handdator

Visa fullständig version : Bör jag testa en deload när tung deff -> bulk?


Seb74
2010-02-03, 13:25
Kört lite tyngre deff-träning nu sen första december.
Rasade snabbt på vågen nu på slutet så om en vecka är den nog klar, och då blir det energibalans en vecka, sedan försiktig bulk.

Bör jag ta tillfället i akt, under balansveckan, och bara träna lätt lätt lätt, som nån form av deload, låta kroppen vila upp sig lite innan bulken drar igång med högre volym i alla övningar?

Det känns ju som en bra grej kanske, men å andra sidan känner jag att då missar jag det där att "fan vad lätta vikterna känns", när man går från lågrep till högre rep....kroppen kanske vänjer sig av deloaden så att normala vikter sedan känns tunga och man tappar nåt rep när bulken börjar?

Vet inte om ni fattar hur jag menar, men nån kanske har en åsikt i vilket fall....deload bra eller ej, och framförallt, är den extra bra under balansveckan mellan deff -> bulk?

Kanske bara ett enda pass räcker (kör helkropp 2ggr/vecka)

(sökte på deload i rubriker och hittade typ inget alls av värde)

Commando1980
2010-02-03, 13:28
Kört lite tyngre deff-träning nu sen första december.
Rasade snabbt på vågen nu på slutet så om en vecka är den nog klar, och då blir det energibalans en vecka, sedan försiktig bulk.

Bör jag ta tillfället i akt, under balansveckan, och bara träna lätt lätt lätt, som nån form av deload, låta kroppen vila upp sig lite innan bulken drar igång med högre volym i alla övningar?

Det känns ju som en bra grej kanske, men å andra sidan känner jag att då missar jag det där att "fan vad lätta vikterna känns", när man går från lågrep till högre rep....kroppen kanske vänjer sig av deloaden så att normala vikter sedan känns tunga och man tappar nåt rep när bulken börjar?

Vet inte om ni fattar hur jag menar, men nån kanske har en åsikt i vilket fall....deload bra eller ej, och framförallt, är den extra bra under balansveckan mellan deff -> bulk?

Kanske bara ett enda pass räcker (kör helkropp 2ggr/vecka)

(sökte på deload i rubriker och hittade typ inget alls av värde)

visst varför inte, om du känner att kroppen behöver återhämta sig lite. det är ingen exakt vetenskap.

Commando1980
2010-02-03, 13:33
jag skulle iofs rekommendera att du ligger på kaloriebalans i 2 veckor istället för 1 vecka.

Seb74
2010-02-03, 13:41
Ok, kanske testar iallafall ett pass då...aldrig kört nån deload förut, bara att det blivit uppehåll vid sjukdom och så.

Jag får se, man är ju ivrig komma igång med bulken...hatar jämviktsläget, kanske 8 dagar då som kompromiss ;)

Tack :)