handdator

Visa fullständig version : Procent protein av intaget


Motoranimal
2010-02-03, 21:57
Undrar om det finns några riktmärken för hur stor del av kaloriintaget som bör bestå av protein under en deff.

Igår åt jag totalt 1704 kcal varav 51% var protein. Alltså fick jag i mig 217,5 gram protein vilket för en killa på 110 kilo känns ganska bra med tanke på hur få kalorier jag fick i mig. Borde kanske egentligen äta eftersom jag gymmar men vill ju gå ner i vikt.

Exhale_
2010-02-03, 21:58
Minst 2 gram per kg kroppsvikt brukar man säga under en deff om syftet är att behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

kjell33
2010-02-03, 21:59
Deffguiden föreslår 1 gram fett/kg kroppsvikt och 2 gram protein/kg kroppsvikt.


Deffguiden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Tycker det ser ut som att du ligger väldigt lågt i kcal.

mtlca
2010-02-03, 22:01
mitt första intryck var inte protein intaget. Det var kcal intaget, är inte 1700 kcal lite för stort underskott för en kille på 110 pannor? Beror ju på hur mycket du vill gå ner men iaf

Motoranimal
2010-02-03, 22:08
Mitt mål är 100 kilo på 190cm men äter egentligen gärna lite mer. Egentligen är det enda viktiga att jag når 100 i maj samtidigt som jag tänker öka i styrka *flex*:smash:

Eddie Vedder
2010-02-04, 06:46
mitt första intryck var inte protein intaget. Det var kcal intaget, är inte 1700 kcal lite för stort underskott för en kille på 110 pannor? Beror ju på hur mycket du vill gå ner men iaf

Ju fetare man är desto större underskott kan man ju ligga på utan att riskera lika mycket muskelförlust. Det är ju vid lägre kroppsfettnivåer man bör se upp mer med att inte ha ett så stort underskott.

Om man nu prioriterar bibehållen muskelmassa vill säga.:)

Motoranimal: Stirra dig inte blind på procentenheter. Det säger väldigt lite. Högt proteinintag och tillräckligt med fett. Ett bra mått på fettintaget är ju helt enkelt att du gör det enkelt genom att se till attvarje måltid inehåller en fettkälla överhuvudtaget och att du gärna försöker inta en källa till omega-3 regelbundet. Typ en bukr makrill i tomatsås 3-4 gånger i veckan elle kanske två kapslar fiskolja varje dag.:) Mer är så behöver du inte detaljonanera angående makrofördelningen om du inte vill.

karlingen
2010-02-04, 11:15
Ju fetare man är desto större underskott kan man ju ligga på utan att riskera lika mycket muskelförlust. Det är ju vid lägre kroppsfettnivåer man bör se upp mer med att inte ha ett så stort underskott.


Gah.. vf stod inte det här med i deffguiden. jag som har gått runt o grubblat över att jag verkligen MÅSTE hålla mig till 500 kcal underskott och inte mer :(

Eddie Vedder
2010-02-04, 20:24
Gah.. vf stod inte det här med i deffguiden.

Det står ju förvisso i ungefär 75 000 andra trådar.;)

karlingen
2010-02-04, 21:44
måste ha missat det :furious: