handdator

Visa fullständig version : Fråga ang kreatin


Muskelcellen
2010-02-02, 23:39
Hej

Man säger ju att man ska ta kreatin i perioder, ungefär 4 veckor och sedan ha uppehåll i 4-6 veckor för att sedan börja igen. Min fråga är om man tar kreatin i 4 veckor och sedan inte tar det igen efter 4-6 veckor vad händer? förlorar man styrkan man har byggt upp eller vad händer egentligen?*flex*

Kauppi
2010-02-02, 23:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194

Muskelcellen
2010-02-02, 23:48
Tackar =)

Martin Löwgren
2010-02-02, 23:49
Hej

Man säger ju att man ska ta kreatin i perioder, ungefär 4 veckor och sedan ha uppehåll i 4-6 veckor för att sedan börja igen. Min fråga är om man tar kreatin i 4 veckor och sedan inte tar det igen efter 4-6 veckor vad händer? förlorar man styrkan man har byggt upp eller vad händer egentligen?*flex*

När man börjar ta kreatin kan man använda sig av en uppladdningsfas i form av ett intag på 5 g kreatin 4 gånger per dag under 4-5 dagar. Detta mättar muskulaturen på kreatin och man behöver efter detta bara inta 5 g/dag för att hålla uppe nivåerna.

Dag 1-5 Blanda 5gram (1 rågad tesked) med 2-4 dl vatten 4 gånger per dag, sprid ut intagen under dagen.
Dag 6- Blanda 5gram (1 rågad tesked) 1 gång per dag antingen på morgonen, eller i samband med träningen.

Det är lite oklart huruvida man behöver ta en paus från kreatinmonohydrat eller inte. Det är inte ett måste att ta pauser men det verkar som att effekten från kreatinet avtar lite efter cirka 3månader att det kan vara en ide att köra kreatinmonohydrat i cykler om 8-12veckor för att sedan ta ett uppehåll på 4-5veckor för att låta kreatinnivåerna återgå till sitt normalvärde.

Jag har testat båda varianterna men har personligen inte märkt någon skillnad.

Angående hur mycket vätska man måste dricka är det en myt att man skulle vara tvungen att dricka extra mycket vatten när man intar kreatinmonohydrat.

När kreatin tas upp av kroppen så kommer man samtidigt att binda på sig en del vätska, motsvarande ungefär 0,5-2 kg. Dricker man normala mängder vatten under dagarna (cirka 1.5liter) reglerar kroppen vätskenivåerna hur bra som helst på egen hand och extra intag av vatten är inte nödvändigt.

gasoliner
2010-02-03, 12:44
själv får jag huvudvärk varje gång om jag inte dricker extra vatten, kommer som ett brev på posten, men jag går upp ca 3kg varje gång jag påbörjar en kreatinkur så jag kanske binder mera vatten än normalt?

positiv effekt på styrkan har det iallafall.*flex*

Nyback
2010-02-03, 21:33
Dag 1-5 Blanda 5gram (1 rågad tesked) med 2-4 dl vatten 4 gånger per dag, sprid ut intagen under dagen.
Dag 6- Blanda 5gram (1 rågad tesked) 1 gång per dag antingen på morgonen, eller i samband med träningen.

Jag tar kreatin monohydrat mikroniserat 200 desh från WNT och då är endast en rågad tesked 3g enligt min digital matvåg, och den har rätt på annat så kan inte tänka mig att den har fel nu?

så jag tar iaf 2 rågade teskedar (6g).. 1 gram hit och dit, så länge de inte är under iaf :)