handdator

Visa fullständig version : korsrygg


Fridolf
2003-09-21, 16:48
tycker ni det ä nödvändigt att träna korsryggen separat. kör inte marklyft just nu så ja undrar om det kanske skulle va smart att slänga i nårra set hyperextensions.
äller e de bara onödigt kan ju också säga att ja kör möe knäböj o raka marklyft för tillfället så de kanske bara ä onödigt att köra nån specefik övning för korsryggen.

Jon2
2003-09-21, 16:53
Det skulle väll vara bra med 1-2 lr 2 sett för korsryggen

Fridolf
2003-09-21, 17:01
jo de kanske de ä men raka-mark o böjen måste ju ta rätt bra på korsryggen också. men de kan väl inte skada me nårra sett huperex

emmzan
2003-09-21, 17:35
Omvända ryggresningar rekommenderas varmt för korsryggen...

Använd ex en plint (om gymet har en..)

Ligg med överkropp på plinten på mage och benen hängande. Lyft mhj korsryggen upp benen så de är paralella med kroppen (el så högt du kommer)...

Nils
2003-09-21, 17:37
Originally posted by emmzan
Omvända ryggresningar rekommenderas varmt för korsryggen...

Använd ex en plint (om gymet har en..)

Ligg med överkropp på plinten på mage och benen hängande. Lyft mhj korsryggen upp benen så de är paralella med kroppen (el så högt du kommer)...
Är det bara jag som får känslan att det jag har i magen vill upp igen när jag gör denna?
Nils

Aslan
2003-09-21, 20:26
Jag tränar korsryggen sist i mitt ryggpass en gång i veckan.

z_bumbi
2003-09-21, 20:36
Nils: När jag kör på plint brukar det gå bra men använder jag gymets revershyper-maskin så klarar jag bara något reps innan känslan du beskriver infinner sig.

Tompi
2003-09-21, 20:56
Rekomenderar verkligen att man kör övningar för att stärka korsryggen då den är en viktig del i princip allt du gör med kroppen!
Så kör några set ryggresningar på rygg dagen:kickass:

Nils
2003-09-21, 21:06
Originally posted by z_bumbi
Nils: När jag kör på plint brukar det gå bra men använder jag gymets revershyper-maskin så klarar jag bara något reps innan känslan du beskriver infinner sig.
Ja, som du förstår så har jag naturligtvis bara en speciell reversehyper ställning att använda.
Inga plintar i sikte!
Nils

z_bumbi
2003-09-21, 21:13
Nils: Vi har så klart både plint och reversehypermaskin på gymet. :)

"Hypern" är av märket/produktnamnet Skinkman och jag rekommenderar den inte, finns det ingen annan så duger den för många men det måste finnas bättre maskiner på marknaden. Iofs är det den enda jag sett i verkligheten så jag är inte säker.

no1fitness
2003-09-22, 04:46
Jag har personligen inte gjort en enda övning för korsryggen de senaste 7 åren...:em:
I början av min styrkekarriär la jag in några ibland, men det dog ut liksom. Har alltid kört knäböj och stela marklyft och det känns som om det räcker gott och väl för min korsrygg i alla fall.
Löper man större risk att ev. skada sig om man inte kör korsryggen separat eller räcker det med att andra övningar "tar" där ? Har tex aldrig heller kört vare sig underarmar eller traps, men jag är ju tjej också...
Kör ni de där små muskelgrupperna nåt särskilt ?

:bpump:

Tompi
2003-09-22, 11:59
Originally posted by no1fitness
Jag har personligen inte gjort en enda övning för korsryggen de senaste 7 åren...:em:
I början av min styrkekarriär la jag in några ibland, men det dog ut liksom. Har alltid kört knäböj och stela marklyft och det känns som om det räcker gott och väl för min korsrygg i alla fall.
Löper man större risk att ev. skada sig om man inte kör korsryggen separat eller räcker det med att andra övningar "tar" där ? Har tex aldrig heller kört vare sig underarmar eller traps, men jag är ju tjej också...
Kör ni de där små muskelgrupperna nåt särskilt ?

:bpump:

Jag kör trapz varje ryggpass, underarmar ibland när jag känner för det. Ska erkänna att jag inte kör korsryggen varje ryggpass utan mer vart annat eller tredje pass.
Jag tror att det är bra att träna korsryggen separat för att den är en såpass viktig del. En stark korsrygg är viktigt!

emmzan
2003-09-22, 15:51
Originally posted by Nils

Är det bara jag som får känslan att det jag har i magen vill upp igen när jag gör denna?
Nils

Jo man kan ju unvika att börja dricka gainer innan alternativt dricka för mycket vatten :D

Pressarn
2003-09-22, 16:44
Tar inte raka marklyft mycket på korsryggen? Jag kör någon blandning av raka- och vanliga marklyft, tycker det känns bäst för ryggen och för knäna :angel:

no1fitness
2003-09-23, 04:04
Originally posted by Tompi


Jag kör trapz varje ryggpass, underarmar ibland när jag känner för det. Ska erkänna att jag inte kör korsryggen varje ryggpass utan mer vart annat eller tredje pass.
Jag tror att det är bra att träna korsryggen separat för att den är en såpass viktig del. En stark korsrygg är viktigt!

Jo jag vet att det är viktigt med korsryggen...Men stönig som jag är kommer jag ändå inte att köra den med separata övningar...;)
Det känns bra som det är nu och det fungerar för mig...
:bpump:

Spec^
2003-09-23, 15:02
Tycker det trycker på bra i korsryggen efter jag kört mina set sittande rodd.. å träningsvärken infinner sig dagen därpå!

Tompi
2003-09-23, 18:34
Originally posted by no1fitness


Jo jag vet att det är viktigt med korsryggen...Men stönig som jag är kommer jag ändå inte att köra den med separata övningar...;)
Det känns bra som det är nu och det fungerar för mig...
:bpump:

Ingen idé att fixa nåt som inte är trasigt;)

Spec^: Jag är inte säker på det här, men min första reaktion är att efter sittande rodd ska man inte känna i korsryggen utan mer i övredelen av ryggen!?
Rätta mig gärna om jag har fel:confused:

Spec^
2003-09-23, 19:06
Originally posted by Tompi



Spec^: Jag är inte säker på det här, men min första reaktion är att efter sittande rodd ska man inte känna i korsryggen utan mer i övredelen av ryggen!?
Rätta mig gärna om jag har fel:confused:


Tompi: De kan mkt väl vara mitt utförande i sittande rodden! Jag följer nämligen med handtaget ner mot fötterna, jag sitter inte stum i ryggen som jag ser många göra!

Så jag drar mig upp med korsryggen först till ungefär 90grader sen drar jag handtaget till magen!