handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som blivet dåligt behandlade/ägda av diverce kundsupporter.


bagmol
2010-02-04, 14:44
Tja detta är tråden för oss som vill gnälla/ventilera lite över dålig service!

Jag börjar med mina problem med schenkers sketna utkörning. Beställde ett ljudpaket (logitec z-5500) på en webshop. Igår ringde de från schenker och skulle boka en tid för utkörning. Så här gick det till typ..

Schenkersnubbe: Hej vi kan köra ut paketet till "min adress" tisdagar el. torsdagar 9-11.
Jag: Ok jag jobbar då kan ni leverera till "min jobbadress som är 1km ifrån mitt hem".
Schenkersnubbe: nej vi kan inte ändra adressen i efterhand.
Jag: oook.. men det står ju ändå mitt namn på legget, bör väl inte spela något roll vart ni lämnar av paketet.. kan ni inte lämna det på erat utlämningställe på "adress 200m ifrån min bostad".
Schenkersnubbe: nej det går inte.
Jag: kan jag inte få det levererat på kvällen när jag är hemma istället?
Schenkersnubbe: nej vi kör bara ut mellan 9-11, vill du ha det imorgon eller?
Jag: jaja, kan ni inte säga en mer specifik tid än 9-11?
Schenkersnubbe: nej det går inte.
Jag: ok.. då säger vi väl imorgon mellan 9-11 då (ägd).

Idag torsdag kommer såklart ingen leverans.. klockan 11:20 ringer jag till växeln och gnäller.

Jag: Vart är mitt paket?
Tantpåschenkerväxel: Det är nog bara försenat.
Jag: kan jag få numret till snubben som kör ut så jag kan kolla vad som står på?
Tantpåschenkerväxel: Nej vi kan inte komma i kontakt med utkörarna när de lämnat lagret.
Jag: WTF!??!? oook.. men jag måste dra till jobbet nu..
Tantpåschenkerväxel: Ok, men jag ser att du har privathemkörning du kan ju ta det på en kväll istället.
Jag: braaaa..!! det var inte vad ni sa igår när jag fick denna tid bokad.. nu har jag slösat bort 3 arbetstimmar jag måste ta igen ikväll..
Tantpåschenkerväxel: Ja det var ju illa men inget jag kan göra något åt. Du får väl boka en ny tid senare.
Jag: ok.. (drar till jobbet)

40 min senare ringer snubben som kör ut..

Snubbensomkör: Hej det var ingen hemma!
Jag: Nej jag var tvungen att gå till jobbet.. du kan inte leverera till "utkörningsplatsen som ligger 200m bort"
Snubbensomkör: Jo visst jag åker och lämnar paketet där istället.
Jag: ....tack...

10 min senare ringer han igen

Snubbensomkör: Tyvärr han hade fullt där så jag kör tillbaka paketet till lagret ute i bäckebol.
Jag: .... ok...

*gah!*

Ska ringa och försöka boka en ny tid nu..

Någon som vill gnälla av sig om dålig kundservice så gör det gärna här så vi kan stödja varandra moraliskt.

Har någon något tipps på hur jag borde betett mig så tar jag gärna emot dem med :)

Stoltz
2010-02-04, 14:47
Schenker har X antal problem i sitt system på hur de går tillväga med utkörning. Det är svårt att få ett fotfäste på bästa handling när där finns tre olika organisationer involverade i ett paket.

skaparn
2010-02-04, 15:05
Tantpåschenkerväxel: Nej vi kan inte komma i kontakt med utkörarna när de lämnat lagret.

Den har jag också råkat ut för, och det var inte på stenåldern innan man uppfunnit mobiltelefon heller, utan man hade helt enkelt inte upprättat samband med åkarna. Jag påpekade vänligt att ett modernt logistikföretag nog borde fundera på ifall det inte var en bra idé att trafikledningen kunde kontakta de som är ute på fältet. Damen i telefon höll med, men hör och häpna: "det är inte jag som bestämt att det ska vara så här".

PowPow
2010-02-04, 15:14
Det är ju skillnad på att kunna och att vilja/få också.

Stoltz
2010-02-04, 15:14
Damen i telefon höll med, men hör och häpna: "det är inte jag som bestämt att det ska vara så här".

Så är det alltid, och de talar nästan alltid sanning. Och värre är att just de kan inte göra ett skit förutom att ta emot kundernas klagomål. I många fall blir det nästan kicken om de skulle vidarebefodra det.

Kaboffastar
2010-02-04, 15:17
Jag orkar inte dra någon historia men... Anovo! företaget som "reparerar" bland annat 3's mobiler.

För det första så måste man acceptera en 15-25 kronors kostnad bara för att ens få börja ringa dit... Talar väl sitt tydliga språk, dom vill inte att man ringer. Väljer man att acceptera kostnaden kommer man till en växel där gräddan av otrevliga jävla idiot-tjejer sitter.. det är sanslöst.. klarar inte ens av att tänka på skiten innan jag får självmordstankar.

Edit : för att inte tala om deras reparationer.. har haft iväg mobiler till dom 6-7 gånger och dom har aldrig lyckats laga ett enda fel.. jävla klåpare.. fyfan

Edit 2 : sist kom det fram att en av dom där borta försökte sno min iphone med pixelfel så att den aldrig kom tillbaka till tres retur-lager varpå mitt abonnemang aldrig avslutades. GJ!

ManuelIT
2010-02-04, 15:23
OMG, tell me about it! Schenker är fan de jävligaste jag haft att göra med.

Minns att jag hade beställt ett par skor, men de kunde bara leverera på förmiddagarna när jag inte är hemma. Efter ett par hopplösa försök från deras sida så ringer jag, och de sa något liknande till mig, "vi kan enbart leverera paketet mellan 09.00-13.00" eller ngt sådant. Liksom, vem fan är hemma de tiderna? Och eftersom de inte kunde komma vid en mer specifik tid så fick jag helt enkelt ta ledigt och sitta och vänta in paketet. Vad händer då? Jo, uppenbarligen råkar jag på något jävla sätt missa att han plingat på (om han nu ens gjorde det), vet inte hur jag lyckades, kanske var på toa eller liknande. Men han lägger en lapp i brevinkastet där det stod att de försökt leverera paketet men jag inte varit tillgänglig. Helvete vad förbannad jag var.

Kebab-Arne
2010-02-04, 15:33
Skulle aldrig löna sig för Schenker att åka en massa omvägar på exakt utsatta tider för en enskild kund med nåt litet skitpaket. Varför de kör mellan 8-17 eller liknande beror väl på att de på rundorna mest kör ut till företag som, just det har öppet på dessa tider. Har själv aldrig förstått det "bekväma" med hemleverans då hemleveranserna med vissa undantag enbart sker på dessa tider. Smidigare att hämta ut det på ett leveransställe. Förövrigt hatar chaufförer när kunden inte är hemma, då de tar mer tid för de att skriva lappar och felkoda än att snabbt få en påskrift.

Kwon
2010-02-04, 15:37
Edit 2 : sist kom det fram att en av dom där borta försökte sno min iphone med pixelfel så att den aldrig kom tillbaka till tres retur-lager varpå mitt abonnemang aldrig avslutades. GJ!

Sno??? SNO!???

Vad är det för folk egentligen??

Dreas
2010-02-04, 15:49
Aldrig Schenker, DHL eller posten alla dagar i veckan.

Har också haft mina problem med Schenker, tacka gudarna att i de flesta fall går det att välja andra alternativ än schenker. Sedan, vafan, vem är hemma mellan 09-11? Och de ska väl kunna köra ut till annat ställe utan tjaffs också.

Kischen
2010-02-04, 15:53
Massor med gnäll.



Tyvärr är DHL lika dåliga/sämre. Haft exakt samma konversationer med dem, fast dom har satt i system att fråga mig om jag vill hämta paketen hos dem i västberga eftersom jag bor nära.

Är det jag eller dom som är kund? Desutom hade dom pajat ett paket för mig, men eftersom jag hämtade det hos dom så sa dom att jag hade skadat det. man får dock inte öppna paketen opch titta innan man skrivit på och har man gjort det, är deras ansvar slut.

Kischen
2010-02-04, 15:55
vem är hemma mellan 09-11? Och de ska väl kunna köra ut till annat ställe utan tjaffs också.


Samma med DHL.

Kryss
2010-02-04, 15:55
Aldrig varit så arg på telefon som när jag ringde till pcworlds support (uk) och hamnade hos (bedömt) ett av deras outsourcade callcenters i ett vanligt land i södra asien.

Med en trasig skärm ville jag veta vart jag skulle vända mig, dock godkändes inte detta av grabben i supporten utan ville att jag skulle ta bort drivrutinerna och starta om datorn och ringa upp när det var klart. Givetvis tyckte jag det var ganska onödigt att sitta 15min i telefonkö för att pilla med mjukvaran när det uppenbarligen (och väldigt väl förklarat) var fel på hårdvaran, en synligt trasig skärm ffs. Tydligen räckte inte beskrivningen att felet faktiskt finns i 2 olika operativsystem, och även innan ens operativsystemet har startats.

Vidare så röt han väldigt mycket om något serienr som tydligen skulle vara satt på datorn vilket givetvis inte fanns, han fick det serienr som stod som produktkod på kvittot men detta dög verkligen inte.

Jag flippade totalt efter ~15min på telefon då herrn med knackig engelska bestämt ville bli av med mig hela tiden, och till slut slängde han på luren.
Det slutade med att jag ringde upp igen och hamnade hos en trevlig tjej som direkt gav mig telefonnummer till avdelning för reparation.

Stoltz
2010-02-04, 15:57
Och de ska väl kunna köra ut till annat ställe utan tjaffs också.

Här håller jag inte med dig dock, det är väl ingen självklarhet? Du har ju angivit en särskild adress till paketet och då är det väl ändå du som ska se till att kunna infinna dig på den adressen?

Däremot kan jag hålla med om att 9-11 var några sketna tider...!

crillepersson
2010-02-04, 15:59
Det är svårt att boka in en leverans till ett exakt klockslag, det ska ju oftast göras flera stopp under dagen och det räcker att det strular lite hos en kund eller i trafiken för att chauffören inte ska hinna i tid och då blir det ett jävla liv på kunden.
Visst är det skit att behöva ta ledigt från jobbet men man får tänka lite på vad det kostar företagen att ha utkörningar på kvällen.

Kryss
2010-02-04, 16:05
Dock lustigt om man får ett spann på 2h och chauffören kommer 1h tidigare, då kan de likagärna säga att de kommer någon gång under dagen bara.

bagmol
2010-02-04, 16:06
Nu ringde jag upp igen och det verkade vara någon vettig person på luren i alla fall. Fick ny tid nu på måndag 17-21.. lite väl stort tidsspann men va fan bättre än på arbetstid.

Frågade om de inte kunde lämna det på något utlämningsställe istället så jag kan hämta det när jag behagar men icke.. som Stoltz nämnde så är det svårt att byta adressen från den man angav som sin adress när själva köpet genomfördes..

Klart utköraren blir sur när kunden inte är hemma.. han vill ju bara bli av med sina jävla paket :) orka åka tillbaka med dem till lagret, men vad ska man göra när han inte passar tiden och man måste till ett möte på jobbet.

Snobbe
2010-02-04, 16:13
Får man fråga varför du så hemskt vill ha hemkörning för ett så litet paket som ett par högtalare från logitech? Beställ det till ditt närmsta postställe typ ica och du kan hämta det när du vill utan krångel.

bagmol
2010-02-04, 16:30
Får man fråga varför du så hemskt vill ha hemkörning för ett så litet paket som ett par högtalare från logitech? Beställ det till ditt närmsta postställe typ ica och du kan hämta det när du vill utan krångel.

Jag fick aldrig möjlighet att själv välja leveranssätt. Avsändaren hade tydligen beställt hemleverans med Schenker. Fast det är inte så små högtalare, paketet väger ju trots allt 10-20kg!

Visst håller jag med dig om att det hade varit 100 gånger smidigare att hämta det på posten och hade gärna gjort det om möjlighet givits.

High1ander
2010-02-04, 17:48
Har haft samma problem med DHL. De säger en tid, sen kan de inte ringa o meddela att de inte kan den tiden.

Hatar att man som "kund" måste övervaka dem och göra allt tänkande åt dem.


Värsta supportskiten var iaf när jag hade problem med Gateway som jag hade försökt beställa en dator från när jag var i USA. De skicka ut datorn trots jag inte betalt för den och trots jag varit jävlig tydlig med att om min svenska kort inte funka så "no deal". Datorn kom iaf med FedEX, jag vägra skriva på och ta emot datorn. Sen börja Gateway tjafsa och skicka mig till inkasso för de tyckte att jag tagit emot datorn, trots att de inte hade någon signatur... Visa sig sen att FedEX klantat sig med tillbakaskickandet av datorn. Hur som helst, där var det verkligen inte "innocent until proven guilty", utan det blev mitt jobb att bevisa för de idioterna att jag var oskyldig. Värsta var när en supportkärring försökte motbevisa mig och sa att jag ljög hit o dit... då var man tvungen att ringa om tills man kom till en normalt funtad människa som sen kunde koppla en vidare till en person på rätt plats högre i i kedjan...

petah
2010-02-04, 18:25
Har beställt en Iphone 3gs ifrån Telia.

Jag orkar inte ens berätta om det.

tp_88
2010-02-04, 18:31
Har själv aldrig förstått det "bekväma" med hemleverans då hemleveranserna med vissa undantag enbart sker på dessa tider. Smidigare att hämta ut det på ett leveransställe.
Poståkeriet kör fortfarande ut mellan 16-20 tror jag? Men ja, är det förmiddag så suger det.

Kwon
2010-02-04, 18:34
Har beställt en Iphone 3gs ifrån Telia.

Jag orkar inte ens berätta om det.

Please do Broskie! :D

G_lund
2010-02-04, 18:39
Jag blev ägd av GG,
det saknades en påse protein i lådan som jag och kompisen beställde,
när jag ringde kundtjänst så sa de att de kontrollvägt paketen innan de skickade det, så det var uppenbart att jag bara ringde för att försöka lura till mej ett extra kilo :(

Baan
2010-02-04, 19:13
Jag blev ägd av GG,
det saknades en påse protein i lådan som jag och kompisen beställde,
när jag ringde kundtjänst så sa de att de kontrollvägt paketen innan de skickade det, så det var uppenbart att jag bara ringde för att försöka lura till mej ett extra kilo :(

GG ligger väl i Trollhättan?! Med alla andra troll. Varför gick du inte dit och välte en kundvagn bara? Eller kanske en pall med NOX XPLODE TRÖCK 750g?

G_lund
2010-02-04, 22:16
Jag bodde i Katrineholm ett år, men nu är jag tillbaks i favvo-staden :D

Nitrometan
2010-02-05, 10:41
Har beställt en Iphone 3gs ifrån Telia.

Jag orkar inte ens berätta om det.

Jo, snälla.

Dreas
2010-02-05, 12:08
Samma med DHL.Fast med DHL kan man byta utkörningsplats iaf, eller de kan lämna till lämpligt ställe har jag för mig.

PowPow
2010-02-05, 12:32
Poståkeriet kör fortfarande ut mellan 16-20 tror jag? Men ja, är det förmiddag så suger det.

Hos Posten får man välja. Antingen förmiddags/eftermiddags-utkörning eller kvällsutkörning (17-21 va?). De ringer och frågar när man föredrar.

Förutsatt att man tar den tjänsten såklart (Hempaket). Finns ju billigare tjänster där man kan hämta det på postombud istället.

Langster
2010-02-05, 13:05
Angående leveranser, så var det värsta jag varit med om en leverans från Ikea. De skulle komma mellan 18-21 på kvällen. Jag höll på att renovera min gamla lägenhet och bodde på en annan plats under tiden. Lägenheten var helt utriven, fanns inte ens en stol att sitta på, inget rinnande vatten osv. Så först väntar jag i 3 timmar utan att någon ens hör av sig. Sen ringer de och säger att de blir lite sena, men bör vara framme om en halvtimme. När det gått en timme ringer de igen och har åkt fel och ber om vägbeskrivning. 22.30 kommer de till slut fram och det tar typ en halvtimme att lasta av allt och ta upp det i lägenheten. Sen efter 23 så är det alltså dags för mig att åka kollektivt genom halva stan för att ta mig dit jag bodde för tillfället...

Jag tog alltså inte med mig något att äta eller dricka, eftersom jag tänkte att högst 3 timmar klarar man lätt. Vågade inte ge mig av och köpa något eftersom jag var rädd att jag skulle missa dem under den tiden. Hade inte heller direkt tillgång till toalett under tiden.
Fick stå i givakt under mestadelen av tiden bara haha. Gick dock ut och satte mig på en parkbänk ett tag, tills det blev för kallt ute...

shut teh face
2010-02-05, 13:17
Schenker åkte hem till mig och dödade min katt, och DHL tog 2 mjölkpaket från mej när jag handla

Ingrosso
2010-02-05, 13:18
Schenker åkte hem till mig och dödade min katt, och DHL tog 2 mjölkpaket från mej när jag handla

Srsly?

Nitrometan
2010-02-05, 13:19
Schenker åkte hem till mig och dödade min katt, och DHL tog 2 mjölkpaket från mej när jag handla

Tru story, bro.

<Mike>
2010-02-05, 13:30
Har väl inte varit med om något extremet, men Glocalnets support är ju bland det värsta jag varit med om. Skulle fixa internet för första gången (när jag var ca 17) och saker och ting krånglade ju självklart och fungerade inte alls som dom skulle. Efter ett tag ringde jag supporten och blev av den första killen som svarade tillsagd att det var fel på mitt modem. Jag trodde dock inte på detta och ringde upp supporten igen och fick då en annan kille (Johan hette han) som snabbt sa exakt vad jag skulle göra. Efter kanske 10 minuters pillande så fungerade internet.
Efter att jag fick igång internet så försökte jag intstallera en router och dålig som jag var så lyckades jag fucka upp allting igen. När jag inte klarade av att fixa routern så kopplade jag ur den och kollade om jag fortfarande hade tillgång till internet, men det hade jag inte. Jag skulle vara tvungen att göra om det som Johan hade sagt åt mig, bara att jag hade glömt hälften. Så jag ringde upp till deras support, förklarade läget och sa att en kille som hette Johan där hade sagt hur jag skulle göra, och fick höra att "Nej, det är fel på ditt modem"!
Det slutade med att jag var tvungen att ringa 11 gånger(!) och höra samma sak, att mitt modem var trasigt, innan jag fick tag på Johan igen som än en gång fixade problemet.

Värdelöst.

En annan historia är ju att min Pappas dåvarande sambo skickade ett axelband till min gitarr över posten. Axelbandet hade kostat lite över ett tusen kronor. När jag fick brevet (hämtade det från ICA) så var det uppslitet, någon hade tagit det. Jag fick ingen ersättning.
Det var lagom kul.

Scratch89
2010-02-05, 14:19
Schenker åkte hem till mig och dödade min katt, och DHL tog 2 mjölkpaket från mej när jag handla

http://i48.tinypic.com/2ma88y.jpg

Whistler
2010-02-05, 14:43
DHL/Schenker mfl suger stenhårt. Det är alltid samma visa, webshopen har valt ett svindyrt fraktsätt som gör att de bara kör ut under ett kort tidspann på olämpligaste normala arbetstid som de inte kan hålla sig inom. De kan inte ändra leveransställe, inte få tag i chauffören, och man kan inte be om att de INTE ska köra ut det så man får hämta det på terminalen istället. Är det DHL så kan man lugnt vänta sig att det kommer ta ett dygn extra att få paketet, för att det måste köras runt i stan innan det kommer till terminalen där man kan hämta det dagen efter.

Tacka vet jag UPS! De ringer på förmiddagen och det brukar ser ut så här:
"Tjena, jag ringer från UPS! Du har ett trevligt litet paket från Tyskland här"
"Gött, hur får jag det?"
"Det står din hemadress på, men du kanske är på jobbet? Jag kommer och lämnar det till dig på ditt jobb mellan 15:30-16:00 så får du det direkt".

En gång kom han 16:05. Han bad om ursäkt.

Verbatim
2010-02-05, 14:50
Det där känner jag igen Mike, mitt internet dog för cirka 2 månader sedan, jag ringer då till kundsupporten som ber mig koppla ur routern och testa igen, suckande förklarar jag att jag har gjort det redan, men får ingen hjälp. 6 samtal och 6 rekommendationer att koppla ur routern senare så säger en kille att han ska kolla upp om det är något fel hos dom (självklart efter att ha bett mig koppla ur routern,) 5 minuter senare han upp igen och säger att dom har driftstörningar i området, och att nätet borde börja någon gång under natten igen.

Att det ska vara så jävla svårt att ens titta i deras system om det eventuellt är något problem hos dom.

<Mike>
2010-02-05, 15:09
Verbatim, kan det vara så att dom medvetet är dumma i huvudet så man måste ringa fler gånger och därmed betala mer? Alternativt att dom har kopplingar till radiotjänst?

Kebab-Arne
2010-02-05, 15:42
Poståkeriet kör fortfarande ut mellan 16-20 tror jag? Men ja, är det förmiddag så suger det.

Stämmer, var det jag menade med "vissa undantag". :)

Fast detta beror lite på var man bor samt pakettyp.

Falle_
2010-02-05, 15:42
Har också haft lite "problem" med kundtjänst. Skulle åka till Lund från Uppsala för någon vecka sedan. Det var runt jul och vädret var ganska så taskigt. Den här gången tog jag beslutet att åka hem i sista sekunden så jag köpte biljetterna över disk ner på stationen. Valet stod mellan en enkel resa för 700+ med SJ vs 300 med Veolia Transport.
Ett enkelt val för en student...
Sagt och gjort efter att ha kommit med ett försenat SJ tåg (Uppsala - Sthlm) var det bara att försöka hitta rätt spår på sthlm C, och sätta sig på tåget till Lund.

Det första jag lade märket till var att det var ohyggligt kallt inne i kupén. Man var tvungen att sitta med mössa, halsduk och jacka på. Tänkte inte mer på det utan antog att det skulle bli varmare sen när tåget startade och dörrarna var stängda. Men ack så fel jag hade. Det var verkligen iskallt hela vägen och man satt och frös om benen trotts att jag hade långkalsonger på mig. Till råga på det så märkte jag att det läckte in snö ifrån fönstret vilket gjorde det näst intill omöjligt att sova.

Som tur var så hade jag böcker med mig så jag kunde plugga lite. Men det var också relativt svårt att genomför, då det sitter en tjej med en fysiskålder på 23 och en mentalålder i nivå med en 14 årings. Som skriker ut alla detaljer om hennes privatliv. Nåväl efter ett tag hittade man fokus och sållade bort skitsnacket. Det var ju trots allt bara ett par timmar kvar tills man var hemma.

Då började problemen med tiden. Vi hamnade bakom ett långsamt gående tåg, och kort där efter fick vi reda på att en växel hade gått sönder = minst en h försening. Det hela slutade med att vi kom fram till lund 02:00 när vi skulle vara framme vid 00:20, dvs. 1,40 h försenade. Personen som skulle hämta mig på stationen var måttligt glad.

Så jag skickade in ett mail om resegaranti till kundsupporten och berättade hela situationen. Fick svaret i ett brev idag. Jag fick 3 servicecheckar á 50 kr hos Veiola transport. Perfekt när man lovat sig själv att aldrig sätta sin fot på deras tåg igen ;)

Ska dock nämnas att de bjöd på grattis varm choklad när problemet med växeln inträffade :hbang:

backflash
2010-02-05, 15:54
Verbatim, kan det vara så att dom medvetet är dumma i huvudet så man måste ringa fler gånger och därmed betala mer? Alternativt att dom har kopplingar till radiotjänst?

Nej. Inte medvetet iaf och inte för att man ska ringa fler ggr.

De har ett standardformulär som brukar lösa det för de flesta (korkade :D) kunder. Exempel: ber någon dig att vända på sladden så är det ett snällare sätt att säga att du ska kolla ifall du satt igång det du frågar om (eftersom du antagligen kommer slå på/av också när du vänder på kabeln).

Problemet är att även de som sitter på service är korkade och skrämmande ofta inte kan mer än vad som står i papprena. Blev en gång ombedd att kolla om sladden mellan mitt modem och nätverkskortet satt i ordentligt, och gärna vända på den. De blev lite brydda när jag frågade ifall mina problem kan bero på att paketen trillar ut om sladden inte sitter fast ordentligt =/