handdator

Visa fullständig version : Öka i latsdrag?


BALBOAN
2010-02-01, 20:56
Hej

Har tränat i ett år ungefär. Började med att ta 55kg 8x3 i latsdragen (brettgrepp) idag kör jag på 70 kg 8x3. Jävligt seg ökning. Hur ska jag göra för att öka mer i just den övningen? Sluta köra den helt eller? Resten utav rygg/biceps passen blir alltid skit efter latsdragen, tär på mitt självfortroende.

Brukar köra lats,sittande rodd, hantelrodd på mina ryggpass. Tänkte ändra det till Latsdrag, marklyft, hantelrodd, några tunga chins kvxmaxreps.

Känns som som om jag blir starkare i rygg hur mkt jag än tränar. medans jag for iväg med brösten skit bra:P

ceejay
2010-02-01, 21:12
jadu, jag tänker såhär i de flesta övningar:

Klarar jag 8 reps på första setet så ökar jag helst vikten och försöker 8 reps där också. Klarar jag kanske 6-7 reps i andra setet kör jag den vikten igen i tredje.

Nästa gång jag kör så kör jag på den vikten jag inte klarade 8 reps i. På så sätt så ökar jag vikten nästan hela tiden. Att sitta och nöta och försöka klara lika på reps i flera set på samma vikt ser inte jag som något bra då det kan ta aplång tid tills man klarar det.

Mineur
2010-02-01, 21:17
Jag kör iaf latsdrag bland de sista ryggövningarna så man kan lägga mer vikt på de knepigare mer "teknikkrävande" övningar.

Curls
2010-02-01, 21:20
jag brukar köra latsdrag som första ryggövning och verkligen tänka på att få full stretch i latsen senare i passet brukar jag köra supinerat latsdrag och jag ökar rätt bra mellan passen faktiskt, alltså det funkar för mig. :)

1992_08
2010-02-01, 21:30
variera, kroppen vänjer sig variation är nyckeln tillframgång :)

Kauppi
2010-02-01, 21:31
Kör alltid latsdrag först, får enorm pump resten av passet i latsen på så sätt.

latsdrag > chins > t-bar > maskinrodd > cablerodd > följt av biceps.
Så såg dagens pass ut.

Gosti123
2010-02-02, 09:10
jadu, jag tänker såhär i de flesta övningar:

Klarar jag 8 reps på första setet så ökar jag helst vikten och försöker 8 reps där också. Klarar jag kanske 6-7 reps i andra setet kör jag den vikten igen i tredje.

Nästa gång jag kör så kör jag på den vikten jag inte klarade 8 reps i. På så sätt så ökar jag vikten nästan hela tiden. Att sitta och nöta och försöka klara lika på reps i flera set på samma vikt ser inte jag som något bra då det kan ta aplång tid tills man klarar det.


Kör du framför eller bakom nacke?

von huff
2010-02-02, 11:11
Det är svårt att öka om man håller sig till endast 8 reps.Gå ner till 4-5 rep så kommer du säkert at öka i styrka och sen kunna köra 8 reppare på högre vikter.

Gosti123
2010-02-02, 12:22
Vad kör alla ni i latsdrag, framför/bakom nacke?

Sniggel
2010-02-02, 12:31
variera, kroppen vänjer sig variation är nyckeln tillframgång :)

Att variera träningen utan någon tanke bakom (att ta mer i latsdrag) är som att chansa på att det ska fixa sig av sig självt.

Jag hade ökat frekvensen på latsdragen. Lagt till ett extra pass med latsdrag på en av de andra dagarna du tränar och där kör du något snäpp lättare, 50 kg med perfekt form och samma repsantal och set.
Och behållt resten av schemat (även om jag tycker det är lite för mycket övningar men det är en annan sak)

ceejay
2010-02-02, 12:54
Kör du framför eller bakom nacke?

latsdrag kör jag framför, men det händer att jag kör chins bakom nacken

Danne2k
2010-02-02, 13:07
Latsdrag är väl ingen "måsteövning". Går det segt och man börjar tycka illa om övningen så lägg ner den ett tag. Jag ökar också jävligt segt i latsdrag. Hade den som första övning väldigt länge men bytte sen till bänkdrag/sälrodd som första övning vilket var rätt najs.

Sen kan du ju prova med andra handtag också, smalare grepp osv. Provat smala latsdrag?
Som sagt, latsdrag är inget måste, och kör du chins istället så behöver du ju knappast latsdrag öht. tycker jag.

demode
2010-02-02, 13:22
Jag tycker du har ökat bra? Kanske jag som är konstig.:Virro

bte
2010-02-02, 13:30
Jag tycker du har ökat bra? Kanske jag som är konstig.:Virro

+1
Att öka 27% i en övning på ett år tycker jag är helt okej.

chrilledude
2010-02-02, 14:44
Hmm, kör på 80kg ~4-6 reps ett tag tills du klarar 8 :)

Lånar tråden; Jag kör 52,5kg i latsdrag, men om jag höjer vikterna lyfter jag själv istället haha. Hur ska jag köra? Har ingen sån där sak som håller fast en i "stolen".

Matsa
2010-02-02, 14:48
Hmm, kör på 80kg ~4-6 reps ett tag tills du klarar 8 :)

Lånar tråden; Jag kör 52,5kg i latsdrag, men om jag höjer vikterna lyfter jag själv istället haha. Hur ska jag köra? Har ingen sån där sak som håller fast en i "stolen".

Lägg en viktskiva eller hantel i knät. Du kan även be någon sätta sig där om du inte är blyg, kanske rentav kan vara ett sätt att ragga!

chrilledude
2010-02-02, 14:59
Lägg en viktskiva eller hantel i knät. Du kan även be någon sätta sig där om du inte är blyg, kanske rentav kan vara ett sätt att ragga!

Hahaha klockrent ;)

Ja du, har mitt gym hemma så det får bli vikter. Ska dock börja på riktigt gym senare, så det löser sig. Tack!

Matsa
2010-02-02, 15:03
Hahaha klockrent ;)

Ja du, har mitt gym hemma så det får bli vikter. Ska dock börja på riktigt gym senare, så det löser sig. Tack!

Vad synd, då sprack raggningen... Lycka till i alla fall. :)

Martin Löwgren
2010-02-02, 15:04
Vad kör alla ni i latsdrag, framför/bakom nacke?

Det gör långt ifrån alla. Framför är det jag rekommenderar och därifrån kan man variera med brett, smalt grepp med mera.

chrilledude
2010-02-02, 16:29
Vad synd, då sprack raggningen... Lycka till i alla fall. :)

Ähhh, får testa det när jag börjar på gym sen! ;)

callosum
2010-02-02, 17:07
Ähhh, får testa det när jag börjar på gym sen! ;)

Bjud in granntösen!

chrilledude
2010-02-02, 17:12
Bjud in granntösen!

Aa, fast hon är 4år.. *rolleyes*

sharkzlayer
2010-02-02, 17:50
kör som ove och jag när vi kör latsdrag. Jag kör även strikt men tränar även så som i filmen, får med mig bra ökningar i bänkpressen också. gör enorma styrkeökningar när man tränar så! Sen när du börjar träna strikt igen behöver du inte äns gå ner allt för mycket vikt. Antar att man "lurar" musklerna att dom är starkare än vad dom egentligen är :)

http://www.youtube.com/watch?v=SK96qAA6IkQ

inzie92
2010-02-02, 18:59
+1
Att öka 27% i en övning på ett år tycker jag är helt okej.

Nja det beror väl på när under träningskarriären en sådan ökning sker. De flesta här började antagligen runt 40-50 i bänkpress och bänkade kanske 80-100 eller tom mer efter ett år. Jämför denna 100%iga ökning med ovanstående exempel så känns det som trådskaparen ändå skulle kunna haft en större ökning. Även om det självklart varierar från tillverkare till tillverkare så kanske inte 55-70 är sådär jättemycket. Jag skulle tippa på att det antingen ligger ineffektiv träning eller dålig kost bakom.

Martin Löwgren
2010-02-02, 19:27
kör som ove och jag när vi kör latsdrag. Jag kör även strikt men tränar även så som i filmen, får med mig bra ökningar i bänkpressen också. gör enorma styrkeökningar när man tränar så! Sen när du börjar träna strikt igen behöver du inte äns gå ner allt för mycket vikt. Antar att man "lurar" musklerna att dom är starkare än vad dom egentligen är :)

http://www.youtube.com/watch?v=SK96qAA6IkQ

Det är faktiskt inte ett så dåligt utförande för en person som tränat ett tag. Man får förutom med adductionskomponenten (rörelse med armbåge in mot kropp) även till en extentionsrörelse (armbåge bakåt) vilket gör att man kan hantera mer vikt.

Att variera mellan ett sånt här utförande och vanliga tradiotionella (strikta) latsdrag kommer ge bra resultat utan någon större risk för skador.

sharkzlayer
2010-02-02, 22:39
Det är faktiskt inte ett så dåligt utförande för en person som tränat ett tag. Man får förutom med adductionskomponenten (rörelse med armbåge in mot kropp) även till en extentionsrörelse (armbåge bakåt) vilket gör att man kan hantera mer vikt.

Att variera mellan ett sånt här utförande och vanliga tradiotionella (strikta) latsdrag kommer ge bra resultat utan någon större risk för skador.

körde så ostrikt ena veckan och strikt veckan därefter vad tror du om det?
eller längre perioder tex ostrikt 3v strik 3v?

Martin Löwgren
2010-02-02, 22:44
körde så ostrikt ena veckan och strikt veckan därefter vad tror du om det?
eller längre perioder tex ostrikt 3v strik 3v?

Kör varannat pass strikt latsdrag och varannat strikt eller kör som jag 3st strikta set följt av 3set ostrikt. Kan även köra varannat set strikt och varannat ostrikt.

Det viktiga är bara att du vet vad du gör då ett ostrikt utförande kommer öka skaderisken markant.

coolboynesko
2010-09-11, 10:27
Jag kör också som Ove finns de någon nackdel med de?

Ondskapelsen
2010-09-11, 10:35
Sen jag började köra chins har jag ökat rejält i latsdrag!

Osis
2010-09-11, 20:39
Hmm, kör på 80kg ~4-6 reps ett tag tills du klarar 8 :)

Lånar tråden; Jag kör 52,5kg i latsdrag, men om jag höjer vikterna lyfter jag själv istället haha. Hur ska jag köra? Har ingen sån där sak som håller fast en i "stolen".


Ryggsäck med några tegelstenar i? Kalsoner av bly? :Virro

nmanradnävna
2010-09-11, 20:46
Hmm, kör på 80kg ~4-6 reps ett tag tills du klarar 8 :)

Lånar tråden; Jag kör 52,5kg i latsdrag, men om jag höjer vikterna lyfter jag själv istället haha. Hur ska jag köra? Har ingen sån där sak som håller fast en i "stolen".

Bälte över låren runt bänken? Alternativt något rep om du ej har bälte. Blir säkert lite knepigt om du först tar tag i stången och sedan ska lirka in benen men kan helt klart funka

Alternativt gör en knop så du har en lång bit rep att spänna det med som du har i munnen. Så kan du sitta ner normalt med en bit rep i käften, ta tag i stången, dra åt med munnen och sedan kötta på