handdator

Visa fullständig version : Träna Trapezius Nedre?


panken
2010-02-01, 19:06
Hejsan, denna fråga har säkert dykt upp flera gånger men är inte toppen på att söka.

Min fråga lyder iallafall, vilka övningar är bra för speciellt, nedre trapezius?
Jag vet ju att alla dess olika latsdrag aktiverar latissimus, men där har Lats en mer stabiliserande nytta, right?

Hoppas någon där ute kan ge svar på min fråga, vill nämnligen bygga på den lite!

Trapper Buzz
2010-02-01, 19:17
Shrugs, press bakom nacke, marklyft, Straight arm- och andra pullovers.. ?

Sheogorath
2010-02-02, 05:52
Specifikt för nedre traps är latsdrag/chins, dips/dip-shrugs och pullovers. Mellersta, övre och nedre traps (hela paketet) kommer du åt med roddövningar och drag för baksida axlar (om du även jobbar med skulderbladens inåtförning). Övre traps träffar du med shrugs, frivändningar, höga sidolyft (ovan axelhöjd), höga drag till hakan, uppåtlutande bröstpressar, axelpressar och nackdrag (extensionsrörelse).

z_bumbi
2010-02-02, 10:31
Att börja i startläget för latsdrag framför nacken dvs med fullt utsträckt rygg och sen sänka axlarna samtidigt som man bröstar upp sig och sluta rörelsen där är ett sätt att begränsa involveringen av andra muskler.
Det funkar utmärkt att köra efter att man kört klart resten av ryggen då det för de allra flesta troligen handlar mer om att lära sig hitta musklerna än att behöva belasta dem separat och tungt.
Är man inte van så kan det bli en intressant upplevelse vad gäller träningsvärk.

Arne Persson
2010-02-02, 10:47
Hantelrodd med bänken i ett "declineläge" så att handen hålls på den lägsta punkten och kroppen lutar framåt/nedåt.

panken
2010-02-02, 11:00
Shrugs, press bakom nacke, marklyft, Straight arm- och andra pullovers.. ?Straight arm och andra pullovers, detaljera tack! Lite ny på detta.

Hantelrodd med bänken i ett "declineläge" så att handen hålls på den lägsta punkten och kroppen lutar framåt/nedåt."Declineläge" alltså att bänken lutar framåt? Isåfall, hur mycket är nödvändigt?

Arne Persson
2010-02-02, 11:02
Straight arm och andra pullovers, detaljera tack! Lite ny på detta.

"Declineläge" alltså att bänken lutar framåt? Isåfall, hur mycket är nödvändigt?

Knäänden skall vara högst. Ganska mycket i detta fall tycker jag.

panken
2010-02-02, 11:06
Knäänden skall vara högst. Ganska mycket i detta fall tycker jag.Okej, så knäet skall alltid vara högre än handen i rak arm position? :)

Arne Persson
2010-02-02, 11:13
Okej, så knäet skall alltid vara högre än handen i rak arm position? :)

? I rak position så är ju hand och knä i samma höjd...

panken
2010-02-02, 11:18
? I rak position så är ju hand och knä i samma höjd...Precis, det är så det inte ska vara.. om jag har förstått rätt? :confused:

Men nu kan jag ändå passa på att fråga, Straight arm och andra pullovers.
Vad menas med det?

Arne Persson
2010-02-02, 11:32
Precis, det är så det inte ska vara.. om jag har förstått rätt? :confused:

Men nu kan jag ändå passa på att fråga, Straight arm och andra pullovers.
Vad menas med det?

Det innebär att du ligger på rygg mot en bänk, oftast på tvären, och kör pullover med raka (som kan vara farligt för axlarna) eller med böjda armar i bottenläget.

Martin Löwgren
2010-02-02, 15:56
Hejsan, denna fråga har säkert dykt upp flera gånger men är inte toppen på att söka.

Min fråga lyder iallafall, vilka övningar är bra för speciellt, nedre trapezius?
Jag vet ju att alla dess olika latsdrag aktiverar latissimus, men där har Lats en mer stabiliserande nytta, right?

Hoppas någon där ute kan ge svar på min fråga, vill nämnligen bygga på den lite!

Alla övningen där en depression (sänkning) av skuldran sker. Bästa är latsdrag eller chins där du från toppläget med raka armar hänger ut och sedan endast genom att spänna nedre trapz dra skuldran nedåt och dig uppåt.

tsp
2010-02-03, 17:39
Upp och ner-rodd i smithmaskin träffar perfekt på nedre trapz för mig i vart fall. Du sätter alltså stången 60-70cm över marken eller liknande. Sedan lägger du dig på golvet under och drar dig upp som i en rodd typ.

Martin Löwgren
2010-02-04, 08:22
Upp och ner-rodd i smithmaskin träffar perfekt på nedre trapz för mig i vart fall. Du sätter alltså stången 60-70cm över marken eller liknande. Sedan lägger du dig på golvet under och drar dig upp som i en rodd typ.

Det är ingen särskilt effektiv övning för nedre trapz (kolla på rörelsen som sker). Däremot grym för mellersta.