handdator

Visa fullständig version : Efedrin


Prankie
2003-09-21, 13:35
Har några frågor angående efedrin.

När är följande påstående som behöver bekräftas.

1. efedrin är olaglig i sverige.
2. efedrin får användas i träning men inte i tävling. (så det är olaglig men får användas i träning?)

Hur länge finns efedrin i systemet om man ska drogtestas?

z_bumbi
2003-09-21, 13:49
Originally posted by Prankie
Har några frågor angående efedrin.

När är följande påstående som behöver bekräftas.

1. efedrin är olaglig i sverige.
2. efedrin får användas i träning men inte i tävling. (så det är olaglig men får användas i träning?)

Hur länge finns efedrin i systemet om man ska drogtestas?

1 Det är olagligt att sälja som livsmedel men går teoretiskt att få ut på recept, finns dock i dagsläget inget rent efedrinpreparat på apoteket. Alla som säljer det bryter med andra ord mot livsmedelsverkets rekomendationer/regler. Se länk i annan tråd.

2 Efedrin får användas på träning om man går på IOK-reglerna men vissa gym gör undantag och tillåter inget efedrin alls.
Rent juridiskt så får man inte använda det heller men risken att någon ska åka dit för något är väldigt liten om man inte råkar ut för en olycka t ex.
Företag som kräver drogtest vid anställning lär inte uppskatta efedrin heller..

Har ingen aning om hur länge det går att spåra.

Sen kan man lägga rena tränings och moraliska aspekter på det hela också men det finns det ju massor av trådar om redan..

DiZi
2003-09-21, 16:48
Originally posted by z_bumbi


1 Det är olagligt att sälja som livsmedel men går teoretiskt att få ut på recept, finns dock i dagsläget inget rent efedrinpreparat på apoteket. Alla som säljer det bryter med andra ord mot livsmedelsverkets rekomendationer/regler. Se länk i annan tråd.

2 Efedrin får användas på träning om man går på IOK-reglerna men vissa gym gör undantag och tillåter inget efedrin alls.
Rent juridiskt så får man inte använda det heller men risken att någon ska åka dit för något är väldigt liten om man inte råkar ut för en olycka t ex.
Företag som kräver drogtest vid anställning lär inte uppskatta efedrin heller..

Har ingen aning om hur länge det går att spåra.

Sen kan man lägga rena tränings och moraliska aspekter på det hela också men det finns det ju massor av trådar om redan..

Sorry, kanske en dum fråga. Men vad gör Efedrin? Och varför är det olagligt?

King Grub
2003-09-21, 17:10
Originally posted by DiZi


Sorry, kanske en dum fråga. Men vad gör Efedrin? Och varför är det olagligt?

Sökfunktion...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=75819&sortby=lastpost&sortorder=descending

Prankie
2003-09-21, 17:28
Så det är enbart lagligt i astma medicin?

Sverker
2003-09-21, 19:29
Originally posted by Prankie
Så det är enbart lagligt i astma medicin?

HALLÅ !

Mediciner föreskrivs av läkare för att hjälpa eller lindra sjukdom.
I fallet med astmamedicin så vidgar den luftrören och underlättar andningen och syresättningen hos pasienten.

Att använda det hos personer med normal funktion kan bara vara fusk:nono:

Prankie
2003-09-21, 20:55
Jag ska ju inte direkt köpa astma medicin... :)
Men det var svårt att förstå hur en preparat kan vara laglig vid träning men är förbjudet att använda. :) Hitties verkar som ingen har svarat på den fråga än.

z_bumbi
2003-09-21, 21:06
Prankie: Det är inte lagligt att använda/inneha (Någon som har koll på "eget bruk praxis" och om man redan har det i kroppen ?) men du blir inte avstängd av IOK eller snarare riksidrottsförbundet och dess underförbund.

Jag antar att det är en förenkling för alla som har astma och liknande så att de slipper släpa på intyg plus att det ju är lagligt i många andra länder. Att skylla på astmamedicin vid tävling om man inte lämnat in intyg i vederbörlig ordning håller dock inte..

Prankie
2003-09-21, 21:16
Tack z_bumbi, nu förstår jag äntligen. :)

j0nas
2003-09-22, 00:46
efedrin är lagligt att inneha för privatbruk, men får inte användas vid tävlingar och på vissa gym.
Du får inte sälja efedrin eller så heller..

Mvh.

Nilsson
2003-09-22, 07:06
Originally posted by j0nas
efedrin är lagligt att inneha för privatbruk, men får inte användas vid tävlingar och på vissa gym.
Du får inte sälja efedrin eller så heller..


Mvh.

Det stämmer bra!
Från länder inom EU får du ta in en årsförbrukning clenbuterol och/eller en årsförbrukning effedrin. Då jag ringde tullverket för att få reda på hur många tabbar en årsförbrukning var så fick jag inget stensäkert svar. Men han var nästan säker på att det var 3st om dagen. Detta fick jag reda på genom att ringa tullsvar som har numret: 0771 23 23 23. Är inte just 100% vad som räknas som en årsförbrukning. Så ta det med en nypa salt.

Det är dopingklassat som J0nas sa, så det är inte tillåtet att använda i anslutning till tävling, eller träna med på gym som är anslutna till IOK.

Det är förbjudet att överlåta effedrin. Men som sagt tillåtet att inneha (bror min fick tillbaka alla sina efter att polisen analyserat tabletterna.

Detta är som sagt inte taget ur luften, utan mestadels info från tullsvar, men även från närpolisen här. Better be safe than sorry!!!

spas
2003-09-22, 11:06
Better safe than sorry vore väll att skippa alla gråzonspreparat?

Nilsson
2003-09-22, 14:30
Originally posted by spas
Better safe than sorry vore väll att skippa alla gråzonspreparat?

Jag la inte in några egna värderingar, utan svarade bara rent av på det som Prankie ville veta! Det enda jag menar är att det är bättre att kolla upp saker grundligt än att förlita sig på en hörsägen eller rykten :)

Thell
2003-09-22, 14:54
men ephedra då ?
det e väl lagligt ?

Prankie
2003-09-22, 15:33
Det är väl samma sak?

Nilsson
2003-09-22, 16:10
Originally posted by Prankie
Det är väl samma sak?

Nope!! Ephedra är naturligt, en ört! Medans effedrin är syntetiskt framställt (av ephedra om jag inte missminner mig).

King Grub
2003-09-22, 16:11
Originally posted by Prankie
Det är väl samma sak?

Nej. Efedrin är ett syntetiserat läkemedel, medan ephedra är de verksamma delarna av en ört som innehåller efedrinalkaloider.

Edit: Rackarns! Den här gången var jag för sent ute! :eek:

EiseltUK
2003-09-22, 16:15
Ephedra Sinensis är själva namnet på växten, som innehåller efedrin. Det är ingen kemisk skillnad på syntetiskt eller "naturligt" efedrin.

/ Henrik

danieln
2003-09-22, 18:50
Saxat från http://www.ephedrafacts.com:

There is a difference between ephedrine alkaloids and synthetic ephedrine. Ephedrine is only one of the naturally occurring alkaloids present in Ephedra extracts. Other alkaloids include pseudoephedrine (which is less potent than ephedrine) and alkaloids that slow the absorption of ephedrine from the digestive tract and/or counteract the stimulant effects of the ephedrine in the extracts. However, synthetic ephedrine, which is used in a number of common cold remedies, is not a naturally occurring substance. Synthetic ephedrine can be easily identified on the label of these cold products as "ephedrine hydrocloride."

EiseltUK
2003-09-22, 19:24
Ja, skillnaden är väl att rent efedrin är i Hcl-form.

/ Henrik

danieln
2003-09-22, 19:29
Var ju om produkter innehållande effedrin på Rapport precis. Dom framhölll bl.a AST´s produkter, som inte innehåller kemsikt effedrin utan epehdra.

AST´s Dymetadrine Xtreme innehåller 300 mg Ephedra Extract, detta skall motsvara 24 mg effedrin alkaloids.

Produkten borde ju vara säkrare med tanke på vad Ephedra Facts skriver när den innehåller 300 mg Ephedra än om den hade innehållit 24 mg kemiskt framställt effedrin (ephedrine hydrocloride).

dragonball_72
2003-09-23, 06:57
Med lite efedrin
så blir man pigg o fin :bpump:

EiseltUK
2003-09-23, 09:27
Originally posted by danieln


Produkten borde ju vara säkrare med tanke på vad Ephedra Facts skriver när den innehåller 300 mg Ephedra än om den hade innehållit 24 mg kemiskt framställt effedrin (ephedrine hydrocloride).

Varför borde den vara säkrare?

danieln
2003-09-23, 09:49
"Other alkaloids include pseudoephedrine (which is less potent than ephedrine) and alkaloids that slow the absorption of ephedrine from the digestive tract and/or counteract the stimulant effects of the ephedrine in the extracts."

Som jag fattar det så finns det ämnen i ephedra som till viss del motverkar vissa (bi)effekter av ephedrine hydrocloride samt att kroppen tar upp effedrinet långsammare vilket i sin tur borde göra biverkningarna mindre eftersom effekten av effedrinet borde bli mindre.

z_bumbi
2003-09-23, 10:08
danieln: Toppvärdet kanske sjunker men tiden för påverkan ökar. Är inget som säger att detta är bättre/säkrare osv tvärtom måste man väl stoppa i sig mer om "counteract the stimulant effects of the ephedrine in the extracts" stämmer vilket borde föra med sig större påverkan på kroppen iom att det i alla fall måste brytas ner.

Teoretiskt så är väl syntetiskt bättre iom att man inte får massa bjäfs med på köpet samt att man vet hur starkt det är. Det finns kanske en anledning att man använder syntetiskt efedrin i läkemedel vilket ju är den enda vettiga användningen av ämnet.

Ninjasmurf
2003-09-23, 13:17
det e farsinerande att kinerserna har kunnat använda örten i 2000 år utan problem..så fort vi i väst får den går det åt pipan...

Prankie
2003-09-23, 15:45
5000 år... ;)
Men kina har ju så många försöks kaniner, ingen märker nåt om ett par dö. Här är det ju stor oväsen så fort nån bli matförgiftad av en svamp eller nåt sånt.

Ninjasmurf
2003-09-23, 15:53
det e ju sant...men det finns ju en massa i väst att ta av också...

Pez
2003-09-23, 16:04
Originally posted by Ninjasmurf
det e ju sant...men det finns ju en massa i väst att ta av också...

Allvarligt talat så ligger det mer sanning i Prankies inlägg än man tror..

1. Erfarenhet av naturmedel är större i Kina kontra väst. (sen om det är bluff o båg-produkter är skitsamma i mångt o mycket :D)
Samtidigt är kommersialismen mer utbyggd i väst, kombinationen gör att det kan gå snett.

2. Liv "värderas" annorlunda.. spräng en bomb och döda 200 personer i peking, gör detsamma i washington - jämför utfallet i reaktion hos allmänhet och media...
Västvärlden har en tendens att överreagera mot småsaker medans dom blundar för uppenbara faror.

/pez

danieln
2003-09-23, 21:18
Originally posted by z_bumbi
danieln: Toppvärdet kanske sjunker men tiden för påverkan ökar. Är inget som säger att detta är bättre/säkrare osv tvärtom måste man väl stoppa i sig mer om "counteract the stimulant effects of the ephedrine in the extracts" stämmer vilket borde föra med sig större påverkan på kroppen iom att det i alla fall måste brytas ner.

Teoretiskt så är väl syntetiskt bättre iom att man inte får massa bjäfs med på köpet samt att man vet hur starkt det är. Det finns kanske en anledning att man använder syntetiskt efedrin i läkemedel vilket ju är den enda vettiga användningen av ämnet.

Jo tiden för påverkan ökar ja. Men om du tar tex alkohol eller andra substanser så är ju effekten där iallafall betydligt värre (starkare) om du tar mycket på en gång än om du tar lite under en längre period (vi snackar timmar).

Sen vad gäller läkemedel så är ju det en helt annan historia för där kan man ju där kombinera det syntetiska effedrin tillsammans med andra substanser som motverkar eventuella bieffekter.

obbe
2003-09-23, 21:41
Själv har jag Astma! Skulle jag kunna få en produkt innehållande effedrin utskrivet då?:D

danieln
2003-09-23, 22:47
Effedrin används inte i lika stor utsträckning i sådana mediciner som förr. Finns bättre ämnen för det ändamålet.

Kallingen
2003-09-23, 22:47
Har själv hittat en fettförbrännare som innehåller:

Mahuang (ephedra)
Koffein
EGCG (gröntte extrakt, Camellia sinesis)
Avenacosides
Krom
Piperin



Mahuang KAN ge utslag för efedrin, men eftersom det inte är den kemiskt-gjorda efedrin så är den inte lika stark, utan mer naturligt vilket inte ska ge lika bra effekt, som tur är? :D


Man får väl se.