handdator

Visa fullständig version : Trådlöst nätverk, varför krånglar det?


BigForre
2010-02-04, 21:08
Hallå, nu blir jag galen. Har ett litet trådlöst nätverk med följande. En router Netgear WNDR3700 har ett par bärbara datorer i hemmet. Till routern är en disk kopplad via USB och en TV med nätverkskabel.

Problemet är att det ständigt blir nödvändigt att starta om routern. Ibland fungerar inte internet, ibland hittar man inte disken ibland bryter den när man bläddrar i disken eller så går det bara mycket långsamt. Ska det vara så här med trådlösa nätverk? Hur stabilt ska det vara? Vad skulle kunna vara problemet? Någon som har en aning om vad som skulle kunna orsaka dessa problem? Som sagt signalstyrkan är ständigt full..

TehSaxo
2010-02-04, 21:09
Ring din internet leverantör? :P

Kimball
2010-02-04, 21:16
Låter snarare som att routern strular. Har det alltid betett sig så eller kommit på sistone? Uppgraderat routerns firmware? Annars bör väl netgear ha ngn support / kolla med google.

tomccc
2010-02-04, 21:21
Har också en netgear som jag måste starta om för jämnan, aldrig hittat felet men internet dör när man kopplar upp trådlöst mot den ibland.

Mr.Cosybear
2010-02-04, 21:21
Vissa routrar är bra, andra dåliga på att hantera många saker samtidigt. Har du provat att köra trådbundet en stund och se om du upplever samma problem då? Jag tror din router har det lite jobbigt att hantera så många enheter (speciellt de trådlösa).

Ett tips som du skulle kunna prova är att du går in i routerkonfigurationen och letar upp något som heter "ACK timing", ändra det värdet till (laptoparnas maximala avstånd till routern)*2.

Bara en vild gissning på att detta kan lösa det, kan vara mycket annat också, men detta är bland det vanligare till varför trådlösa anslutningar ibland dör.

BigForre
2010-02-04, 21:38
Routern är både ny, inte alls särskilt billig och har fått hyffsade omdömen..googlat en del på det, trådlöst generellt alltså. Har bara kört den här routern i någon månad, men haft dessa problem med den gamla också Dlink 635, därför jag köpte en ny, men det blev ju inte bättre.

Mr.Cosybear
2010-02-04, 21:43
Som sagt, om du vet hur man kommer åt sidan där man konfigurerar routern så kolla upp det med ACK-timing.

BigForre
2010-02-04, 21:47
Som sagt, om du vet hur man kommer åt sidan där man konfigurerar routern så kolla upp det med ACK-timing.

Ja så långt är jag med iaf =)

jakke
2010-02-04, 21:54
Testat att byta kanal på wlanet?

champion
2010-02-04, 22:58
Det kan vara något strul med wlanet.
Annars nollställ routern.

Mr.Cosybear
2010-02-04, 23:08
Ja så långt är jag med iaf =)

Hjälpte det att ändra det som jag beskrev i det första inlägget?

BigForre
2010-02-05, 06:03
Släppte problemet igårkväll...skulle hinna lugna ner mig lite innan jag skulle gå och sova. Nu sitter jag på jobbet så ska återgå till det imorgon. Kikade genom routerinställningarna som hastigast, men hittade inte den inställningen då.

Ett vanligt fenomen som jag glömde skriva igår också är att nätverket har full styrka och då man försöker ansluta så får man meddelandet; det går inte att ansluta till önskat nätverk, eller något åt det hållet.

Återgår till grävandet när jag har varit på jobbet och tränat =)

OneManArmy
2010-02-05, 07:41
Raportera gärna om du hittar någon definitiv lösning.
Har en gammal netgear 614 som gör samma sak, går inte ansluta till trådlösa nätet. Och ibland så delar den inte ut ip adresser som den ska.

Enda jag hittar so far är att det händer oftast när jag slår på min utrustning hemma. Har en fjärr till mina väggutag som går till dator/tv/mediacenter/xbox men inte till routern.

OFTAST när jag slår på alla saker samtidigt så hakar det sig. Kan ju ha nåt med ip krockar eller liknande?

Albatross
2010-02-05, 08:24
Kör du över 54g eller 11n? Kolla så den är satt på automatisk kanalhantering för 54g, så det inte krockar med nån granne eller dylikt.

Kör du torrents? Jag har den äldre WNDR3300 och den har lite problem om du kör många torrents med DHT och PEX över wifi. Netgears forum är relativt hjälpsamt (användarna dvs) så det kan vara värt en titt.

BigForre
2010-02-05, 09:21
5 GHz-bandet är 11n, jag har funderat över möjligheten till IP-krockar, är det en möjlighet? När jag körde den förra routern (då med wxp) och körde diagnos när msn inte kunde öppna så gnällde den många gånger på IP, inte alla gånger dock, men förekom. 5 GHz-bandet väljer kanalen automatiskt, provat att ställa dem till några olika fasta också. Ska kika in på netgears forum när jag kommer hem ikväll.

Mr.Cosybear
2010-02-05, 09:43
Det du kallar IP-krockar tycker jag låter som vanliga "time outs" vilket jag i detta fall menar på är relaterat till ACK-timing. Ni andra som har problem med det trådlösa, prova det jag skriver i stycke två här http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4152286&postcount=5

BigForre
2010-02-05, 10:29
Det du kallar IP-krockar tycker jag låter som vanliga "time outs" vilket jag i detta fall menar på är relaterat till ACK-timing. Ni andra som har problem med det trådlösa, prova det jag skriver i stycke två här http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4152286&postcount=5

Ska fanimej gå tidigare från jobbet idag för att komma hem och prova...jag HATAR när saker inte lirar.

Mighty
2010-02-05, 11:07
Jag har samma router och upplever inga problem alls.
Kör då inte N utan bara på G

krebbe
2010-02-05, 11:56
Döda SSID-broadcast. Detta har hjälpt mig iaf.

BigForre
2010-02-06, 10:24
Det du kallar IP-krockar tycker jag låter som vanliga "time outs" vilket jag i detta fall menar på är relaterat till ACK-timing. Ni andra som har problem med det trådlösa, prova det jag skriver i stycke två här http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4152286&postcount=5

Har dessvärre inte funnit någon inställning för ack-timing. Det är inte samma sak som MTU som alla håller på att vrida och vända på för funktion och prestanda?

BigForre
2010-02-06, 11:46
Dessvärre verkar det efter att ha läst på netgears forum att jag vet vad problemet är. Routern ska kunna agera mediaserver alltså ha en HDD kopplad vid usb. Dessvärre blir blir indexfilen för stor för routerns minne när antalet filer och mappar på HDDn blir för stort. Har omkring 350GB mp3 och 250GB film på HDDn. Nu är den bortkopplad och ska se hur stabilt det fungerar nu. Förstår inte att jag inte tänkte på det eftersom routern var hur stabil som helst de första 2 veckorna innan jag kopplade in HDDn.

Illa av netgear att göra så mycket reklam för den funktionen att just anslut en HDD när det är ett välkänt problem som de försöker lösa. Har utlovats en lösning i de senaste 3-4 firmwareuppdateringarna, men inget har kommit än så länge. Mängden material på disken verkar inte behöva komma upp i några större mängder innan dessa problem uppstår.