handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott - Grund


Megalodon
2010-02-02, 16:15
Kosten är alltid nummer ett. Men om man tar följande personer. Vilka kosttillskott bör de använda som grundstenar.

A. Person med extremt bra kost?

B. Person med bra kost?

C. Person med dålig kost?

D. Person med extremt dålig kost?

Kischen
2010-02-02, 16:23
Kosten är alltid nummer ett. Men om man tar följande personer. Vilka kosttillskott bör de använda som grundstenar.

A. Person med extremt bra kost?

B. Person med bra kost?

C. Person med dålig kost?

D. Person med extremt dålig kost?

Du måste definiera mer, vad är tex extremt dålig kost? äter personen bara limpa då eller?

Sniggel
2010-02-02, 16:28
Finns inget "bör" när det gäller kosttillskott. Men om man vill ha kosttillskott så:

(Jag antar nu att personerna vill bygga muskler och vara hälsosam, samt att bra kost innebär nyttig kost som är proteinrik och med en bra kalorimängd för syftet)

A. Kreatin, EAA, D-vitamin

B. Kreatin, EAA, D-vitamin

C. Kreatin, EAA, D-vitamin, fiskolja

D. Kreatin, EAA, D-vitamin, fiskolja, eventuellt vassleprotein (förutsätter att proteinintaget är lågt), multivitamin (om den nu är riktigt kass)


Typ så hade jag nog gissat. Men det beror som sagt på lite vad du menar, jag har gjort en massa antaganden för att kunna svara.

Pendelous
2010-02-02, 16:37
Har man extremt dåliga kostvanor/dåliga kostvanor är väl inte kosttillskott lösningen. Eller?

Barba
2010-02-03, 23:15
Lite ospecifikt ställd fråga. Vilka tillskott de behöver (om de ens behöver några) beror bl.a. på vad personerna för målsättning med ev. träning o.s.v. Speca mer!

ligne
2010-02-03, 23:26
Kosten är alltid nummer ett. Men om man tar följande personer. Vilka kosttillskott bör de använda som grundstenar.

A. Person med extremt bra kost?

B. Person med bra kost?

C. Person med dålig kost?

D. Person med extremt dålig kost?

personerna A och B klarar sig med något som boostar deras träning som t.ex. Rage eller KcgR2.

personerna C och D behöver lära sig äta vanlig mat först.

Megalodon
2010-04-04, 13:43
Om man håller på med en ketogen diet och använder sig utav dessa kosttillskotten:

Kreatin
EAA
D-vitamin
Omega-3
Vassle
Kasein
Multivitamin
ALA
Glukosamin
Beta-alanin
Leverskydd

Är det något kosttillskott som man bör lägga till eller plocka bort?

Gpajpen
2010-04-04, 13:49
Varför skulle just D-vitamin vara brist i en bra och extremt bra kost?

young_george
2010-04-04, 13:54
Varför skulle just D-vitamin vara brist i en bra och extremt bra kost?

För att det är väldigt svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin under vinterhalvåret i Sverige oavsett kost.

Sniggel
2010-04-04, 15:40
Kollade på nutritiondata.com och fick upp att Lax innehåller 600IU per 100g.
12,5 mikrogram om man kollar på slv.se vilket jag har för mig motsvarar 500 IU om man omvandlar med en faktor 40.

Inte så pjåkigt ändå tycker jag.
Fast det är klart. Man äter inte en sisådär 200g lax var dag och om man nu ska ha i sig 1500+ IU eller vad den nya forskningen nu verkar peka på så får man äta på rätt friskt av sådana här D-vitaminrika källor när det inte är högsommar.

Eddie Vedder
2010-04-04, 15:51
Varför skulle just D-vitamin vara brist i en bra och extremt bra kost?

Om du med "extrem" syftar på att man käkar fet fisk till frukost, lunch och middag kanske D-vitaminnivåerna blir bra. Men hur vanlig är en sån kost?

Majoriteten av alla svenskar lider med stor sannolikhet av låga D-vitaminnivåer hela vinterhalvåret. Även sommarhalvåret om man inte utnyttjar soltimmarna.

Megalodon
2010-04-05, 12:01
Om man håller på med en ketogen diet och använder sig utav dessa kosttillskotten:

Kreatin
EAA
D-vitamin
Omega-3
Vassle
Kasein
Multivitamin
ALA
Glukosamin
Beta-alanin
Leverskydd

Är det något kosttillskott som man bör lägga till eller plocka bort?

:confused::confused::confused:

Eriic
2010-04-05, 12:13
Extremt bra kost, borde väl bara behöva EAA och kreatin, alt. någon PWO också.
Eftersom denne då får i sig alla vitaminer, mineraler, fetter och tillräckligt med protein.

Trance
2010-04-05, 12:40
Om du med "extrem" syftar på att man käkar fet fisk till frukost, lunch och middag kanske D-vitaminnivåerna blir bra. Men hur vanlig är en sån kost?

Majoriteten av alla svenskar lider med stor sannolikhet av låga D-vitaminnivåer hela vinterhalvåret. Även sommarhalvåret om man inte utnyttjar soltimmarna.

Tror du inte en som är ute mycket under vår, sommar, höst har tillräckligt för vintermånaderna?

Eddie Vedder
2010-04-05, 12:51
Tror du inte en som är ute mycket under vår, sommar, höst har tillräckligt för vintermånaderna?

Beror på kosten under vinterhalvåret tror jag. Om man nu utnyttjar sommarhalvårets soltimmar väldigt bra (vilket jag dock tror är svårt i praktiken för många) och kosten verkligen anpassas för att vara väldigt D-vitaminrik (vilket jag tror att ytterst ytterst få gör) så kan det nog göra det.

Miniräzer
2010-04-05, 15:05
Beror på kosten under vinterhalvåret tror jag. Om man nu utnyttjar sommarhalvårets soltimmar väldigt bra (vilket jag dock tror är svårt i praktiken för många) och kosten verkligen anpassas för att vara väldigt D-vitaminrik (vilket jag tror att ytterst ytterst få gör) så kan det nog göra det.

Hur många soltimmar talar vi om för att hålla en tillräcklig D-vitamin nivå?

Erazor
2010-04-06, 20:52
Ni pratar väldigt mycket om D-Vitamin, har ni några tips på produkter med D-Vitamin som är värt att spana in?

Trance
2010-04-06, 21:03
Ni pratar väldigt mycket om D-Vitamin, har ni några tips på produkter med D-Vitamin som är värt att spana in?

Rent tillskott på vintern. Sol på sommaren. Tillskott finns på apoteket men är rätt dyrt om man vill upp i de doserna många kör här. Mikael eller Eddie Vedder kan säkert rekommendera någon bra webbshop (då jag antar att det inte konkurrerar med Kolo) som säljer högre billigare doseringar.

Eddie Vedder
2010-04-06, 21:10
Mikael eller Eddie Vedder kan säkert rekommendera någon bra webbshop (då jag antar att det inte konkurrerar med Kolo) som säljer högre billigare doseringar.

Jag kan tänka mig att jag och Mikael handlat från samma och den säljer fler tillskott vilket gör den till en konkurrent till Kolo. Så ner jag kan inte länka den.:)

Men produkten heter Hollistics och det är ju bara för Erazor att googla på.

-squat-
2010-04-07, 21:39
Ni pratar väldigt mycket om D-Vitamin, har ni några tips på produkter med D-Vitamin som är värt att spana in?


Från Kolozzeums nyhetsbrev som kom 24:e Mars.

Men vi har även två nya produkter till er, om ca. två veckor lanseras Koffeintabletter X-strong på 200 mg för er som behöver en riktigt uppladdning, eller varför inte prova på D-vitamin om ni lättare vill ta upp kalcium och fosfor eller har en brist av dessa två i kroppen.

Fordon
2010-04-08, 13:14
Kreatin
EAA
D-vitamin
Omega-3
Vassle
Kasein
Multivitamin
ALA
Glukosamin
Beta-alanin
Leverskydd



Får mig att tänka på Flashbacks forum *rolleyes*