handdator

Visa fullständig version : Pannkakor på DoublePro jordgubb och fullkornsrågmjöl


Per B
2010-02-03, 13:52
Nåja, jag ska erkänna att det inte var ett försök att var proteinoptimal som fick mig att göra pannkakor på DoublePro och fullkornsrågmjöl, utan det berodde snarare på att jag lovat min systerson pannkakor men det enda mjöl jag hade var fullkornsrågmjöl. Jag misstänkte att pannkakor på bara rågmjöl inte skulle bli sådär jättegoda, så jag chansade på att blanda med lite DP istället.

* 5 dl standardmjölk
* 1,5 dl fullkornsrågmjöl
* 1 dl double pro jordgubb
* 4 ägg (M/L)
* en nypa salt

Jag stekte dem i teflonpanna med lite smör. Nu har jag inte så mycket rutin på att steka pannkakor (jag har helt felaktigt betraktat pannkakor som onyttigt :smash:), så till att börja med gick pannkakorna sönder pga för låg värme. Men på slutet blev de riktigt bra. :)

Pannkakorna åt vi med jordgubbssylt och keso... det blev faktiskt riktigt gott. *drool* Nästa gång ska jag prova med grädde eller "äkta" vaniljglass till.

pazzion
2010-02-03, 14:03
Nåja, jag ska erkänna att det inte var ett försök att var proteinoptimal som fick mig att göra pannkakor på DoublePro och fullkornsrågmjöl, utan det berodde snarare på att jag lovat min systerson pannkakor men det enda mjöl jag hade var fullkornsrågmjöl. Jag misstänkte att pannkakor på bara rågmjöl inte skulle bli sådär jättegoda, så jag chansade på att blanda med lite DP istället.

* 5 dl standardmjölk
* 1,5 dl fullkornsrågmjöl
* 1 dl double pro jordgubb
* 4 ägg (M/L)
* en nypa salt

Jag stekte dem i teflonpanna med lite smör. Nu har jag inte så mycket rutin på att steka pannkakor (jag har helt felaktigt betraktat pannkakor som onyttigt :smash:), så till att börja med gick pannkakorna sönder pga för låg värme. Men på slutet blev de riktigt bra. :)

Pannkakorna åt vi med jordgubbssylt och keso... det blev faktiskt riktigt gott. *drool* Nästa gång ska jag prova med grädde eller "äkta" vaniljglass till.

Nice, tack för tipset! Skall testas om proteinpulver finns tillhands nästa gång jag känner för lite pankisar! Hur framträdande var jordgubbssmaken på själva pannkakorna?

Per B
2010-02-03, 14:08
Hur framträdande var jordgubbssmaken på själva pannkakorna?
Det var en tydlig jordgubbssmak även när jag smakade på pannkakorna utan nånting till, och riktigt saftiga och goda var de. *drool*

Dalblads har ju ett speciellt matlagningsprotein, Bake Pro, som kanske passar bättre för matlagning. Jag vet inte riktigt vad som är speciellt med det... det kanske nån annan vet!?

Jag tror INTE det funkar så bra att använda vassleprotein däremot.

TehSaxo
2010-02-03, 15:06
Vad är doublepro? Tror du slow fx (jordgubb) funkar? :D

Per B
2010-02-03, 15:46
Dalblads har ju ett speciellt matlagningsprotein, Bake Pro, som kanske passar bättre för matlagning. Jag vet inte riktigt vad som är speciellt med det... det kanske nån annan vet!?

Jag tror INTE det funkar så bra att använda vassleprotein däremot.

När jag tittare närmare såg jag att BakePro faktiskt är ett rent vassleprotein, men möjligen har de tillsatt något för att göra det lämpligt att använda till bak och matlagning.

Jag trodde att vassle INTE lämpade sig i matlagning, nån som kan förtydliga?

Vad är doublepro? Tror du slow fx (jordgubb) funkar? :D
DoublePro är ett "helmjölksprotein", dvs det innehåller både kasein och vassle med mjölkens normala proteinfördelning (c:a 80/20). Slow FX är bara kasein.

TehSaxo
2010-02-03, 23:29
När jag tittare närmare såg jag att BakePro faktiskt är ett rent vassleprotein, men möjligen har de tillsatt något för att göra det lämpligt att använda till bak och matlagning.

Jag trodde att vassle INTE lämpade sig i matlagning, nån som kan förtydliga?


DoublePro är ett "helmjölksprotein", dvs det innehåller både kasein och vassle med mjölkens normala proteinfördelning (c:a 80/20). Slow FX är bara kasein.


Attans :D

mikaelj
2010-02-04, 07:48
Rena kaseinpulver blir mycket tjcokare, så det kan rentav vara en fördel. Beroende på syfte förstås, jag tänker mig mer att man utesluter mjölet i så fall.

Per B
2010-02-04, 08:31
Hur är det med vasslets tålighet för hög värme? Jag hade fått för mig att vassle inte var lämpligt för matlagning just pga att det inte tål värme, vilket däremot kasein gör.

pazzion
2010-02-04, 13:14
Rena kaseinpulver blir mycket tjcokare, så det kan rentav vara en fördel. Beroende på syfte förstås, jag tänker mig mer att man utesluter mjölet i så fall.

Det innebär alltså att man, i princip, kan ersätta mjölet med kaseinpulver och således få superpannkisar - speciellt utformade för att få en underbart god och opti måltid?*flex*

Någon med ett lager kaseinproteinpulver måste genast testa och återkomma med svar!

Lellan
2010-02-04, 23:21
Tråd från 2003, Lellan lagar proteinplättar! :) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=162091&highlight=protec#post162091

mikaelj
2010-02-05, 09:12
Hur är det med vasslets tålighet för hög värme? Jag hade fått för mig att vassle inte var lämpligt för matlagning just pga att det inte tål värme, vilket däremot kasein gör.

Om inte denatureringen sker i stekpannan sker den i magen, väl? Utöver att man inte skall bränna pannkakorna borde det inte vara några problem.

Robin4
2010-02-06, 15:28
Kommer testa dom hära på Tisdag eller Onsdag återkommer!

Rapppin
2010-04-11, 18:45
Äter detta i nuet riktigt goda!
Kommer tog ta bort 1dl mjöl och sätta 1dl extra på doublepro nästa gång, så kommer ja köra detta till middag ofta!:)

juulia_
2010-04-11, 18:58
Brukar röra ihop 2 äggvitor med dp choklad+lite extra kakao och steka, blir kanoners! :D

Nils.R
2010-04-12, 01:15
Grubbisarna går att göra en variant på med prottepulver med.
Brukar äta detta till frukost rätt ofta;
1 stor mosad banan
5ägg
1.5dl havregryn
0.5-1dl prottepulver av valfri smak (dahlblads banan/choklad var underbar till detta.)
kanel och sötningsmedel om så önskas

Marcus H
2010-04-12, 16:42
kan man göra detta med whey-80? :D
Kan inte någon lägga upp bilder på pankisarna? :)