antibiotics, topical retinoids, and benzoyl peroxide. Lesions fully cleared in 4 patients after discontinuation of whey protein supplementation, but 1 patient's acne flared after reinitiation of the whey protein supplement. Two patients did not immediately discontinue whey protein supplementation; 1 of them cleared after he discontinued whey protein during his second course of isotretinoin and 1 was lost to follow-up.

Among these patients, at least 6 different brands of whey protein supplementation had been used, including whey protein shakes and reconstituted powders. Whey protein may be the fraction of dairy products that promote acne formation. Larger studies are needed to determine the mechanism of comedogenesis.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22988649

Intressant att det forskas på området.
För egen del tror jag dock inte att det är just den lilla vassledelen av mjölkprodukterna som ställer till det.
Jag får mer bekymmer av ½L mjölk än av 20g vasslepulver, och mjölk innehåller ju en väldigt liten del vassle.
Annars hade jag såklart skippat pulver helt och kört på mjölk, för mer vitaminer och kalorier, och billigare/godare än äcklig havredryck.

mysteak
2012-11-19, 08:55
Finns det någon koppling mellan höga halter av matoljor och acne? Vetenskapliga belägg? Anekdoter?

svag74
2012-11-20, 15:56
Finns det någon koppling mellan höga halter av matoljor och acne? Vetenskapliga belägg? Anekdoter?

Anekdoter kopplade till akne finns väl gällande allt typ.
Kaffe, godis, nötter, olja, mjölk, proteinpulver, solning, för mycket/litet tvål/tvätt, bulk/deff o.s.v. o.s.v. :D
För egen del är det enda jag märkt av problem från just mjölkprodukter, men många verkar ju ha andra erfarenheter.

312
2012-11-20, 16:01
Anekdoter kopplade till akne finns väl gällande allt typ.
Kaffe, godis, nötter, olja, mjölk, proteinpulver, solning, för mycket/litet tvål/tvätt, bulk/deff o.s.v. o.s.v. :D
För egen del är det enda jag märkt av problem från just mjölkprodukter, men många verkar ju ha andra erfarenheter.

Samma här. Jag har inte märkt något skillnad angående deff/bulk.

King Grub
2014-04-25, 07:34
The prevalence of adult acne in the US appears to be increasing over the last few decades. But what's behind the rise: is it nature or nurture? We are well aware that genetics can strongly influence a patient's risk of developing acne. However, significant changes in germline genetic variants are unlikely to have occurred over the last 20 years. Consequently, we are forced to examine environmental variables, including diet. This review article presents the most updated evidence supporting a link between refined carbohydrates and acne. Based on the data summarized here, dermatologists should encourage their acne patients to minimize their intake of high glycemic index food

J Drugs Dermatol. 2014 Apr 1;13(4):428-35. Diet and acne update: carbohydrates emerge as the main culprit.

http://jddonline.com/articles/dermatology/S1545961614P0428X#close