handdator

Visa fullständig version : D-flex igen och fettbrännande kost


Linda_Nilsson20
2002-05-12, 17:47
hej igen...

tack för alla bra tips på min fråga!

underbar site där man får tips under dagen från så många! Även för mig som inte är proffs.

när jag läste vidare så hittade jag något som heter ProtiPasta på elle.se och som tips från D-flex.

När jag läste vidare på den länk som fanns på elle.se, så stod det att man går ned i fettvikt utan att vara hungrig. Det är alltså riktig mat som man kan variera pastasåser till.

Är det ngn här som ätit det under en längre tid, några veckor, och som därmed vet att det fungerar?

Jag räknade på pris per gram protein och ProtiPasta är faktiskt billigare än kyckling, tonfisk, Gainers fuel, och färre kalorier än det mesta i matväg! (jag håller på att lägga in det i ett excelark)

Någon som kan kontrollera att jag förstått rätt?!

I så fall tänker nog jag prova ProtiPasta för att få bort lite av mitt överskottsfett till sommaren...

Linda

Matti
2002-05-12, 17:56
Är det ngn här som ätit det under en längre tid, några veckor, och som därmed vet att det fungerar?
ProtiPasta är inget mirakelmedel. Om du äter färra kcal än du förbrukar går du ner i vikt. Om du behöver 2500 kcal för att hålla din kroppsvikt och du äter 2000 kcal kommer du nästan garanterat att gå ner i vikt. Äter du istället 3000 kcal så kommer du att gå upp i vikt och då spelar det ingen roll om du äter Protipasta, vanlig pasta, köttbullar eller pannkakor.

ProtiPasta är alltså precis som du skriver bara "riktig mat". Ät 5-6 gånger per dag, se till att få i dig nyttiga fetter och tillräckligt med protein, ät livsmedel med hyffsat lågt GI (glykemiskt index) och ät mindre än du förbrukar så kommer du att gå ner i vikt. Styrketräna 2-3 gånger i veckan, då sparar du på din muskelmassa och den största delen av viktnedgången kommer att bero på minskad fettmassa.

Lägg till något konditionsträningspass (typ aerobics, spinning, simning, löpning, promenader) om du tycker att det är kul.

[ 12 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Matti ]

Peter
2002-05-12, 18:26
Linda: Har du verkligen räknat rätt när du säger att Protipasta är billigare än kyckling och tonfisk? Har för mig att protipasta kostar runt 300 kr kilot och med den proteinmängden det innehåller blir det mycket dyrare än kyckling, ägg, mjölk och tonfisk.

Vad har du för prisuppgift på protipasta?

Peter

King Grub
2002-05-12, 18:32
Enligt den där Elle-sidan kostar 1.5 kilo hela 450 kronor, vilket mycket riktigt skulle ge ett kilopris på 300 kronor. För de pengarna kan man få betydligt mer kycklingfilé t ex än någon ärtbaserad proteinpasta.

stefannn
2002-05-12, 18:42
snälla d-flex e ju "kändis" såna ska man aldrig lyssna på även om dom säger något vettigt

Linda_Nilsson20
2002-05-12, 18:56
Hej alla!

Jag har börjat bli lite nojig, så jag har börjat lägga upp olika produkter och mat i excel för att jämföra hur mycket proteinet kostar, och sedan jämfört hur mycket kalorier jag får i mig för att kunna få i mig en viss mängd protein.

Ngn undrade hur jag fick fram att ProtiPasta var billigare än många andra mat- och kostprodukter. Jag har bara jämfört några och de finns här:

Produkt
Kaloriindex,Proteinprisindex, Kr/kg protein
ProtiPasta:100,100, 499 kr/kg
Gainers Fuel Twinlab:225,107, 536 kr/kg
Kycklingfilé: 146, 140, 700 kr/kg
Tonfisk: 200, 143, 715 kr/kg

Då sätter jag t.ex. ProtiPasta som jämförelseprodukt med index 100. Om en produkt har lägre värde är det bättre och har det högre är det sämre. Pris per kg protein står sist.

Jag kommer nog att göra det här för en massa produkter, så säg till om ngn vill ha mitt excelark sedan. (Men det här kan väl ni redan!)

Och då är faktiskt ProtiPasta billigare än de här nämnda produkterna, eftersom jag är ute efter protein och gärna även med låg kalorimängd!

Linda

stefannn
2002-05-12, 19:15
men är inte tonfisk billigare än kyckling???

j_p
2002-05-12, 19:26
Linda_Nilsson20> Om du köper ett rent proteintillskott (t.ex Eiselt Protec+ eller liknande) så kommer du ner bra mycket i pris per kg protein. Kolhydrater kan du lätt få i dig på annat vis. Så kolla upp rena proteintillskott och lägg till i ditt ark! :)

johan***
2002-05-12, 19:34
Hmm, förstår inte rktigt vad du är ute efter om jag skall vara ärlig. Men ett litet exempel är att Strenghts protein pulver 1,5 kg 82% proteinhalt kostar ca 390 kr, vilket skulle ge ett pris på 323.50 kr/kg 100%protein.
Om du sakall räkna på kalorerna så antar jag att "prottipastan" innehåller ett gäng med kolhydratet som drar upp Kcal innehållet.
Ät i stället normal kost vid diet eller uppbyggnad och ta ett tillskott av protein om det behövs. "pruttipastan" verkar i mina ögon rätt onödig om man har tagit sig så långt att man har hamnat på den här sidan.
:D

Linda_Nilsson20
2002-05-12, 19:47
Skall genast lägga till proteinpulver till mitt ark!

Meningen med detta räknande för mig, är att jag vill kunna äta bra mat som ger mig det jag behöver av protein och kunna gå ned i fettvikt...

Jag är ju inget proffs, utan tränar rätt ordinärt, men vill ändå få resultat! Sedan är jag rätt trött på att mäta och fixa med maten. Jag tänker inte tävla, utan bara ha en snygg kropp...

Om jag skall äta kosttillskott så blir ju det samtidigt behov av "vanlig" mat också, och då blir det dubbel kostnad. Dessutom måste jag ju ändå veta vad jag får i mig från maten jag äter. Och jag blir i alla fall inte mätt på pulver. Sedan har jag som sagt tröttnat på tonfisk...

Och visst är kyckling dyrare än tonfisk per kg (hos mig 119 kr/kg mot 93 kr/kg) men om jag samtidigt kollar på mängd protein så är det 17 g/100 g kycklingfilé, mot 13 g/100 g tonfisk. Då blir kyckling faktiskt billigare än tonfisk per gram protein.

Min enkla fråga från början var om någon här ätit ProtiPasta och därmed kan berätta för mig om det fungerar som det sägs på elle.se av D-flex?!

Linda

Peter
2002-05-12, 19:51
Har ingen aning om hur du räknar och var du handlar men dina tonfisk och kycklingsiffror är för höga.

Tonfisk, ägg och mjölk borde ligga på 150-200 kr/kg rent protein om du handlar i en billig äffär. Du kan få proteinpulver för runt 200 kr kg också.

Såg att du räknat på 13g protein/100g tonfisk det stämmer inte. Det ska runt det dubbla.

Peter

[ 12 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Peter ]

Matti
2002-05-12, 19:59
Min enkla fråga från början var om någon här ätit ProtiPasta och därmed kan berätta för mig om det fungerar som det sägs på elle.se av D-flex?!
Förlåt om jag tjatar men Protipasta består av "ärtprodukt, mannagryn och äggvita". Det är vanlig mat. Det finns inga ingredienser i den som kan "fungera" på något sätt.

johan***
2002-05-12, 19:59
Lägg in länken till "D-flex" pasta artikel. Orkar inte leta efter den på Elle. :o

Linda_Nilsson20
2002-05-12, 20:04
Det var väldans var mycket kommentarer det var om priserna på mat?!

Om du hittar kycklingfilé och tonfiskburkar som är lägre än 119 respektive 93 kr/kg så får du tipsa mig!

Vad gäller mjölk och ägg, så gick jag till mammas kokbok och kollade, plus frågade henne om pris för ägg och mjölk. Om man då delar på äggvita och äggula får jag följande resultat:

Produkt Kaloriindex Proteinprisindex Kr/kg protein
Äggula 339 38 188
Äggvita 65 60 300
Minimjölk 144 37 183

Och återigen, visst kan man sitta och dricka äggvita...men jag är faktiskt tjej och har mina smaklökar kvar! *ler*

Och hur mätt blir man på mjölk och ägg?

Fortfarande ingen som provat ProtiPasta och kan svara mig på min fråga om det fungerar?

Och jag räknar på ett pris på ProtiPasta á 399 kr/1,5 kg. Det är det man säljer det för på Budo&Fitness och sedan än billigare på www.protipasta.com. (http://www.protipasta.com.)

Varför har Kolozzeum inte den produkten? Ngn insatt som vet?

Linda

King Grub
2002-05-12, 20:10
Vanlig kycklingfilé från Kronfågel kostar 89 kronor kilot på ICA där jag handlar.

Och tonfisk innehåller mycket mer protein än 13 gram per 100 gram tonfisk. Nästan det dubbla.

Linda_Nilsson20
2002-05-12, 20:16
Mmmm...med tonfisk 26 g protein/ 100 g, blir siffrorna:

Produkt Kaloriindex Proteinprisindex
Tonfisk 119 72

Kanske är så att olika burkar tonfisk innehåller olika mycket näringsämnen, och att jag köpt ngn sämre produkt tonfisk tidigare...?

Och då är det billigare protein, men mer kalorier. Då antager jag att jag kan köra med tonfisk som röra ibland på ProtiPastan. (Men jag är fortfarande riktigt trött på tonfisk. Nästan fastnar i munnen bara jag tänker på det.)

Som sagt, jag vill minska i fettvikt!

Linda

Linda_Nilsson20
2002-05-12, 20:20
Med 89 kr/kg kycklingfilé på ICA ngnstans, så blir det:

Produkt Kaloriindex Proteinprisindex Kr/kg protein

Kycklingfilé 146 105 524

Fortfarande är faktiskt ProtiPasta billigare...och kalorifattigare för att få i sig samma mängd protein.

Tyvärr brukar kycklingfilé mer ofta kosta kring 140 kr/kilo...hos mig.

Linda

Linda_Nilsson20
2002-05-12, 20:24
Ngn ville ha länk till D-flex på elle.se

Varsågod!
http://www.elle.se/cc-skonhet_halsa/artiklar/dflex_svarar/dflex_svarar.shtml

Linda

Peter
2002-05-12, 20:24
Ursprungligen skickat av Linda_Nilsson20:
<STRONG>
Om du hittar kycklingfilé och tonfiskburkar som är lägre än 119 respektive 93 kr/kg så får du tipsa mig!

</STRONG>

De tonfiskburkar jag köper innehåller 140 g tonfisk och kostar 5 kr det ger ett kilopris på 35 kr. Det är den billigaste tonfisken och det finns annan dyrare också. Den innehåller i alla fall runt 25 g protein/100g inte 13g.

Ett ägg innehåller runt 7 gram protein och kostar högst 1,50 styck.

Kycklingfile brukar man ofta kunna få för under 100 kr/kilo men det är ju inte det billigaste kycklingalternativet utan ganska dyr mat.

Peter

Matti
2002-05-12, 20:28
Ngn ville ha länk till D-flex på elle.se
Varsågod! http://www.elle.se/cc-skonhet_halsa/artiklar/dflex_svarar/dflex_svarar.shtml


Var skriver han om ärtpastan?

[ 12 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Matti ]

King Grub
2002-05-12, 20:29
Man får väl tänka på vad som är i ProtiPastan också - ärter, mannagryn och äggvita. Inte världens dyraste produkter direkt.

Hur kan tonfisk innehålla fler kalorier? Min innehåller 110 kcal/100 gram, och det innebär att det nästan är rent protein, som innehåller 4.1 kcal/gram. Resten av vikten är ju vatten och salt. Räknar du på okokt Protipasta? Du måste väl koka den först, och då blir ju inte näringsvärdet detsamma?

z_bumbi
2002-05-12, 20:43
Finns svenska kycklingbröst för 89 kr/kilo på Ica och Rimi, utländska från 59 kr/kg (Detta i Eskilstuna). Detta är normalpris och kan ibland vara billigare.

Tonfisk äter jag inte...men dina priser låter väldigt höga, gör ett besök hos en fiskhandlare och beställ lite fin lax om du inte får tag på billigare tonfisk. Skulle gissa att det är mycket godare i längden.

&gt;Och återigen, visst kan man sitta och dricka äggvita...men jag är faktiskt tjej och har mina smaklökar kvar! *ler*

Hört talas om omelett ? Man bör inte dricka råa ägg eftersom kroppen inte tillgodogör sig det till fulla och att det hindrar upptaget av vissa näringsämnen (Fråga till alla andra: B-vitamin ?). Finns viss risk för salmonella också.
Skulle det nu knipa så är det inte så svårt att dricka äggvita, det är gulan som kan vara svår. Vitan smakar inte särskilt mycket.

&gt;Och hur mätt blir man på mjölk och ägg?

Olika förslag på hur man blir mätt på mjölk och ägg.

Omelett
Steka ägg, lägg på en grov brödbit, ät en kålsallad vid sidan av och drick några glas mjölk.
Värm kokt pasta i en stekpanna med en rejäl skvätt matolja, när pastan börjar bli varm så häller du över några ägg. Drick mjälk till.
Ät några kokta ägg och drick en liter mjälk till.
Osv osv osv

&gt;Fortfarande ingen som provat ProtiPasta och kan svara mig på min fråga om det fungerar?

Det funger säkert att äta, det kan ju inte vara allt för äckligt.
Men undrar du om du går ner i vikt av det så är svaret ingen aning, beror på vad du äter i övrigt.
Vi behöver inte köra hela schemat utan kan ta det lite lugnt i början.
Ungefär vad äter du nu ? Hur ofta ?
Vad tränar du ? Hur ofta ?
Går du upp, ner eller står still i vikt ?
Hur lång är du ? Vad väger du ?

OBS ! Vissa svar är lite raljerande men de sista frågorna är nästan avgörande att få svar på innan man kan ge några bra kostråd.
Vill du inte svara offentligt (Vikten/utseende kan vara väldigt känsliga ämnen har jag märkt.) så går det att skicka privata medelanden under varje användares profil.

stefannn
2002-05-12, 22:01
"Tävla med Protipasta (experternas nya favoritkost" öhhhh vilka experter??? d-flex, dr alban och deras samba band??

Kjellstroem
2002-05-13, 06:42
Ursprungligen skickat av stefannn:
<STRONG>"Tävla med Protipasta (experternas nya favoritkost" öhhhh vilka experter??? d-flex, dr alban och deras samba band??</STRONG>


:D Glöm inte tomas brolin..

"alla vi.. längta efter sommaren" heh ;)

adde
2002-05-13, 07:44
Hur räknas det egentligen i denhär tråden?

1 burk tonfisk, 140 gram ren tonfisk, 24 gram protein/100 gram, pris (säg 8 kronor det kan man hitta var som helst)

varje burk ger 140*0.24=33.6 gram protein
1000 gram protein kostar då 1000/33.6*8=
238 kr


1 kg dansk kycklingfile kostar 69 kr, kyckling innehåller 22 gram protein per 100 gram

1000*0.22=220 gram protein per 1kg
1000/220*69=
313 kr
OBS, ibland innehåller påsen bara 73% kyckling vilket ger 429 kr

4 kg proteinpolver kostar (säg) 800 kr (men ingen betalar väl dessa priser i verkligheten??) innehåller 82% protein

4000*0.82=3280 gram protein
1000/3280*800=
243 kr

(själv betalar jag ca 155 kr)


protipasta 15*100=1.5 kg kostar 445 kr, innehåller 50% protein.

1500*50=750 gram protein
1000/750*445=
593 kr


alltså:
per 1000 gram RENT protein
tonfisk (8 kr burk, 140 gram TF) 238:-
kyckling (69 kr, 100% kyckling) 313:-
proteinpulver (800:-, 4 kg, 82%) 243:-
Protipasta (445, 1.5 kg, 50%) 593:-

inte så billigt va?
/adde

z_bumbi
2002-05-13, 08:06
adde: "4 kg proteinpolver kostar (säg) 800 kr (men ingen betalar väl dessa priser i verkligheten??) innehåller 82% protein"

Alla har inte förmånen med bra kontakter :(
Jag betalar ca 950 kr för en hink whey 100 från Star.

stefannn
2002-05-13, 12:57
kjellstrom&gt;&gt; stabilt som faan...
vaddå är tomas brolin en expert på nånting??vförutom fjollboll?

King Grub
2002-05-13, 12:58
Bulka? :D

s@ndberg
2002-05-14, 21:36
Alla ni som räknar på proteinpriser, kolla in linser!

Flood
2002-05-14, 22:05
Vad är det för BV på protipastan då? Det har ju betydelse för hela resonemanget.

stefannn
2002-05-14, 23:20
Ursprungligen skickat av s@ndberg:
<STRONG>Alla ni som räknar på proteinpriser, kolla in linser!</STRONG>

men linser smakar ju också som dom gör....

Linda_Nilsson20
2002-05-15, 10:11
Vad är BV? (Jag är inte proffs som sagt...)

Kanske det står ngt om det på www.protipasta.com (http://www.protipasta.com) ? Det finns i alla fall en del siffror angivna där.

Linda

King Grub
2002-05-15, 10:19
BV står för biologist värde, och är, enkelt uttryckt, ett mått på hur väl kroppen tar hand om proteinet i fråga. Helt ägg har t ex ett BV på 100, medan t ex soja har ett BV på 74. Du måste alltså äta mycket mer soja för att få lika mycket protein som kroppen kan använda än om du hade ätit hela ägg.

Linda_Nilsson20
2002-05-15, 20:27
I så fall har tydligen ProtiPasta ett BV/upptagningsvärde av kroppen på 89.

Verkar rätt bra om man jämför med Soja...

Linda

stefannn
2002-05-16, 12:20
Ursprungligen skickat av King Grub:
<STRONG>BV står för biologist värde, och är, enkelt uttryckt, ett mått på hur väl kroppen tar hand om proteinet i fråga. Helt ägg har t ex ett BV på 100, medan t ex soja har ett BV på 74. Du måste alltså äta mycket mer soja för att få lika mycket protein som kroppen kan använda än om du hade ätit hela ägg.</STRONG>

då e alltså inte ett högt bv samma sak som att vara fullvärdigt ??
mvh /stefan

King Grub
2002-05-16, 12:40
Att ett protein är fullvärdigt innebär att de innehåller alla de åtta essentiella aminosyrorna.

stefannn
2002-05-16, 12:42
kingen ...oki det var det jag trodde bv bettyde också ... men det är alltså hur lättupptagligt det är??
då har jag lärt mig dagens inlärning....
mvh/stefan

King Grub
2002-05-16, 12:45
BV-siffran är hur mycket av proteinet som du kan använda, ja. Om proteinet har BV 50, måste du äta dubbelt som mycket av det, jämfört med ett som har BV 100, för att få lika bra byggmaterial för musklerna.

[ 16 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: King Grub ]