handdator

Visa fullständig version : Framsteg i början av gripperträning


Pjotor
2010-02-04, 10:08
Nu har jag tränat fokuserat med grippers i tre veckor. Jag har gått från att knappt stänga en RB130 med höger och vänster hand till att vara mindre än en centimeter från att stänga en RB180 med höger hand. Det går mycket snabbare än jag trodde.

Jag gissar att en hel del av framstegen beror på bättre teknik, men förhoppningsvis även ren styrka.

Frågor till er som har tränat grepp ett tag:
1) Berätta något om era inledande framsteg.
2) Hur länge kan jag hoppas på att fortsätta öka i samma takt?
3) Om ni skulle välja två ytterligare övningar utöver grippers för greppträning, vilka skulle det vara?
4) Skulle ni ha lagt upp er träning på ett annat sätt om ni hade börjat om? Hur då?

Tack på förhand för era pålästa och specifika svar.

emi23j
2010-02-04, 10:19
Intressanta frågor. Fick faktiskt igår hem CoC #1 och ska börja köra. Var inge problem att stänga den dock, frågan är nog om man ska beställa en starkare?

Skulle också vilja ha svar på fråga nummer 4a:
4) Skulle ni ha lagt upp er träning på ett annat sätt om ni hade börjat om? Hur då?

Gosti123
2010-02-04, 11:21
När är det dags att beställa ny gripper? När man kan stänga grippern man har nu med båda händerna?

Pjotor
2010-02-04, 13:30
När är det dags att beställa ny gripper? När man kan stänga grippern man har nu med båda händerna?

Viktiga frågor, men jag är tacksam om du ställer dem i en egen tråd. Tack.

Gosti123
2010-02-04, 13:50
Okej. Då kan kanske jag hjälpa till lite att besvara någon av dina frågor.

Har haft en CoC Trainer i ungefär tre veckor nu skulle jag tro.

I början kunde jag inte stänga den med någon hand, nu kan jag stänga den 3-4 reps med höger och en med vänster.

Sniggel
2010-02-04, 14:30
Har precis också börjat med gripper. Från att ha börjat värma upp på motstånd "5-1" (6 reps) några gånger som var hyfsat tungt tänkte jag att "6-1" (som jag kännt på 1-2 reps) skulle bli en fin utmaning när jag sen testar tungt första gången. Men 6-1 kändes löjligt lätt när jag testade den på träning så jag höjde till 7-1 och körde 6 reps 3 set, vilket inte var speciellt svårt.
Allt detta på mindre än en vecka :P

(Jag använder en Supergripper)

wargen
2010-02-05, 09:04
1) Berätta något om era inledande framsteg.
Det går rätt fort i början om man fokuserar lite på greppträningen. Mkt ligger i tekniken, men även att man "lär sig" att ta i på rätt sätt och givetvis ren styrkeökning

2) Hur länge kan jag hoppas på att fortsätta öka i samma takt?
Individuellt. De flesta kommer ganska raskt upp till någonstans mellan CoC#2-2,5 förutsatt att man ger sig in för det.

3) Om ni skulle välja två ytterligare övningar utöver grippers för greppträning, vilka skulle det vara?
(Jag förutsätter att du menar för att bli bättre på just grippers) Olika former av pinchövningar är ett bra komplement, även övningar för att stärka fingrarna såsom finger-chins.
Om du inte menar gripper-komplement så är nail-bending överlägset tillsammans med leveringsövningar. Plate-curls och liknande är också bra liksom övningar med Indian Clubs o dyl.

4) Skulle ni ha lagt upp er träning på ett annat sätt om ni hade börjat om? Hur då?
Nej - jag tycker man ska börja försiktigt och känna sig fram. Testa alla greppövningar du hör talas om. Variera även med grippers mellan No-set, CC-set, paralell-set, negativa reps, overcrushes. Låt alltid stommen ligga på singlar, men var inte heller rädd för att variera med lite högre repsantal trots att alla säger att man ska undvika det...