handdator

Visa fullständig version : Min slimning


spinkoo
2002-06-09, 16:32
Deff om ett par dagar...eller diet om man så vill.

Bakgrund: Har gått upp 10 kg på ca 6 månader och jag sticker inte under stolen med att fett% har ökat. Men det är ju bara läckert :D

Syfte: Att komma ner i min gamla slimform igen...borde inte vara så svårt.

Utförande: Morgonpromenader och kaloriavdragning.

Under denna tråden kommer jag posta alla frågetecken som dyker upp, parralelt med resultaten i träningsdagboken. Men jag tror inte så många läser dagboken därför lägger jag den här istället... :D

MVH/spinkoo

spinkoo
2002-06-09, 16:40
Första grejen jag behöver lite reflektion över...

min första nivå lägger jag på 2500 kcal, händer det inget sänker jag bla bla..

250 gram protein om dan?
200 gram protien om dan?

När det är dags för sänkning i kalori sen, ska jag behållla protein nivån då och bara sänka kolhydrater och fett???

Ligger lite över 200-250 i protein nu tror jag, en bra dag då jag inte är i skolan kanske 150-200 max.

MVH/spinkoo

Patte
2002-06-09, 19:48
Ligger du inte lite lågt på protein om du ska ligga på 2500kcal om dagen... själv ligger jag på < 2200 Kcal om dagen och då är det över 300 gram protein....

spinkoo
2002-06-09, 20:43
Det lutar åt 250 gram protein om dagen. Det blir ju energi% 40!

Det är första "deffen" och jag är inte sååå långt i min styrketräning ännu, så jag tror inte jag behöver vara extreamare än så...eller :confused:

MVH/spinkoo

-=RebeL=-
2002-06-10, 00:24
Patte: 300g protein det var inte lite det..
Spinkoo: Nog är det klart godkänt med 200-250 g/dagen. Du kan känna dig ganska lugn..

Sjölin
2002-06-11, 16:43
pAtTe : du ligger alltså på ~55 - E% protein måste säga att det väldigt mycke. Vill även säga att njurarna kan ta stryck om kör så för länge.
==========>
spinkoo:
När man vill toppa formen brukar det vara vanligt att ligga på:

35 - E% protein
50 - E% kolhydrater
15 - E% fett

men att detta bör man bara ligga på i perioder av 2 månader ungefär. Fortsätter man får man i sig för lite av de livsnödvändiga fettsyrorna.

Man behöver kolhydraterna eftersom kroppen funkar bäst med glukos(glykogen), proteinet behöver en omvandling som i sig behöver energi däför försvinner energi för att göra energi.

Normalt är
30- E% proteiner
50- E% kolhydrater
20- E% fett

Värt att säga om protein är att kroppen bara tar upp en viss mängd vit ett enskilt tillfälle och därför hamnar resten i toan.

Alltså får du anpassa intaget av protein lika som de andra två näringsämnena. Detta är bara råd men testa så ser du. Men kolhydraterna skall alltid ha den högsta E% per dag av det du stoppar i dig. Väl värt och investera i antioxidanter också. Fettet bör komma från rätt källa, fisk och vegetabilier,fågel går också ,lite kött ibland måste ju ingå.

Ta detta som jag skrivit som råd inte direktiv. Det är upp till dig vad du gör.

lycka till...

//Sjölin

z_bumbi
2002-06-11, 18:32
>Vill även säga att njurarna kan ta stryck om kör så för länge.

Hm, hur då ? Förutsatt att man dricker tillräckligt är det väl ingen fara ?

>spinkoo:
När man vill toppa formen brukar det vara vanligt att ligga på:

35 - E% protein
50 - E% kolhydrater
15 - E% fett

Väldigt lite fett ?

>Man behöver kolhydraterna eftersom kroppen funkar bäst med glukos(glykogen), proteinet behöver en omvandling som i sig behöver energi däför försvinner energi för att göra energi.

Alltså slipper man gå så mycket under deff :) :D

>Värt att säga om protein är att kroppen bara tar upp en viss mängd vit ett enskilt tillfälle och därför hamnar resten i toan.

Detta är ett ämne som alla verkar ha olika uppfattningar om, allt från 15 g till 150 g har jag läst på olika ställen (150 g verkar vara "lite" i övekant.). Har du några siffror på hur mycket man kan ta upp ?

>Men kolhydraterna skall alltid ha den högsta E% per dag av det du stoppar i dig.

Finlir detta men om jag får i mig 2500 kcal (deff) och äter ca 300 g protein (1170 kcal*) och 100 g fett (910 kcal*) så blir det inte mycket utrymme för kolisarna (102 g och 420 kcal*), även vid 250 g protein och 90 g fett så blir det "bara" 172 g, 706 kcal kolhydrater.

*Räknat med 1g protein=3,9 kcal, 1 g kolhydrater=4,1 kcal och 1 g fett=9,1 kcal, (Har för mig att de här sifforna stämmer ganska bra.)

spinkoo
2002-06-11, 18:56
Jag anammar era svar och efter att ha verkeligen försökt med mitt egna påhitt, 40-30-30 så inser jag att det inte funkar praktiskt!

Jag är alltså mycket fattig... :D Inga pulver och morsan köper inte hur många tonfiskburkar som helst.
:rolleyes:

Jag har läst på upprepande ställen nu att kolhydrater SKA vara med på deffen (bla Ove Rytter)...och eftersom jag inte tänker vara avancerad och stanna på jorden har jag kommit fram till följande...

40e% kolisar
35e%protein (215 gram, ganska mycket iaf)
25 e% fett...det skrevs något om brist men 70 gram fett om dan kan väl knappast ge brsit, då ALLA fettkällor kommer från det nyttiga!!

Blev mycket lättare att tilllåta sig sina kolisar och jag skulle antagligen få noja annars ändån...

Med extra vitaminer, antioxidanter (tar jag redan iofs) BORDE detta vara ganska sjust. MEN händer inget då ryker lite kolisar i första hand.

Proteiner vid samma tillfälle borde inte vara problem då jag max äter 50 stycken i en stöt...

Vill oxo passa på att tacka för svaren...Kunskap är makt :D

MVH/spinkoo

spinkoo
2002-06-11, 21:44
Där satt den...

220 protein
250 gram kolisar
70 gram fett

Detta blir inte alltför många tillskott...inga brister??

Hoppas jag inte ställer in mig på svält, det borde jag knappast...

För att våga bulka måste man veta hur man deffar... :rolleyes:

MVH/spinkoo

Matti
2002-06-11, 22:09
Detta blir inte alltför många tillskott...inga brister??
Jag tycker att det ser väldigt bra ut. :)

spinkoo
2002-06-12, 14:08
Gutt, då skirdet jag i verket på måndag typ, alltså börjar gå redan imorrn men äter "rätt" på måndag och framåt!

MVH/spinkoo

supremo
2002-06-12, 21:08
Lycka till!
Ta bilder allt eftersom!
Kul att se framsteg som andra gör!!

spinkoo
2002-06-13, 16:26
Hmm, bilder ja, kommer vilken dag som helst... :D

Fast nu fick jag just reda på att på mitt sommarjob kommer jag få massa konstig mat varje dag, deffen kan få sig en törn kanske. Plus att den är framskjuten några dagar för att jag m¨åste ha en didigtalvåg (dyr) och morsan måste handla lite saker...ska sluta med all öl nu ett tag iaf..

Ha det bra/spinkoo

r90
2002-06-15, 17:35
Ey Spinkoo..hut stor är du nu och hur sror var du innan all träning?

spinkoo
2002-06-15, 18:36
Ey davve... :D

Jo hur stor jag är nu får du själv avgöra när bilden kommer upp...cirka på söndag eller måndag :eek:

Innan jag började träna var jag en 57kg tungvikt, otränad och så...

...nu väger jag 70 kg i stadig matchvikt, och det utan att ha tränat ben :eek: hur smart det var får tiden utvinna men jag har lite problem med benen...

Jag är ju fortfarande 16 år, inte så brutal alltså, men har blivit grymt mycket grövre, jag säger inte att jag är grov, bara grövre...jag slutade växta typ vid 12 år, vägde ca 55 då...

NU fick du kanske veta mera än du ville men det bjuder jag på...

Hare bra/spinkoo

Dasse
2002-06-15, 22:34
Tjena Spinkoo !
Är du fattig kan du alltid öka andelen fett under deffen. Fett är ju billigt och protein är dyrt( i alla fall som tillskott samt i form av torsk och kyckling). Vill inte krångla till det för dig men ett tips kan vara en 30-30-30 diet(läs 33-33-33).Mer fett kommer att sänka GI och ge en ökad fettförbränning, men det vet du säkert redan.

spinkoo
2002-06-16, 12:12
Mera fett ja. Frå början var jag lite inne på spåret mycket fett just för dess förbränning och så. Men det blir så otroligt lite mat då :(

Undersöker vidare på spåret...

MVH/spinkoo