handdator

Visa fullständig version : Skadad - avbryta deff?


Playmate
2010-02-03, 09:32
Jag har fått varit hos en sjukgymnast och fått diagnosen framåtroterade axlar, särskilt i högra axeln. Som rehab för axlarna rekommenderade hon att lägga ned bröstträningen helt ett tag framöver och fokusera på isolerande övningar för baksida axlar samt tunga roddar. Givetvis också komplettera detta med extra stretching!

Men för att komma till mitt problem så ligger jag för tillfället på kaloriunderskott i och med min diet sedan 7/1. Jag har fått ett godkänt resultat och börjar få bra definition på kroppen - men jag är inte nöjd än! Det är min första deff och det känns otroligt tråkigt att avbryta den innan jag känner mig nöjd, speciellt när deffen verkligen varit något som tärt på psyket och fysiken. Då känns det som om man vill ha utdelning för lidandet. ;)

Men att lägga ned bröstträningen under diet känns inte speciellt smart, det vill säga förlorad muskelmassa! Samtligt kommer jag inte att kunna bygga någon speciell muskelmassa på baksidan, om ens någonting under min diet. Bör jag avbryta deffen trots allt eller fortsätta deffen 1-2 veckor förutsatt att jag fortsätter träna som innan, dock i alla fall minska på bröstträningen?

Vad har ni för tankar och var tycker ni?

Exhale_
2010-02-03, 10:23
Mina tankar är att det där bör du bestämma själv.

Ean
2010-02-03, 10:27
Jag skulle avbrutit deffen, tagit en paus. Du kan ju ligga på ±0 till axeln är bra så sedan fortsätta deffa.

Kischen
2010-02-03, 10:28
Du vill INTE få problem med axlarna. Jag hade dock fortsatt deffa men dragit ner lite på bröst, kört mycket baksida samt stretchat brösten mycket, kanske tom flera ggr varje dag.

AlmostRipped
2010-02-03, 10:35
Du vill INTE få problem med axlarna. Jag hade dock fortsatt deffa men dragit ner lite på bröst, kört mycket baksida samt stretchat brösten mycket, kanske tom flera ggr varje dag.

+1

Vet inte exakt huruvida jag hade fortsatt, beroende lite på axeln men axlar och knän vill man inte förstöra...

Upp till dig om du tänker fortsätta eller inte men om du fortsätter så dra ner lite på bröst och känn efter hur det känns innan du fortsätter för hårt så du undviker en ordentlig skada.

karlingen
2010-02-03, 11:48
Jag fick en handledsskada i början på min deff. Jag fortsatte ändå och helt plötsligt (1-2 veckor:P) så försvann den. Belasta inte axlarna lika mycket som du vanligtvis gör. Gör som Kischen säger och strectha.

Playmate
2010-02-03, 14:46
Jag skulle avbrutit deffen, tagit en paus. Du kan ju ligga på ±0 till axeln är bra så sedan fortsätta deffa.
Ja, det är en tanke jag har haft. Men att ligga på ±0 känns nästan lite dumt, det kommer att ta mycket längre tid. Jag ligger hellre på ett kaloriöverskott och effektivt bygger upp en stabil musklemassa gentemot min bröstmuskelatur.

Du vill INTE få problem med axlarna. Jag hade dock fortsatt deffa men dragit ner lite på bröst, kört mycket baksida samt stretchat brösten mycket, kanske tom flera ggr varje dag.
Nej problem med axlarna är allvarligt och jag bör kanske tänka om, i kampen bli 'kvitt axelproblem' vs. 'beachform', så har inte dieten speciellt stor chans. Men det känns verkligen så jäkla surt att lägga ned nu när man är så nära sitt mål.

Ungrim
2010-02-03, 15:01
Har du något problem med axlara förutom att de är framåtroterade? Tänkte om axeln är "hel" men bara dras frammåt delvis pga bröstmuskulaturen.

I sånna fall är det väll onödigt att avbryta deffen, bara sluta med bröstet för nu, Även om du inte bygger någon "massa" på baksidan så blir det ju inte något problem för axlarna.

Playmate
2010-02-03, 15:21
De är "enbart" framåtroterade på grund utav bröstmuskulaturen som sagt. Men att inte träna bröst överhuvudtaget under deff, vad kommer det att få för konsekvenser? :(

Seb74
2010-02-03, 15:48
Om du kan träna allt annat utom bröst och triceps är det väl ändå rätt ok, och du verkar ju prata om nån vecka hit eller dit.
Jag har fan inte kunnat träna bröst på ett år pga mina axlar, och numera inte triceps heller, så det kan va bra mycket värre än läget du är i nu om man säger så...
Axlar är definitivt inget att leka med, tyvärr :(

BlackMagic
2010-02-03, 16:13
Hur vet man om man börjar få framåtroterande axlar? Får man det pga felaktig träning? Oliksidig träning?

BlackMagic
2010-02-03, 16:20
Behöver inte svara...jag sökte och fann :P

z_bumbi
2010-02-03, 16:26
De är "enbart" framåtroterade på grund utav bröstmuskulaturen som sagt. Men att inte träna bröst överhuvudtaget under deff, vad kommer det att få för konsekvenser? :(

Hur länge har du tränat, vikt och längd?

Har du någon ungefärlig tid på hur länge du troligen måste hålla upp med bröstträningen?

Jag skulle iofs mer fokusera på hur det går med ryggträningen än vad som händer med bröstmusklerna och om du får bak axlarna och bättre hållning så kommer bröstpartiet i alla fall se större ut.

Playmate
2010-02-03, 20:38
Hur länge har du tränat, vikt och längd?

Har du någon ungefärlig tid på hur länge du troligen måste hålla upp med bröstträningen?

Jag skulle iofs mer fokusera på hur det går med ryggträningen än vad som händer med bröstmusklerna och om du får bak axlarna och bättre hållning så kommer bröstpartiet i alla fall se större ut.
Jag har tränat seriöst i cirkus 1,5 år och för tillfället väger jag 77,8 kg på 183cm men var uppe på 83 kg innan dieten. Det var ett längre uppehåll det rörde sig om, vet inte exakt tid. Skall göra kontinuerliga besök hos sjukgymnasten för att se om det sker någon förbättring.

limenka
2010-02-03, 21:02
Valet känns uppenbart. Satsa på att fixa till axlarna.

Playmate
2010-02-04, 07:42
Ja, axlarna är ju utan tvekan det viktigaste. Så jag antar att det bara är att bita i det sura äpplet, om man säger så!