handdator

Visa fullständig version : Macdonald's


Bigglet
2010-02-04, 13:43
Hej, är så att jag jobbar på donken, planerar deffa snart så försöker räkna ut hur många kalorier jag ska ligga på. Men känns sjukt svårt att beräkna hur mycket man gör av med på jobbet. Någon som har tips på hur jag kan tänka? Man rör sig väldigt mycket går runt står upp, står vid dressbordet etc. Ett pass är omkring 6-8 timmar. Någon som kanske har en vild gissning?

Är 183(4) cm
84 kg tung
21 år

Baboom
2010-02-04, 13:46
Räkna på en högre aktivitets faktor typ 1,5-1,6.

Sen är det ju bara justera om du står stilla i vikt.

tsp
2010-02-04, 14:06
Hur mycket tränar du?

Jag skulle prova att ligga på 2500kcal plus några hundra kalorier de dagar du är på gymmet, eller hur du nu tränar.

FetmaOnFire
2010-02-05, 00:59
Jag tycker du ska gå ut och gå. 1-2 timmar varje dag. Det är inge jobbigt, bara tråkigt. Det sliter inget på kroppen, bara bra för hälsan.

Men om du vill äta bra mat och gå ner på det sättet så är jag inte så duktig.

Men jag tycker promenader funkar utmärkt och verkligen ger bra resultat.

Cohen
2010-02-05, 12:38
Jag tycker du ska gå ut och gå. 1-2 timmar varje dag. Det är inge jobbigt, bara tråkigt. Det sliter inget på kroppen, bara bra för hälsan.

Men om du vill äta bra mat och gå ner på det sättet så är jag inte så duktig.

Men jag tycker promenader funkar utmärkt och verkligen ger bra resultat.

Han undrar hur mycket energi han kan tänkas förbruka på jobbet och du svarar att han ska gå ut och gå...

OnT:

Testa dig fram. Lägg dig på en rimlig nivå, ät så i en vecka eller två, väg dig och utvärdera resultatet. Jobbar själv på restaurang och vet att det blir en hel del spring och därmed en hel del extra förbrukning.

pffzor
2010-02-05, 19:31
Stod i en bok jag fick när jag började jobba på donken för 2 år sen att man förbränner ca 150-200 kcal i timmen under ett arbetspass med lagom mycket stress.

rajjan_dammit
2010-02-07, 15:21
Min flickvän jobbar på Mickey-D och hon käkar nästan lika mycket som jag (~3000 kcal/dag) och ligger fortfarande på sitt "stabila" BMI 17...
Så att det är kcal-krävande att jobba på ett sådant ställe kan ju verifieras anekdotiskt :)

Eddie Vedder
2010-02-07, 17:04
Stod i en bok jag fick när jag började jobba på donken för 2 år sen att man förbränner ca 150-200 kcal i timmen under ett arbetspass med lagom mycket stress.

Ja att arbeta fysiskt är något som verkar underskattas väldigt som energiförbrukare. En person som regelbundet styrketränar och även jobbar på MacDonald's lär förbruka mer energi på sitt jobb än på sin träning.

Jag har själv jobbat en del i storkök och framför allt äldrevården. Och sådana dagar gör en jäkla skillnad. Det kan kanske uppfattas obetydligt att stå och vända hamburgare, packa in dom, gå fram till disken och lägga fram, kanske gå runt till andra delar, ut i restaurangen och torka bord o.s.v. men efter ett antal timmars arbete är det STOR skillnad jämfört med om du hade suttit framför en dator.