handdator

Visa fullständig version : Kettelbells..


MissTiger
2010-02-03, 09:37
..ngn som testat detta o vill dela med sig av sina erfarenheter? Positivt, negativt?
Inte testat själv men har blivit erbjuden att gå utbildning i Kettelbells då vi ska ta in det som gruppträningsform på gymmet...klart man är lite sugen :o)

Ungrim
2010-02-03, 09:38
Har själv bara sett på när folk har stått å svingat dessa klot, men har du blivit erbjuden en utb så självklart ska du hoppa på och testa.

MissTiger
2010-02-03, 09:51
Har själv bara sett på när folk har stått å svingat dessa klot, men har du blivit erbjuden en utb så självklart ska du hoppa på och testa.

Jo det är väl bara det att man vill ha lite koll på läget innan man ger sig in i leken...tanken med att gå utbildningen är ju att sen köra pass/klasser m Kettelbells... så det är ju inte bara för egen del o för att testa.. Men samtidigt måste man ju testa för att veta om det är ngn man skulle kunna tänka sig o köra :cool:

Ungrim
2010-02-03, 09:53
De verkar ha väldigt kul när de står å svingar iallafall :) Säkert bra med lite variation mot den gamla hederliga träningen också.

elo_
2010-02-03, 09:55
Jag har väldigt lite erfarenhet av kettlebells, brukar köra lite svingar och stabiliseringsövningar själv. Det är en väldigt effektiv träningsform och jag tycker om den. Det är rudimentärt, enkelt och effektivt. No bullshit, på ryskt vis. :) Skulle jag skaffa träningsutrustning hem som komplement till min tunga styrketräning så skulle det helt klart vara kettlebells. Gå du din kurs om du får! Köper du egna så rekommenderar jag gjutjärnsvarianterna, de håller en livstid. De i plast ska du undvika.

Martin Löwgren
2010-02-03, 09:55
Det är som med alla nya gymflugor (nu är iofs kettlebells i sig gammalt men de är nytt i gymbranchen). Alla ska testa det (majoriteten tränar såklart felaktigt med slängiga rörelser och framförallt för stora rörelser) även fast de inte har stabiliteten eller motoriken för det.

Konceptet i sig är okej och bra att använda som variation men som de används runt om i gymmen idag gör nog sådan träning mer skada än nytta.

MissTiger
2010-02-03, 10:07
Det är som med alla nya gymflugor (nu är iofs kettlebells i sig gammalt men de är nytt i gymbranchen). Alla ska testa det (majoriteten tränar såklart felaktigt med slängiga rörelser och framförallt för stora rörelser) även fast de inte har stabiliteten eller motoriken för det.

Konceptet i sig är okej och bra att använda som variation men som de används runt om i gymmen idag gör nog sådan träning mer skada än nytta.

Hmm vet inte om jag blev mer eller mindre sugen nu *skratt* Kanske sugen för att lära kunderna använda kettelbellsen rätt då...

MissTiger
2010-02-03, 10:08
Jag har väldigt lite erfarenhet av kettlebells, brukar köra lite svingar och stabiliseringsövningar själv. Det är en väldigt effektiv träningsform och jag tycker om den. Det är rudimentärt, enkelt och effektivt. No bullshit, på ryskt vis. :) Skulle jag skaffa träningsutrustning hem som komplement till min tunga styrketräning så skulle det helt klart vara kettlebells. Gå du din kurs om du får! Köper du egna så rekommenderar jag gjutjärnsvarianterna, de håller en livstid. De i plast ska du undvika.

Kommer inte köpa själv utan det finns på gymmet o dom har gjutjärnsvarianten....

Martin Löwgren
2010-02-03, 10:28
Hmm vet inte om jag blev mer eller mindre sugen nu *skratt* Kanske sugen för att lära kunderna använda kettelbellsen rätt då...

Jag har svårt att se att man bemästrar kettlebells efter någon helgkurs på ex antal timmar men om det inte är en alltför dyr kurs så testa iallafall.

grondahl
2010-02-03, 10:32
En viss skillnad på "bemästra" och "tillräckligt ok för att kunna börja träna och bygga upp erfarenhet".

Jag har svårt att se att man bemästrar kettlebells efter någon helgkurs på ex antal timmar men om det inte är en alltför dyr kurs så testa iallafall.

z_bumbi
2010-02-03, 10:34
Det gäller väl lite som med alla annan träning dvs först så tränar man det och sen när man börjar veta något så när vad man sysslar med så kan man börja instruera så hur lång tid har du på dig att köra med instruktör och på egen hand?
Hur stor grupper är det tänkt att gymmet ska köra?

MissTiger
2010-02-03, 10:34
Jag har svårt att se att man bemästrar kettlebells efter någon helgkurs på ex antal timmar men om det inte är en alltför dyr kurs så testa iallafall.

Kan hålla med dig här, speciellt om man inte hållt på med det innan... dvs detta är ju ett "minus" i det hela...
Gymmet betalar utbildningen, men dealen är ibland att man binder sig t o ha pass...beror på hur många pass som ska finnas på schemat o hur många instruktörer som ska köra.. tror det finns fler platser på utbildningen än vad vi kommer ha pass, iallafall t o börja med..

Curls
2010-02-03, 10:35
Jag har svårt att se att man bemästrar kettlebells efter någon helgkurs på ex antal timmar men om det inte är en alltför dyr kurs så testa iallafall.

Jag tror att få helgkurser inom något alls lär en bemästra det men det kan helt klart göra så att man lär sig grunderna och principerna för att lära sig bemästra det genom en längre tid med träning.

Tycker personligen att det är väldigt bra att träna med kettlebells och vi har en instruktör på vårt gym som är riktig duktig.

MissTiger
2010-02-03, 10:37
Det gäller väl lite som med alla annan träning dvs först så tränar man det och sen när man börjar veta något så när vad man sysslar med så kan man börja instruera så hur lång tid har du på dig att köra med instruktör och på egen hand?
Hur stor grupper är det tänkt att gymmet ska köra?

Det är en utbildning på 2 dagar...nästa helg så det är ju itne så långt tid som man hinner testa själv innan.
Ang hur stora grupper så har jag ingen aning... fick reda på det idag så det är helt nytt

Pepz
2010-02-03, 10:37
är sjukt kul med kettlebells. har gått en hel del utbildningar och kör det som komplementsträning till min SL-satsning.

Jag har till och med en övning med kettlebells på det passet jag leder på F&S

rooz
2010-02-03, 10:40
är sjukt kul med kettlebells. har gått en hel del utbildningar och kör det som komplementsträning till min SL-satsning.

Jag har till och med en övning med kettlebells på det passet jag leder på F&S

Vars i stan hittar man det? eller dig kanske man säger;)

MissTiger
2010-02-03, 10:40
Jag tror att få helgkurser inom något alls lär en bemästra det men det kan helt klart göra så att man lär sig grunderna och principerna för att lära sig bemästra det genom en längre tid med träning.

Tycker personligen att det är väldigt bra att träna med kettlebells och vi har en instruktör på vårt gym som är riktig duktig.

Kan hålla med, tror man skulle behöva testa o köra lite själv (dvs ha en grund att stå på) o sen gå utbildningen för att få mer kött på benen o samla på sig en större "övningsbank"

MissTiger
2010-02-03, 10:43
En viss skillnad på "bemästra" och "tillräckligt ok för att kunna börja träna och bygga upp erfarenhet".

Fasten tanken med utbildningen är ju som sagt att instruerar i det.... det är ingen kurs för egen del på det viset...eller ja det kan det väl vara också..

Martin Löwgren
2010-02-03, 10:43
Kan hålla med, tror man skulle behöva testa o köra lite själv (dvs ha en grund att stå på) o sen gå utbildningen för att få mer kött på benen o samla på sig en större "övningsbank"

Fast då kan ett annat problem uppstå. Om du själv inte vet hur du ska göra och heller kanske inte har stabiliteten och koordination i till exempel skuldran utan provar dig fram är chansen (framförallt med kettlebells) risken stor att du skadar dig ;)

De är lite av ett moment 22.

Curls
2010-02-03, 10:44
Kan hålla med, tror man skulle behöva testa o köra lite själv (dvs ha en grund att stå på) o sen gå utbildningen för att få mer kött på benen o samla på sig en större "övningsbank"

har ni inga instruktörer på gymmet du kör på? personligen ha jag bara haft ett intruktionspass och tycker det funka skitbra, det är ju inget super komplicerat liksom. att lräa sig böja och köra marklyft är ju typ mycket mer komplicerat för det är ju inte så att man ebhandlar så himla super tunga vikter

Pepz
2010-02-03, 10:44
Vars i stan hittar man det? eller dig kanske man säger;)

Farsta. ;)

Curls
2010-02-03, 10:45
Fast då kan ett annat problem uppstå. Om du själv inte vet hur du ska göra och heller kanske inte har stabiliteten och koordination i till exempel skuldran utan provar dig fram är chansen (framförallt med kettlebells) risken stor att du skadar dig ;)

De är lite av ett moment 22.

Att köra kettlebells är inte som moment 22 martin löwgren :D
Det är ingen avancerad matematik eller form av byråkrati ;)

rooz
2010-02-03, 10:46
Farsta. ;)

See u there:thumbup:

Martin Löwgren
2010-02-03, 10:47
Att köra kettlebells är inte som moment 22 martin löwgren :D
Det är ingen avancerad matematik eller form av byråkrati ;)

Läs om det jag skrev, jag säger inte att kettlebells i sig är momentet.

MissTiger
2010-02-03, 10:47
är sjukt kul med kettlebells. har gått en hel del utbildningar och kör det som komplementsträning till min SL-satsning.

Jag har till och med en övning med kettlebells på det passet jag leder på F&S

Kul o höra... Det är därför jag är sugen på o testa just för o se om man kan använda det som ett komplement t stryketräningen... lite mer funktionellträning ju

Curls
2010-02-03, 10:51
Läs om det jag skrev, jag säger inte att kettlebells i sig är momentet.

nänä, men det är sant man bör ha med en instruktör från början

MissTiger
2010-02-03, 10:55
Fast då kan ett annat problem uppstå. Om du själv inte vet hur du ska göra och heller kanske inte har stabiliteten och koordination i till exempel skuldran utan provar dig fram är chansen (framförallt med kettlebells) risken stor att du skadar dig ;)

De är lite av ett moment 22.

Är helt med på vad du menar.. kanske man ska gå utbildningen i syfte att testa o själv sätta sig in i träningsformen... se om det är ngt som faller en i smaken o kunna träna själv innan man köra igång o instuerar andra i det.. Aldrig varit min grej o köra halvbra pass..dvs jag vill kunna min grej innan jag går in o instruerar :o)

MissTiger
2010-02-03, 10:57
har ni inga instruktörer på gymmet du kör på? personligen ha jag bara haft ett intruktionspass och tycker det funka skitbra, det är ju inget super komplicerat liksom. att lräa sig böja och köra marklyft är ju typ mycket mer komplicerat för det är ju inte så att man ebhandlar så himla super tunga vikter

Ev kan ju ngn av PT:n har utbildning i kettelbells eftersom det trots allt finns lite kettelbells ute i gymmet.... Men som gruppträningform blir det helt nytt

Pepz
2010-02-03, 10:58
See u there:thumbup:

coolt. annars har du en sjukt bra gyminstruktör på Karolinska institutet. hon är ju jutsu-"proffs" dessutom.. leker ofta med kettlebells

Kul o höra... Det är därför jag är sugen på o testa just för o se om man kan använda det som ett komplement t stryketräningen... lite mer funktionellträning ju

Funkar utmärkt, jag kör ofta kettlebells som uppvärmning på gamla tanter ;)
De tycker att det är kul

elo_
2010-02-03, 11:03
är sjukt kul med kettlebells. har gått en hel del utbildningar och kör det som komplementsträning till min SL-satsning.

Jag har till och med en övning med kettlebells på det passet jag leder på F&S

Pepz, det här låter intressant. Jag kör också lite kb-komplement vid sidan av SL nu som då, men jag har tänkt schemalägga en dag i veckan på mina "off"-dagar, skulle du ha någon vettigt upplägg på hyllan för något sådant här? Kör i princip en push, pull, legs + 1 explosiv dag i veckan (speedbänk/mark) och en dag cardio. Dvs 4-5 pass i veckan.

Martin Löwgren
2010-02-03, 11:05
dvs jag vill kunna min grej innan jag går in o instruerar :o)

Så ska det låta :thumbup:

MissTiger
2010-02-03, 11:22
Så ska det låta :thumbup:

Klart det ska :cool: Nä men ärligt talat är instruktör o köra andra typer av pass sen innan, men ska man lyckas leverar t kunderna måste man ju kunna o vara säker på sin grej.. :o)

Martin Löwgren
2010-02-03, 11:25
Klart det ska :cool: Nä men ärligt talat är instruktör o köra andra typer av pass sen innan, men ska man lyckas leverar t kunderna måste man ju kunna o vara säker på sin grej.. :o)+1

Spetskompetens är a och o i träningsbranchen.

z_bumbi
2010-02-03, 11:50
Det är en utbildning på 2 dagar...nästa helg så det är ju itne så långt tid som man hinner testa själv innan.
Ang hur stora grupper så har jag ingen aning... fick reda på det idag så det är helt nytt

Du bör få instruktioner först och sen köra det ett tag (på egen hand eller med instruktör) för att sen helst få en ny genomgång. Precis som när du instruerar någon i något annat.

Kul o höra... Det är därför jag är sugen på o testa just för o se om man kan använda det som ett komplement t stryketräningen... lite mer funktionellträning ju

Funktionellt för vad? Kettlebell är bra/kan vara bra träningsredskap men att säga att det är mer funktionellt än styrketräning (vilket kettlebells iofs också är) eller effektivare beror på vilken funktion eller vad man vill uppnå.

Pepz
2010-02-03, 12:57
Pepz, det här låter intressant. Jag kör också lite kb-komplement vid sidan av SL nu som då, men jag har tänkt schemalägga en dag i veckan på mina "off"-dagar, skulle du ha någon vettigt upplägg på hyllan för något sådant här? Kör i princip en push, pull, legs + 1 explosiv dag i veckan (speedbänk/mark) och en dag cardio. Dvs 4-5 pass i veckan.

skippa cardio och kör kettlebells istället. ;)
jag brukar faktiskt mest leka lite. men om jag gör det strukturerat så:

20sving
10+10 enhandssving
5+5 clean n press
10 fullsving
5+5 clean n press
10+10 highpulls
10 figure 8 till bröst (mellan benen-runt ett ben- upp till bröst och sen ner mellan benen och runt det andra benet och upp till det andra bröstet)

detta kör som ett set. vilar ett par minuter och tar en tyngre kettlebell och gör om.
Brukar snitta drygt 80% av maxpuls under ett dylikt set.

Vill man så kan man ju även köra stabilitetsövningar ex turkish get ups. eller bottoms up pressar och dylikt. Jag brukar även köra pistols med kettlebells fantastisk ben/rumpaövning och grym för stabilitet i knä fotled och höft,

Salus
2010-02-03, 13:05
Jag ska börja gå 1 timmas pass med instruktör, 1 gång i veckan, under resten av våren.

Känns riktigt inspirerande. Fördelen är att man alltid lättare kan ha med sig en KB och träna igenom kroppen om man tex har ett jobb som inkluderar resor och likn. Mycket mer mobilt än att vara beroende av ett gym.

Tror dock aldrigt KBs kan ersätta min gymträning, utan enbart fungera som komplement. Men allt hänger på personliga preferenser förstås.

psirus
2010-02-25, 09:56
Lånar tråden lite. Jag har kört Kettlebells ett tag och min tjej verkar vara intresserad av att testa. Så tänkte köpa en till henne men frågan är hur tung som är lagomt för en tjej att börja med? står i valet och kvalet mellan en 6 kgs och en 8 kgs. Nån tjej som kan hjälpa till? Hon tränar och är typ "normal stark". De är ju tråkigt om den skulle bli för lätt direkt men samtidigt är det ganska besvärligt och kan göra lite ont i början att träna med en för tung. Så är rädd att hon ska tappa suget om det går dåligt i början.

Sen funderar jag på om de finns några bells som är speciellt bra för tjejer? Har hört att eleiko har smala handtag vilket borde passa tjejer med lite mindre händer?

Martin Löwgren
2010-02-25, 09:59
Lånar tråden lite. Jag har kört Kettlebells ett tag och min tjej verkar vara intresserad av att testa. Så tänkte köpa en till henne men frågan är hur tung som är lagomt för en tjej att börja med? står i valet och kvalet mellan en 6 kgs och en 8 kgs. Nån tjej som kan hjälpa till? Hon tränar och är typ "normal stark". De är ju tråkigt om den skulle bli för lätt direkt men samtidigt är det ganska besvärligt och kan göra lite ont i början att träna med en för tung. Så är rädd att hon ska tappa suget om det går dåligt i början.

Sen funderar jag på om de finns några bells som är speciellt bra för tjejer? Har hört att eleiko har smala handtag vilket borde passa tjejer med lite mindre händer?

Går inte att bara använda en storlek eller går gör det väl såklart men det är ungefär som att bara ha ett par 5kgs hantlar hemma eller en skivstång som väger 15kg.

Du är olika stark i olika rörelser och muskelgrupper.

psirus
2010-02-25, 10:16
Som sagt hon har aldrig kört förut och är intresserad av att prova. Därför vill jag ha EN som är lagom tung att svinga och köra cleans med, som hon desutom orkar pressa några gånger.

ossie
2010-02-25, 15:39
8kg skulle jag kört på, alternativt 12kg om hon är stark

Vazze
2010-02-25, 16:18
kettlebells äger, bättre än att springa tycker jag.

1 arms swing, 5 sets
snantches, 5 sets
Turkish get up, 4 sets
sen kan man ju lägga till axel pressar och knäböj, fast brukar räcka :D

Salus
2010-02-25, 16:35
Lånar tråden lite. Jag har kört Kettlebells ett tag och min tjej verkar vara intresserad av att testa. Så tänkte köpa en till henne men frågan är hur tung som är lagomt för en tjej att börja med? står i valet och kvalet mellan en 6 kgs och en 8 kgs. Nån tjej som kan hjälpa till? Hon tränar och är typ "normal stark". De är ju tråkigt om den skulle bli för lätt direkt men samtidigt är det ganska besvärligt och kan göra lite ont i början att träna med en för tung. Så är rädd att hon ska tappa suget om det går dåligt i början.

Sen funderar jag på om de finns några bells som är speciellt bra för tjejer? Har hört att eleiko har smala handtag vilket borde passa tjejer med lite mindre händer?

Beror lite på vad man vill göra, precis som martin nämner, men allmän rekommendation är 12kg (om hon inte är helt otränad).

Frågor du bör ställa dig:

Vad vill jag uppnå med min träning? Fokus mot styrka eller använda det som cardioredskap?

Vilken typ av övning/typ av resultat jag vill få? Ex: om man vill stärka axlar med turkish get ups + windmills så behövs inte en enormt tung KB. Men om det istället är tunga swings man vill göra, så krävs en annan tyngd.

z_bumbi
2010-02-25, 16:40
Vad räknas som tunga klockor i de olika övningarna? Jag har nämligen bara sett en person använda dem aktivt och jag gissar att hans vikter inte är någon bra referens.

Christyle
2010-02-25, 17:36
Kettlebells är så jäkla nice vi kör övningar med dessa på våran MMA

psirus
2010-02-27, 09:58
De får bli en 8 kgs, jag tror det blir lagom att börja med. Tyvärr har inte mitt första handsval 8 kgs i lager så tar gärna emot rekommendationer på bra märken. Är det nån som har provat vinylklädda kettlebells? Spontant känns det som att de borde bli lite halare så att de är lättare att tappa dem. Tänkte då främst på kettlebells från master eller OMPU, nån som har erfarenheter av dessa?

wintersnowdrift
2010-02-27, 10:18
Lånar tråden lite. Jag har kört Kettlebells ett tag och min tjej verkar vara intresserad av att testa. Så tänkte köpa en till henne men frågan är hur tung som är lagomt för en tjej att börja med? står i valet och kvalet mellan en 6 kgs och en 8 kgs. Nån tjej som kan hjälpa till? Hon tränar och är typ "normal stark". De är ju tråkigt om den skulle bli för lätt direkt men samtidigt är det ganska besvärligt och kan göra lite ont i början att träna med en för tung. Så är rädd att hon ska tappa suget om det går dåligt i början.

Sen funderar jag på om de finns några bells som är speciellt bra för tjejer? Har hört att eleiko har smala handtag vilket borde passa tjejer med lite mindre händer?

Jag har en 8 kg kettlebell som jag tycker är för lätt nu, efter att ha tränat tyngdlyftning i ett halvår och blivit starkare. Dock tyckte jag att den var ganska lagom att börja med (nu har jag inte alls tränat speciellt mycket kettlebells, mest swings och lite OL-övingar). Har planer på att införskaffa en ny kettlebell och då blir det nog en 16 kg som utmanar mig lite. Jag har bara testat Eleikos och tycker att de funkar bra; brasklapp dock för att jag inte direkt är en liten tjej med små händer.

//Kristin