handdator

Visa fullständig version : Pumpträning


Robban
2010-02-01, 19:08
Då man pratar träning för just byggare kommer oftast begreppen pumpträning och "upp-pumpade" muskler upp. Vad är och hur definierar ni dessa uttryck?


Är det t ex pumpträning om jag kör strikta 15-reppare utan paus mellan repetitionerna på 140kg i knäböj med fokus och kontakt i låren?

Mvh

Commando1980
2010-02-01, 19:18
Då man pratar träning för just byggare kommer oftast begreppen pumpträning och "upp-pumpade" muskler upp. Vad är och hur definierar ni dessa uttryck?


Är det t ex pumpträning om jag kör strikta 15-reppare utan paus mellan repetitionerna på 140kg i knäböj med fokus och kontakt i låren?

Mvh

spelar det någon roll? förutsatt att du över tid blir starkare och starkare.

att enbart köra 15 reppare är dock inte det bästa sättet för att bli starkare, speciellt inte för överkroppen.

Pjotor
2010-02-01, 20:12
Uppumpad betyder vanligen fylld med mycket blod, åtminstone här på kolo. Dock är pump inte ett mått på träningens effektivitet, såvida inte syftet är att skaffa så mycket pump som möjligt.

Sniggel
2010-02-01, 20:14
Då man pratar träning för just byggare kommer oftast begreppen pumpträning och "upp-pumpade" muskler upp. Vad är och hur definierar ni dessa uttryck?


Är det t ex pumpträning om jag kör strikta 15-reppare utan paus mellan repetitionerna på 140kg i knäböj med fokus och kontakt i låren?

Mvh

Jag hade kallat det för det ja. Sen är man nog rätt jäkla välbyggd redan om man kan utföra det exemplet du nämnde ovan :)

Anders The Peak
2010-02-01, 21:35
Då man pratar träning för just byggare kommer oftast begreppen pumpträning och "upp-pumpade" muskler upp. Vad är och hur definierar ni dessa uttryck?


Är det t ex pumpträning om jag kör strikta 15-reppare utan paus mellan repetitionerna på 140kg i knäböj med fokus och kontakt i låren?

Mvh
15 reppare i knäböj är ett repstal som många byggare har just för benen då de har betydligt bättre arbetskapacitet jämfört med överkroppen. Men pumpträning blir det först då du drar ned på vilan mellan set så att laktatnivåerna ökar ordentligt(laktat=anaeroba energiomsättningen)Laktat är en viktig komponent när det gäller att öka muskelvolymen.

Ett sätt att köra riktig pumpträning är att du kör första set med den tyngsta vikt du kan 15 reps och plockar av vikt från stången och kör max antal reps på den nya vikten och plockar därefter bort mer vikt och kör vidare utan vila så många reps du klarar osv. Det kallas dropset är mycket bra när det gäller att få hypertrofi(muskeltillväxt).

Forz
2010-02-01, 21:44
................ Det kallas dropset är mycket bra när det gäller att få hypertrofi(muskeltillväxt).

Finns där någon studie på det Anders? Hade varit kul att läsa faktiskt, tvivlar absolut inte på det. Kött på benen är alltid bra! :)

Anders The Peak
2010-02-01, 22:01
Finns där någon studie på det Anders? Hade varit kul att läsa faktiskt, tvivlar absolut inte på det. Kött på benen är alltid bra! :)

Det finns några som har beskrivet just laktat(hypoxi=vävnderna lider brist på syre och måste arbeta anaerobt) som en stark koppling till hypertrofieringen och det är Tudor Bompa, Dietmar Schmidtbleicher och Keijo Häkkinen.
Jag tror att dropset är det mest effektiva sättet att arbeta med både intensitet och träningsvolymen(arbetskapaciteten). Men man kan börja på en högre vikt om man vill tex 3RM, lasta av till 6RM lasta av till 10RM osv...

Robban
2010-02-01, 22:05
Det finns några som har beskrivet just laktat(hypoxi=vävnderna lider brist på syre och måste arbeta anaerobt) som en stark koppling till hypertrofieringen och det är Tudor Bompa, Dietmar Schmidtbleicher och Keijo Häkkinen.
Jag tror att dropset är det mest effektiva sättet att arbeta med både intensitet och träningsvolymen(arbetskapaciteten). Men man kan börja på en högre vikt om man vill tex 3RM, lasta av till 6RM lasta av till 10RM osv...

Isf var det pumpträning jag tidigare höll på med och numer gör jag alltså ngt annat. Det gav bra resultat men ändå inte så bra som jag får av min nuvarande träning. :)

Anders The Peak
2010-02-01, 22:13
Isf var det pumpträning jag tidigare höll på med och numer gör jag alltså ngt annat. Det gav bra resultat men ändå inte så bra som jag får av min nuvarande träning. :)
Ren hypertrofi träning bör man inte köra mer än 6 veckor åt gången efter det bör man försöka öka styrkan med ett normalt styrkeprogram som bygger på progression i ca 6 veckor därefter kan man gå på hypertrofiperioden igen.
Variation = Nyckeln till framgång (Ge musklerna lite olika stimuli annars stagnerar man i utvecklingen)

Commando1980
2010-02-01, 23:40
Ren hypertrofi träning bör man inte köra mer än 6 veckor åt gången efter det bör man försöka öka styrkan med ett normalt styrkeprogram som bygger på progression i ca 6 veckor därefter kan man gå på hypertrofiperioden igen.
Variation = Nyckeln till framgång (Ge musklerna lite olika stimuli annars stagnerar man i utvecklingen)

att använda sig av träningscykler och en vettig periodisering är bra, men det du skriver om att inte köra 'ren hypertrofi' mer än 6 veckor och sen styrkeprogram med progression är absolut inte ngn allmänn sanning. hur definierar du 'ren hypetrofi' kontra 'styrkeprogram' för en byggare? varför skulle man ägna sig åt 6 veckor så kallade ren hypetrofiträning som är icke-progressiv? varför skulle man som byggare behöva ha en så tydlig åtskillnad mellan de två grejerna? för du vet väl vad som primärt driver muskeltillväxt?

Anders The Peak
2010-02-02, 08:41
att använda sig av träningscykler och en vettig periodisering är bra, men det du skriver om att inte köra 'ren hypertrofi' mer än 6 veckor och sen styrkeprogram med progression är absolut inte ngn allmänn sanning. hur definierar du 'ren hypetrofi' kontra 'styrkeprogram' för en byggare? varför skulle man ägna sig åt 6 veckor så kallade ren hypetrofiträning som är icke-progressiv? varför skulle man som byggare behöva ha en så tydlig åtskillnad mellan de två grejerna? för du vet väl vad som primärt driver muskeltillväxt?
Jag vet att du tror att det enbart handlar om spänningen i muskelfibrillerna men det är en mycket förenklad sanning om vad muskeltillväxt är. Muskeltillväxt är en komplicerad sak som handlar både om belastning och kemiskmiljö. Du kan bara se på Kaatsu träning där du tränar på 20% 1RM och får resultat som motsvarar träning på 80 % 1RM på 4-5 veckor som annars kan ta uppemot ett års regelbunden träning. Vad du kanske inte förstår är att höga laktatnivåer ger höga nivåer av testosteron och tillväxthormon. myfibrillär tillväxt står testosteronet för och tillväxten av senor och bindväv står tillväxthormonet för.

Commando1980
2010-02-02, 14:42
Jag vet att du tror att det enbart handlar om spänningen i muskelfibrillerna men det är en mycket förenklad sanning om vad muskeltillväxt är. Muskeltillväxt är en komplicerad sak som handlar både om belastning och kemiskmiljö. Du kan bara se på Kaatsu träning där du tränar på 20% 1RM och får resultat som motsvarar träning på 80 % 1RM på 4-5 veckor som annars kan ta uppemot ett års regelbunden träning. Vad du kanske inte förstår är att höga laktatnivåer ger höga nivåer av testosteron och tillväxthormon. myfibrillär tillväxt står testosteronet för och tillväxten av senor och bindväv står tillväxthormonet för.

nej jag har inte påstått att det enbart handlar om spänningen i muskelfibrerna (eller egentligen progressiva ökningar av den), men det är den viktigaste faktorn. TUT, volym och 'metabola faktorer' spelar också in. men det betyder inte att träningen ute i gymmet måste vara så esoterisk som du gör gällande. du har en tendens att snöa in dig på mindre viktiga grejer och röra ihop grejer. den tillfälliga GH och testoboosten som träningen ger gör nada för muskeltillväxt så varför ska man anpassa träningen utifrån det? visst finns det KAATSU studier, men rekommendera då ett helt program utifrån det istället för att röra ihop en massa teorier.

muskeltillväxt är inte alls speciellt komplicerat på praktisk nivå vilket är det som intresserar de flesta här på brädan.

sen som jag frågade tidigare vad är 'ren hypertrofiträning'?

Anders The Peak
2010-02-02, 14:50
nej jag har inte påstått att det enbart handlar om spänningen i muskelfibrerna (eller egentligen progressiva ökningar av den), men det är den viktigaste faktorn. TUT, volym och 'metabola faktorer' spelar också in. men det betyder inte att träningen ute i gymmet måste vara så esoterisk som du gör gällande. du har en tendens att snöa in dig på mindre viktiga grejer och röra ihop grejer. den tillfälliga GH och testoboosten som träningen ger gör nada för muskeltillväxt så varför ska man anpassa träningen utifrån det? visst finns det KAATSU studier, men rekommendera då ett helt program utifrån det istället för att röra ihop en massa teorier.

muskeltillväxt är inte alls speciellt komplicerat på praktisk nivå vilket är det som intresserar de flesta här på brädan.

sen som jag frågade tidigare vad är 'ren hypertrofiträning'?
Precis det jag beskriver och ingenting annat. Ditt snack om att inte nivåerna spelar någon roll speglar bara din kunskapsgrund i området i sin helhet.

Commando1980
2010-02-02, 14:51
Precis det jag beskriver och ingenting annat. Ditt snack om att inte nivåerna spelar någon roll speglar bara din kunskapsgrund i området i sin helhet.

precis det du skriver vad? det är väl snarare du som har svårt att se helheten med tanke på det du skriver.

Commando1980
2010-02-02, 14:59
Elevations in ostensibly anabolic hormones with resistance exercise enhance neither training-induced muscle hypertrophy nor strength of the elbow flexors

Appl Physiol. 2009 Nov 12.

The aim of our study was to determine whether resistance exercise-induced elevations in endogenous hormones enhance muscle strength and hypertrophy with training. Twelve healthy young men (21.8 +/- 1.2 y, BMI = 23.1 +/- 0.6 kg(.)m(-2)) independently trained their elbow flexors for 15 weeks on separate days and under different hormonal milieu. In one training condition, participants performed isolated arm curl exercise designed to maintain basal hormone concentrations (low hormone, LH); in the other training condition, participants performed identical arm exercise to the LH condition followed immediately by a high volume of leg resistance exercise to elicit a large increase in endogenous hormones (High Hormone, HH). There was no elevation in serum growth hormone (GH), insulin-like growth factor (IGF-1) or testosterone after the LH protocol, but significant (P < 0.001) elevations in these hormones immediately and 15 and 30 min after the HH protocol. The hormone responses elicited by each respective exercise protocol late in the training period were similar to the response elicited early in the training period indicating that a divergent post-exercise hormone response was maintained over the training period. Muscle cross-sectional area increased by 12% in LH and 10% in HH (P < 0.001) with no difference between conditions (condition x training interaction, P = 0.25). Similarly, type I (P < 0.01) and type II (P < 0.001) muscle fiber CSA increased with training with no effect of hormone elevation in the HH condition. Strength increased in both arms but the increase was not different between the LH and HH conditions. We conclude that exposure of loaded muscle to acute exercise-induced elevations in endogenous anabolic hormones enhances neither muscle hypertrophy nor strength with resistance training in young men.

Anders The Peak
2010-02-03, 22:34
Growing collagen, not muscle, with weightlifting and growth' hormone (http://jp.physoc.org/cgi/content/abstract/588/2/341)

För det andra när det gäller testosteronet så utförde de ett protokoll som inte är relevant i sammanhanget. Det går direkt att utläsa ur Kaatsu-studierna att det är den metabola miljön med två-trefaldiga värden av GH och testosteron som ger hypertrofin av fibrillerna och kollagen/senor/bindväven kring musklerna.
Det är fullt tillräckligt för mig att själv förstå hur det ligger till jag har inget behov att övertyga någon annan. Men delar gärna med mig av mina kunskaper.

Commando1980
2010-02-04, 15:36
Growing collagen, not muscle, with weightlifting and growth' hormone (http://jp.physoc.org/cgi/content/abstract/588/2/341)

För det andra när det gäller testosteronet så utförde de ett protokoll som inte är relevant i sammanhanget. Det går direkt att utläsa ur Kaatsu-studierna att det är den metabola miljön med två-trefaldiga värden av GH och testosteron som ger hypertrofin av fibrillerna och kollagen/senor/bindväven kring musklerna.
Det är fullt tillräckligt för mig att själv förstå hur det ligger till jag har inget behov att övertyga någon annan. Men delar gärna med mig av mina kunskaper.

länken du postar är ju inte relevant då frågan var muskeltillväxt? hur vet du att man rakt av kan överföra KAATSU-studierna på old school pump/dropsetsträning?

Anders The Peak
2010-02-11, 18:52
länken du postar är ju inte relevant då frågan var muskeltillväxt? hur vet du att man rakt av kan överföra KAATSU-studierna på old school pump/dropsetsträning?
Nu min kära Commando1980 har jag gått genom ett antal studier som behandlar kaatsu och backar angående den akuta effekten av GH/Testosteron som orsakas av lactatet. När jag har fördjupat mig i ämnet lite djupare så förstår jag att det handlar om MGF(Mechano Growth Factor) eftersom nivåerna av det ökar fyrfaldigt samtidigt som ett protein som nedreglerar myostatinets genuttryck ökar trefaldigt nu kan jag inte säga om alla faktorer hänger ihop men det är troligt. Antagligen är hypoxin( syrebristen) nödvändig för att pressa muskelns atp/Cr lager till ett minimum och att maximera både vikt och arbetsperiod upp till 120 sekunder. Så det gamla uttrycket No Pain No Gain är säkert rätt väg för att nå resultat efter den första nybörjarökningen.

Sniggel
2010-02-11, 20:41
Jag tror det ligger en del i det Anders säger. Men i stort sett är jag övertygad om att den faktiska belastningen (i newton räknat) på musklerna är den absolut viktigaste faktorn för muskeltillväxt. Ökar den belastningen över tid, eller ibland ökar i mängd, så växer musklerna garanterat som följd.
Att eftersträva att musklerna får jobba och tömma sina ATP-förråd under syrefattig miljö tror jag inte alltid är lika effektivt, även om jag förstår varför det skulle ställa sådana krav på muskulaturen att den bör öka i storlek.
Givetvis oavsett så är det inte alltid svart eller vitt och det är många faktorer som är delaktiga i både myofibrillisk och sarkoplasmisk hypertrofi.

von huff
2010-02-11, 21:47
Vad säger ni om att ha ett kaatsu helkroppspass i veckan vid sidan om den vanliga träningen?

Anders The Peak
2010-02-11, 22:18
Vad säger ni om att ha ett kaatsu helkroppspass i veckan vid sidan om den vanliga träningen?

Jag tror att det räcker att köra knäböj med ca 60% 1RM med occlussion, men inte helt stasat, i 3-4 set x 10-15reps två ggr per vecka vid sidan av den vanliga träningen för att få den här effekten.

Anders The Peak
2010-02-12, 23:35
En intressant genomgång av Mathias Wernbom gällande occlussionsträning/kaatsu (http://www.sjukgymnastforbundet.se/SiteCollectionDocuments/Sjukgymnastdagarna2009/Handouts_Mathias%20Wernbom-Sthlm090911.pdf)