handdator

Visa fullständig version : Grova ben utan pressar


sBe
2010-02-04, 18:55
På grund av en knasig höft har jag blivit ombedd att sluta med övningar som ger mig smärta - alltså knäböj och alla typer av benpressar.

Min fråga: Hur skulle ni lägga upp min benträning, med målet att få så stora ben som möjligt, utifrån dessa förutsättningar?

Curls
2010-02-04, 18:57
kan du köra lätta pressar och böjar?

sBe
2010-02-04, 19:05
kan du köra lätta pressar och böjar?

Det handlar inte om själva tyngden - snarare rörelsen. Jag kan inte gå ner så djupt. Ibland inte ens till 90 grader.

Curls
2010-02-04, 19:10
Det handlar inte om själva tyngden - snarare rörelsen. Jag kan inte gå ner så djupt. Ibland inte ens till 90 grader.

hmm ja, alltså jag ha haft samma problem fast med axlarna och dom ha jag lyckats få bra volym på ändå genom att köra väldigt lätta pressar och kört hög volym på typ sidolyft, framåtlyft, drag till hakan och dyl som komplement och det funkade. så att göra nåt liknade på ben borde ju absolut gå men enligt mig så är den funktionella biten super viktigt så att ändå ha som mål att kunna utföra press momenten i framtiden liksom.. det är som jag tror varje fall :)

edit; det är över en 2 års period, kunde inte alls köra nåt press moment ordentligt i början

Martin Löwgren
2010-02-04, 21:35
Mata massa set med benspark med olika rörelselängd och intensitet. Kommer ge bra quadriceps utveckling.

siimon89
2010-02-04, 22:06
Det handlar inte om själva tyngden - snarare rörelsen. Jag kan inte gå ner så djupt. Ibland inte ens till 90 grader.

Varför inte åtgärda problemet istället för att bara maskera det?

sBe
2010-02-04, 23:16
Varför inte åtgärda problemet istället för att bara maskera det?

Du får gärna utveckla hur jag maskerar problemet jag har? Du har ingen aning om varför jag har mitt problem - därför skulle det vara intressant att få höra en kommentar om hur jag kan åtgärda mitt problem?

bizniz
2010-02-04, 23:27
Mata massa set med benspark med olika rörelselängd och intensitet. Kommer ge bra quadriceps utveckling.

Skulle kronlyft funka? Eller tar det inte något på benen kanske.

Martin Löwgren
2010-02-04, 23:45
Skulle kronlyft funka? Eller tar det inte något på benen kanske.

Beror på hur man kör dem men funkar modifierade kronlyft torde knäböj fungera. Utred orsaken till besvären istället för att gå runt dem.

bizniz
2010-02-04, 23:46
Beror på hur man kör dem men funkar modifierade kronlyft torde knäböj fungera. Utred orsaken till besvären istället för att gå runt dem.


Okej, jag tänkte bara på TS fall :)

malleman
2010-02-04, 23:53
Benspark o lårcurl är la det som gäller då. Får man lov och fråga vad som är knasigt med din höft?

siimon89
2010-02-05, 08:25
Du får gärna utveckla hur jag maskerar problemet jag har? Du har ingen aning om varför jag har mitt problem - därför skulle det vara intressant att få höra en kommentar om hur jag kan åtgärda mitt problem?

Att bara byta övning gör ju ingenting åt ditt höftproblem, du maskerar det. Om du istället uppsöker någon form av naprapat eller dylikt och får problemet diagnoserat, så kanske du slipper dina problem whatsoever om du får hjälp med att åtgärda det.

Fordon
2010-02-05, 09:06
På grund av en knasig höft har jag blivit ombedd att sluta med övningar som ger mig smärta - alltså knäböj och alla typer av benpressar.


Det låter som att han försöker åtgärda problemet så varför inte bara svara på frågan. Dock kanske han vill träna och låta benen växa under tiden han åtgärdar sin höft. Och det är väl inte så jäkla konstigt?

z_bumbi
2010-02-05, 10:35
Nu antar jag att sjukgymnasten har sagt exakt vad som framkommit i tråden och att det därför är okey att träna annat utan begränsningar.

Benspark
Bencurl

Kabelövningar där man för benet bakåt tränar röven.
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/CBStandingHipExtension.html

När du ändå sitter fast i kabeln så kör även den här
http://www.exrx.net/WeightExercises/HipAbductor/CBHipAbduction.html

Sissys gör inte så att du böjer i höften så det kanske funkar?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/WTSissySquat.html

Sen finns det andra övningar men då vill i alla fall jag ha utlåtande från sjukgymnasten om exakt vad som är fel för att fundera på om det är vinkeln eller själva belastningen.

sBe
2010-02-05, 21:14
Att bara byta övning gör ju ingenting åt ditt höftproblem, du maskerar det. Om du istället uppsöker någon form av naprapat eller dylikt och får problemet diagnoserat, så kanske du slipper dina problem whatsoever om du får hjälp med att åtgärda det.

Jag har besökt sjukgymnast, läkare och nu senaste en naprapat och alla sa till mig att sluta med övningarna som ger mig smärta i höften. Samtliga sa även att mitt problem inte går att åtgärda. Det är med all sannolikt medfött. Speciellt med tanke på att jag haft problemet så länge jag kan minnas.

Intressant att du utgår från att jag inte har kollat upp mitt problem. Alla är inte idioter på ett forum.

z_bumbi: Tack för tipset! Raka marklyft borde väl också vara en bra övning för baksida lår?

siimon89
2010-02-05, 22:17
Jag har besökt sjukgymnast, läkare och nu senaste en naprapat och alla sa till mig att sluta med övningarna som ger mig smärta i höften. Samtliga sa även att mitt problem inte går att åtgärda. Det är med all sannolikt medfött. Speciellt med tanke på att jag haft problemet så länge jag kan minnas.

Intressant att du utgår från att jag inte har kollat upp mitt problem. Alla är inte idioter på ett forum.


Du borde skrivit att du kollat upp det. Många ger bara upp övningar för att de får lite ont.

siimon89
2010-02-05, 22:23
Marklyft borde förövrigt vara ett ypperligt alternativ :)

Fordon
2010-02-06, 00:37
Du borde skrivit att du kollat upp det. Många ger bara upp övningar för att de får lite ont.

Men han skrev att han hade blivit ombedd. 'nuff said. Å andra sidan behöver han inte alls berätta det eftersom diskussionen ej handlar om det.

siimon89
2010-02-06, 10:13
Men han skrev att han hade blivit ombedd. 'nuff said. Å andra sidan behöver han inte alls berätta det eftersom diskussionen ej handlar om det.

Nepp han behöver inte säga någonting. Åh andra sidan får man räkna med råd som siktar på problemet i sig och inte sådana som försöker gå runt det då.

z_bumbi
2010-02-07, 10:26
Raka marklyft om de inte gör ont bör också funka. Jag skulle också fundera på finnen då den inte lägger samma belastning på höfterna.

J.V
2010-02-07, 10:54
På grund av en knasig höft har jag blivit ombedd att sluta med övningar som ger mig smärtaDu borde skrivit att du kollat upp det.Hur tolkar du det där egentligen? Som om det är sBe's mamma, eller kanske hans andra personlighet, som sagt åt honom att sluta med övningarna?

siimon89
2010-02-07, 12:24
Hur tolkar du det där egentligen? Som om det är sBe's mamma, eller kanske hans andra personlighet, som sagt åt honom att sluta med övningarna?
Läs vad jag skrev åh sluta vara så arrogant. Om det hade visat sig att det kanske gick att åtgärda problemet (eftersom jag inte visste att han hade vart hos naprapat och company då han inte skrev det) så hade du istället bara varit tyst nu. Kunde lika gärna varit en "personlig tränare" som ombett han sluta med övningarna utan att ha särskilt stor insikt i problemet ifråga.

Loyndomsriss
2010-02-07, 17:39
Mata massa set med benspark med olika rörelselängd och intensitet. Kommer ge bra quadriceps utveckling.

P.g.a. en skada (nej alla, jag kommer inte gå in på vad) befinner jag mig i liknande sits som TS och jag tänkte nu börja på ett nytt schema där jag delar upp benträningen på framsida/baksida lår var tredje dag så att det alltså blir:

framsida
vila
vila
baksida
vila
vila
repeat

Tänkte bara höra lite med dig Martin (och andra också såklart), som verkar ha koll på det mesta. Hur många set kan vara lämpligt att köra per pass om jag nu bara använder mig av benspark/bencurl som lårövningar, i runda slängar? Hur mycket tycker du man ska variera vikt och rörelseomfång av max? *popcorn*

Martin Löwgren
2010-02-07, 21:50
P.g.a. en skada (nej alla, jag kommer inte gå in på vad) befinner jag mig i liknande sits som TS och jag tänkte nu börja på ett nytt schema där jag delar upp benträningen på framsida/baksida lår var tredje dag så att det alltså blir:

framsida
vila
vila
baksida
vila
vila
repeat

Tänkte bara höra lite med dig Martin (och andra också såklart), som verkar ha koll på det mesta. Hur många set kan vara lämpligt att köra per pass om jag nu bara använder mig av benspark/bencurl som lårövningar, i runda slängar? Hur mycket tycker du man ska variera vikt och rörelseomfång av max? *popcorn*Det går inte att svara på. Det styrs av hur väl din knäled och dess muskulatur klarar av belastningen.