handdator

Visa fullständig version : Stretching


Zianix
2010-02-03, 17:01
Tja, har en fråga angående stretching. Har sökt i forumet men hittade inget.
Vad anser ni om det? Formar det musklerna? får man mindre muskler om man stretchar? förebygger det skador? eller ingenting?

Borde finnas någon tråd om detta redan, men som sagt. Inte hittat den i så fall.
Just nu tränar jag nästan varje dag, stretchar dock inte alltid.

dream_theater_
2010-02-03, 17:03
Tja, har en fråga angående stretching. Har sökt i forumet men hittade inget.
Vad anser ni om det? Formar det musklerna? får man mindre muskler om man stretchar? förebygger det skador? eller ingenting?

Borde finnas någon tråd om detta redan, men som sagt. Inte hittat den i så fall.
Just nu tränar jag nästan varje dag, stretchar dock inte alltid.

Nej nej och åter nej. Du blir vigare av stretching.

Martin Löwgren
2010-02-03, 17:06
Har sökt i forumet men hittade inget.


Har du sökt på stretching?

Petoria
2010-02-03, 17:07
Har du sökt på stretching?

+1

kommer ju upp hur många trådar som helst om man söker på det

siimon89
2010-02-03, 17:13
Testa klicka i "Sök enbart i rubriker" så lär du hitta en hel del.

Fernicus
2010-02-03, 17:16
Och testa att enbart söka i Vikter och kondition, då de flesta sökresultat alltid är från journalerna >.<

Zianix
2010-02-03, 17:23
Har du sökt på stretching?

Japp det har jag.

Illustrerade mannen
2010-02-03, 20:04
Hmm... Jag har tränar kampsporter sedan 1978 och är hyfsat van att stretcha. Har tränar på gym då och då ett tag... Har ALDRIG strechat på gymmet, numera inte heller särskilt ofta i samband med kampsportsträningen...
Under kampsportspassen kan jag enkelt utan föregående strech sparka folk i huvudet eller göra andra spänstiga manövrar.

MEN!!! Det knastrar i kroppen, det knakar, det gnistrar. Varje morgon måste jag göra några benböj med kroppsvikt för att kunna röra mig, jag låter som en gammal klocka när jag går osv...
Visst, jag är vig och rörlig, men det kostar... Så mitt ultimata tips efter att ha tränat i 32 år: STRECHA, men med måtta. Sluta INTE för att du blivit vig...

Only my 50 cents...

Zianix
2010-02-04, 17:06
Okej dude.
Tack.
Kan väl stretcha varannan träning eller sådär. Eller lite innan, för att mjuka upp.
Man vill ju inte vara stel som ett kylskåp.

Hemi
2010-02-04, 17:20
Jag tycker (är ingen expert) att stretching är ett verktyg man skall/kan behöva lära sig att använda. Stretchar man mycket utantanke, kunskap och mål kan resultatet bli...´sladdrigt´.

Martin Löwgren
2010-02-04, 21:39
Japp det har jag.

Sök då igen för det finns ett tiotal trådar som tar upp just detta.

Malmberg
2010-02-04, 23:53
Kan väl stretcha varannan träning eller sådär. Eller lite innan, för att mjuka upp. Man vill ju inte vara stel som ett kylskåp.

Se till att iaf värma upp innan, stretcha en ouppvärmd muskel/led är inte speciellt smart.

Tränar man med full ROM så har jag svårt att tro att man skulle bli "stel som ett kylskåp".

Zianix
2010-02-09, 17:36
Sök då igen för det finns ett tiotal trådar som tar upp just detta.

Nee tack, det är lugnt. Fick mitt svar anyway.

Zianix
2010-02-09, 17:40
Se till att iaf värma upp innan, stretcha en ouppvärmd muskel/led är inte speciellt smart.

Tränar man med full ROM så har jag svårt att tro att man skulle bli "stel som ett kylskåp".

Yes box. Värma upp gör jag alltid.

way
2010-02-09, 20:45
Se till att iaf värma upp innan, stretcha en ouppvärmd muskel/led är inte speciellt smart.

Enligt sjukgymnaster och andra jag har pratat med är det inga problem att stretcha när man är kall.

Salus
2010-02-09, 20:53
stretching är överskattat.

harryss0n
2010-02-10, 15:04
Enligt sjukgymnaster och andra jag har pratat med är det inga problem att stretcha när man är kall.

Där har du nog hört fel eller blandat ihop det lite. Man ska aldrig stretcha en kall muskel, men däremot kan man tänja lite försiktigt.

Martin Löwgren
2010-02-10, 15:21
Enligt sjukgymnaster och andra jag har pratat med är det inga problem att stretcha när man är kall.

Problem och problem. Vad är det du tror du gör när du stretchar? Och framförallt vad är det du vill åstakomma genom att strecha (kall/varm).