handdator

Visa fullständig version : Stoltz' kollegor i Malmö rånade


Nitrometan
2010-02-04, 10:02
Blä. Dessa usla rånare. De rånade kollegor till vår högt ärade medlem Stoltz.

http://sydsvenskan.se/malmo/article626645/Videobutik-ranad-i-Malmo.html

Tydligen Hemmakväll på Lönngatan i Malmö.

Överfallslarmet gick strax före 21, och polisen var snabbt på plats. Videobutikspersonalen beskrev rånarna som yngre mörkklädda män. Rånarna krävde hela kassan, men fick nöja sig med cigaretter, snus och lite växelpengar. Enligt polisanmälan visade rånarna aldrig något vapen.

Kurash
2010-02-04, 10:05
Blä. Dessa usla rånare. De rånade kollegor till vår högt ärade medlem Stoltz.

http://sydsvenskan.se/malmo/article626645/Videobutik-ranad-i-Malmo.html

Tydligen Hemmakväll på Lönngatan i Malmö.

Haha, växelpengar!
"Vi har tyvärr väldigt ont om 100-lappar just nu".

Nitrometan
2010-02-04, 10:07
Haha, växelpengar!
Har de inga vapen blir det inga pengar. *gah!*

Hade det varit annorlunda om "Stone Cold Stoltz" hade stått där?

Jagärsvag
2010-02-04, 10:22
Ett hagelgevär bakom kassan är något alla borde ha.

Herr Oberst
2010-02-04, 10:43
Borde man ju förstå att det inte går att ha en videobutik i ett sånt område

Nitrometan
2010-02-04, 10:52
Borde man ju förstå att det inte går att ha en videobutik i ett sånt område

Har Södervärn så dåligt rykte menar du?

Ligger butiken för nära Södervärnsskolan?

Eller är det närheten till Sankta Maria Kyrka som är problemet?

PowPow
2010-02-04, 10:55
Ha, den jäkla videobutiken har det hårt alltså.

Gillar Sydsvenskans taggar

"Den här artikeln berör(Vad är detta?)
Malmö Rosengård Hårds Skånskan "

Hårds och Rosengård?

Edit: Nitro, det där är inte Södervärn. Lönngården.

Nitrometan
2010-02-04, 11:00
Edit: Nitro, det där är inte Södervärn. Lönngården.
Å fan. Ja, jag är inte så bevandrad i Malmös geografi. Vet bara att när jag gick från Möllevångstorget ner till Södervärnsskolan så var vi grymt nära den butiken. Å andra sidan är det logiskt att Lönngatan tillhör Lönngården.

Edit: De har väl nästan ett rån per år i den butiken?

PowPow
2010-02-04, 11:01
Å fan. Ja, jag är inte så bevandrad i Malmös geografi. Vet bara att när jag gick från Möllevångstorget ner till Södervärnsskolan så var vi grymt nära den butiken. Å andra sidan är det logiskt att Lönngatan tillhör Lönngården.

Edit: De har väl nästan ett rån per år i den butiken?

Det beror väl kanske lite på vem man frågar.. Inte alla vet var Lönngården ligger, så det blir nog lätt "en bit från Södervärn" :D

Avstånden i Malmö är ju sällan överväldigande.

Ja, det har varit flera stycken på sistonde, tycker jag. Ligger en livsmedelsbutik bredvid som också blev rånad förra året vill jag minnas. Förstår inte varför. De lär väl inte ha några stora pengar direkt? Lätta byten kanske..

Stoltz
2010-02-04, 11:13
PowPow har rätt, summorna som de får med sig är väldigt små så vitt jag vet, så varför rånen fortsätter komma är bortom mitt förstånd...

Dock ifall inte jag minns fel, är det väl en hel del pundare som händer i den delen?

Nitrometan
2010-02-04, 11:15
Dock ifall inte jag minns fel, är det väl en hel del pundare som hänger i den delen?
Påstår du att man blir dum av droger? ;)

Jag har för mig att förespråkarna i de andra trådarna alltid brukar säga att så inte är fallet.

bubbe
2010-02-04, 11:28
Var det såna där fildelare?

Krampus
2010-02-04, 11:35
De där butikerna har inte haft det lätt..

Sleipnir
2010-02-04, 11:37
PowPow har rätt, summorna som de får med sig är väldigt små så vitt jag vet, så varför rånen fortsätter komma är bortom mitt förstånd...

Dock ifall inte jag minns fel, är det väl en hel del pundare som händer i den delen?

Glöm pundarna, är väl smäckat med invandrare om inte annat, hmm invandrade pundare :>

Jagärsvag
2010-02-04, 11:41
PowPow har rätt, summorna som de får med sig är väldigt små så vitt jag vet, så varför rånen fortsätter komma är bortom mitt förstånd...

Varför skulle dom sluta när dom utan större? problem går därifrån med mer pengar än vad dom kom dit med och polisen verkar inte lägga ner överdrivet mycket tid på att hitta dom.

Och om dom mot all förmodan skulle åka dit, vilket straff talar vi om? Det är väl inte helt ovanligt att rånarna är snorungar som knappt är straffmyndiga. Åt helvete är vad det är.

davve
2010-02-04, 11:45
Varför skulle dom sluta när dom utan större? problem går därifrån med mer pengar än vad dom kom dit med och polisen verkar inte lägga ner överdrivet mycket tid på att hitta dom.

Och om dom mot all förmodan skulle åka dit, vilket straff talar vi om? Det är väl inte helt ovanligt att rånarna är snorungar som knappt är straffmyndiga. Åt helvete är vad det är.

Oftast rör det sig om grovt rån, vilket ändå torde bli ett kännbart straff sett till den minimala förtjänsten på det hela.

Men kanske inte ska dra igång den straff-diskussionen i den här tråden.

Jagärsvag
2010-02-04, 11:51
Oftast rör det sig om grovt rån, vilket ändå torde bli ett kännbart straff sett till den minimala förtjänsten på det hela.

Men kanske inte ska dra igång den straff-diskussionen i den här tråden.

Finns det siffror på att det oftast rör sig om grovt rån och att straffet som förövarna får sitta av är "kännbart"?
Jag är intresserad nämligen.

davve
2010-02-04, 11:56
Finns det siffror på att det oftast rör sig om grovt rån och att straffet som förövarna får sitta av är "kännbart"?
Jag är intresserad nämligen.

Det gör det säkert, jag är dock inte intresserad av att leta reda på dessa nu.

Då i princip alla rånare är beväpnade rör det sig som sagt om grovt rån, straffskala på 6 månader - 6 år, BrB 8:4.

Jag anser att fängelsestraff på den tiden torde vara "kännbart" för en person som kommit över lite cigg och några hundralappar.

Larsson85
2010-02-04, 12:03
Var det såna där fildelare?
Haha:thumbup:


För övrigt förstår jag inte hur man kan vilja göra sig skyldig till ett så pass grovt brott för småpengar.

Stoltz
2010-02-04, 12:06
Varför skulle dom sluta när dom utan större? problem går därifrån med mer pengar än vad dom kom dit med och polisen verkar inte lägga ner överdrivet mycket tid på att hitta dom.


Jag vet vilket system den butiken använder, troligheten att de kom iväg med mer än en 100-lapp i kontanter är jävligt liten.

Det är dock inte bara i Malmö, mängden rån i videobutiker har ökat i hela landet har jag för mig. Konstigt egentligen.

ryss
2010-02-04, 12:26
Jag vet vilket system den butiken använder, troligheten att de kom iväg med mer än en 100-lapp i kontanter är jävligt liten.

Det är dock inte bara i Malmö, mängden rån i videobutiker har ökat i hela landet har jag för mig. Konstigt egentligen.

Folket tror väl det är pengatvätt efter att ha läst böcker och sett film och tror därför storkovan finns inne på lagret eller något ;)

Herr Oberst
2010-02-04, 14:08
Handlar nog inte bara om pengarna i dessa kretsar. Att råna är coolt och ger fett med respekt, det vet ni väl

Larsson85
2010-02-04, 14:14
Jag vet vilket system den butiken använder, troligheten att de kom iväg med mer än en 100-lapp i kontanter är jävligt liten.

Det är dock inte bara i Malmö, mängden rån i videobutiker har ökat i hela landet har jag för mig. Konstigt egentligen.

Vilket system använder dom?

Kommer ihåg när jag jobbade på en OkQ8 mack där de installerade cashguard. Jag gick på att det var bra och säkert ända tills jag såg hur det gick till när de skulle räkna kassan. Då kopplade man bara på en låda också spottades alla pengar ut i den. Man kunde även göra ospecificerade utbetalningar ur kassan som fick den att spotta ut kontanter.

mangs
2010-02-04, 14:14
Frågan är hur Stoltz reagerat/agerat om något dylikt hänt i hans butik. Något säger mig att utfallet blir en videobutiksrånare mindre att bry sig om.

Motorbreath
2010-02-04, 14:32
Handlar nog inte bara om pengarna i dessa kretsar. Att råna är coolt och ger fett med respekt, det vet ni väl

Pengar, cash, kontanter - det är det det handlar om.. det handlar om - snabba cash!

Hemi
2010-02-04, 16:00
Handlar nog inte bara om pengarna i dessa kretsar. Att råna är coolt och ger fett med respekt, det vet ni väl

Skall inte yttra mig för mycket då det är Sverige det gäller, men en sak vet jag, grundskolan och lärarrespekten i ert land är bra flummigt. Barnen sticker i väg under rasten och köper tuggummi för veckopengen, coooolt. Det börjar väl där. I andra länder, skall inte säga alla men i många skulle detta vara helt otänkbart. Nej det går inte ens eftersom skolorna är inhägnade. Ingen kommer in heller utan att gå till receptionen. Coolhetsfaktorn i att RÅNA en videobutik på 100 spänn måste ju vara det avgörande. I fattigare länder är det standard att man går i väg i underkläderna om man blir rånad på gatan. Inte fan plockar de en mobiltelefon och sticker, nej de tar allt. I AF gjorde de en poäng av det, rånad på brallorna liksom, va? Är det inte så det går till, jämt? Kan knappast handla om pengarna i såna här fall om man inte är helt sjukt desperat att betala en skuld eller skaffa tjack. pga mördande abstinens.

Wilt the Stilt
2010-02-04, 16:16
Pengar, cash, kontanter - det är det det handlar om.. det handlar om - snabba cash!

http://www.youtube.com/watch?v=-LPna6mgveg

LPna6mgveg

Krampus
2010-02-04, 16:17
Skall inte yttra mig för mycket då det är Sverige det gäller, men en sak vet jag, grundskolan och lärarrespekten i ert land är bra flummigt. Barnen sticker i väg under rasten och köper tuggummi för veckopengen, coooolt. Det börjar väl där. I andra länder, skall inte säga alla men i många skulle detta vara helt otänkbart. Nej det går inte ens eftersom skolorna är inhägnade. Ingen kommer in heller utan att gå till receptionen. Coolhetsfaktorn i att RÅNA en videobutik på 100 spänn måste ju vara det avgörande. I fattigare länder är det standard att man går i väg i underkläderna om man blir rånad på gatan. Inte fan plockar de en mobiltelefon och sticker, nej de tar allt. I AF gjorde de en poäng av det, rånad på brallorna liksom, va? Är det inte så det går till, jämt? Kan knappast handla om pengarna i såna här fall om man inte är helt sjukt desperat att betala en skuld eller skaffa tjack. pga mördande abstinens.

Det börjar med tuggumituggandet alltså.

Hemi
2010-02-04, 16:26
Det börjar med tuggumituggandet alltså.

Whatever, 100 spänn, i tyngre kriminella kretsar är det ju löjligt också, några koppar kaffe, 2st på ett svenskt café, inget att bry sig om.

Ja, jag tror det är ´coolhet´ ouppfostrade snorungar har svårt att släppa

Krampus
2010-02-04, 16:36
Whatever, 100 spänn, i tyngre kriminella kretsar är det ju löjligt också, några koppar kaffe, 2st på ett svenskt café, inget att bry sig om.

Ja, jag tror det är ´coolhet´ ouppfostrade snorungar har svårt att släppa

Bäst att ta barnen och flytta till Finland.

http://www.bigcatco.com/pr/1-%20knife%2520man3.jpg

Hemi
2010-02-04, 16:48
Bäst att ta barnen och flytta till Finland.

http://www.bigcatco.com/pr/1-%20knife%2520man3.jpg

:laugh:

Kanske det.

Herr Heder
2010-02-04, 18:54
I länder med mycket semitiska folk behöver man i princip en ständig tillgång till vapen för att klara sig. Bara att skaffa det.

Herr Heder
2010-02-04, 18:55
Blev ett lite stavfel där; menade naturligtvis "/.../mycket semiter behöver /.../" och inte det som står.

Kwon
2010-02-04, 18:57
Vet du om att rånarna var Semiter Heder?
http://i47.tinypic.com/qx5ny0.gif

tsp
2010-02-04, 19:09
Påstår du att man blir dum av droger? ;)

Jag har för mig att förespråkarna i de andra trådarna alltid brukar säga att så inte är fallet.

YOU GOT IT ALL WRONG!! hasch blir man klipsk som satan av! så dem dära är säkert tjackpundare eller nåt..

Herr Heder
2010-02-04, 19:13
Vet du om att rånarna var Semiter Heder?
http://i47.tinypic.com/qx5ny0.gif

Inte alls. Det sa jag inte heller. Jag konstaterade fakta bara.

Stoltz
2010-02-04, 19:13
Frågan är hur Stoltz reagerat/agerat om något dylikt hänt i hans butik. Något säger mig att utfallet blir en videobutiksrånare mindre att bry sig om.

:D

Det "tradiga" är att man har ju ett ansvar gentemot sina kollegor också. Ger man idioten på flabben så blir det i flera fall hämndaktion och det är ju ens kollegor som kan råka ut för det.

Men, jag känner mig själv och jag hade med all trolighet försökt spela hjälte som vanligt och antingen dött eller gjort en version av Jokerns "penntrick" från the Dark Knight. Har flera gånger funderat på möjligheterna med tanke på hur våra pennor står :D

Krampus
2010-02-04, 19:14
Inte alls. Det sa jag inte heller. Jag konstaterade fakta bara.

Var fanns fakta?

Kwon
2010-02-04, 19:14
Nobody messin' with StoltzenTaker alt UnderStoltzer!

Tur för rånarna att det inte var Stoltz butik!

Herr Heder
2010-02-04, 19:22
Var fanns fakta?

Faktan är: om man lever i ett land med mycket semiter behöver man tillgång till vapen för att klara sig.

Krampus
2010-02-04, 19:24
Faktan är: om man lever i ett land med mycket semiter behöver man tillgång till vapen för att klara sig.

*TRYCK HÄR* (http://www.youtube.com/watch?v=J---aiyznGQ)

Herr Heder
2010-02-04, 19:39
Det är bra med humor!

Tolkia
2010-02-04, 19:48
I länder med mycket semitiska folk behöver man i princip en ständig tillgång till vapen för att klara sig. Bara att skaffa det.
Blev ett lite stavfel där; menade naturligtvis "/.../mycket semiter behöver /.../" och inte det som står.
Inte alls. Det sa jag inte heller. Jag konstaterade fakta bara.
Otippat att ett sådant uttalande skulle komma från just dig. Eller inte.

Kwon
2010-02-04, 19:51
Heder?
http://failblog.files.wordpress.com/2010/02/epic-fail-reading-material-fail.jpg

Herr Heder
2010-02-04, 19:58
Otippat att ett sådant uttalande skulle komma från just dig. Eller inte.

Hur menar du nu?

Herr Heder
2010-02-04, 19:59
Heder?
http://failblog.files.wordpress.com/2010/02/epic-fail-reading-material-fail.jpg


Va? Det är inte jag på bilden, nej. Eller du kanske syftade på något annat?

von huff
2010-02-04, 20:46
Om nån skulle försöka råna mig när jag sitter i kassan skulle jag genast ge pengarna.Det som som rånarna skulle få skulle kanske vara i kronor räknat 6-7000, då alla större sedlar örvaras i en box som det krävs nyckel till.Ingen ide att spela hjälte om det inte är ens egen butik.Hr många butiksrånare klarar sig i dagens läge?Knappast många...

tsp
2010-02-05, 01:39
Hur menar du nu?

att du är natzee?

stolpskott
2010-02-19, 10:32
Stoltz: Måste fråga, är ditt nickname besläktat med Eric Stoltz som var med i pulp fiction?