handdator

Visa fullständig version : Överviktig fördel vid styrketräning?


holme74
2010-02-01, 22:23
Kan någon svara mig på följande, har en person med övervikt någon form av fördel vid muskeluppbyggnad?

stafh
2010-02-01, 22:23
Nej, tvärt om.

Anton Fräs
2010-02-02, 09:10
Desto fetare man blir desto mer påbyggd massa kommer påstå av fett, tyvärr.

Vicotnik
2010-02-02, 09:14
Fördelen skulle väl i så fall vara att man kan gå ner i vikt och samtidigt lägga på sig muskler, något som är svårare för en mer normalviktig person. Men generellt är det bara nackdelar. Har själv gått från 101kg till 75kg på några år och är relativt liten i förhållande till hur länge och hårt jag tränat. Önskar att jag kom på det här med styrketräning lite tidigare..

King Grub
2010-02-02, 09:35
Fördelen skulle väl i så fall vara att man kan gå ner i vikt

Det är en nackdel det också. Att minska i fett innebär att framtida eventuell överätning mest bildar fett. Det slipper en person som aldrig varit överviktig och aldrig äter sig fet.

Psyla
2010-02-02, 13:30
Ser bara nackdelar med det.....plus en eventuellt försämrad insulinkänslighet från allt överätande..

Ungrim
2010-02-02, 13:42
Men att gå omkring med en större vikt hela dagarna måste ju stärka muskler, leder, senor mm

Givetvis inte hur mycket som helst men såpass så att kroppen klarar vikten man har.

Pengu
2010-02-02, 13:56
Benfetischister har märkt att tjockisar och fd tjockisar ofta har välutvecklade och snygga vader.

Cerberus
2010-02-02, 13:57
finns inga fördelar alls med att va fet skulle jag gissa? Sumobrottning däremot..

Apos78
2010-02-02, 14:49
I rejäla kristider kan såklart en viss övervikt vara till nytta.

Saikyou
2010-02-02, 14:58
Benfetischister har märkt att tjockisar och fd tjockisar ofta har välutvecklade och snygga vader.

Stämmer bra, var själv överviktig större delen av mitt liv, när jag gick ner märkte jag att jag har otroligt musuklösa vader, i klass med folk som man kan anses som extremt vältränade, t om.

StillAsleep
2010-02-02, 16:12
Det är en nackdel det också. Att minska i fett innebär att framtida eventuell överätning mest bildar fett. Det slipper en person som aldrig varit överviktig och aldrig äter sig fet.
Kan kroppen "minnas" att den har varit fet?

King Grub
2010-02-02, 16:24
Ja.

Eddie Vedder
2010-02-02, 16:28
I rejäla kristider kan såklart en viss övervikt vara till nytta.

Beror ju på hur man ser det. De med mer vältränad kropp och mer hälsosam fysik kan ju å andra sidan klara sig ur situationen bättre kanske. Men sitter en fet och en pinnsmal på en öde ö med enbart vatten och inte en ätbar smula varken på land eller i havet lär ju den pinnsmale dö före.;)

Kan kroppen "minnas" att den har varit fet?

Ja det kan man säga. Det har tagits upp i hur många trådar som helst men verkar chocka lika mycket varje gång.:Virro Hursomhelst är förutsättningarna för att hålla sig smal svårare om du varit fet än inte.

StillAsleep
2010-02-02, 16:55
Fettminnet alltså.. Muskelminnets onda styvbroder. *gah!*
Jag skulle vilja fråga om det är klarlagt HUR det fungerar, men eftersom saken tydligen tagits upp tidigare (hur många gånger som helst, hur har jag missat det?) är det väl säkrast att söka först, då tid föreligger. ;)

Seb74
2010-02-02, 16:55
Ja.

Tom så att om man varit smal hela livet, och sen drar en riktig grisbulk för långt och blir lite småfet, så minns kroppen det sen och vill gärna lägga på sig fettet igen?

Eller gäller det bara såna som varit soffpotatisar flera år och haft det mer som vana kanske?

Seb74
2010-02-02, 16:57
men eftersom saken tydligen tagits upp tidigare (hur många gånger som helst, hur har jag missat det?) är det väl säkrast att söka först, då tid föreligger. ;)

Attans, nu får du mig att framstå i dålig dager :(

Vicotnik
2010-02-03, 17:50
Stämmer bra, var själv överviktig större delen av mitt liv, när jag gick ner märkte jag att jag har otroligt musuklösa vader, i klass med folk som man kan anses som extremt vältränade, t om.
Samma för mig.

johanhej
2010-02-03, 17:57
Samma för mig.

Verkligen inte samma för mig. Var dock inte speciellt överviktig men var en löpare med bra kondis. Vaderna var då och är fortfarande helt obefintliga.

Vicotnik
2010-02-03, 18:05
Mycket genetik det där tror jag. Jag har alltid haft väldigt bra ben, fast jag inte tränar dem speciellt fokuserat. Har aldrig löptränat men traskat runt med med min övervikt länge.